Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 95

Tråd: Avids venner

Abonnér på denne tråden
  1. #1

    Avids venner

    Har ikke funnet noen tråd som omhandler Avid platespillere og vil i den forbindelse opprette en tråd for disse fantastiske produktene. Fikk min nye Acutus på plass i helgen. Min arm er en Helius Omega med safir lager (toppmodellen) som er utstyrt med en Lyra Titan "i".

    Dette ble en fantastisk opplevelse, trodde ikke det var mulig å få så mye informasjon ut av rillene. Jeg er imponert over spilleren og sjokket har enda ikke lagt seg. Noen stikkord: svart bakgrunn, attack, enormt lydbilde, kontant og imponerende bass samt tilstedeværelse mht musikere og stemmer.

    Kjøpte spilleren etter en overbevisende demo hos OHFS i sommer der de i sitt oppsett virkelig fikk frem spillerens potensiale.

    Venter med spenning på andres erfaringer med Avid, og da gjerne Acutus.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  
    ML CLS I, Heimdall II PW, SC og Valhalla HT m NJ. Adyton Tweeter, Frey HT m NJ. 2 ML Depth Sub på Base med SC, Heimdall HT m NJ og Magus PW. Ladac skilletrafo til QRT QX 4, PW Magus og Vishnu. QX4 til QB8 ODIN 1,25 m. Adyton Cordis 1.8S med Valhalla PW og XLR. T+A P10 med Valhalla PW. T+A P10 med Brahma PW og Valhalla VS signal. ASR Riaa med Valhalla VS signal. Avid Acutus med Helius Omega silver arm, PU, Lyra Titan I og Valhalla XLR, Vishnu PW. Sort Cones (SC) BC u komp.

  2. #2
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    3,992

    Avids venner

    Lekker spiller! Jeg sikler selv på en slik en
    Jeg jobber hos OHC.

  3. #3

    Avids venner

    Lekkert!!!
    Lector CDP7 TL, Lenco PTP4/Kuzma 4Point/EMT TSD15, Garrard 401/Audio Origami PU7/Lyra Titan i, Fidelity Research FR24mkII/Denon 103, The Messenger mkIII, Monk Audio Phono Preamplifier, Audion Golden Dream, Avantgarde Duo Mezzo, Chord Company, Blue Jeans Cable, Fat LMC.
    Bergen Lydlaug og Hornalliansen

  4. #4

    Avids venner

    Gratulerer med lekker spiller. Har selv hatt både Acutus og Acutus Reference SP. Synes det er aldeles glimrende spillere.
    Var forresten på Avid Acutus-treff sist fredag, tre eiere samlet for å snurre plater.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  
    Avid Acutus Reference SP | SME V-D | Jan Allerts MC2 Finish Gold | Gryphon Head Amp | SME 20/2 | Kuzma 4 point | Dynavector XV-1s | Dynavector SUP-200 | Garrard 301 | CTC power | EMT 997 | EMT TSD15 | EMT TMD25 | Music First | Dynavector DV507 MKII | Ortofon Cadenza Blue | Fidelity Research XF-1 | Alltec Peerless 4722 | Rogue Ares | Studer A80 | Eximus CD5 | Joule Electra LA-150 SE | Joule Electra VZN-160 | Harbeth 40.2 |
    Bel Canto Dac 1.5 | Ars-Sonum Filarmonia SE | Harbeth C7ES-3

  5. #5

    Avids venner

    Ikke bare dere som har Avid Acutus
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  
    Jeff Rowland 625 - Jeff Rowland Capri
    Lawrence Audio Double Bass
    GARRARD 501 INSPIRATION
    Kuzma 4point Pickup: Kuzma kc4 , EMT tu3 , Benz ref

  6. #6
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    3,992

    Avids venner

    Jeg ser du har strømforsyningen til Acutusen rimelig nært Fosse. Du har ikke prøvd å plassere den lenger unna resten? Conrad Mas anbefaler det iallefall. Lekkert!
    Jeg jobber hos OHC.

  7. #7

    Avids venner

    Den står så langt unna som det per i dag er praktisk å få til i racket. Tenker du på støy i forhold til riaa eller pickup?
    Avid Acutus Reference SP | SME V-D | Jan Allerts MC2 Finish Gold | Gryphon Head Amp | SME 20/2 | Kuzma 4 point | Dynavector XV-1s | Dynavector SUP-200 | Garrard 301 | CTC power | EMT 997 | EMT TSD15 | EMT TMD25 | Music First | Dynavector DV507 MKII | Ortofon Cadenza Blue | Fidelity Research XF-1 | Alltec Peerless 4722 | Rogue Ares | Studer A80 | Eximus CD5 | Joule Electra LA-150 SE | Joule Electra VZN-160 | Harbeth 40.2 |
    Bel Canto Dac 1.5 | Ars-Sonum Filarmonia SE | Harbeth C7ES-3

  8. #8
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    3,992

    Avids venner

    Sitat Sitat fra Fosse
    Den står så langt unna som det per i dag er praktisk å få til i racket. Tenker du på støy i forhold til riaa eller pickup?
    Om det er mulig hadde jeg kanskje byttet plass på platespillerene og på PSU til acutusen og preampen. Men det er mye styr for potensielt lite gain.

    I forhold til begge deler. Men ingen grunn til hi fi nevrose!
    Jeg jobber hos OHC.

  9. #9

    Avids venner

    Var på foredrag med sjefen sjølv på OHC, kul fyr. Spent på å høyre deira nye entry-level spelar.
    Mac › Oblivion Airport Dobble Silicium karbid Elna Silmic II JFET ultra low drop-edition › Rega Dac › Rega Brio-R › Rega Ela

  10. #10
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    3,992

    Avids venner

    Sitat Sitat fra Brasse
    Var på foredrag med sjefen sjølv på OHC, kul fyr. Spent på å høyre deira nye entry-level spelar.
    Det som er så fint med alle Avid spillerene er at de har samme klampingsystem med vibrasjonskontroll.
    Jeg jobber hos OHC.

  11. #11

    Avids venner

    Avid har en helstøpt designfilosofi (med design mener jeg her formgiving i forhold til funksjon) som gjennomsyrer alle produktene. Hvis man ser nøye på Acutus, Volvere og Diva ser man at de har samme grunnprinsipp. I tillegg har Avid redusert utviklingskostnadene ved å kombinere ulike strømforsyninger til ulike drivverk (Sequel er Volvere med standard Acutus strømforsyning). Jeg liker produkter som har en tanke og holder seg tro til denne. Kraftig strømforsyning er vel et annet kjennetegn på Avid, det være seg spiller eller riaa.

    Du kan nok ha rett med densyn til plassering Skink, problemet er bare lufting i forhold til forforsterker, men, det må bli noe ommøblering i oppsettet på sikt, nå er det nemlig ikke plass til cd-spiller.
    Avid Acutus Reference SP | SME V-D | Jan Allerts MC2 Finish Gold | Gryphon Head Amp | SME 20/2 | Kuzma 4 point | Dynavector XV-1s | Dynavector SUP-200 | Garrard 301 | CTC power | EMT 997 | EMT TSD15 | EMT TMD25 | Music First | Dynavector DV507 MKII | Ortofon Cadenza Blue | Fidelity Research XF-1 | Alltec Peerless 4722 | Rogue Ares | Studer A80 | Eximus CD5 | Joule Electra LA-150 SE | Joule Electra VZN-160 | Harbeth 40.2 |
    Bel Canto Dac 1.5 | Ars-Sonum Filarmonia SE | Harbeth C7ES-3

  12. #12

    Avids venner

    Sitat Sitat fra Fosse
    Gratulerer med lekker spiller. Har selv hatt både Acutus og Acutus Reference SP. Synes det er aldeles glimrende spillere.
    Var forresten på Avid Acutus-treff sist fredag, tre eiere samlet for å snurre plater.
    Tåredryppende vakkert oppsett, Fosse! Og funksjonelt. Misunnelsen er påtagelig... Skulle gjerne sett et bilde tatt i mørket, med alt i drift
    "Sluket, this is God. Can you tone it down a bit? I can't fucking keep up"

  13. #13

    Avids venner

    Her må jeg iallefall være med !!

    Før spilte jeg mest cd`r, men det var det slutt på når jeg fikk Avid inn i huset !! Først Volvere, og senere Acutus ref. med nå nylig innkjøpt Pulsare Phonostage. Jeg blir bare mer og mer glad i dette merkets måte og formidle musikk på. Takk for sist Fosse !

    Mvh Petter.
    PMC BB5se høytalere. Rogue Apollo monoblokker , First Sound Presence 4.0 deluxe Paramounte +. Wadia 302 . Avid acutus reference og Dynavector xv-1t og dynavector 507 mk2 arm,dynavector sup-200 og Gryphon aktiv ste-up , Rogue Ares phono. Transparent reference høytaler/interc/power kabel,audience adeptrespons ar-12-tss, audience 24 int. cardas ref.int.Stealth Hyperphono tonearmskabel.

  14. #14

    Avids venner

    Sitat Sitat fra Fosse
    Gratulerer med lekker spiller. Har selv hatt både Acutus og Acutus Reference SP. Synes det er aldeles glimrende spillere.
    Var forresten på Avid Acutus-treff sist fredag, tre eiere samlet for å snurre plater.
    Ser at du har "tatt han helt ut" med reference strømforsyningen. Kan du si meg hvordan du opplevde forskjellen ved å oppgradere strømforsyningen? Forresten er jeg, av hensyn til privatøkonomien, ikke sikker på om jeg vil høre det.
    ML CLS I, Heimdall II PW, SC og Valhalla HT m NJ. Adyton Tweeter, Frey HT m NJ. 2 ML Depth Sub på Base med SC, Heimdall HT m NJ og Magus PW. Ladac skilletrafo til QRT QX 4, PW Magus og Vishnu. QX4 til QB8 ODIN 1,25 m. Adyton Cordis 1.8S med Valhalla PW og XLR. T+A P10 med Valhalla PW. T+A P10 med Brahma PW og Valhalla VS signal. ASR Riaa med Valhalla VS signal. Avid Acutus med Helius Omega silver arm, PU, Lyra Titan I og Valhalla XLR, Vishnu PW. Sort Cones (SC) BC u komp.

  15. #15
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Sep 2008
    Innlegg
    1,293
    Torget
    1

    Avids venner

    Vurderer å melde meg inn i Avids venner jeg også men er ikke helt sikker.....Om jeg gjør det kommer helt an på hvordan det låter når spilleren er innspilt, foreløpig har den bare 7-8 timer så jeg regner med at det kommer seg etter hvert....Men foreløpig spiller CD-spilleren klart best....
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder     
    darTZeel CTH-8550 - Marten Getz II - Lindemann 822 SACD - Valhalla XLR - høytt.kabler: Au24 SE. Strøm: Nordost Heimdall strømkabler + Quantum QB4.

  16. #16
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    3,992

    Avids venner

    Jeg leser reviews om disse spillerne nå. Skummel lesing!
    Jeg jobber hos OHC.

  17. #17
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    3,992

    Avids venner

    http://www.youtube.com/watch?v=xs1aUws0Lrs

    Volvere i Chrome! :O Laget kun 21!
    Jeg jobber hos OHC.

  18. #18
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    3,992

    Avids venner

    Baksiden av kommende AVID platespillerforforsterker!

    Jeg jobber hos OHC.

  19. #19
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    3,992

    Avids venner

    La oss ikke glemme fronten heller da!

    Jeg jobber hos OHC.

  20. #20

    Avids venner

    Til Karlswe:

    Her er en beskrivelse av Acutus, Acutus Reference og Acutus Reference SP.

    Sitat Sitat fra Fosse
    Sitat Sitat fra Fosse
    Endringen fra standard (3,5 kg) til reference power supply (20,1 kg) oppleves litt som overgang fra mindre til større forsterker, faktisk ikke helt ulikt det å gå fra én til to stk GM20.
    Det har foreløpig vært liten tid til lytting i sweetspot siden Snapa var innom i går og jeg påtvang ham nettopp denne, og etter at han dro kom jeg i fare for å tenke på naboen et svakt øyeblikk. Vi spilte en del spor med standard strømforsyning for deretter å skifte til reference forsyning. Musikk som ble spilt var: Eomot RaSun: Last Night og Poor Boy, Jimmy D.Lane: Four O’Clock in the Morning, Dire Straits: Six Blade Knife, Tom Waits: Soldiers Things.

    Det første som slo meg der ute på sidelinjen etter bytte av strømforsyning var bassgangen som med ett var så mye enklere å følge. Med ett låt det tightere, med bedre definert trøkk der helt i bunnen - herlig. Dette gav bedre rytmisk fremdrift og større renhet i lydbildet. Særlig var dette merkbart i form av bedre innsikt på Last Night og Four O’Clock in the Morning, på Six Blade Knife resulterte det i noe slankere men samtidig strammere og totalt sett mer kledelig bass. Four O’Clock in the Morning er et spor preget av svært mye info i bassen i kombinasjon med et overlesset lydbilde. Det er krevende å holde oversikt og gi innsikt, det gikk enda bedre med økt strømforsyning, selv om det låt godt over greit også i forkant av bytte (eller hva sier ssm og cash63 som hørte nevnte låt forrige uke).

