Side 6 av 9 FørsteFørste ... 45678 ... SisteSiste
Resultater 101 til 120 av 173
Abonnér på denne tråden
  1. #101
    Hifi Freak Distinctive's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    5,366
    Album
    1
    Begunstigelsen av det digitale formatet forutsetter vel en minimum samplingsrate og bitdybde, men det 'goes without saying' regner jeg med.
    SoulSonic Impact LE høyttalere er kåret til Enjoy the Music's Topp 20 Beste Utstyr i 2014:
    http://www.enjoythemusic.com/superio...e_speakers.htm

  2. #102
    Bransjeaktør Midas's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2015
    Sted
    Stavangerområdet
    Innlegg
    938
    Album
    1
    Jepp. En må ha dybde og bredde nok til å representere innholdet av signalet. Dette gjelder jo enten det er digitalt eller analogt signal.
    Min (private) hjemmekino ----- Byggetråd ----- Sony VPL-HW50ES ----- 106" DreamScreen V4 DynaGrey ----- Yamaha CX-A5100, RX-A1020, RX-V757 ------ B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos ------ 2x SVS SB13-Ultra Sub ------ Anti-mode 8033-SII ------ Oppo BDP-103D
    Driver Seldal Lyd - lydmann (live) og hjemmekino

  3. #103
    Hifi Freak ANM's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2016
    Sted
    hifiSentralen
    Innlegg
    3,478
    Dynaudio Confidence C4 Platinum 2xREL G1 ​McIntosh C47 McIntosh MC601 Nottingham Dais m Jelco SA-750LB og Ortofon Cadenza Red Electrocompaniet ECP-2 Bluesound Node 2

    Dynabel Euforia Densen B-250Densen B-350 Bluesound Node 2





  4. #104
    En foretrekker det analoge mediet rent teknisk betraktet (vinyl og tastere og all medfølgende mekanikk) mer for de ikke-lydlige kvaliteter - som selvfølgelig kan ha betydning for de lydlige opplevelser (les kontekst) - enn de rent lydlige kvaliteter.

    Fremer er nevnt som en fyr som digitaliserer vinylen. Vi er flere som gjør det. Den konverteringen synes ikke å destruere noe av den lydlige kvalitet på vinylen. (Skal ikke gjøre dette til et udiskutabelt dogme, dog…)

    At det fins mange andre faktorer til at en driver med vinyl må en bare anerkjenne, men kanskje også unngå å blande inn i den rent lydlige diskusjon.

    Sitat Sitat fra ANM Se Innlegg
    vurdere verdien av analog avspilling, all den tid han har 0 interesse eller evner å se hva som fascinerer oss som leker med det
    Yes, to dance beneath the diamond sky/With one hand waving free/Silhouetted by the sea/Circled by the circus sands/With all memory of fate/Driven deep beneath the waves/Let me forget about today until tomorrow(Gud Zimmerman)
    – Det er malt i de foldede hender…

  5. #105
    Hifi Freak ANM's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2016
    Sted
    hifiSentralen
    Innlegg
    3,478
    Jeg aksepterer egentlig ingen forenkling av min interesse og fascinasjon for det analoge, fortrinnsvis vinyl. At det fremviser objektive svakheter sammenlignet med det digitale er i grunn irrelevant, når det er hva som konkret befinner seg på platen som er av betydning. At det finnes bakgrunnstøy er også irrelevant all den tid den ikke følger informasjonen, men opptrer som en uavhengig komponent.

    Jeg er nok ikke en av dem som ser med glede på at vinylen har hatt en boom de siste årene, føler på mange måter at det er skritt tilbake og ikke gavner den audiofile musikksamler. Jeg er glad at små selskaper som MOFI og AP reutgir noen klassiske titler med kjærlighet og omsorg, men for meg vil alltid de orginale utgivelsene ha størst verdi. Den boomen har gjort alt dette dyrere og mer utilgjengelig for meg.

    En annen grunn til at jeg ser det som et tilbakeskritt er at for det meste utgis ikke vinyl nå for at man tror det reelt er et bedre lydmessig alternativ til digitale, men for å utnytte et nisjemarked. Man har i dag teknologien, om man ønsker, å kunne utgi feilfrie høydynamiske innspillinger både digitalt og helt sikkert analogt - istedet misbruker man begge formater. For det digitales del, å utnytte mulighetene teknologien har for et markedsmanipulert lydbilde - for det analoge sin del, å ri på en bølge av misforstått nostalgi og tilby et avleggs og kvalitetsmessig underdannig format.

    Man prøver stadig vekk å selge inn "nye" teknologier, slik som MQA, for å fiktivt gi inntrykk av utvikling. For det digitale sin del har vi i dag båndbredde nok til å overføre den eneste reelle innovasjonen og høydepunktet hvor digital audio kvalitetsmessig har forblitt siden 70 tallet nemlig 16 bits formatet.

    Konklusjonen må være at både de audiofile som liker digital og de som foretrekker analog audio blir rævkjørt! Å ha en objektiv diskusjon med Analog vs Digital som overskrift gir ingen mening imo.
    Siste redigert av ANM; 18.02.2017 kl. 11:23.
    Dynaudio Confidence C4 Platinum 2xREL G1 ​McIntosh C47 McIntosh MC601 Nottingham Dais m Jelco SA-750LB og Ortofon Cadenza Red Electrocompaniet ECP-2 Bluesound Node 2

    Dynabel Euforia Densen B-250Densen B-350 Bluesound Node 2





  6. #106
    Sitat Sitat fra ANM Se Innlegg
    Jeg aksepterer egentlig ingen forenkling av min interesse og fascinasjon for det analoge, fortrinnsvis vinyl. At det fremviser objektive svakheter sammenlignet med det digitale er i grunn irrelevant, når det er hva som konkret befinner seg på platen som er av betydning. At det finnes bakgrunnstøy er også irrelevant all den tid den ikke følger informasjonen, men opptrer som en uavhengig komponent.

    Jeg er nok ikke en av dem som ser med glede på at vinylen har hatt en boom de siste årene, føler på mange måter at det er skritt tilbake og ikke gavner den audiofile musikksamler. Jeg er glad at små selskaper som MOFI og AP reutgir noen klassiske titler med kjærlighet og omsorg, men for meg vil alltid de orginale utgivelsene ha størst verdi. Den boomen har gjort alt dette dyrere og mer utilgjengelig for meg.

    En annen grunn til at jeg ser det som et tilbakeskritt er at for det meste utgis ikke vinyl nå for at man tror det reelt er et bedre lydmessig alternativ til digitale, men for å utnytte et nisjemarked. Man har i dag teknologien, om man ønsker, å kunne utgi feilfrie høydynamiske innspillinger både digitalt og helt sikkert analogt - istedet misbruker man begge formater. For det digitales del, å utnytte mulighetene teknologien har for et markedsmanipulert lydbilde - for det analoge sin del, å ri på en bølge av misforstått nostalgi og tilby et avleggs og kvalitetsmessig underdannig format.

    Man prøver stadig vekk å selge inn "nye" teknologier, slik som MQA, for å fiktivt gi inntrykk av utvikling. For det digitale sin del har vi i dag båndbredde nok til å overføre den eneste reelle innovasjonen og høydepunktet hvor digital audio kvalitetsmessig har forblitt siden 70 tallet nemlig 16 bits formatet.

    Konklusjonen må være at både de audiofile som liker digital og de som foretrekker analog audio blir rævkjørt! Å ha en objektiv diskusjon med Analog vs Digital som overskrift gir ingen mening imo.
    For meg høres det ut som om digitalisert vinyl av originale utgivelser ville være midt i blinken for deg også. Da har du en kopi av originalen av prima kvalitet som holder seg uten tap (av molekyler). Samtidig fører digitaliseringen til at filen kan utveksles med andre; dermed blir digitaliseringen også et verktøy for å binde folk sammen og skape nye bekjentskaper.

    Det man mister gjennom digitalisert vinyl, er åpenbart ritualet, papiromslaget osv.

    For meg er nok informasjonsmulighetene (etter innspill fra Sluket snakker jeg gjerne om informasjonsmulighetene i stedet for informasjonsproblemet) det mest interessante; hvordan kan jeg hente ut mest mulig informasjon fra en innspilling? Svaret på det spørsmålet er ikke vinyl eller digital, men "det kommer an på". Skulle gjerne blitt mer kjent med originale vinylutgivelser av høy kvalitet på eget digitalbaserte anlegg.
    AFIS > Genelec 8351a

  7. #107
    Hifi Freak ANM's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2016
    Sted
    hifiSentralen
    Innlegg
    3,478
    Sitat Sitat fra svart-hvitt Se Innlegg

    For meg høres det ut som om digitalisert vinyl av originale utgivelser ville være midt i blinken for deg også. Da har du en kopi av originalen av prima kvalitet som holder seg uten tap (av molekyler). Samtidig fører digitaliseringen til at filen kan utveksles med andre; dermed blir digitaliseringen også et verktøy for å binde folk sammen og skape nye bekjentskaper.

    Det man mister gjennom digitalisert vinyl, er åpenbart ritualet, papiromslaget osv.
    Hvordan skal jeg svare på responser som dette? Jeg vet jeg går 5 på og lar meg irritere som vanlig, samtidig som jeg spør meg selv - Gjør han dette for å fornærme eller vet han ikke bedre? Beklager jeg kjenner deg ikke personlig, men prøver virkelig å tolke det dithen at utsagnene dine er gjort i beste mening...

    Nei, digitalisert vinyl vil ikke være midt i blinken for meg, like lite som jeg nyter opptak av opera - må være live. Kall det ritualer, kall det irrasjonelt, jeg tror ikke mine skriveferdigheter er gode nok til å forklare deg hvorfor jeg og mange andre har denne lidenskapen.
    Dynaudio Confidence C4 Platinum 2xREL G1 ​McIntosh C47 McIntosh MC601 Nottingham Dais m Jelco SA-750LB og Ortofon Cadenza Red Electrocompaniet ECP-2 Bluesound Node 2

    Dynabel Euforia Densen B-250Densen B-350 Bluesound Node 2





  8. #108
    Sitat Sitat fra ANM Se Innlegg
    Sitat Sitat fra svart-hvitt Se Innlegg

    For meg høres det ut som om digitalisert vinyl av originale utgivelser ville være midt i blinken for deg også. Da har du en kopi av originalen av prima kvalitet som holder seg uten tap (av molekyler). Samtidig fører digitaliseringen til at filen kan utveksles med andre; dermed blir digitaliseringen også et verktøy for å binde folk sammen og skape nye bekjentskaper.

    Det man mister gjennom digitalisert vinyl, er åpenbart ritualet, papiromslaget osv.
    Hvordan skal jeg svare på responser som dette? Jeg vet jeg går 5 på og lar meg irritere som vanlig, samtidig som jeg spør meg selv - Gjør han dette for å fornærme eller vet han ikke bedre? Beklager jeg kjenner deg ikke personlig, men prøver virkelig å tolke det dithen at utsagnene dine er gjort i beste mening...

    Nei, digitalisert vinyl vil ikke være midt i blinken for meg, like lite som jeg nyter opptak av opera - må være live. Kall det ritualer, kall det irrasjonelt, jeg tror ikke mine skriveferdigheter er gode nok til å forklare deg hvorfor jeg og mange andre har denne lidenskapen.
    La meg prøve meg på et litt formelt, men forhåpentligvis klargjørende svar.

    Min totalopplevelse kommer primært fra lyden (det "lydlige", som Dr. D kalte det). Det lydlige og informasjonsproblemet er nært knyttet sammen.

    Så har jeg inntrykk av at manges totalopplevelse er mer omfattende enn i beskrivelsen ovenfor. Ritualer, eierglede, samlerinstinktet, nostalgi og andre forhold som øker den sentimentale verdien av en aktivitet og produkter. Denne totalopplevelsen er på mange måter mer kompleks enn den opplevelsen jeg beskrev først.

    Høres det ut som en greit beskrivelse?

    Det rent lydlige (informasjonsproblemet/informasjonsmulighetene) utgjør en forskjellig andel av folks totalopplevelse. Det betyr imidlertid ikke at de mest informasjonsorienterte alltid har bedre lyd - slik lydkvaliteten ville blitt bedømt ut fra målinger og blindtester. De med en mer "omfattende" totalopplevelse kan også ha løst informasjonsproblemet på den beste måten; hvilke av de to gruppene (dvs. "min" filosofi "din" filosofi) som løser informasjonsproblemet, dvs. utnytter informasjonsmulighetene best, kommer an på.

    Peace?
    AFIS > Genelec 8351a

  9. #109
    Hifi Freak ANM's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2016
    Sted
    hifiSentralen
    Innlegg
    3,478
    Nå nærmer vi oss et felles språk.

    Denne hobbyen har en dualitet, entusiasme for det teknisk objektive, altså utstyret og dens kvaliteter og det kunstneriske og estetiske - musikken. Vi heller alle i en av retningene eller er en mer kompleks mushmash av de to sidene av denne interessen.

    Jeg har alltid vært svært fascinert av hvordan ting fungerer og har siden før jeg begynte på skolen dissekert, analysert og modifisert lekene mine. Jeg er også opptatt av kunst, det være seg billedkunst, musikk, film og etter at jeg ble eldre så jeg også skjønnhet i ingeniørkunst, gammel som ny. Jeg liker merkelige maskiner og geniale løsninger på umulige utfordringer. Alt dette bidrar nok til at min interesse styres dit den gjør og at den estetiske fremtoningen av utstyret for meg er vel så viktig som lyden. En plugg and play løsning hvor alle grunnleggende utfordringer er løst og hvor alt er strukturert for meg i en meny, tiltaler ikke.
    Dynaudio Confidence C4 Platinum 2xREL G1 ​McIntosh C47 McIntosh MC601 Nottingham Dais m Jelco SA-750LB og Ortofon Cadenza Red Electrocompaniet ECP-2 Bluesound Node 2

    Dynabel Euforia Densen B-250Densen B-350 Bluesound Node 2





  10. #110
    Æresmedlem HCS's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2007
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Innlegg
    16,515
    Sitat Sitat fra ANM Se Innlegg
    Nå nærmer vi oss et felles språk.

    Denne hobbyen har en dualitet, entusiasme for det teknisk objektive, altså utstyret og dens kvaliteter og det kunstneriske og estetiske - musikken. Vi heller alle i en av retningene eller er en mer kompleks mushmash av de to sidene av denne interessen.

    Jeg har alltid vært svært fascinert av hvordan ting fungerer og har siden før jeg begynte på skolen dissekert, analysert og modifisert lekene mine. Jeg er også opptatt av kunst, det være seg billedkunst, musikk, film og etter at jeg ble eldre så jeg også skjønnhet i ingeniørkunst, gammel som ny. Jeg liker merkelige maskiner og geniale løsninger på umulige utfordringer. Alt dette bidrar nok til at min interesse styres dit den gjør og at den estetiske fremtoningen av utstyret for meg er vel så viktig som lyden.
    Mr "kompleks mushmash", det er deg det.. . Jeg har ikke peiling på hverken teknikk eller musikk så jeg er simply lost...
    - ars longa vita brevis -

  11. #111
    Æresmedlem Zomby_Woof's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    3rd stone from the sun
    Innlegg
    15,620
    Et lite innspill i forhold til S/N. Mikrofoner, her representert ved Neumann U87Ai. Har ikke bedre peiling enn at jeg snublet over denne ved hjelp av google, og vet ikke om den er representativ. Men, altså. Tilsynelatende langt dårligere data enn f. eks. CD, og det før man tar med i beregningen at ingen synger spesielt pent ved 117/127dB.

    Hvor stor betydning har lagringsmediets S/N i praksis i lys av dette?



    https://www.neumann.com/?lang=en&id=...s&cid=u87_data


    Edit: Ser at det er referert til 94dB, fortsatt bra høyt for uforsterket vokal....
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  
    Siste redigert av Zomby_Woof; 18.02.2017 kl. 17:08.
    Vi må tørre å snakke om den rosa elefanten i rommet.

  12. #112
    Sitat Sitat fra ANM Se Innlegg
    Nå nærmer vi oss et felles språk.

    Denne hobbyen har en dualitet, entusiasme for det teknisk objektive, altså utstyret og dens kvaliteter og det kunstneriske og estetiske - musikken. Vi heller alle i en av retningene eller er en mer kompleks mushmash av de to sidene av denne interessen.

    Jeg har alltid vært svært fascinert av hvordan ting fungerer og har siden før jeg begynte på skolen dissekert, analysert og modifisert lekene mine. Jeg er også opptatt av kunst, det være seg billedkunst, musikk, film og etter at jeg ble eldre så jeg også skjønnhet i ingeniørkunst, gammel som ny. Jeg liker merkelige maskiner og geniale løsninger på umulige utfordringer. Alt dette bidrar nok til at min interesse styres dit den gjør og at den estetiske fremtoningen av utstyret for meg er vel så viktig som lyden. En plugg and play løsning hvor alle grunnleggende utfordringer er løst og hvor alt er strukturert for meg i en meny, tiltaler ikke.
    I et av mine tidlige innlegg på HFS skrev jeg om betydningen av å gi begrepene et felles forstått innhold. Og fordi jeg liker en god diskusjon provoserte jeg den gang med "hva skal være definisjonen av hifi"...

    Det jeg imidlertid lurer litt på, er hvordan man med en "kompleks totalopplevelsesfunksjon" (ikke meningen å bruke pretensiøse ord, jeg fant bare ikke noe bedre i farten) kan forberede seg på nullstilling når man hører en annens anlegg, et anlegg i en butikk osv. Jeg lurer av og til på - etter å ha lest om diverse lyttebesøkcpå HFS - hvor nullstilt man klarer å gjøre seg?

    Jeg har nok - også i kraft av hva jeg gjør ellers - lagt mye vekt på å beherske den kritiske lyttesituasjonen (som ikke er regelen, men en situasjon som oppstår når man vurdere ulike mastringer, filformater, kabler, høyttalerposisjon osv.) på en måte hvor man frigjør seg fra alt annet enn det som kommer ut av høyttalerne. Og jeg er nok av dem som tar dette elementet - kritisk lytting - i stor grad inn i anleggsfilosofien.

    Når det gjelder beskrivelsen din av kunst og estetikk, deler jeg fullt og helt den. Men det perspektivet har kommet etter hvert og var der ikke i yngre år. Når det gjelder maskiner og mekk, drev jeg mer med det da jeg var liten (modellbiler, sykler); det er med andre ord noe jeg ikke higer etter lenger. Modellbygging holder jeg fortsatt på med, men på en mer kompleks og abstrakt måte.

    For øvrig er disse diskusjonene om MQA, analog vs digital artige. De er små biter i puslespillet. Men når man betrakter puslespillet fra avstand, og ikke ser bitene lenger, blir det i alle fall for meg tydeligere at "magien" sitter i høyttalerne. Jeg hadde gleden for kort tid siden å lytte til et fullt Atmos-oppsett (11.2). Lydopplevelsen kan mest sammenliknes med å høre det mest påkostede über-high-end-oppsettet i et akustisk vellykket rom som finnes i stereo. Potensialet for skjellsettende lydopplevelser er der, men blir ikke tatt ut pga. kompleksiteten på anleggssiden (13 høyttalere...). Det er litt synd, for da kan man "krangle" så busta fyker om detaljene, mens syvmilsstegene uteblir. Jeg tror Morten Lindberg har hatt rett hele tiden.
    AFIS > Genelec 8351a

  13. #113
    Sitat Sitat fra Zomby_Woof Se Innlegg
    Et lite innspill i forhold til S/N. Mikrofoner, her representert ved Neumann U87Ai. Har ikke bedre peiling enn at jeg snublet over denne ved hjelp av google, og vet ikke om den er representativ. Men, altså. Tilsynelatende langt dårligere data enn f. eks. CD, og det før man tar med i beregningen at ingen synger spesielt pent ved 117/127dB.

    Hvor stor betydning har lagringsmediets S/N i praksis i lys av dette?



    https://www.neumann.com/?lang=en&id=...s&cid=u87_data
    Veldig relevant.

    Registreres ikke lyden av mikrofonen, kommer den ikke med på opptaket. Har opptaket med seg informasjon som ikke ble registrert av mikrofonen, er det i prinsippet strengt tatt et brudd med hifi (høyest mulig troverdighet i forhold til innspillingen).

    Slikt teoretisk småtteri flyter likevel inn i praksis, jf. innspillingsfolks forkjærlighet for visse mikrofoner.

    Gudene vet hva som er de mest sensitive (i betydning av hva mikrofonen klarer å fange opp uten forvrengning) mikrofonene der ute. Noen som vet?
    AFIS > Genelec 8351a

  14. #114
    Æresmedlem Zomby_Woof's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    3rd stone from the sun
    Innlegg
    15,620
    Vi er vel godt over i faget til Midas, nå. Hadde vært gøy med noen tanker derfra.
    Vi må tørre å snakke om den rosa elefanten i rommet.

  15. #115
    Æresmedlem Zomby_Woof's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    3rd stone from the sun
    Innlegg
    15,620
    Jeg har forresten denne.




    Ganske artig å lese liner notes, uten at jeg har detaljene i hodet. Men de forteller en historie om massevis av individuelt innspilte stemmer på tape med for få kanaler, sånn at de måtte summere sammen flere spor til et, for å frigjøre plass til nye, masse problemer med akkumulert støy og nivåmatching og denslags.

    Men det låter ganske greit, mye bedre enn mange moderne innspillinger/mastringer som har fått bli til i en verden av velfungerende og fleksibel teknologi.

    Og så er det et herlig innblikk i det som skulle bli King Crimson.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  
    Vi må tørre å snakke om den rosa elefanten i rommet.

  16. #116
    Overivrig entusiast coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Innlegg
    545
    Uansett hvordan man prøver å fremstille og enes om temaet hifi (preferanser, objektive og subjektive kriterier, språkdefinisjoner og manglende sådan), så ender man uansett opp på samme sted. Altså med uforettet sak.

    Man skyter på et flytende mål i blinde, føler jeg. Hva folk legger i ord og uttrykk varierer og definisjoner flyttes etter. Informasjonsproblem eller ei er like mye variabelt etter humør og dagsform som en tenårings tiltrekning til porno, og objektive kriterier er fullstendig tøys uten å ta høyde for de subjektive faktorene- som selvsagt endres med Vær og vind som alle andre menneskelige følelser og prioriteringer.

    Jeg støtter ANM når han sier han ikke aksepterer en forenkling av hans fascinasjon av det analoge, for det vil jeg faktisk påstå er på kanten til nedlatende og ignorant oppførsel. All teknisk begrunnelse er, som han påpeker, irrelevant all den tid hans tilnærming gir resultatet han ønsker. Det eksempelet forteller bare det alle egentlig vet, at vi er forskjellig og har forskjellige veier til målet - som forhåpentligvis er tilfredshet med en opplevelse.

    Jeg er ikke enig med at denne opplevelsen bør defineres som noe felles og håndfast, for det gir ingen mening å konkretisere og definere et variabelt og flyttbart mål.

  17. #117
    Hifi Freak Distinctive's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    5,366
    Album
    1
    Enig i mye av det over, men det må balanseres med forutinntatthet.
    Mange av de HFS medlemmene som har vært på besøk hos meg i den senere tid har poengtert at det er lite som skal til for å ta skrittet helt ut for å få et fullendt avspillingssystem i rommet, men alle løsningene baserer seg på DSP løsninger, noe jeg vegrer meg for å implementere. Min skepsis bygger på dårlig erfaring, men jeg kan heller ikke bastant avvise at DSP kunne hevet opplevelsen. Men jeg tviler på at nysgjerrigheten overvinner skepsisen, så det forblir nok uprøvd.
    At fordommer står for fall en vakker dag vil jeg dog ikke utelukke.
    SoulSonic Impact LE høyttalere er kåret til Enjoy the Music's Topp 20 Beste Utstyr i 2014:
    http://www.enjoythemusic.com/superio...e_speakers.htm

  18. #118
    På en måte har det ikke så mye å si hvilke måledata mikrofonen har, ettersom den er før miksepulten og en del av den kreative prosessen. Det er gjerne meningen at en mikrofon for bruk i musikkinnspilling skal bidra med litt farging. De mest nøytrale mikrofonene er ikke for musikkopptak, men for måling og kalibrering. F eks min Earthworks M30. Den er nokså flat fra 5 Hz til 30 kHz allerede før kalibrering, tåler 140 dB og har 20 dB egenstøy. Godt nok til at jeg bruker den som enslags fasit på avspillingskjeden hos meg.

    Apropos trådens tittel finnes det også sånt som Neumann TLM103D. Det er en studiomikrofon for vokal, hvor A/D-konverteringen sitter i mikrofonen sammen med en preamp og kompressor. Det som kommer ut av mikrofonen er en 24-bits datastrøm i AES/EBU-format med samplerate opptil 192 kHz.
    Difficult questions concerning the optimal preamp and A/D converter for a Neumann mic are thus a thing of the past.

  19. #119
    Sitat Sitat fra coolio Se Innlegg
    Uansett hvordan man prøver å fremstille og enes om temaet hifi (preferanser, objektive og subjektive kriterier, språkdefinisjoner og manglende sådan), så ender man uansett opp på samme sted. Altså med uforettet sak.

    Man skyter på et flytende mål i blinde, føler jeg. Hva folk legger i ord og uttrykk varierer og definisjoner flyttes etter. Informasjonsproblem eller ei er like mye variabelt etter humør og dagsform som en tenårings tiltrekning til porno, og objektive kriterier er fullstendig tøys uten å ta høyde for de subjektive faktorene- som selvsagt endres med Vær og vind som alle andre menneskelige følelser og prioriteringer.

    Jeg støtter ANM når han sier han ikke aksepterer en forenkling av hans fascinasjon av det analoge, for det vil jeg faktisk påstå er på kanten til nedlatende og ignorant oppførsel. All teknisk begrunnelse er, som han påpeker, irrelevant all den tid hans tilnærming gir resultatet han ønsker. Det eksempelet forteller bare det alle egentlig vet, at vi er forskjellig og har forskjellige veier til målet - som forhåpentligvis er tilfredshet med en opplevelse.

    Jeg er ikke enig med at denne opplevelsen bør defineres som noe felles og håndfast, for det gir ingen mening å konkretisere og definere et variabelt og flyttbart mål.
    Nja...vet ikke om det er noe poeng å late som jeg er helt enig.

    Det er ett eller annet som forblir uforløst. Og jeg tror det har med det faktum å gjøre at lyd er et fag, mens holistiske lydopplevelser ennå ikke er et fag. Det betyr ikke at alt som er et fag er bedre enn det som (ennå) ikke er det. ANMs og mange andres tilnærming er mye mer kompleks enn en lydingeniørs tilnærming. Sier jeg som ikke er ingeniør og sikkert har den dårligste lyden av alle hjemme...

    Men det jeg tror vi alle kan enes om, er at det finnes ulike tilnærminger til lyd.

    ;-)

    PS: Merk at mange områder sliter med uenighet fordi folk ikke snakker det helt samme språket. Det er mange som driver med helse, men legene snakker sitt språk, mens andre på helseområdet snakket et helt annet språk. Så når man snakker litt forbi hverandre på lydområdet også, er det intet nytt under solen.
    Siste redigert av svart-hvitt; 18.02.2017 kl. 20:27. Årsak: La til en PS.
    AFIS > Genelec 8351a

  20. #120
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jul 2003
    Innlegg
    1,979
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra ANM Se Innlegg
    Sitat Sitat fra svart-hvitt Se Innlegg
    Det er mange lydinteresserte som tror på myter fordi de tror de er sanne, ikke fordi de velger å tro på dem.
    Det er ikke en myte at vi som aksepterer og omfavner svakhetene ved et utdatert lagringsmedium har tilgang på en katalog av høykvalitets kopier av entusiastisk gjennomførte mastere. For å si det på en annen måte, vil heller ha et kvalitetstrykk av Miro enn en orginal av Marianne Aulies jævla klovner.
    Du burde vite bedre enn dette. Det finnes et hav av gllitrende lyd på digitale format. Motsatt er det vel et kjent problem med mange dårlige/middels pressinger på vinyl. Det finnes godt fra begge verdener, og det finnes mange ekstremt gode moderne digitale utgivelser. Du er bare ikke klar over at de eksisterer.

    Og gamle opptak har sine svakheter som intet format kan reparere. Det har skjedd litt med mikrofoner og opptaksutstyr de siste 50 år. Det er i dag mulig å gjøre opptak som fullstendig parkerer alt fra f.eks. 60-tallet. Men nostalgi og romantikk er vanskelig å konkurrere mot
    Høyttalere: Dynaudio Confidence C4, Dynaudio Confidence Center, Sony SS-X90ED.
    Subwoofere: 2 x HFS sub Beyma 15", 2 x SVS PC 13 Ultra, 2 x XTZ/SEAS 10".
    Power:
    Audionet AMP II MAX monoblokker, Accuphase P-370, Bel Canto Evo 4, BASH subwoofer forsterkere.
    Pre: Accuphase CX-260 5.1 preamp.
    Kilder: Squeezebox Touch m/Teddy Pardo PSU, Oppo BDP-95.
    EQ og DAC: Accuphase DG-58 og 2 x DG-28, Calyx 24/192, Bel Canto dac 1.5, 2 x Kingrex psu.

Side 6 av 9 FørsteFørste ... 45678 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •