Diverse Er KEF Wireless en gamechanger?

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
I alle år har Hifi anlegg blitt laget på samme måten. Og det har blitt opplest og vedtatt at den høyverdige måten å gjøre dette er via en stor dings som er kilden, til en enda større dings som er forsterkeren, for til slutt å fore den aller største dingsen som er høyttalerne. Samtidig er den knapt noen som lenger kjøper CD eller vinyl, og gamle helter fra 80-tallet som Casino Steel er minstepensjonister og snart klar for gamlehjemmet (hva skjedde forresten med Claudia Scott).

Disse store dingsebomsene kjøpes stort sett av middelaldrende menn med fet lommebok og ettergivende koner som endelig ser en mulighet til å få fred i heimen hvis de kan få gubben ut i furtebua for den endelige søken etter bikkjene til Roger Waters. Finnes det noe håp eller er alt tapt, finnes det fremdeles en mulighet for å spre det glade budskap om den gode lyd til de ufrelste masser?

Det glade budskap kan neppe spres med utsikt til at dyrebare kvadratmetre vil opptas av de nevnte overdimensjonerte bokser. Spørsmålet er om redningen til den gode lyd istedenfor befinner seg i et par kompakte KEF Wireless, konstruert med ny teknologi som muliggjør lydkvaliteten til tradisjonelle produkter til 10xprisen, slik som f.eks. Lyd og Bilde eller Stereo + skriver.


 

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
450
Antall liker
282
Sted
Fredrikstad
Tror de må komme i stor nok størrelse til at jeg kan gravlegges i et av kabinettene før jeg er overbevist, men jeg skal ta en prøvelytt på disse. Det kunne jo være kongen av kontor-høyttalere?
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
De har mulighet for å koble på en sub
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
For de fleste har vel lignende systemer tatt mer og mer over.
De fleste jeg kjenner driter i hvordan ting låter så lenge de hører musikken.
Og som du nevner, tradisjonelle høyttaler systemer med tilhørende store bokser er da rett og slett unødvendig.
Egentlig begynte jeg allerede å merke at Det gikk den veien på 90 tallet.

Nå må vi jo samtidig også se tilbake på 80 og 70 tallet og spørre oss selv om det noen gang har vært populært.
Altså med digre høyttalere og digre forsterkere.
Også på 70 tallet var det få hjem med store og evt dyre anlegg.

Tendensen har vel heller alltid vært alt fra ingenting til et heller mindre anlegg. Ihvertfall i forhold til hva som var smått på 70 tallet.

Vi som har sverget til "litt" bedre lyd har alltid vært i mindre tall.
Mange jeg kjenner har kun lyd i selve tv.
Mange bruker telefonen og en form for aktivt system.

Så ja ,det har gått den veien hele tiden🙄
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Referansen for mange i dag er gode kvalitetshodetelefoner. Min erfaring er at man faktisk må jobbe ganske mye med et Hifi anlegg for å oppnå samme lydkvaliteten. Selvfølgelig kan man få mer trøkk og bass ved å kjøpe en forsterker med mye watt og store høyttalere. Men et par Sony MDR-1000X gir faktisk Hifi kvalitet på et såpass høyt nivå at man må spandere en hel del på et tradisjonelt Hifi anlegg for å oppnå samme grad av detaljering og luftighet i lydbildet. Så når vanlige forbrukere bruker la oss si 10k på et stereoanlegg og opplever at øreproppene som fulgte med mobilen gir bedre lyd, har man et problem.

Derfor tror jeg løsninger à la KEF sine trådløse er veien å gå hvis god lyd skal komme på mote igjen utenfor øreproppenes innelukkede verden.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
På sett og vis, ja. Nå er egentlig Sonos, Muso og den type aktive høyttalere med moderne trådløse tilkoblinger, lav pris og god lydkvalitet produktene som egentlig baner vei for produkter som ls50w.

Der ls50w på sett og vis er en gamechanger er at de tilsynelatende har klart å plassere seg prismessig og lydmessig på en slik måte at de treffer er slags kryssningspunkt mellom vanlige folk som vil ha enkel og god lyd til en fornuftig penge og audiofile som bryr seg om maksimal ytelse.

Før nå har på en måte produkter vært litt enten eller, men med ls50w treffer de godt, føler jeg. Tilbakemeldingene tyder på det. Kjekt å se at selv dinosaurer i pressen begynner å venne seg til konseptet med aktive låste systemer.

For min del tror jeg Sonos, ls50w, Devialet Phantom og Kii markerer starten på et paradigmeskifte innen audio. Man har på kort tid fått veldig respekterte aktive og stuevennlige høyttalere i alle klasser- og så snart det settes fokus på unødvendig strømforbruk i EU er veien ganske kort til det knapt finnes alternativer.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.794
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Gamechangeren her er egentlig aktiv drift. Når en så legger til dsp og trådløs konnektivitet, som larven samle alt i høyttalerne, og boksene kan lages fysisk små, da dspen med eq reduserer kravene til boksstørrelse betraktelig.

Johan-Kr
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
En kollega av meg gikk fra Audio Physic Virgo 25 og H360 til LS50 og for han var det en oppgradering. Det sier kanskje ikke så mye men det sier litt:)
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
En kollega av meg gikk fra Audio Physic Virgo 25 og H360 til LS60 og for han var det en oppgradering. Det sier kanskje ikke så mye men det sier litt:)
At Audio Physic er prektige "hifi-kjipe" høyttalere som er vanskelig å like?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Kan godt hende det er denne veien bransjen, mye tyder jo på det. Men vil allikevel håpe den smale hifi-nisjen for reaksjonære gamle gubber som meg selv ikke vil forsvinne, så det fortsatt går an å velge seg horn, rør, vinyl, og andre anakronismer hvis man har legning for det.

Jeg spytter på trenden med knøttsmå elementer drevet av klasse d moduler, frekvenskorrigert med DSP.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Kan godt hende det er denne veien bransjen, mye tyder jo på det. Men vil allikevel håpe den smale hifi-nisjen for reaksjonære gamle gubber som meg selv ikke vil forsvinne, så det fortsatt går an å velge seg horn, rør, vinyl, og andre anakronismer hvis man har legning for det.

Jeg spytter på trenden med knøttsmå elementer drevet av klasse d moduler, frekvenskorrigert med DSP.
På grunn av lyden eller den endrede formfaktoren?
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Hvis man er noe negativ fokusert så kanskje ja:cool: For han så var det at LS50 wireless var ufattelig bra og til prisen ett kupp(Han spiller ALDRI høyt) Men sånn er det ofte med stativ/bok høyttalere. Man slipper mye romproblemer og de er vanligvis alltid enklere og få til en store gulvere. Største kompremiet foreløpig er størrelsen på bilde. Men regner med det blir bedre ettervært..


En kollega av meg gikk fra Audio Physic Virgo 25 og H360 til LS60 og for han var det en oppgradering. Det sier kanskje ikke så mye men det sier litt:)
At Audio Physic er prektige "hifi-kjipe" høyttalere som er vanskelig å like?
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Kan godt hende det er denne veien bransjen, mye tyder jo på det. Men vil allikevel håpe den smale hifi-nisjen for reaksjonære gamle gubber som meg selv ikke vil forsvinne, så det fortsatt går an å velge seg horn, rør, vinyl, og andre anakronismer hvis man har legning for det.

Jeg spytter på trenden med knøttsmå elementer drevet av klasse d moduler, frekvenskorrigert med DSP.
På grunn av lyden eller den endrede formfaktoren?
Fordi:

a) Jeg syns ikke sånne anlegg er noe kult. Blir som å kjøpe seg el-sykkel med påmontert GPS når det man egentlig vil ha (kanskje uten å være klar over det selv), er lyden, bunndraget, og følelsen av en Harley med V2 motor og 1450 ccm. Men alt til sitt bruk, og alle er forskjellig.

b) Og fordi jeg av og til er skikkelig gretten før jeg får i meg kaffe.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Hvis man er noe negativ fokusert så kanskje ja:cool: For han så var det at LS50 wireless var ufattelig bra og til prisen ett kupp(Han spiller ALDRI høyt) Men sånn er det ofte med stativ/bok høyttalere. Man slipper mye romproblemer og de er vanligvis alltid enklere og få til en store gulvere. Største kompremiet foreløpig er størrelsen på bilde. Men regner med det blir bedre ettervært..


En kollega av meg gikk fra Audio Physic Virgo 25 og H360 til LS60 og for han var det en oppgradering. Det sier kanskje ikke så mye men det sier litt:)
At Audio Physic er prektige "hifi-kjipe" høyttalere som er vanskelig å like?
AP slår meg iallfall ikke som spesiellt gøyale høyttalere, men det er kanskje bare fordi jeg er så negativt fokusert. Hvis jeg derimot skulle ha noen tyske presisjonshøyttalere til å høre audiofile innspillinger istedenfor musikk med, ville de nok stått høyt på lista mi.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Kan godt hende det er denne veien bransjen, mye tyder jo på det. Men vil allikevel håpe den smale hifi-nisjen for reaksjonære gamle gubber som meg selv ikke vil forsvinne, så det fortsatt går an å velge seg horn, rør, vinyl, og andre anakronismer hvis man har legning for det.

Jeg spytter på trenden med knøttsmå elementer drevet av klasse d moduler, frekvenskorrigert med DSP.
På grunn av lyden eller den endrede formfaktoren?
Fordi:

a) Jeg syns ikke sånne anlegg er noe kult. Blir som å kjøpe seg el-sykkel med påmontert GPS når det man egentlig vil ha (kanskje uten å være klar over det selv), er lyden, bunndraget, og følelsen av en Harley med V2 motor og 1450 ccm. Men alt til sitt bruk, og alle er forskjellig.

b) Og fordi jeg av og til er skikkelig gretten før jeg får i meg kaffe.
Hehe... :)

Og så kom folk hjem fra München og klagde over stadig større bokser, kabler og annet løsøre.

:cool:
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det kan vel være verdt å nevne at tilsvarende design har eksistert i prohøyttalere i flere tiår. De er også rimeligere, men derimot mangler de en del av funksjonalitet og selvsagt utseendet sammenlignet med disse nye aktive hifi høyttalerne. For yngre folk tror jeg derimot prisen vil være mer avgjørende. 24k er veldig mye å bruke på hifi for de fleste studenter o.l.

Er vel også på plass å nevne at en høyttaler med 5,5" mellomtone/bass har store begrensninger. En subwoofer løser ikke de begrensningene på en spesielt god måte.

Kan derimot godt hende at aktive høyttalere med innebygget elektronikk er fremtiden innen hifi nå, som coolio påpeker. Så i det perspektivet er det gjerne er gamechanger og begynnelse på et skifte.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
^Store kabler er ikke så veldig relevant for god lyd, så lenge høyttalerkablene har adekvat tverrsnitt på 2,5-6 mm2 f.eks. Membranareal, derimot. :)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kan godt hende det er denne veien bransjen, mye tyder jo på det. Men vil allikevel håpe den smale hifi-nisjen for reaksjonære gamle gubber som meg selv ikke vil forsvinne, så det fortsatt går an å velge seg horn, rør, vinyl, og andre anakronismer hvis man har legning for det.
Store horn med langt høyere følsomhet blir en annen idrettsgren (uavhengig av forsterkeri og evt. DSP). Høy følsomhet og mye membranarealet gir betydelig lavere forvrengning, veldig mye bedre dynamiske egenskaper og er langt mer engasjerende å lytte til.

Små aktive høyttalere med lav følsomhet (KEFene har bare 85 dB) vil kort og godt aldri konkurrere med større horn. Det ene kan levere ok lyd og hifi, det andre kan levere en illusjon av live lyd.
 

atletico

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2002
Innlegg
519
Antall liker
810
Torget vurderinger
8
Etter å hatt mange forskjellige tradisjonelle stereo og også kinolyd systemer i huset i løpet av de siste 30 årene også i høyere prisklasser, er jeg en av de som har nå har brutt denne tradisjonen og kjører nå et veldig likt oppsett som Steve Hoff her i videoen. Forskjellen her er at jeg bruker Kii Three aktive høyttalere med totalt 12 digitale forsterkere på tilsammen 2 X 1500W, innebygde D/A konvertere og DSP. Kort sagt dette har redusert antall bokser til et minimum og bla. tidligere utfordringer med resonanser i lytterommet er nærmest eliminert.

Dette er også første gang jeg har hatt digitale forsterkere i mitt lytterom og har vært "naturlig" skeptisk til dette. Men lydbildet fra disse aktive høyttaleren har mildt sagt vært overbevisende og jeg har dessuten aldri noen gang hatt så dyp og ren bass i mitt lytterom for alle de som tror at dette ikke er mulig fra slike forholdsvis små bokser..

For meg har dette nye oppsettet vært en "gamechanger" og jeg kunne nesten brukt alle superlativene til Steve Hoff fra videoen for å beskrive opplevelsen med disse høyttalerene. Disse har nå bla. erstatte mine Sonus Faber Olympica III.

http://www.hifisentralen.no/forumet...559-kii-audio-sine-venner-13.html#post2547261
 
Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Et annet eksempel på en game changer, en treveis koaksialhøyttaler på 6,7 kilo:

https://www.genelec.com/theones

Omtale i Sound on Sound: Genelec The Ones |

"For these reasons I think I’m entirely justified in suggesting that these new monitors are genuine game-changers, and that we are in ‘product of the decade’ territory here! Genelec have set a new — and very high — benchmark for compact reference monitors."
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Høres ut som Devaliet Gold er mitt i blinken for deg:)


Hvis man er noe negativ fokusert så kanskje ja:cool: For han så var det at LS50 wireless var ufattelig bra og til prisen ett kupp(Han spiller ALDRI høyt) Men sånn er det ofte med stativ/bok høyttalere. Man slipper mye romproblemer og de er vanligvis alltid enklere og få til en store gulvere. Største kompremiet foreløpig er størrelsen på bilde. Men regner med det blir bedre ettervært..


En kollega av meg gikk fra Audio Physic Virgo 25 og H360 til LS60 og for han var det en oppgradering. Det sier kanskje ikke så mye men det sier litt:)
At Audio Physic er prektige "hifi-kjipe" høyttalere som er vanskelig å like?
AP slår meg iallfall ikke som spesiellt gøyale høyttalere, men det er kanskje bare fordi jeg er så negativt fokusert. Hvis jeg derimot skulle ha noen tyske presisjonshøyttalere til å høre audiofile innspillinger istedenfor musikk med, ville de nok stått høyt på lista mi.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Måten man bruker musikk har jo forandret seg en god del opp gjennom årenes løp. Fra på 70-tallet å være en viktig del av motkulturen mot imperialisme, materialisme osv, via 80-tallet til å bli en del av motekulturen, og etter hvert frem til 2000 tallet hvor salget av musikk ble big business med rekordsalg av CD plater. Etter det har salget falt som en stein frem til i dag hvor det knapt selges musikk i fysisk format.

Musikk har dessverre gått fra kunst til konsumering, hvor ørepropper leverer et produkt tilpasset enten kjedelige bussturer eller harde treningsøkter. På sett og vis kan vi som investerer en god del i Hifi utstyr sees på som en motkultur mot denne bruken av musikk.

På den andre siden hvis musikk igjen skal bli kunst og ikke konsumering, krever det en ny og bedre type avspillingsutstyr. Gode løsninger for streaming begynner allerede å komme på plass, det man venter på er egentlig hardware av god nok kvalitet som kan konkurrere med gode hodetelefoner på lyd. Disse små boksene med aktiv drift og DSP kan være akkurat det man venter på. En gamechanger som bringer musikklytting tilbake til hva det var for noen tiår tilbake. Ikke bare som konsumering, men også som en uttrykksform for kunst.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Høres ut som Devaliet Gold er mitt i blinken for deg:)


Hvis man er noe negativ fokusert så kanskje ja:cool: For han så var det at LS50 wireless var ufattelig bra og til prisen ett kupp(Han spiller ALDRI høyt) Men sånn er det ofte med stativ/bok høyttalere. Man slipper mye romproblemer og de er vanligvis alltid enklere og få til en store gulvere. Største kompremiet foreløpig er størrelsen på bilde. Men regner med det blir bedre ettervært..
AP slår meg iallfall ikke som spesiellt gøyale høyttalere, men det er kanskje bare fordi jeg er så negativt fokusert. Hvis jeg derimot skulle ha noen tyske presisjonshøyttalere til å høre audiofile innspillinger istedenfor musikk med, ville de nok stått høyt på lista mi.
Right. :rolleyes: Er forøvrig noe med akkurat den jeg syns er litt Moebius-aktig.
 
C

Cyber

Gjest
De eneste gamechangerne jeg har vært borti er Linkwitz' sine saker. Det meste annet i kabinetter er variasjoner over samme tema.
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
803
Sted
Bergen
Nei.Holder meg til gamleskolen.De eldste vet best osv.Nymotens greier?:( Nei det har vi prøvd før:(
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Tror Lexicon SL-1 Sound Steer teknologi vil bli en "game changer" for high-end folket. Rom uavhanig med definerbar "sweet spot" som til og med følger deg i roomet. Ingen krav til symmetrisk plassering eller avstand til bak og sidevegg. Og det kommer sikkert fler produkter fra andre produsenter.
IMG_1486.JPG
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det kan vel være verdt å nevne at tilsvarende design har eksistert i prohøyttalere i flere tiår. De er også rimeligere, men derimot mangler de en del av funksjonalitet og selvsagt utseendet sammenlignet med disse nye aktive hifi høyttalerne. For yngre folk tror jeg derimot prisen vil være mer avgjørende. 24k er veldig mye å bruke på hifi for de fleste studenter o.l.

Er vel også på plass å nevne at en høyttaler med 5,5" mellomtone/bass har store begrensninger. En subwoofer løser ikke de begrensningene på en spesielt god måte.

Kan derimot godt hende at aktive høyttalere med innebygget elektronikk er fremtiden innen hifi nå, som coolio påpeker. Så i det perspektivet er det gjerne er gamechanger og begynnelse på et skifte.
Sant, men tenker mer i retningen av det som Ketil påpeker- at tidene har forandret seg i forhold til hvordan vi hører musikk.
I dag er ungdommen oppfostret på enkelhet og brukervennlighet og vil stort sett sky alt som er komplisert og vanskelig å få til. Jeg er selv et glimrende eksempel på det; hvis jeg må fikle med innstillinger i timesvis, lese lange kompliserte avhandlinger osv for å få noe nytteeffekt av et produkt, så er det produktet regelrett uinteressant for min del.
Audiolense er feks et ypperlig eksempel på dette.

Jeg tror paradigmeskiftet ikke nødvendigvis handler om maksimal potensiell lydkvalitet, men maksimal utnyttbar lydkvalitet uten å gjøre systemet inntrengende i stuen.
Ved hjelp av aktive dsp-styrte systemer kan man lage mindre bokser som man utnytter bedre og man kan kompensere for rom, plassering, smak og andre ulemper.

Selvsagt er nøkkelordet kompromiss, for det er ingen tvil om at det er det man gjør når man kompenserer for noe.
Men enklere systemer som tar mindre plass og i tillegg koster stadig mindre er fremtiden. På den positive siden er det flere som vil få god lyd, på den negative siden vil det bli mindre utvalg for tradisjonelle audiofile.

Kan godt hende det er denne veien bransjen, mye tyder jo på det. Men vil allikevel håpe den smale hifi-nisjen for reaksjonære gamle gubber som meg selv ikke vil forsvinne, så det fortsatt går an å velge seg horn, rør, vinyl, og andre anakronismer hvis man har legning for det.
Store horn med langt høyere følsomhet blir en annen idrettsgren (uavhengig av forsterkeri og evt. DSP). Høy følsomhet og mye membranarealet gir betydelig lavere forvrengning, veldig mye bedre dynamiske egenskaper og er langt mer engasjerende å lytte til.

Små aktive høyttalere med lav følsomhet (KEFene har bare 85 dB) vil kort og godt aldri konkurrere med større horn. Det ene kan levere ok lyd og hifi, det andre kan levere en illusjon av live lyd.
Helt klart. Størrelse og kapasitet er alfa og omega hvis man vil ha konsert/kino-opplevelser hjem i stua. Etter å ha vært på kino med skikkelig anlegg vil ethvert minimalistisk system høres ut som en daff padde i forhold.

Tror Lexicon SL-1 Sound Steer teknologi vil bli en "game changer" for high-end folket. Rom uavhanig med definerbar "sweet spot" som til og med følger deg i roomet. Ingen krav til symmetrisk plassering eller avstand til bak og sidevegg. Og det kommer sikkert fler produkter fra andre produsenter.
Det der er stilige greier og et godt eksempel på hvor utviklingen går.
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Tror også denne utvikling blir en stor "game changer" for hele bransjen. Produkter som Lexicon SL-1 mm. kan ikke utvikles og/eller produseres av relativt små/uavhengige "one man bands"! High-end bransjen med mange små og tildels fargerike originaler går mot slutten. Digitalisering har en tendens til å fremdyrke få og store enheter.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Kan godt hende det er denne veien bransjen, mye tyder jo på det. Men vil allikevel håpe den smale hifi-nisjen for reaksjonære gamle gubber som meg selv ikke vil forsvinne, så det fortsatt går an å velge seg horn, rør, vinyl, og andre anakronismer hvis man har legning for det.
Store horn med langt høyere følsomhet blir en annen idrettsgren (uavhengig av forsterkeri og evt. DSP). Høy følsomhet og mye membranarealet gir betydelig lavere forvrengning, veldig mye bedre dynamiske egenskaper og er langt mer engasjerende å lytte til.

Små aktive høyttalere med lav følsomhet (KEFene har bare 85 dB) vil kort og godt aldri konkurrere med større horn. Det ene kan levere ok lyd og hifi, det andre kan levere en illusjon av live lyd.
Er ikke helt enig i at størrelse på kabinett og elementer, samt følsomhet på høyttaler er det som skaper opplevelsen av live lyd. Denne opplevelsen har jeg selv fått til på et par B&W 805D med 6.5" bass/mellomtone, selv om dette er en relativt stor stativhøyttaler. I mine øyne handler slike opplevelser også mye om kvaliteten på elektronikken. Dessuten burde ikke den lave følsomheten på KEF'ene ha så mye å si så lenge elementene blir drevet aktivt av hver sin forsterker.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Var på den nye "komfort" salen - KP 9- i Bergen i helgen og fikk med meg Spider-man. Genial kinosal, stor plass mellom setene som var oppsatt som to og to, enda større plass mellom hver seteseksjon både til siden og foran - og attpåtil et kaffe/te-bord som man kunne forsyne seg av under filmen. Setene var særs behagelige og kunne lenes bak såpass at det er like sannsynlig at man sovner som at man nyter film.
Ny 4K prosjektor og nytt lydsystem kunne de fortelle oss før filmen startet. Sistnevnte var jeg spent på da kinoopplevelsen i Bergen stort sett har skuffet stort på nettopp lyd.

Vel, steikje for en hårføner av en kinosal det viste seg å være! Dynamisk trøkk og voldsomhet jeg alltid har savnet på kino var til stede i full vigør. Makan for en brutalitet vi fikk servert under forestillingen, helt ulikt det meste jeg har opplevd på konsertpaleet.
Rent lydkvalitetsmessig syntes jeg det var litt i overkant i toppen, litt skrikete og plagsomt på noe av filmmusikken og noe lys klangbalanse, men det dynamiske sjokket overtok liksom hele opplevelsen.

Når jeg kom hjem satt jeg på en film og skrudde opp volumet på Kii Three bare for å høre, liksom. Joda, der var bass, men ikke trøkk. Der var fart, men ikke punch. Der var dynamikk, men ikke sjokk. Heldigvis var lyden langt mer komfortabel tonalt sett og taletydeligheten langt bedre enn kinoen, men dæven steike- kapasitet er og blir udiskutabelt viktig hvis man skal ha jordskjelv, eksplosjoner og rett og slett dynamiske sjokkgranater rett i kroppen. Sånt får man ikke med standard hifi-saker rett fra hyllen. End of story.

Om man vil ha slik lyd i stuen er en helt annen sak :D
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.794
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Sånn dynamikk krever membranareal. En eller to hysterisk flagrende 7-10" pr side greier aldri å gi den fysiske følelsen som et større antall store elementer gir, selv om en greier å fuske til å levere like dypt i frekvensrespons. Mindre elementer med moderat følsomhet må man bøtte på med effekt til, og da blir s.k. power compression et problem.

Jeg greier få brukbar frekvensgjengivelse på DIY-systemet mitt med 2x8" pr side vha dsp. Det låter brukanes, men direkte fysisk brutal bass får en ikke.

Johan-Kr
 

Heipådeg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.06.2016
Innlegg
226
Antall liker
178
ls

Fysiske lover er og blir fysiske lover, dessverre ;)
..den eneste som virker å ha utfordret fysiske lover mtp muligheter ang kabinettstr. med hjelp av teknologi er jo Phantommodellene til Devialet... ???
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Var på den nye "komfort" salen - KP 9- i Bergen i helgen og fikk med meg Spider-man. Genial kinosal, stor plass mellom setene som var oppsatt som to og to, enda større plass mellom hver seteseksjon både til siden og foran - og attpåtil et kaffe/te-bord som man kunne forsyne seg av under filmen. Setene var særs behagelige og kunne lenes bak såpass at det er like sannsynlig at man sovner som at man nyter film.
Ny 4K prosjektor og nytt lydsystem kunne de fortelle oss før filmen startet. Sistnevnte var jeg spent på da kinoopplevelsen i Bergen stort sett har skuffet stort på nettopp lyd.

Vel, steikje for en hårføner av en kinosal det viste seg å være! Dynamisk trøkk og voldsomhet jeg alltid har savnet på kino var til stede i full vigør. Makan for en brutalitet vi fikk servert under forestillingen, helt ulikt det meste jeg har opplevd på konsertpaleet.
Rent lydkvalitetsmessig syntes jeg det var litt i overkant i toppen, litt skrikete og plagsomt på noe av filmmusikken og noe lys klangbalanse, men det dynamiske sjokket overtok liksom hele opplevelsen.

Når jeg kom hjem satt jeg på en film og skrudde opp volumet på Kii Three bare for å høre, liksom. Joda, der var bass, men ikke trøkk. Der var fart, men ikke punch. Der var dynamikk, men ikke sjokk. Heldigvis var lyden langt mer komfortabel tonalt sett og taletydeligheten langt bedre enn kinoen, men dæven steike- kapasitet er og blir udiskutabelt viktig hvis man skal ha jordskjelv, eksplosjoner og rett og slett dynamiske sjokkgranater rett i kroppen. Sånt får man ikke med standard hifi-saker rett fra hyllen. End of story.

Om man vil ha slik lyd i stuen er en helt annen sak :D
Interessant rapport fra KP, en salen skal jeg se å få besøkt snart. Får holde øye med hva som vises der.

Jeg har uthevet den siste påstanden din fordi den er evig sann. Slik har jeg det med studiolyd. Og ikke bare jeg, mange studioteknikere og musikere er av den oppfatning at den lyden som vi foretrekker å ha som jobblyd er gjerne ikke samme lyd vi liker å ha i stuen. Selv hadde jeg antikvariske Celestion SL6 den tiden jeg drev studio og brukte Genelec som midfield-monitorer og referanse under nedmiks og mastring. Men etter å ha levd med dem i noen måneder etter at vi solgte studio så lengtet jeg tilbake til en mindre studiokorrekt lyd og kjøpte meg KEF til hjemmebruk. Dette er som du skriver smak og behag, og for meg skiller det mellom det jeg oppfatter som gode verktøy for å gjøre en jobb og det å lene seg tilbake i krypten og nye fruktene av andres og eget arbeid på en litt annerledes måte enn i studio.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.707
Antall liker
710
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Kef LS50 Wireless er intet gamechanger produkt. Produktet er laget for å henvende seg til et publikum som ikke nødvedigvis er innvidd i hi-fi nerd klubben. Men de ønsker små høyttalere i stua eller på kjøkkenet med internett streamingfunksjoner. Disse ønsker ikke å ha en stor "high-end rigg", med masse kabler og dritt, men de vil ha noe som låter litt saftigere enn billige Bluetooth høyttalere man kjøper på Elkjøp.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er ikke helt enig i at størrelse på kabinett og elementer, samt følsomhet på høyttaler er det som skaper opplevelsen av live lyd. Denne opplevelsen har jeg selv fått til på et par B&W 805D med 6.5" bass/mellomtone, selv om dette er en relativt stor stativhøyttaler.
Tror man kan si at det er ulike nivåer av illusjon av live lyd. Har også opplevd det som du beskriver med et par stativhøyttalere jeg har bygget. De har så og si ingen vertikale fasefeil og dermed en utrolig sammenhengende lyd som gir en magisk mellomtone. Resultatet er at spesielt en del vokalgjengivelse blir illusjonskapende. Men allikevel er det ikke på nivå i illusjon sammenlignet med en stor og god hornkonstruksjon. Da går man ytterligere opp i nivå på flere områder og illusjonen blir dermed enda bedre. Jeg snakker forøvrig ikke om typiske kommersielle horn.
I mine øyne handler slike opplevelser også mye om kvaliteten på elektronikken.
Ikke uenig i at elektronikk har betydning, men opplever ikke at det trenger å koste så mye i dag. Ikke hvis man velger de rette merkene. Man kan enten betale store summer for veldig lav forvrengning eller relativt lite.

Dessuten burde ikke den lave følsomheten på KEF'ene ha så mye å si så lenge elementene blir drevet aktivt av hver sin forsterker.
Jeg siktet primært til termisk kompresjon/forvrengning som kommer fra høyttalere med lavere følsomhet. Det gir bl.a. en linær forvrengning som endrer frekvensresponsen når man spiller høyt over tid. Innebyggete forsterkere med enda med varmeoppheting gjør faktisk dette enda verre. Lav følsomhet gir generelt høyere forvrengning og man kan ikke uten videre kompensere for dette med mye watt. Aktiv deling hjelper ikke stort her.

Kan hende jeg tar feil, men personlig tror jeg 24k er for mye penger for at det store markedet skal handle hifi. Aktive høyttalere alá slik man kjøper på Elkjøp og type Geneva/Sonus har derimot overtatt her. Lav pris er essensielt slik jeg det for at man skal nå dette segmentet.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.794
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Kef LS50 Wireless er intet gamechanger produkt. Produktet er laget for å henvende seg til et publikum som ikke nødvedigvis er innvidd i hi-fi nerd klubben. Men de ønsker små høyttalere i stua eller på kjøkkenet med internett streamingfunksjoner. Disse ønsker ikke å ha en stor "high-end rigg", med masse kabler og dritt, men de vil ha noe som låter litt saftigere enn billige Bluetooth høyttalere man kjøper på Elkjøp.
LS50 bruker aktiv drift og dsp for å oppnå resultater som er langt utenpå det du får med passive høyttalere av samme størrelse. Dette funker veldig bra - inntil du stanger hodet i de fysiske begrensningene til kasse/elementkombinasjonen.

Lignende teknologi brukes iofs i både lydplanker og mobiltelefonhøyttalere, men på andre siden av det spekteret så har du Kii 3 og Beolab 90.

Som Orso er inne på, så er prisen litt i saftigste laget på Kefene.

Johan-Kr
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Var på den nye "komfort" salen - KP 9- i Bergen i helgen og fikk med meg Spider-man. Genial kinosal, stor plass mellom setene som var oppsatt som to og to, enda større plass mellom hver seteseksjon både til siden og foran - og attpåtil et kaffe/te-bord som man kunne forsyne seg av under filmen. Setene var særs behagelige og kunne lenes bak såpass at det er like sannsynlig at man sovner som at man nyter film.
Ny 4K prosjektor og nytt lydsystem kunne de fortelle oss før filmen startet. Sistnevnte var jeg spent på da kinoopplevelsen i Bergen stort sett har skuffet stort på nettopp lyd.
Spennende høytalere de Christie Vive Audio som står i Bergen kinoen, for nesten lyst til å ta en tur til for å oppleve disse. Supersalen her i Lillestrøm imponerte ikke hverken lydmessig eller bildemessig, virker som de tuner slike high-end lydsystemer i kommersielle kinoer for å kunne spille veldig høyt der dynamikk og trykket går på bekostning av detaljer og tonalitet.
 
Topp Bunn