    Jeg er tilbake i sweetspot og bytter til presens: Det neste jeg merker meg er at transienter i dynamisk passasjer låter renere samtidig som dynamikken blir understreket. Samtidig låter det nok en anelse mykere, noe jeg antar kommer av at det hele blir mer korrekt beskrevet og dermed låter nærmere virkeligheten (litt som når man treffer på innstilling av pickup). Jeg tenker her særlig på skarptromme, trommeslag mot kant, s-er og f-er i vokalen til Tom Waits og tydeligere anslag i piano på låtene til Eomot, ah, for ikke å glemme munnspillet. Subjektivt oppfattes dette ikke ulikt det man opplever når man får mer krefter i en forsterker, det tømmes ikke like fort og hardner mindre til i toppen, som om anlegget lettere takler de dynamiske sprang materialet måtte komme med. Mer krefter til drive det hele fremover når det plutselig kreves.

    Snapa som i går satt i midten meldte om tydeligere beskrevet og større rom, dette var noe vanskelige å oppfatte utenfor sweetspot, men det virket umiddelbart som om rommets dimensjoner ble enda tydeligere formidlet. Nå har jeg overtatt sweetspot, men mangler litt tid, så dette får jeg komme tilbake til. Likevel, akustikken omkring de ulike instrumentene formidles noe klarere med en økt tredimensjonalitet som følge. Her er imidlertid ikke forskjellen like påtrengende som når det kommer til basstrøkk, ro, kontroll, økt oversikt, dynamikk og renhet.

    Lytterommet fungerer for tiden som tenkeboks.
    Det har vært mye besøk innom de siste dagene, og dette i kombinasjon med finværet og tilhørende utepils har gitt mindre tid til justering av platespiller og kvalitetstid i sweet spot. Søndag kveld fikk jeg imidlertid satt subene tilbake der de skulle stå, og altså ikke der de har stått den siste uken. Vel resultatet var godt og definitivt til det bedre, det tar litt tid å bli kjent med effekten av å flytte dem, dette er ikke lært i en fei og noen hvisker meg i øret at det kan være mer å hente.

    Jeg leste nettopp igjennom egne lytteinntrykk fra da jeg hadde Reference strømforsyning på lån til min tidligere Acutus og må vel si at det jeg nå opplever med ny spiller samsvarer veldig med det jeg da opplevde, men i enda sterkere grad. Det kan virke som forskjellen fra Reference til Reference SP (oppgradert lager, dobbel drivreim, etc) går i samme retning, bare enda lenger. Konklusjonen er derfor at det hele blir servert med mer tyngde, ro og kontroll, litt som ved overgang til større forsterker. Dette er spesielt tydelig i bassen hvor det er mer trøkk og slam, og sammen med mer ro bidrar dette til at det er lettere å få med seg alt som foregår. Videre bedre definisjon og en renere gjengivelse oppover i frekvensene, litt som om pickupen er bedre justert, hvilket den neppe er, siden den står uforandret i headshellet og jeg på ingen som helst måte har jobbet med stiftetrykk og VTA i samme grad nå som tidligere. Om dette skyldes større strømforsyning eller forbedret lager skal jeg ikke si, men jeg opplevde det til en viss grad med større strømsyning i forrige omgang, og nå får jeg altså enda mer av det samme. Dynamikk og oppløsning beholdes, men det serveres med større renhet og mindre skarpe kanter og ”rusk” i gjengivelsen. Dette bidrar til at diskant og øvre mellomtone fremstår mer naturlig og muligens også en anelse varmere. Lyden kan muligens virke noe mer dempet, men dette kan også være en subjektiv oppfattelse av mindre forvrengning eller hardhet. Dette kan selvsagt også ha med bytte fra 12AU7 til 12AT7 rør i linjedelen på Hovland.

    Selv om jeg var en stund uten spiller og gjorde noen andre endringer i oppsettet i mellomtiden synes jeg det er ganske påfallende at jeg opplever det samme nå som tidligere, men hvor det nå klart er mer av alt. Tiden fremover skal benyttes til finjustering, men inntrykkene over var det første som slo meg når jeg koblet opp og jeg ser det henger tett sammen med hva jeg har skrevet tideligere om Reference.
    http://www.hifisentralen.no/forum/in...,9369.700.html er vel en tråd med litt Avid-stoff.
    Avid Acutus Reference SP | SME V-D | Jan Allerts MC2 Finish Gold | Gryphon Head Amp | SME 20/2 | Kuzma 4 point | Dynavector XV-1s | Dynavector SUP-200 | Garrard 301 | CTC power | EMT 997 | EMT TSD15 | EMT TMD25 | Music First | Dynavector DV507 MKII | Ortofon Cadenza Blue | Fidelity Research XF-1 | Alltec Peerless 4722 | Rogue Ares | Studer A80 | Eximus CD5 | Joule Electra LA-150 SE | Joule Electra VZN-160 | Harbeth 40.2 |
    Bel Canto Dac 1.5 | Ars-Sonum Filarmonia SE | Harbeth C7ES-3

Side 1 av 5 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •