Lyden av MBL

R

Roysen

Gjest
Som noen andre på forumet her har jeg opplevet lyden fra et komplett MBL oppsett og blitt "blown away". Det er imidlertid slik at høytalerne er uaktuelle for mitt vedkommende som en følge av pris, størrelse og utseende. Hvor mye av MBL lyden kommer fra høytalerne og hvor mye fra elektronikken? Hvor mye av MBL lyden oppnår jeg ved å kjøpe bare transport og DAC (som jeg sikler litt på) og øvrig utstyr fra andre produsenter?

Mvh
Roysen
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.283
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
selg alt det andre og klink til
de store mbl høyttalerne er dritkule
mvh
Leif
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Den vesentligste delen av MBL-lyden kommer av høyttalernes utradisjonelle spredningsmønster.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
Den vesentligste delen av MBL-lyden kommer av høyttalernes utradisjonelle spredningsmønster.
Kjøre på med masse diffusjon med mer tradisjonelle høyttalere, og kanskje man kan få noenlunde tilsvarende resultat?
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg tror intuitivt at høyttalerne har stått for størstedelen av den lyden som imponerte deg.
hvis du liker mbl og ble "blown away", så får du neppe samme lyd hjemme ved å skaffe deg "kun" transport og dac.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Snickers-is skrev:
Den vesentligste delen av MBL-lyden kommer av høyttalernes utradisjonelle spredningsmønster.
Kjøre på med masse diffusjon med mer tradisjonelle høyttalere, og kanskje man kan få noenlunde tilsvarende resultat?
Tvilsomt, trur eg. Skal du ha noe som låter annerledes enn apekister må du vel ha noe annet enn apekister...
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
LMC skrev:
selg alt det andre og klink til
de store mbl høyttalerne er dritkule
mvh
Leif

+1

Å etterligne lyden fra MBL……………. Det må bli dipoler med fornuftig plassert diffusjon, men hvor nært det bringer deg ???


Mvh Roald
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg har lyttet til MBL, Bolzano Villetri, samt høyttalerne jeg har nå. Alle tre konstruksjoner arbeider med alternativer til klassisk "ht-stråling."

Jeg var utrolig fornøyd med hva jeg hørte fra MBL. Har ikke hørt 101 X-treme høyttalerne, men hørte modellen under, samt hybridmodellen jeg ikke husker eksakt benevnelse på.
Dette var før jeg kjøpte mine nåværende høyttalere, som jeg anskaffet fordi det jeg hørte minnet om hva jeg opplevde med MBL.

Det er ikke kilde/forsterker som skaper opplevelsen, men Radialstrahler-effekten. Som jeg har beskrevet ved noen anledninger er jeg overbevist om at denne typen styrt bruk av diffusjon gir gjengitte lydopplevelser en annen, og i mine ører mer realistisk karakter.

Det er betydelig forskjell på hva MBL og B&O gjør, mens Bolzano Villetri vel ligger nærmere MBL. I B&Os akustiske linser skytes lyden opp i en spesiell diffusjonslinse, som sprer lydenergien likevektig, samtidig som den også "blander" den i tid, før den i neste instans rettes mot lytter i et horisontalplan der man søker å unngå refleksjon fra gulv eller tak, men bruker refleksjoner fra sidevegger for å skape en simulert direktelyd/tidligrefleksjonseffekt (når rett oppsatt - oppnås kun når høyttalerne er symmetrisk plassert i forhold til sidevegger og lytter.)

Bolzano-Villetris design var minst tilfredsstillende for mine ører, men det kan skyldes rommet de stod i.

MBLs bruk av båndene skaper en helt annen og bedre effekt enn B-V. MBLs mål er å på en kontrollert måte simulere lydproduktet av direktestråling og tidligrefleksjoner inne i ht, der de akustiske linsene må ha veggene med i ligningen.
Enkelte rapporterer om at MBL lyder meget godt i rom med harde vegger (som glassvegger), men som man har sett eksempler på er høyttalerne også satt opp i rom med utstrakt bruk av diffusjon.
Det er min oppfatning at MBL foretrekker harde rom, men at de føler summen av å utfordre folks oppfatning av både høyttalerkonstruksjon og lytterom blir en for stor utfordring for mange.
.
Om man er i stand til å sjalte vekk det uvante ved høyttalerne, når man ser dem, og fokusere på lyden, så blir man meget begeistret over resultatet. Men det er annerledes, i den milde grad, om man er vant til klassiske konstruksjoner.

I tillegg syns jeg MBLs høyttalere er usedvanlig vakre.

;D

(Effekter som Q-sound, andre phase-delays, og tom hva franskmenn gjør med sin tv-lyd er tilnærminger av hva jeg opplever med MBL og mine egne høyttalere. Det avgjørende er om det oppfattes naturlig eller syntetisk, og mine små eksperimenter har gjort meg fullstendig overbevis om betydningen av lytteromssymmetri om man prioriterer slike opplevelser.)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Dipoler er ganske dramatisk annerledes i presentasjonen enn rundstrålere.

Re Orso: Energiresponsen vil jo bli ganske ulik ift direkteresponsen.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
Ja spredningsmønsteret er jo det, men sammenliknet med tradisjonelle kasser er dipol mye nærmere i mine ører.

Mulig jeg må ta en ny lytt til MBL

Mvh Roald
 
C

Cappuccino

Gjest
Som flere andre allerede har sagt: Høyttalerne! Har selv hørt MBL elektronikk på både MBL høyttalere og mer tradisjonelle høyttalere. Når MBL høyttalerne (111) ble tatt ut av systemet forsvant magien. "Greia" med MBL er slik jeg ser det de rundtstrålende høyttalerne. MBL drivverk og dac er sikkert også veldig veldig bra, men forsterkerne mangler litt i mellomtonen etter min smak. MBL høyttalere på annen elektronikk kan derimot være helt knall. Kjenner til noen som f.eks. kjører både Boulder og Burmester elektronikk på 101 og ettersigende er utrolig godt fornøyd med det.
 
R

Roysen

Gjest
Gago skrev:
jeg tror intuitivt at høyttalerne har stått for størstedelen av den lyden som imponerte deg.
hvis du liker mbl og ble "blown away", så får du neppe samme lyd hjemme ved å skaffe deg "kun" transport og dac.
Dette sier seg vel egentlig selv. Det jeg egentlig vil vite er hvor mye av MBL-lyden elektronikken bidrar med og da i særdeleshet signalkilden.

Mvh
Roysen
 
V

vredensgnag

Gjest
Roysen skrev:
Dette sier seg vel egentlig selv. Det jeg egentlig vil vite er hvor mye av MBL-lyden elektronikken bidrar med og da i særdeleshet signalkilden.
MBL har en fullstendig unik høyttalerkonstruksjon, og en "i henhold til oppskrift" komponentkonstruksjon. Spot the difference ...

Som nevnt av andre spiller MBL fint sammen med andre kilder/komponenter, og har samme unike lydsignatur med slike.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hva er eventuell begrensning størrelsemessig nedover for MBL 121, tenker da på bredde og lengde på eventuelt lytterom.




Kanskje en fordel med diffuserte sidevegger/frontvegg dersom rommet begynner å bli veldig lite.

@VG har vel noe å komme med her, men selvfølgelig gjerne også andre :D

Mvh.KW
 

Vedlegg

R

Roysen

Gjest
Jeg forstår. Høytalerne er hva som i stor grad utgjør MBL-lyden. Dersom vi imidlertid ser bort fra høytalerne et øyeblikk. Hva får jeg fra elektronikken med andre høytalere? Noen her som har erfaring med deres signalkilder sammenlignet med andre fabrikanter?

Jeg har fått litt motstridende signaler. De magasinene jeg har lest tester i har elektronikken fått kjempekritikk - spesiellt av Jonathan Valin i TAS. Jeg har imidlertid vært i kontakt med en forhandler i USA som har flere av topp produsentene av digitale signalkilder: MBL, Burmester, dCS, Esoteric, Goldmund, Soulution og Metronome Technologie. Han hevder at MBL ikke er i samme klasse som de andre.

Mvh
Roysen
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Jeg er litt nysgjerrig på hva du har hørt på jeg, og hvordan du opplevde det i forhold til andre ting du har hørt!
Har selv aldri hørt MBL sine store modeller, men vet at Hagto hadde en flott opplevelse i et dedikert rom i Sverige, og det har jo også vært en del andre "Halleluja" rapporter....., på den annen side tyder det på at det er litt elsk/hat forhold...noe det ofte er med ulike høytalerprinsipper (horn, elektronstater, magnestater, Lowther, osv)....

Ellers er det jo litt "trendy" med ulike former for dipoler her på sentralen for tiden....men igjen, så er det ikke mange slike high-end oppsett rundt omkring...så det er vanskelig å orientere seg!

Mvh
OMF
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
KW skrev:
Hva er eventuell begrensning størrelsemessig nedover for MBL 121, tenker da på bredde og lengde på eventuelt lytterom.
Ca. 18 m2, tenker jeg. De bør ha minst en meter fra alle vegger, og bak lytteren bør det være langt eller dødt.
Kanskje en fordel med diffuserte sidevegger/frontvegg dersom rommet begynner å bli veldig lite.
Reflekterende flater, ikke diffuserende.

Referanse: www.linkwitzlab.com (Pluto er en rundstråler.)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
KW skrev:
Hva er eventuell begrensning størrelsemessig nedover for MBL 121, tenker da på bredde og lengde på eventuelt lytterom.
Ca. 18 m2, tenker jeg. De bør ha minst en meter fra alle vegger, og bak lytteren bør det være langt eller dødt.
Kanskje en fordel med diffuserte sidevegger/frontvegg dersom rommet begynner å bli veldig lite.
Reflekterende flater, ikke diffuserende.

Referanse: www.linkwitzlab.com (Pluto er en rundstråler.)
Minst en meter til vegger, da blir det kort avstand mellom de i mitt kjellerom ::)
Det er 3,05 i bredde så da kan jeg vel bare glemme de tankene som et alternativ/anderledes enn de som står der nå (203.2)

Mvh.KW
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
MBL skrev:
Passive Bass Crossover Network

The mbl 121 uses a passive low-frequency crossover in order to provide:

a: Increased bass output

Typically, a compact cabinet results in reduced bass output. The passive matched crossover in the mbl 121 essentially doubles the effectiveness of the cabinet volume, which increases the overall low-frequency output. (1)This crossover design allows the impedance reserve of the woofers to work in a push-push series connection.

b: Suppression of subsonic information

Below the tuning frequency of a vented box design, the excursion of the bass driver could take extreme dimensions, which easily could destroy it mechanically and distort its output. The mbl 121 uses (2a) a passive subsonic filter to eliminate any possibility of the lowest frequencies interfering with the driver operation, thus reducing unwanted (un-musical) distortions.

Psycho-Acoustically Aligned Energy Response

The mbl 121 applies Psycho-acoustic principles to the woofers with counter compensation. This is achieved by:

a: Increasing the bass group delay time

By increasing the slew rate in the bass range of the mbl 121, (2b)the group delay time is increased, resulting in extended bass impulses. This allows low-frequency information to be perceived more fully and clearly.

b: Incline of the energy curve

We calculated the gradient of the acoustic energy in the mbl 121 so that it (3) declines with 3 dB over 2 decades towards the higher frequencies. The result is an acoustic increase, which makes the relatively-compact enclosure sound acoustically larger.

121's Bass/ Lower-Midrange Drivers:

Bass/ lower-midrange drivers in the mbl 121 are aligned in a push-push configuration, resulting in mutual power compensation; therefore, the cabinet is not stimulated mechanically to resonate.

Bass/ lower-midrange drivers in the mbl 121 utilize high temperature-tolerant aluminum voice coil carriers and aluminum membranes, which yield high load capacity, since the heat of the voice coil is led away to the membrane via the voice coil carrier.

Bass/ lower-midrange drivers in the mbl 121 utilize aluminum membranes with flanged edges which provide an absolutely deformation-free membrane surface resulting in zero-loss transmission of the mechanical movement of acoustic sound pressure.

Each hand-finished 121 Compact is a thing to behold—a modern sculptural device that benefits from classic German attention to detail, and obsession with perfection.

Put on your favorite music, close your eyes, and, like some sort of magician’s time capsule, the 121 will transport you to your favorite concert hall. Intended for small-to-medium-sized rooms, you must experience the 121 Compact in order to fully appreciate what it’s capable of.
Jeg har uthevet tre poenger som
1) jeg ikke helt forstår hva menes med. Snickers, KJ?
2b, a) er det samme som å si at "og her har me juksa litt, og så har me ein ølboks i serie med bassen".
3) likner Guarneri Memento-trikset, hehe.


Tillegg: Stereophile har en eldre test av en tidliger e inkarnasjon av modell 111 liggende ute.
http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/497mbl/index.html
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Tillegg: Stereophile har en eldre test av en tidliger e inkarnasjon av modell 111 liggende ute.
http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/497mbl/index.html
Den testen er jo eldgammel. Stereophile test av 101E (101F er siste utgave) fra 2004:
http://www.stereophile.com/audaciousaudio/1004mbl/index.html

Jeg har selv MBL CD-spiller og er veldig fornøyd, men dette er jo en helt annen klasse enn referanse dac og drivverk som Roysen vurderer.

Har ikke hørt så mye annen MBL elektronikk på andre høyttalere enn MBL, men vil tro at all elektronikk låter ganske nøytralt. Ekstremt lavt støynivå, bredbåndet og flat frekvensrespons.
Som J. Atkinson oppsummerer målingene av forforsterkeren 6010D:
"As I have come to expect of MBL products, the 6010 D offers measured performance that is beyond reproach. "
http://www.stereophile.com/solidpreamps/1008mbl/index.html


En helt ny test av MBL i tyske Stereo, hvor forforsterkeren 5011 (€7000) får 100% lydkvalitet er lagt ut som pdf under nyheter på hjemmesidene til MBL, http://www.mbl-germany.de/en/
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
KW skrev:
Valentino skrev:
KW skrev:
Hva er eventuell begrensning størrelsemessig nedover for MBL 121, tenker da på bredde og lengde på eventuelt lytterom.
Ca. 18 m2, tenker jeg. De bør ha minst en meter fra alle vegger, og bak lytteren bør det være langt eller dødt.
Kanskje en fordel med diffuserte sidevegger/frontvegg dersom rommet begynner å bli veldig lite.
Reflekterende flater, ikke diffuserende.

Referanse: www.linkwitzlab.com (Pluto er en rundstråler.)
Minst en meter til vegger, da blir det kort avstand mellom de i mitt kjellerom ::)
Det er 3,05 i bredde så da kan jeg vel bare glemme de tankene som et alternativ/anderledes enn de som står der nå (203.2)

Mvh.KW
Tror nok MBLs rundstrålere virkelig får vist seg i større rom, men hvis Mbares skjellsettende opplevelse var i rommet hvor Stereofil vanligvis demonstrerer MBL så er nok ikke det så mye større enn ditt kjellerrom: (Jeg fant, jeg fant!) http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=34838.0
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.424
Antall liker
12.958
Roysen skrev:
Som noen andre på forumet her har jeg opplevet lyden fra et komplett MBL oppsett og blitt "blown away". Det er imidlertid slik at høytalerne er uaktuelle for mitt vedkommende som en følge av pris, størrelse og utseende. Hvor mye av MBL lyden kommer fra høytalerne og hvor mye fra elektronikken? Hvor mye av MBL lyden oppnår jeg ved å kjøpe bare transport og DAC (som jeg sikler litt på) og øvrig utstyr fra andre produsenter?
Mvh
Roysen
Da tror jeg ikke du slipper unna Extreme 101 oppsettet Roysen.
Imidlertid krever disse mastodontene et stooooooooooort rom i mine ører.
Det låt i messesammenheng aldeles forrykende vanedannende i Munchen 2008, men i år låt det rett og slett flat HiFi uten den monumentale magien de preseterte og servere året før. Dog er å si at de i år hadde dratt det store anlegget opp i et hjørne slik at den ene doble høyttaler riggen kom tett opp til sidevegg.
I fjor sto det digre anlegget med 4 monoblokker mer midt i rommet.
Så har du ei stue på 60 m2 tilovers er det bare og kline til ;)
 

amund201

Fersking
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
2
Antall liker
0
Som svar på på frågan....
Jag personligen tycker inte att MBL's 1511 kan måle sig med tex, dCS delius. Eller för den delen Burmesters klassiske 001 cd spiller.
Som alle andre skriver så ligger mye av magien hos högtalaren. Sen kan man få en enorm synergi effekt av å ha MBL i resten av systemet.

Dette er personlige erfaringer i mitt hjem, ikke hos dealers.

Mvh,
Amund
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
OMF skrev:
Hei!

Jeg er litt nysgjerrig på hva du har hørt på jeg, og hvordan du opplevde det i forhold til andre ting du har hørt!
Har selv aldri hørt MBL sine store modeller, men vet at Hagto hadde en flott opplevelse i et dedikert rom i Sverige, og det har jo også vært en del andre "Halleluja" rapporter....., på den annen side tyder det på at det er litt elsk/hat forhold...noe det ofte er med ulike høytalerprinsipper (horn, elektronstater, magnestater, Lowther, osv)....

Ellers er det jo litt "trendy" med ulike former for dipoler her på sentralen for tiden....men igjen, så er det ikke mange slike high-end oppsett rundt omkring...så det er vanskelig å orientere seg!

Mvh
OMF

Jeg hørte storebroren til 111 tror jeg det var, bilde her i tidligere innlegg på HFS hos Lyric i New York tidligere i år - og spredning/rom er det klart beste ved disse.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=32419.0

De slet i mellombassen, det har jeg senere hørt andre bekrefte også, og jeg fikk det selv bekreftet også da jeg hørte lillebror 116 i Oslo for en ukes tid siden. Vesentlig mer utflytende og slappt enn mine Grand LE. Begge steder spilt på mbl elektronikk. Kan hende det er rommet som må være svært gjennomført for at det skal spille sammen også i mellombassen.

116 har heller ikke den magien i mellomtonen som storebror har, det var på en god del innspillinger litt hardt og klinisk, men klangen fra storebror kombinert med radial spredningen gir et mer åpent og akustisk lydbilde. F.eks. på fiolin med nær-mic så ble det vel mye streng og lite kasse med 116, mener å huske at 101 (tror jeg det var) hadde vesentlig mer kasse og dermed mindre klinisk opplevd klang.
Men; det er noen måneder siden jeg hørte 101, men svært utflytende mellombass glemmer jeg ikke.

Mvh Ole
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
KW skrev:
Valentino skrev:
KW skrev:
Hva er eventuell begrensning størrelsemessig nedover for MBL 121, tenker da på bredde og lengde på eventuelt lytterom.
Ca. 18 m2, tenker jeg. De bør ha minst en meter fra alle vegger, og bak lytteren bør det være langt eller dødt.
Kanskje en fordel med diffuserte sidevegger/frontvegg dersom rommet begynner å bli veldig lite.
Reflekterende flater, ikke diffuserende.

Referanse: www.linkwitzlab.com (Pluto er en rundstråler.)
Minst en meter til vegger, da blir det kort avstand mellom de i mitt kjellerom ::)
Det er 3,05 i bredde så da kan jeg vel bare glemme de tankene som et alternativ/anderledes enn de som står der nå (203.2)

Mvh.KW
Jeg har hørt pået Linkwitz-foredrag i kveld. I spørsmålsrunden sier han at han har eksperimentert med Pluto-omnipolen sin i små rom, og den tåler slik jeg forstår ham langt mindre avstander enn Orion-dipolen. Nå er MBL også omnipoler, så det er kanskje håp alikevel da, KW.
 
R

Roysen

Gjest
Når det gjelder MBL elektronikken kan den da ikke være helt gale. Kalman Rubinson i Stereophile testet 1621A og 1611HR mot Burmester 969/970 og Mark Levinson No.360. Den godeste Mr. Rubinson foretrakk slik jeg leser testen MBL kombinsjonen:

http://stereophile.com/cdplayers/1299mbl/

Den Burmester kombinasjonen der er ikke akkurat noen sinke. Noen mener at den fremdeles er den beste kombinasjonen Burmester har laget selv om den nå har blitt erstattet av 069. Allikevel er det nok MBL som har utviklet disse komponentene mest siden denne testen. 1611 DACen har kommet i versjon D, så E og nå F siden testen med betydelige forbedringer og den siste har sågar mulighet til å ta SACD og DVD digitalt inn dersom man benytter den helt nye transporten 1622A som da har kommet i tillegg til den 1621A som vises i testen.

Jeg tror dagens toppdigitalkombinasjon fra MBL er helt der oppe blant de beste i dag slik som de var når testen ble gjort.

Mvh
Roysen
 

Eyolf_Lund

Fersking
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
3
Antall liker
0
Roysen,jeg har selv 101 e, 9011 monoblokkene, 6010 d, sammen med en Emm Labs combo. Jeg har lett lenge kjøpt mye topputstyr, og vært fornøyd.Men aldri helt fornøyd!Men det var før jeg fikk Mbl utstyret.)9011 er ganske enkelt blant de klart beste som kan kjøpes.En slags lydkombinasjon av rør og solid state.Bare å se på 2x 90kg, nesten en m dype,med det designet og den bygekvaliteten når man spiller, vel..!Det var da jeg fikk 101 e at jeg fikk den helt store aha opplevelsen.Hørte først 101 e på messe i London,og ble blown away.Så besøkte jeg importøren i London,og magien bare var der.Lyder ulikt alt annet jeg har hørt.Stort lydbilde og instrumentene slik de skal lyde-fullstendig frislipp oppover.Krystallklart og åpent.Låter bare så live og organisk.Stemmer gjengis så naturtro at det nesten er skremmende.Når jeg i dag hører på andre høytalere,låter alt rett og slett kjedelig.Lyden av 101 er adictive!Personlig tror jeg at mye av lyden kommer av at den er fri for farging.Tror lyden av kabinetter og vanlige elementer farger/tilslører lydbildet.Jeg har lagt 101 e ut for salg fordi jeg skal oppgradere innen MBL...!Lyden av Mbl og spesielt 101 e må høres,først da forstår man hva jeg skriver.Skal man ha mindre Mbl høytalere,må man ha sub i tillegg.Få/ingen i Norge eier 9011 eller 101 e.Jeg kan bare si at jeg anbefaler Mbl på det sterkeste for en musikkelsker.Men dyrt er det.Til gjengjeld får man også en byggekvalitet som overgår det meste.På godt tysk vis!
 
R

Roysen

Gjest
Hei Eyolf_Lund,

Spennende å høre dine erfaringer som eier av MBL utstyr. Hvilke høytalere har du i kikkerten nå og hva ønsker du å oppnå med de nye høytalerne sammenlignet med de du har. Det hadde også vært interessant å høre litt om tankene bak valget av Emm Labs kombinasjonen fremfor en komplett MBL kombinasjon.

Mvh
Roysen
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Eyolf_Lund skrev:
Jeg har lagt 101 e ut for salg fordi jeg skal oppgradere innen MBL...!
Du skal oppgradere fra 101e ?!
Dvs. at du går for den endelige løsningen....101-x ? Det må man si ! :eek:
 

Eyolf_Lund

Fersking
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
3
Antall liker
0
Snuser på mk 2 eller toppmodellen, som jo er avsindig dyr,stor og tung!Vet ikke helt hva jeg oppnår, men kansjke enda mer av Mbl opplevelsen pluss bass som vel går ned til ca 20hz mot 24 på 101 e.Vet bare en ting-jeg holder meg innen Mbl. Emm Labs komboen er jeg enormt fornøyd med. Har også prøvd Dcs Scarlatti komboen, men den er bare ikke for meg.For tam i lyden,ikke nok sprut og dynamikk.Men mulig den kan være bedre for en som liker en snillere lyd.Skulle mer enn gjerne prøvd Mbl komboen med sacd mulighet,den er nok rå, og ser bare helt enorm ut.Men den er dyr, og er usikker på om jeg hadde likt denne bedre,eller om det er verdt pengene å skifte.Men lyst-ja!Er noe eget med Mbl-byggekvaliteten er bare hinsides.Som BMW og Merzedes-oser kvalitet og soliditet.Synd så få har Mbl i Norge-lyden av en radialstrahler må oppleves.Kjenner en annen som har 101 e mk II, og han og er helt i himmelen. Han har alt i Mbl men ikke 9011 monoblokkene,men modellen under.
 

hauter

Medlem
Ble medlem
27.10.2011
Innlegg
5
Antall liker
2
Er det noen som mener noe om komboen av mbl 121 evnt 116 og Hegel H300 ?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har ikkje korkje hatt sjansen eller nervane til å lytte til toppmodellen, men andre som har høyrt dei i Munchen då dei vart presentert på si fyrste messe, seier at det er lydkvalitet som ligg godt innanfor himmelrik. Noko eg opplever at 101Emk2 også gjer med bra margin. Dette er sjølvsagt fantastiske høgtalarar, men eg skjønar godt folk som har preferansar som går andre vegar. Min veg inn i musikken var som utøvande bassist i rockeband, som etter kvart fekk god innføring i klassisk musikk.

Den heilt spesielle soundstaginga frå mbl opplever eg som rett, sjølv om det ikkje er "pinpointing" på den måten ein kan oppnå det frå retningsstrålande høgtalarar. Kjekt det også, men for meg er det mbl-måten som er "rett". Den gongen eg hekta på lydattgjeving var attende i 1978, då eg besøkte den legendariske "Bolse", og fekk høyre Beverigde modell 2. Sidan den gongen har eg jakta på denne måten å få musikk formidla på. Etter kvart forstod eg at det ikkje var mange slike høgtalarar på bruktmarknaden, og då dei i tillegg nødvendigvis måtte vere ca 35 år gamle elektrostatar, fann eg ut at mbl 101E2 gjorde mykje av det same. I tillegg var dei ikkje så store (om enn ikkje så lettplasserte som Beverigde), dei spelte bass og har ei dynamisk nyanseringsevne som du må ha sjukeleg rå hornhøgtalarar for å overgå.

Elektronikk er ei utfordring, og eg var på jakt etter ein veldig god match. Det aller meste eg prøvde mangla hestekrefter. H300 frå Hegel har slike spec at det var verd å prøve ut, men eg kom aldri så langt. Eg fann ut at Manley Neoclassic 500 (i triodedrift) var det som kom nærast dei lydlege kvalitetane eg har som ideal. Så eg talde svært på knappane - dei andre aktuelle rørforsterkarane (ARC eller VTL er vel dei einaste) vart for dyrt. Men eg skulle sjølvsagt høyrt dei.... det lot seg ikkje gjere, beklagelegvis. Eg fekk prøve Rogue 180 i Stereofil sitt lytterom, ved hjelp av storarta innsats frå Håvar Snapa og Stereofilgjengen. Dette gjekk aktisk veldig bra, sjølv om 180 watt truleg hadde vorte i knappaste laget i eit større rom. Eg tenkte difor på dei kraftigaste Rogue-alternativa ei stund.

Transistorversjonar er det meir å velje av, og eg prøvde nokre "klasse D" med interessant resultat. Men deira klangfarge og litt for kyniske nøytralitet var ikkje greia for meg. Nærast kom eg med toppmodellane frå NuForce som Reneissance i Bergen fører, flott og realistisk bass, og den beste eg har prøvd av slaget. W4S sine kraftigaste monoblokker gjorde også ein heilt rå jobb, men her vart klangbalansen slik skeptikarane er redde for når dei vil ha klasse D.

Så eg tenkte både på Companiet og Hegel sine aller største. Men det vart for mykje styr å få desse til Nordvestlandet, så det kom aldri så langt at eg fekk prøvd dei ut i eige oppsett. Då enda eg opp med det kanskje mest "gjennomsiktige" alternativet (og det med best bass) eg hadde prøvd ut; ASR Emitter 2 Exclusive. Funkar utmerka i mitt 41 m2 store lytterom om eg ikkje skal spele Led Zeppelin på overrealistiske lydtrykk...

Eg erfarar no at ASR sin høge nøytralitet og mangel på støy (og påverknad av andre faktorar) er store pluss i vurderingsarbeidet av anna utstyr. Etter å ha brukt fyrste året som eigar til å flytte mbl 101 rundt i rommet med ørsmå justeringar, er det heilt klart at dette er absolutt rette høgtalaren for meg, mitt sinnelag, mine musikalske preferansar, og mitt lytterom. Men når eg skal løyse på slipset og verkeleg kose meg med musikken, må eg velje meg programkjelder som fokuserar på det emosjonelle og lystelege, og som ikkje er overivrige på rettskriving og det formelle.

Signalkjelde nr 1 er vinylriggen. Men eg spelar også sølvplater (via ein kanskje litt for kynisk Oppo 105D - desse kan modifiserast, har eg høyrt), og strøymer ned frå nettet allslags rusk frå både Youtube og Spotify....
 

rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2003
Innlegg
281
Antall liker
139
Sted
Sogn & Fjordane
Var innom Stereofil i går og lyttet på MBL 116 . Ba om at de satte ht opp med en Devialet amp , siden jeg selv har dette merket. Undertegnede og Stereofil var litt skeptiske mtp effekthungrige MBL... Men Devialet 200 leverte flott på 116, mellomtone og diskant var i Quad 2912klasse og vel så det :rolleyes: , bassen var "ok", men rommet må nok ta litt av skylden her. Konklusjon: en fantastisk HT , som Dev håndterte med glans!

Takk for flott og avslappende demo!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Var innom Stereofil i går og lyttet på MBL 116 . Ba om at de satte ht opp med en Devialet amp , siden jeg selv har dette merket. Undertegnede og Stereofil var litt skeptiske mtp effekthungrige MBL... Men Devialet 200 leverte flott på 116, mellomtone og diskant var i Quad 2912klasse og vel så det :rolleyes: , bassen var "ok", men rommet må nok ta litt av skylden her. Konklusjon: en fantastisk HT , som Dev håndterte med glans!

Takk for flott og avslappende demo!
Det går veldig med guffe til rommet, dersom det er stort. På Stereofil sitt demorom fekk eg gleda av å prøve MBL 101E2 på Rogue 180-watts monoblokker, og det gjekk faktisk ganske greitt. Men i mitt noko større rom, var 300 watt i minste laget, iallfall til rølpevolum. Forsåvidt grei skuring, lydtrykket dett vel 3 dB når du aukar lytteavstanden med ein meter.
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.707
Antall liker
895
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
Får melde meg inn i diskusjonen:) har dog ikke mbl høytalere, men besitter en liten mbl 7008 og mbl 1531a som driver tannoy høytalere. jeg er fornøyd med lyden og det jeg setter mest pris på er detaljenivået på musikken når man spiller på lavt volum, er helt magisk, spesielt på vokaler og akustisk musikk.
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Bortsett frå at MBL sine forsterkarar er veldig kraftige, finn eg få kvalitetar der ASR ikkje kan måle seg med MBL. Utan at dei av den grunn høyrest identiske ut, sjølvsagt.
Det er mulig har ikke hørt ASR på mine høyttalere. Men denne forsterkeren har klang som de flotteste rørforsterkerne jeg har hørt med kraften som en stor transistor. Og et lydbilde jeg ikke har hørt maken til enten om den spiller på Sonus Faber Olympica 3 eller Wilson Sabrina. Og støy gulvet må være latterlig lavt, for første gangen på lenge hører jeg nye detaljer i innspillinger for første gang.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er moro med elektronikk på dette nivået. At du opplever MBL-elektronikken som gilmrande lydbildeformidlar er ikkje rart, når ein tenkjer på kva høgtalar dei sannsynlegvis har brukt som referanse under utviklingsarbeidet. Må vel seie at eg ikkje veit noko alternativ til full MBL-pakke på dette feltet.....
 
Topp Bunn