Kvålsvoll Design

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Jeg driver selskapet Kvålsvoll Design.

    Jeg er en ingeniør som er allergisk mot vond lyd, og jeg liker å utvikle og lage nye ting.
    Da er det naturlig at fokus blir på produktutvikling og teknikk, og det har etterhvert blitt nye høyttalere, ny teknologi og nye løsninger for reproduksjon av lyd.

    Mere informasjon om selskapet og min bakgrunn finner du på nettsiden:
    www.kvalsvoll.com

    Jeg starter denne tråden for å ha et sted å kunne poste om artikler og tekniske løsninger i regi av selskapet.
    Her kan en også stille spørsmål og kommentere.

    For de som er interessert i å se og høre og oppleve det jeg lager, så liker jeg veldig godt å kjøre demo.
    Vi er lokalisert i Ålesund, og med bilen min så tar det 15min fra flyplassen å komme seg hit, så vi er ikke så veldig langt unna, selv om du bor i Oslo eller Bergen.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Liker filosofien din med fokus på lydkvalitet. Håper å komme innom en gang. Ser frem til trådens utvikling.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Takker for gode ord, og jeg skal prøve å følge på her etterhvert med innlegg som kan inspirere og forhåpentligvis skape økt interesse og engasjement for lyd.

    I dag drar jeg fram igjen artikkelen "How to set up a Home Theater Sound System".
    Dette er en komplett beskrivelse for hvordan sette opp et lydanlegget hjemme, den er på 40 sider - dvs for lang for målgruppen "normale folk" og for kort til annet enn overfladisk og forenklet beskrivelse - men det står et par ting her som kan være verdt å få med seg likevel.

    Mye av det som står i denne er gyldig også for musikk og 2-kanal.

    I kapittelet om romakustikk er det noen figurer som viser lydspredningen fra en høyttaler for forskjellige frekvensområder.
    En ting som ikke kommer veldig godt fram i artikkelen er hvorfor det kan være lurt å dempe frontveggen fra nedre mellomtone og et stykke oppover, mens bakveggen godt kan dempes så langt ned i frekvens som mulig.

    Hva oppnår en om en gjør det slik?
    Jo, en får fjernet det mye av refleksjonene nær høyttaleren som skaper problemer i øvre bass-nedre mid, mens en beholder gain i bassområdet.
    Ideen er å få til dette slik at en demper mest mulig i frekvensområdet fra og med der en har laveste 1/2-lengde refleksjon fra frontveggen.
    Under denne frekvensen er det kun boundary gain, så dette trenger en ikke dempe.

     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Skjønner at dette er en plass jeg må besøke snart. Prøver en gang utover høsten.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Ja her gjelder det å følge med skjønner jeg :)
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Forhåpentligvis blir det noe interessant å se også utpå høsten her, en helt ny generasjon av Compact Horn subwooferene blir nå født på dac.

    Akkurat nå så er det dessverre fokus på websider og informasjon, slik at det er mulig for folk å se hva jeg holder på med.
    Å lage artikler og cad-renderinger er morsomt det også, men det blir ikke så mye gromlyd av det.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Ser fram til å følge denne tråden!

    Har du sett på arbeidet til disse gutta?

    MyRoom Acoustics

    De går ganske ekstremt til verks med absorbsjon dekket med "slats" (lekter?).
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Har du sett på arbeidet til disse gutta?

    MyRoom Acoustics
    ...
    Ja, disse har presentert flere rom etter et prinsipp med absorpsjon kompbinert med diffusjon.
    De beskriver en løsning med absorpsjon bak diffusorer, der diffusorkanalene er åpne i bunnen.
    Bare enkle trelister er ikke det samme, det vil ikke virke som en ekte diffusor, men det vil spre lyden og gjøre det lettere å beholde litt refleksjoner oppover i frekvens.

    For ordens skyld å er ikke dette noe jeg leverer i regi av selskapet mitt, det er kun vist som eksempler i artikkelen.
    Spesielt om en bygger et nytt rom fra grunnen av, så kan jo dette være en løsning å gå for.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Flott initiativ! Leste om compact horn subben og det var veldig interessant! Mye kule og smarte loesninger synes jeg. Ellers er jo akustikk guiden veldig fornuftig og gjennomtenkt. Dette kommer jeg til aa foelge med paa videre!
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    O Toole har lagt ut et nytt AES paper om kalibrering av lydsystemer - The Measurement and Calibration of Sound
    Reproducing Systems, FLOYD E. TOOLE.
    (Kan vel anta den er sponset av Harman - men det kan vi vel leve med, innholdet blir ikke nødvendigvis dårligere av den grunn, og produktene deres er jo gode.)

    Her er det en del interessant om target kurve og decay i små rom.
    I min artikkel har jeg denne figuren:

    cal_1.jpg


    Jeg skriver:

    "Flat anechoic on-axis response from the speakers means that the direct sound - the sound from the speakers without room contribution - is flat. The room contribution will add more at lower frequencies and less at higher, so that the overall response measured at the listening position will be tilted downwards. How large the tilt is, depends on room acoustics, size of the room and loudspeaker radiation pattern."

    Dette samsvarer bra med det O Toole sier i sitt paper.
    Han bruker også gating på frekvenssweep for å estimere differansen mellom direktelyden og det totale lydfeltet.
    Gating med 50ms og 10ms viser ganske bra samsvar mellom nærfeltmålinger på høyttaleren og måling i lytteposisjon.

    Så lenge rommet er akustisk noenlunde stort - dvs plass til >1 bølge - så kan vi være med på dette; direktelyd kan skilles fra det totale lydfeltet som omfatter all reflektert lyd i tillegg.
    Men ved lave frekvenser så vil vegger og flater opptre mer som en del av lydkilden - en høyttaler plassert inntil frontveggen vil bli som 2 høyttalere plassert etter hverandre, fordi veggen speiler lyden.

    Spørmålet blir da om denne økningen i lydtrykk mot lavere frekvenser egentlig skal være med i target kurven, når økningen skyldes minimum-fase boundary gain og ikke decay som følge av refleksjoner som lever i rommet.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Må se om jeg ikke for tatt en tur innom, hadde vært utrolig morro. Noen annet enn hifi sjappa nede i byen med skoleungdom bak kassen og null kjennskap til verken akustikk eller frekvensrespons.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    En ting er i hvertfall sikkert - rom og akustikk må være med når en skal sette opp et lydanlegg, det er en del av systemet som ikke kan ignoreres.
    Det betyr at en ikke kan regne med å få til god lyd bare ved å kjøpe noen kasser med utstyr, pakke det ut og koble til.
    Dette vet nok de fleste på dette forumet, men det store flertall av folk tror jeg resignerer og konkluderer med at dette er så bra som det blir, den helt store lydopplevelsen finnes ikke.

    Men det betyr ikke at en trenger madrasser oppetter veggene eller bygge om huset, et greit resultat kan oppnås likevel, men oppsett og kalibrering og akustikk må vurderes.

    Og som sagt så er besøk velkomment, og en god lydprat blir det alltids.
    Når det gjelder lyd og lydopplevelse, derimot, så kan jeg ikke garantere noe som helst.
    Vi har alle litt forskjellig oppfatning om hvordan det skal være, og spesielt entusiaster som har holdt på en stund har gjerne funnet sin lyd og justert oppsettet sitt i forhold til dette.

    I dag var underholdningen et par kapittel fra Art of Flight.
    MV på +3dB er passende på denne, får bedre kick på trommene slik.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    O Toole har lagt ut et nytt AES paper om kalibrering av lydsystemer - The Measurement and Calibration of Sound
    Reproducing Systems, FLOYD E. TOOLE.
    (Kan vel anta den er sponset av Harman - men det kan vi vel leve med, innholdet blir ikke nødvendigvis dårligere av den grunn, og produktene deres er jo gode.)

    Her er det en del interessant om target kurve og decay i små rom.
    I min artikkel har jeg denne figuren:

    Vis vedlegget 335785

    Jeg skriver:

    "Flat anechoic on-axis response from the speakers means that the direct sound - the sound from the speakers without room contribution - is flat. The room contribution will add more at lower frequencies and less at higher, so that the overall response measured at the listening position will be tilted downwards. How large the tilt is, depends on room acoustics, size of the room and loudspeaker radiation pattern."

    Dette samsvarer bra med det O Toole sier i sitt paper.
    Han bruker også gating på frekvenssweep for å estimere differansen mellom direktelyden og det totale lydfeltet.
    Gating med 50ms og 10ms viser ganske bra samsvar mellom nærfeltmålinger på høyttaleren og måling i lytteposisjon.

    Så lenge rommet er akustisk noenlunde stort - dvs plass til >1 bølge - så kan vi være med på dette; direktelyd kan skilles fra det totale lydfeltet som omfatter all reflektert lyd i tillegg.
    Men ved lave frekvenser så vil vegger og flater opptre mer som en del av lydkilden - en høyttaler plassert inntil frontveggen vil bli som 2 høyttalere plassert etter hverandre, fordi veggen speiler lyden.

    Spørmålet blir da om denne økningen i lydtrykk mot lavere frekvenser egentlig skal være med i target kurven, når økningen skyldes minimum-fase boundary gain og ikke decay som følge av refleksjoner som lever i rommet.
    Bra spørsmål.

    Jeg har boundary gain med i target 1-2 periode gating ned til 200hz og økende perioder nedover.
    Det viktigste tror jeg er å jobbe med akustikken i lytterommet slik av man kommer dit at decay i bass likner på et større rom med så få ques som mulig. Da oppleves bassen etter boundary gain som en akustisk hale.
    De fleste opptak fra store rom mangler decayet fra opptaksrommet i bassen og siden instrumenter har lite dynamikk og nivå i bunnoktaven så må nivået erstattes på en eller annen måte. På slike opptake opplever jeg det mer naturlig bruke rombidrag fremfor høyere nivå på direktelyd/boundary gain. Dette synes jeg fungerer bra på opptak gjort i store rom, men blir mindre bra hvis opptaket er spilt inn tørt med tillagt klang da blir det fort at jeg foretrekker høyere nivå på direktelyd/boundary gain.
     
    Sist redigert:

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    @AtleT /\ - interessant.

    Her kommer et par kurver som jeg laget i går, usikker på om de viser det jeg ville vise, men jeg poster det likevel.

    Det er tre scenarioer - øverst et lite, forferdelig rom, i midten 2m fritt felt inntil bakvegg, nederst 3m fritt felt med gulv.

    Første kurve er frekvenssweep uten gating og med 50ms.
    Som en ser er det ingen signifikant forskjell, det lille rommet selv uten demping har rett og slett ikke noe egentlig decay ved lave frekvenser. Men det visste vi jo.

    50ms.jpg


    Med gating 10ms blir det stor forskjell i det lille forferdelige rommet.

    10ms.jpg


    En ser at bakvegg gir en liten forskjell, men 10ms gating begynner å falle av under 100hz.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    I demo/test-rommet har jeg nå en kurve som ser ut til å være rundt +8dB ved 20hz i forhold til 20khz.
    Nede i selve bassområdet er det subwooferenes plassering og dsp som ordner et tilsynelatende greit decay.

    Dette virker ganske greit, selv om det jo er stor forskjell på innpillinger så oppleves som regel bass i forhold til resten som noenlunde balansert, og føler nomalt ikke noe behov for justering av nivået.
    Spesielt ved veldig lave lyttenivåer oppleves bassen som fremdeles tilstede og med tilstrekkelig nivå.

    Skal jeg spille høyt, kan det hende jeg drar opp nivået på bassystemet med 3dB.
    På mange innspillinger går dette bra, men det blir fort til at bassen ikke låter riktig lenger, og det tror jeg skyldes at det blir for mye nivå rundt 70-100hz, fordi bassystemet er delt ved 120hz - det blir ikke lenger en jevn, tiltet kurve, men en kurve med boost i øvre bass.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    kvålsvoll, fikk du med deg siste memo på dba? ser ut som mye kan gjøres med halvbakt bakarray.

    link til pdf på tysk: http://hannover-hardcore.de/infinity_classics/!!!/Alternative DBA-Anordnungen.pdf
    Ja, kom over denne i går kveld, anbefales for alle å se på dette.

    Jeg har selv prøvd en god del forskjellige konfigurasjoner med subwoofere, og har vel kommet fram til at det ikke er nødvendig å dekke hele vegger helt tett for å få til fordeler med lydkilder i motfae og kansellering, og rommet behover heller ikke være helt tett og rigid.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.437
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hvor stort er rommet ditt Øyvind ? Kanskje du kan legge ut noen bilder som viser hva det er snakk om for de som ikke har vært hos deg.

    mvh
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Litt mer i forhold til gating så tenker jeg akustikk og kalibrering ca i forhold til oppfattelse av pitch vs tid under 200hz. Fordi det er disse mekanismene hele musikk og produksjonskjeden intuitivt spiller og mikser etter. Gatingen jeg bruker varierer derfor med frekvens.

    Oppfattelse av pitch vs tid.jpg
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Da måtte jeg inn og måle:
    b 4.14m l 4.07m h 2.46.
    Høyre vegg er åpen inn mot det andre rommet, og med det andre rommet så er total lengde fra venstre vegg til enden 8.80m.
    Det er to vinduer, og taket er nedsenket med tynne plater.
    Alle vegger er massivt tømmer.

    Dette er det rommet som jeg kaller Den Moderate Kinoen, og det er der oppsettet for demo og test står.
    Det er innredet som et mediarom - et sted der en sitter enten for seg selv eller også gjerne sammen med andre, og ser film eller hører på musikk.

    Jeg tror dette er en romstørrelse som er aktuell for mange som har eller kan tenke seg å lage et medirom eller rent lytterom for musikk.
    Selv om en har en større stue så blir det gjerne til at en velger å lage til dette i et mindre rom, eller bruke en mindre del av stuen, av praktiske årsaker.
    Og det virker veldig bra.

    Det er meningen at et slikt rom skal være et sted der en trives med å sette seg ned, så interiør utenom lydanlegget er også viktig.

    Det ligger litt bilder på denne siden:
    Kvalsvoll Design AS Services
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Død link til bildene Kvålsvoll.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Litt mer i forhold til gating så tenker jeg akustikk og kalibrering ca i forhold til oppfattelse av pitch vs tid under 200hz. Fordi det er disse mekanismene hele musikk og produksjonskjeden intuitivt spiller og mikser etter. Gatingen jeg bruker varierer derfor med frekvens.

    Vis vedlegget 335975
    Antar det er for korreksjon med audiolense du bruker denne gating-settingen.
    Og da gir det mening å bruke variabel gating helt uavhengig av hvordan vi hører, fordi samme gating gir det resultatet som kurvene mine over her viser - glatting i bassen, mens ved høyere frekvenser så er alt av refleksjoner fremdeles med.
    Dette kommer selvfølgelig mye bedre frem uten 1/3 glatting som er brukt på det som er postet.

    Men det du poster her er interessant også av andre årsaker.
    Det berører noe annet jeg bruker mye tid på, både å teste, lese om, og finne ut av; nemlig hvordan vi oppfatter lyd.
    Disse kurvene gir en mere nyansert fremstilling av hva som må til for at vi skal oppfatte en tone.

    Her kan jeg lære at det trengs færre svingninger for å oppfatte lave frekvenser, men tiden vi trenger øker likevel, fordi bølgeperioden er lenger.
    Det er en slags forståelse for at vi har veldig vanskelig for å oppfatte forskjeller i tonehøyde ved veldig lave frekvenser, og det kan jo blant annet henge sammen med at tone må vare en stund.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Litt mer i forhold til gating så tenker jeg akustikk og kalibrering ca i forhold til oppfattelse av pitch vs tid under 200hz. Fordi det er disse mekanismene hele musikk og produksjonskjeden intuitivt spiller og mikser etter. Gatingen jeg bruker varierer derfor med frekvens.

    Vis vedlegget 335975
    Antar det er for korreksjon med audiolense du bruker denne gating-settingen.
    Og da gir det mening å bruke variabel gating helt uavhengig av hvordan vi hører, fordi samme gating gir det resultatet som kurvene mine over her viser - glatting i bassen, mens ved høyere frekvenser så er alt av refleksjoner fremdeles med.
    Dette kommer selvfølgelig mye bedre frem uten 1/3 glatting som er brukt på det som er postet.

    Men det du poster her er interessant også av andre årsaker.
    Det berører noe annet jeg bruker mye tid på, både å teste, lese om, og finne ut av; nemlig hvordan vi oppfatter lyd.
    Disse kurvene gir en mere nyansert fremstilling av hva som må til for at vi skal oppfatte en tone.

    Her kan jeg lære at det trengs færre svingninger for å oppfatte lave frekvenser, men tiden vi trenger øker likevel, fordi bølgeperioden er lenger.
    Det er en slags forståelse for at vi har veldig vanskelig for å oppfatte forskjeller i tonehøyde ved veldig lave frekvenser, og det kan jo blant annet henge sammen med at tone må vare en stund.
    Er spennende temaer dette. Hvis man tenker etter er de aller fleste instrumenter og musikk laget med tanke på hvordan vi hører de og derfor er det lurt å være bevisst på lydens funksjon i musikken når det gjelder temaer som dette. Derfor er jeg enig at den kurven faktisk er ganske sentral.
    Jeg vil si at jeg bruker denne gatingsettingen uavhengig av Audiolense når jeg kalibrerer andres oppsett som utgangspunkt, men det er testing blant med Audiolense som har gitt denne forståelsen. I en testsituasjon gjør AL det enkelt å teste ulike tidsvinduer. Det viktigste uavhenig av gating synes jeg nok er sømløse overganger. Øret er glad. I homogenitet. Jeg får bedre lyd når jeg tenker frekvensperioder fremfor et gitt tidsvindu for et register.
    Synes pitch/duration samsvarer bra med hørbarhet av kamfilter under 200hz.
     
    Sist redigert:

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    En siste ting om tidsvindu og audiolense/romkorreksjon; når lengden av tidsvinduet for korreksjon også bestemmer hvor langt tilbake i tid korrigeringen skal gjøres, så er det jo mulig å eksperimentere med det som en kan kalle termineringen - hvordan decayet avsluttes.

    Da har en - i hvertfall i teorien - mulighet for å simulere at høyttalerene står i et mye større rom, fordi en kan fjerne tidlige refleksjoner men samtidig beholde sene refleksjoner, som gir romfølelse.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ja, det er fasinerende når det virker.

    Imponerende stykke arbeid du har lagt ned i artikkelen "How to set up at home theater sound system" forresten. :)
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ..og det tok litt tid også. Dessverre så må jeg ta noen snarveier for å få plass i et dokument som ikke krever eget bibliotek for å få plass.

    Nå fikk jeg sjekket Anu Brun som jeg fant på youtube litt for sent igår kveld - og det svinger.
    Jeg laget et innlegg i loudness-tråden, for det hører vel mer hjemme der.
    Bruker ofte youtube for å lete etter musikk, finner jeg noe jeg liker så ser jeg om det går an å få kjøpt.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Flere av de nye høyttalerene har det nyutviklede hf hornet med kontrollert spredning og bånddiskantdriver:

    hf_wg F1 2 120 F1-p 2.jpg


    Horn kan være mye rart, og det kan være større forskjeller mellom horn enn mellom et horn og en vanlig direkte radiator.

    Målsetningen her er å oppnå helt jevn frekvensrespons helt til topps i den øverste diskanten over et større område, slik at alle lyttere, også de som ikke sitter i midten får samme detaljeringsnivå og klangbalanse.
    Samtidig er det ønskelig å redusere tidlige refleksjoner fra sidevegger, tak og gulv mest mulig.
    Tilstrekkelig dynamikk og oppløsning med god transparens er også viktig.

    Et horn er en måte å få til dette slik at alle disse kriteriene tilfredsstilles samtidig.

    Oppløsning og transparens kan henge sammen med tidlige refleksjoner som skapes inne i en driver eller i hornet.
    Jeg har valgt en hornprofil med konstant spredning og ingen diffraksjonkanter inne i hornet.
    Termineringen av hornet er viktig - en skarp kant gir refleksjoner som forplanter seg tilbake innover i hornet.
    Tilpasset avrunding i kombinasjon med akustisk demping eliminerer slike refleksjoner.
    Det er også viktig å aldri bruke et horn for langt ned i frekvens, her brukes dette hornet ned til 2800hz, da er en fremdeles godt innenfor området der hornet har god spredningskontroll.

    Som ekstra bonus får en vesentlig forbedret dynamikk fordi virkningsgraden øker mye, spesielt i nedre diskantområde.
    Uten hornlading så vil ikke en liten bånddiskant ha nok kapasitet til å greie lydtrykket som trengs uten å komprimere eller forvrenge.
    Med hornet så går det akkurat bra for små rom der avstanden til høyttalerene er forholdsvis liten.
    Resultatet er at cymbaler og transiente lyder i diskantområdet får realistisk dynamikk.

    Waveguiden gir solid gain i nedre del av diskantområdet, denne målingen er fra en tidlig prototype:

    wg_gain.jpg


    Som en ser så er frekvensresponsen alt annet en lineær, men det er ikke noe problem når spredningen er kontrollert, da blir det slik etter at filteret har ordnet opp:

    wg_h.jpg


    Jevn innenfor lytteområdet, så faller det jevnt og bratt av utenfor.

    Hvis dette virker, så skal en da kunne få jevn frekvensrespons inne i lytterommet, over flere lytteposisjoner. Og slik blir det:
    wg_lp.jpg


    Ved høyere frekvenser så er det direktelyden som dominerer også for steady-state respons, og en måler da også omtrent det samme i lytteposisjonene som i fritt felt.
    Denne målingen er for en høyttaler (center), hvis en bruker begge LR sammen så kan en måle jevn respons for summen selv om off-axis ikke er jevn, fordi feil på den ene kan utlignes av den andre.
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Ser jo meget bra ut dette.
    Er dette høyttalere som du holder på å utvikle eller ?
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Skulle vel tatt meg en tur til Ålesund engang:) Var ikke innom Ålesund på turen Jeg hadde til Sunnmøre i juli med bobilen. Har ikke surround hjemme, men i bobilen. Skulle ha fått prøvet ut et kompakt hornsub, hvis det finnes til dette bruk. mvh Guit
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Skulle vel tatt meg en tur til Ålesund engang:) Var ikke innom Ålesund på turen Jeg hadde til Sunnmøre i juli med bobilen. Har ikke surround hjemme, men i bobilen. Skulle ha fått prøvet ut et kompakt hornsub, hvis det finnes til dette bruk. mvh Guit
    En S6-14 er veldig kompakt, og det er horn.
    I en bobil så vil jeg tro plass er en veldig begrensende faktor, så noe større er vel neppe aktuelt.
    Men det er også andre som har små subwoofere, bittesmå bokser, med tilhørende begrensninger, men en må jo se an bruken og hva som er praktisk mulig.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Skulle vel tatt meg en tur til Ålesund engang:) Var ikke innom Ålesund på turen Jeg hadde til Sunnmøre i juli med bobilen. Har ikke surround hjemme, men i bobilen. Skulle ha fått prøvet ut et kompakt hornsub, hvis det finnes til dette bruk. mvh Guit
    En S6-14 er veldig kompakt, og det er horn.
    I en bobil så vil jeg tro plass er en veldig begrensende faktor, så noe større er vel neppe aktuelt.
    Men det er også andre som har små subwoofere, bittesmå bokser, med tilhørende begrensninger, men en må jo se an bruken og hva som er praktisk mulig.
    Bobilen har slideout, så den har større rom enn de europeske ''campingbilene'' :) Denne S6-14 modellen kan sikkert passe liggende under stolen med knotter/spikes. mvh. Guit
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Ensemble HD, Live at Joes Pub.

    mybandcamp.jpg


    Underholdningen i dag var klassisk musikk, avsluttet med fiolinsonate, alt sammen spilt på et oppsett som lett setter hele huset i bevegelse når Tom Cruise går inn for landing i Coming-in-hot scenen fra filmen Oblivion.

    Jeg skulle egentlig si litt om hvordan mellomtone og det nedover blir til, som en naturlig fortsettelse fra beskrivelsen av HF hornet, men jeg kom aldri så langt.
    Så da blir det litt om hvordan et oppsett for surround og film kan virke for musikk i stedet.

    På musikk så bruker jeg samme maskinen for avspilling, og alle innstillinger for kalibrering, eq osv er like, hele bassystemet er med.
    Men siden musikk stort sett er 2-kanal, er det bare de to fronthøyttalerene som spiller i tillegg til bassystemet, akkurat som i et 2-kanals stereooppsett.

    En god indikasjon på at det virker noenlude greit er at det andre, rene 2-kanalsystemet aldri brukes mer, og slik som i dag så blir jeg sittende å høre musikk, blir liksom aldri ferdig, skal bare høre litt til..

    Når det grunnleggende for avspilling og prosessering og forsterkere er på plass, så er det høyttalere og romakustikk som bestemmer hvordan lyden blir.
    Og dette er likt, uavhengig av om det er et multikanal/surroundoppsett, eller 2-kanal.

    Ensemble HD innpillingen er spesiell, den fanger atmosfæren fra lokalet, og de få instrumentene har et nærvær og en fysisk tilstedeværelse som er spesiell.
    Fullfrekvent gjengivelse betyr her at lavfrekvent støy fra omgivelser og bevegelse i gulvet inne i lokalet blir med, og gjenskaper denne atmosfæren her inne i mitt rom.
    Applausen fra publikum er ofte en god test for oppløsning oppover i frekvensområdet, det er lett at det blir bare som en slags støyende grøt av det hele, hvis høyttalere og akustikk er noenlunde på stell så blir det mere som å være i lokalet og høre applaus fra et virkelig publikum.
    Akustiske instrumenter er avslørende fordi en har en referanse for hvordan de låter i virkeligheten.

    Dette er mere det en kan kalle typisk audiofile kvaliteter, det handler ikke om impact og punch og massiv dypbass.
    Men de egenskapene som er innebygd i systemet - kapasitet, fullt frekvensområde, lav forvrengning, jevn frekvensrespons - er aldri til hinder for at en fiolin skal låte bra, og med dimensjonering for film så har en minst 10dB ekstra dynamikk å gå på i bassområdet, og det merkes når pauker fremdeles står fjellstøtt bak i lydbildet når orgel og resten av orkesteret drar til samtidig.

    Det er et par ting jeg merker meg, som ikke er helt på topp, for denne typen musikk, uten å gå nærmere inn på det i en tråd som er laget for å fortelle hvor bra disse høyttalerene er.
    Kort sagt - min mening; det låter aldri "fint", alt av uting fra innspillingen går totalt umaskert rett igjennom, men det låter realistisk, det er stort sett homogent (samme lydkarakter over hele frekvensområdet), det er engasjerende, slik at en alltid har lyst til å høre bare ett spor til..
    Denne lydkarakteren er et resultat av akustikk og høyttalerene, og har ikke noe med om det er satt opp for film eller musikk å gjøre.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Bass i små rom

    Bass i små rom

    En gang langt tilbake i tid fant jeg ut at lyden var mye bedre når jeg satte opp systemet ute, med høyttalerene inntil en garasjevegg.
    Inne i forskjellige rom observerte jeg store forskjeller mellom rommene, men ingen av de hadde samme lyd som ute.
    Rom med mye møbler og ting på veggene låt bedre, mens nakne rom var vanskelig å få god lyd i.
    Siden jeg var 14 år og ikke eide noe hus selv, så var det naturlig nok begrenset med muligheter for å få gjort noe med dette.
    Er ikke så sikker på at jeg ville greid å få det til uansett, vi hadde ikke noe internett med gearslutz den gangen, og selv hadde jeg ikke nok kunnskap om akustikk.

    Å få til bassen rett er en problemstilling som ofte dukker opp - det er ujevn bass, for lite bass, for mye bass, mangler punch eller trøkk.
    Hvorfor er det slik.

    Bassen ødelegges av refleksjoner fra flatene i rommet, dette påvirker frekvensresponsen og lydintensiteten, og gir resonanser.

    Dette fører til at lyden oppfattes som ujevn og upresis i bassen, og selv om en drar opp volumet så mangler den fysiske snerten og punchen.

    Står litt om dette her også:
    Kvalsvoll Design AS Articles


    Her er frekvensrespons og hastighetspotensiale målt på en høyttaler i omgivelser med lite refleksjoner:

    c2 1m 2m 2.jpg


    (Målingen for partikkelhastighet er ikke gyldig over 1KHz.)

    Se på den øverste kurven - partikkelhastighet er til og med jevnere enn lydtrykket, og nivået er likt.


    Inne i et rom får en i tillegg til ujevn frekvensrespons også redusert lydintensitet fordi partikkelhastigheten påvirkes kraftig av refleksjonene:

    ref system spl v.jpg



    Frekvensresponsen er veldig ujevn i bassområdet, og en ser at partikkelhastigheten ikke lenger følger lydtrykket.

    Dette kan en gjøre noe med.
    Forskjellige fremgangsmåter kan brukes, alt etter hva slags krav en har til resultat og hvilke muligheter en har rent praktisk.

    Refleksjonene må elimineres.
    Dette kan en gjøre med absorpsjon, eller strategisk plassering av lydkilder.
    Her er noen tips til hvordan dette kan gjøres:
    Kvalsvoll Design AS Articles

    Veggkonstruksjon og vinduer og åpninger har stor betydning.
    Er du heldig, kan rommet ditt bli bra nok uten ekstra bassdemping.
    En liten, tett betongbunkers uten møbler er verst, og vil kreve spesiell kundeavtale med glava eller rockwool.


    Her er et annet rom, som en ser fungerer dette mye bedre, for her er partikkelhastighet og retning på lydfeltet veldig bra over hele mellomtoneområdet, mens bassområdet er sånn passelig, kanskje kan vi leve med det slik.
    Den blå og den røde kurven nederst viser forskjellen i partikkelhastighet for to forskjellige måter å konfigurere subwoofersystemet, alt annet er helt likt.

    cal_o 2.jpg



    Løsningen her er absorpsjon eller på annet vis eliminering av tidlige refleksjoner i mellomtoneområdet, og subwoofersystem med fire enheter satt opp slik at frekvensrespons, impulsrespons og taktil respons blir et greit kompromiss.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    fremgangsmåte for hvordan måler man partikkelhastigheten med rew slik du har gjort her?
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    fremgangsmåte for hvordan måler man partikkelhastigheten med rew slik du har gjort her?
    Jeg har laget en beskrivelse for de på data-bass, jeg kan sende den til deg.
    Hvis du får det til, så gir det mye interessant informasjon om lyden i rommet ditt.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    fremgangsmåte for hvordan måler man partikkelhastigheten med rew slik du har gjort her?
    Jeg har laget en beskrivelse for de på data-bass, jeg kan sende den til deg.
    Hvis du får det til, så gir det mye interessant informasjon om lyden i rommet ditt.

    Send den gjerne til meg også! jeg er alltid interessert i å prøve å forbedre ting i oppsettet.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn