Identiske CDer låter forskjellig?

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Innlegg
633
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Godt fund!
Har skimmet igennem. Skal genlæses langsomt med hovedvægt på konklusionerne :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har ganske ofte erfart at eg opplever skilnad på lyd frå medium til medium, dings til dings, og endåtil frå gong til gong. Difor brukar eg ein skala når eg får lyd-noia:
nivå 0 - eg trur ikkje det er skilnad
1 - eg er usikker på om det var skilnad
2 - eg trur det er skilnad, men finn ikkje samsvar når eg gjer A/B-testing (ingen gjer ABX-testar med meg. Det er så teit, seier omgjevnadane. Og så har dei ikkje tid)
3 - eg opplever skilnad, men gidd ikkje bry meg noko vidare
4 - skilnad opplevast i slik grad at eg bryr meg med å tenkje over at kanskje A er betre enn B
5 - skilnaden er såpass stor at eg bestemmer meg for at A er å føretrekke framfor B
6 - Skilnaden er så stor at eg får lyst på A. Og eg vurderer om A bør kjøpast, sjølv om A er dyrare enn B (svært sjeldan har eg opplevd at B er dyrast)
7 - skilnaden er så stor at eg kjøper/brukar A, (og gjerne kvittar meg med B)
8 - eg opplever lukka saman med A så stor at eg ikkje tenkjer på B noko meir.
9 - eg opplever lukka saman med A så stor at eg knapt gidd tenkje på at det kanskje finnest ein C der ute.......
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Ta f.eks dette med glass mastering på CD fabrikkene.
Som det fremgår av vedlegget til bambadoo, så skjedde dette i gamle dager alltid i real time, før dem av økonomiske årsaker gjorde det 2x,4x,8x osv.

De første årene ble MFSL Gold CD'ene (UD1) og tidlige DCC Gold CDs presset hos JVC i Japan. Steve Hoffman skrev på forumet sitt at japanerne var "mad" på kvalitet. Ikke bare skjedde glass masteringa i real time, men den skulle også være helt perfekt. En av utgivelsene på DCC ble gjort 5 glass masteringer av før japanerne var helt fornøyde.

Det jeg hører når jeg spiller disse tidlige MFSL Gold CD'ene som er presset i japan er en utsøkt "analog feeling" og en veldig finkornet (smooth) lyd. Jo bedre anlegget er, jo lavere støygulv, jo mer åpenbart hører du det. Det er først de siste årene at jeg fullt ut er blitt oppmerksom på hvor sykt gode disse CD'ene er i en relativ kontekst til CD-lyd.

Ellers er jo disse japanske SHM-SACD'ene i en klasse for seg. Samme der; veldig analog og smooth lyd.
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Veldig spennende, bambadoo! Dette føder jo rett inn i en diskusjon om strømming og bitperfekt i en annen tråd. Denne gleder jeg meg til å studere.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jeg kan ikke si at jeg har registrert ulik låt på "identiske" CD'er, selv om det kanskje ikke kan utelukkes. På analogt, derimot, er jo dette et velkjent fenomen - og kanskje problem. Men det er en annen historie.
 
Topp Bunn