Computer audio demystifisert

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Burde kanskje innført begrepet "remystifisere"?

Det ligger null penger i demystifisering, mens alle pengene ligger i å remystifisere.

Samfunnet tjener imidlertid på demystifisering, mens det taper på remystifisering.

Det er sånne paradokser som bringer samfunnet bakover.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Er det riktig at den kort konklusjonen på teksten er at Computer audio er rett frem?
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Er det riktig at den kort konklusjonen på teksten er at Computer audio er rett frem?
Nei, ikke i det hele tatt.

Jeg tror du (som spesielt interessert) ville hatt glede av denne GS-tråden:

https://www.gearslutz.com/board/music-computers/542885-paul-frindle-truth-myth.html

Den har pågått i over 6 år og inneholder et vell av kunnskap om bl.a. digitalteknologi. Der ser man at digitalteknologi er alt annet enn "rett frem", men det er likevel stor forskjell på fokus hos dem som søker å demystifisere enn hos dem som remystifiserer.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Spørsmålet var egentlig ikke ment generelt, men hva konklusjonen på teksten var.
Tusen takk for linken, den har jeg ikke lest!??????

Enig utsagnet om remystifisere, men er og blir ikke dette forskjell på språk rettet mot forbrukere vs utviklere/bransjefolk?
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Spørsmålet var egentlig ikke ment generelt, men hva konklusjonen på teksten var.
Tusen takk for linken, den har jeg ikke lest!������

Enig utsagnet om remystifisere, men er og blir ikke dette forskjell på språk rettet mot forbrukere vs utviklere/bransjefolk?
Ser poenget ditt :)

Og Archimagos poeng er generelt, alltid at PC-basert avspilling er helt uproblematisk. I alle fall sammenliknet med analog avspilling. Sjekk Archimagos svar (fra og med kommentarside nummer 3) i denne for tiden pågående diskusjonen om (digital) vinyl på CA. Her er han i fri dressur i møte med audiofile:

Computer Audiophile - Digital Vinyl: Temporal Domain

Dette er popcornmat ;-)
 
S

Syncrolux

Gjest
Tja... har man et godt pro-audio lydkort (Lynx, RME.. etc) så er det 100% rett fram og tur og kjør.
Enig det, men hva med alle som kjøper HiFi produkter da?
Da er det bare å ønske lykke til og god bedring....
Eller vent nå litt... finnes det noen "hifi" lydkort egentlig? USB DAC'er ja, men rene lydkort... jeg har aldri hørt om noe sånt.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Er det riktig at den kort konklusjonen på teksten er at Computer audio er rett frem?
Nei, ikke i det hele tatt.

Jeg tror du (som spesielt interessert) ville hatt glede av denne GS-tråden:

https://www.gearslutz.com/board/music-computers/542885-paul-frindle-truth-myth.html

Den har pågått i over 6 år og inneholder et vell av kunnskap om bl.a. digitalteknologi. Der ser man at digitalteknologi er alt annet enn "rett frem", men det er likevel stor forskjell på fokus hos dem som søker å demystifisere enn hos dem som remystifiserer.
Takk for tips, svart-hvitt. Begynte å lese litt der nå. Malapropos, men... er en dude der som tydeligvis kan enormt mye om flygler og pianoer, og som skriver både om forskjellene mellom pianoer fra ulike epoker, og om alt som skjer i et akustisk piano som digitale pianoer ikke kan gjenskape. Jeg trodde jeg kunne litt om det teksniske i flygler og pianoer, og om mulighetene og begrensningene ved digitale pianoer... men - sammenliknet med denne fyren er jeg intet mer enn en dilettant. Veldig interessant.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Er det riktig at den kort konklusjonen på teksten er at Computer audio er rett frem?
Nei, ikke i det hele tatt.

Jeg tror du (som spesielt interessert) ville hatt glede av denne GS-tråden:

https://www.gearslutz.com/board/music-computers/542885-paul-frindle-truth-myth.html

Den har pågått i over 6 år og inneholder et vell av kunnskap om bl.a. digitalteknologi. Der ser man at digitalteknologi er alt annet enn "rett frem", men det er likevel stor forskjell på fokus hos dem som søker å demystifisere enn hos dem som remystifiserer.
Takk for tips, svart-hvitt. Begynte å lese litt der nå. Malapropos, men... er en dude der som tydeligvis kan enormt mye om flygler og pianoer, og som skriver både om forskjellene mellom pianoer fra ulike epoker, og om alt som skjer i et akustisk piano som digitale pianoer ikke kan gjenskape. Jeg trodde jeg kunne litt om det teksniske i flygler og pianoer, og om mulighetene og begrensningene ved digitale pianoer... men - sammenliknet med denne fyren er jeg intet mer enn en dilettant. Veldig interessant.
Ja, det er en seriøs tråd med mye forskjellig. Har ikke lest mer enn maks. halvparten...men mye interessant.

Synes det er spesielt interessant at Frindle koker ned en del av sin innsikt til ting som har med statistikk å gjøre. Dermed gir han analoglauget rett i deler av sin retorikk.

Pianofyren innfører tanken om komplekse systemer. Det vil derfor ta årtier før man klarer å digitalisere alle lyder fullt ut, slik at det digitale alltid er bedre enn det analoge.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Er det riktig at den kort konklusjonen på teksten er at Computer audio er rett frem?
Nei, ikke i det hele tatt.

Jeg tror du (som spesielt interessert) ville hatt glede av denne GS-tråden:

https://www.gearslutz.com/board/music-computers/542885-paul-frindle-truth-myth.html

Den har pågått i over 6 år og inneholder et vell av kunnskap om bl.a. digitalteknologi. Der ser man at digitalteknologi er alt annet enn "rett frem", men det er likevel stor forskjell på fokus hos dem som søker å demystifisere enn hos dem som remystifiserer.
Takk for tips, svart-hvitt. Begynte å lese litt der nå. Malapropos, men... er en dude der som tydeligvis kan enormt mye om flygler og pianoer, og som skriver både om forskjellene mellom pianoer fra ulike epoker, og om alt som skjer i et akustisk piano som digitale pianoer ikke kan gjenskape. Jeg trodde jeg kunne litt om det teksniske i flygler og pianoer, og om mulighetene og begrensningene ved digitale pianoer... men - sammenliknet med denne fyren er jeg intet mer enn en dilettant. Veldig interessant.
Ja, det er en seriøs tråd med mye forskjellig. Har ikke lest mer enn maks. halvparten...men mye interessant.

Synes det er spesielt interessant at Frindle koker ned en del av sin innsikt til ting som har med statistikk å gjøre. Dermed gir han analoglauget rett i deler av sin retorikk.

Pianofyren innfører tanken om komplekse systemer. Det vil derfor ta årtier før man klarer å digitalisere alle lyder fullt ut, slik at det digitale alltid er bedre enn det analoge.
Ja, det er i hvert fall min erfaring. Jeg har spilt på de aller dyreste digitalpianoene som er å oppdrive på konsumentmarkedet i dag - dvs opp mot 150000. Hvis man får seg et digitalpiano til noen titusener, er min erfaring at det spiller bedre enn ganske mange rimelige pianoer. Men det er fortsatt et hav av forskjell på selv et rådyrt digitalpiano og et helt streit og velholdt flygel. Det handler ikke så mye om "lyden", som i hvilke frekvenser som kommer ut - det er relativt lett å sample eller gjenskape slike ting digitalt. Det handler nettopp om alle tingene som skjer når man spiller på et flygel, som det er svært vanskelig å modellere. For ikke å snakke om at karakteren til et piano i stor grad handler om at hvordan lyden kommer ut trekassen på alle bauger og kanter, mens lyden på selv de beste digitalpianoene er begrenset til høyttalere som er spredd rundt omkring.

(mitt eget digitalpiano, CS10 fra Kawai, gjenskaper noe av karakteren til et digitalpiano, siden det lar lyden på baksiden av pianoet gå ut gjennom et soundboard av tre, noe som gjør at pianokassen resonerer og vibrerer på en måte som likner på et vanlig piano)

Men jeg tror ikke dette har så veldig relevans for analog/digital-debatten innen hifi... eller har det det?
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Takk for tips, svart-hvitt. Begynte å lese litt der nå. Malapropos, men... er en dude der som tydeligvis kan enormt mye om flygler og pianoer, og som skriver både om forskjellene mellom pianoer fra ulike epoker, og om alt som skjer i et akustisk piano som digitale pianoer ikke kan gjenskape. Jeg trodde jeg kunne litt om det teksniske i flygler og pianoer, og om mulighetene og begrensningene ved digitale pianoer... men - sammenliknet med denne fyren er jeg intet mer enn en dilettant. Veldig interessant.
Ja, det er en seriøs tråd med mye forskjellig. Har ikke lest mer enn maks. halvparten...men mye interessant.

Synes det er spesielt interessant at Frindle koker ned en del av sin innsikt til ting som har med statistikk å gjøre. Dermed gir han analoglauget rett i deler av sin retorikk.

Pianofyren innfører tanken om komplekse systemer. Det vil derfor ta årtier før man klarer å digitalisere alle lyder fullt ut, slik at det digitale alltid er bedre enn det analoge.
Ja, det er i hvert fall min erfaring. Jeg har spilt på de aller dyreste digitalpianoene som er å oppdrive på konsumentmarkedet i dag - dvs opp mot 150000. Hvis man får seg et digitalpiano til noen titusener, er min erfaring at det spiller bedre enn ganske mange rimelige pianoer. Men det er fortsatt et hav av forskjell på selv et rådyrt digitalpiano og et helt streit og velholdt flygel. Det handler ikke så mye om "lyden", som i hvilke frekvenser som kommer ut - det er relativt lett å sample eller gjenskape slike ting digitalt. Det handler nettopp om alle tingene som skjer når man spiller på et flygel, som det er svært vanskelig å modellere. For ikke å snakke om at karakteren til et piano i stor grad handler om at hvordan lyden kommer ut trekassen på alle bauger og kanter, mens lyden på selv de beste digitalpianoene er begrenset til høyttalere som er spredd rundt omkring.

(mitt eget digitalpiano, CS10 fra Kawai, gjenskaper noe av karakteren til et digitalpiano, siden det lar lyden på baksiden av pianoet gå ut gjennom et soundboard av tre, noe som gjør at pianokassen resonerer og vibrerer på en måte som likner på et vanlig piano)

Men jeg tror ikke dette har så veldig relevans for analog/digital-debatten innen hifi... eller har det det?
Jo, filosofisk sett har det mye med hverandre å gjøre. Det dreier seg egentlig om evnen til å spå om lyd. Når vi kommer dit hen at vi med sikkerhet kan spå om utfallet av en spilt tone på et instrument eller en avspilt lydfil i et rom (enklere), har vi kommet langt. Vi er ikke helt der ennå, men vi nærmer oss sakte (en form for full kvantiseringsinnsikt). Men dette er science fiction enn så lenge...
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Hva innebærer utsagnet om «å digitalisere alle lyder» i denne sammenhengen? Er det å få et digitalt piano til å produsere nøyaktig det samme som et normalt piano, eller om digitalt å kunne gjengi et akustisk piano i et opptak? Litt forvirrende hva som til syvende og sist hevdes.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Hva innebærer utsagnet om «å digitalisere alle lyder» i denne sammenhengen? Er det å få et digitalt piano til å produsere nøyaktig det samme som et normalt piano, eller om digitalt å kunne gjengi et akustisk piano i et opptak? Litt forvirrende hva som til syvende og sist hevdes.
Enig. Å få et digitalt piano til å spille som et godt akustisk piano tror jeg er så godt som umulig. Men å gjengi et akustisk piano i opptak - det blir på en måte same shit enten det er analogt eller digitalt, tenker jeg. Arvesynden man ikke kommer unna, det store overgrepet der den onde opptaks-kolonisten utraderer den organiske og levende musikk-innfødte, er og blir selve opptaket. Frem til noen finner opp en slags uendelig mikrofon-membran som kan fylle en hel studiovegg, og som gjør et opptak som så kan avspilles av en like stor høyttalermembran, er og blir det opptaket som er urproblemet man ikke kommer unna.

Edit: det finnes folk nå som eksperimenter med opptak OG avspilling i 22 kanaler. Da tror jeg vi begynner å nærme oss noe.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Men å gjengi et akustisk piano i opptak - det blir på en måte same shit enten det er analogt eller digitalt, tenker jeg.
Ja begrensningen ligger ikke i det digitale men i selve opptak (microfon mm) og gjengivelse (høyttalere rom etc. )
Det er jo akkurat derfor LIVE i de fleste tilfeller er å foretrekke :)

finnes det noen "hifi" lydkort egentlig? USB DAC'er ja, men rene lydkort... jeg har aldri hørt om noe sånt.
Alle - eller mener du "audiofile" lydkort? I så fall - mange
 
S

Syncrolux

Gjest
Alle - eller mener du "audiofile" lydkort? I så fall - mange
Tnja. Tenker om det finnes noe Krell, AudioNote eller annet "hifi" lydkort?
De som finnes er vel enten PC/gaming-kort eller pro-audio? Eller har jeg misset noe?
 
A

ANM

Gjest
Jeg så på den videoen en tid tilbake og det morsomme er at jeg slutte å se like etter det tidspunktet artikkelforfatter referer i artikkelen. Da klarte jeg ikke mer.

Jeg må si jeg sliter med begge sider av saken. Du har de rasjonelle og de irrasjonelle. Det blir litt som venstre- og høyresiden i politikk. Desto lenger man beveger seg ut på flankene desto mer virkelighetsfjerne blir begge tilnærmingene til realiteten.

- De irrasjonelle skaper seg en egen realitet hvor alt er mulig så lenge det ikke er mulig å bevise. Den individuelle opplevelsen er den eneste riktige rettesnor, men forventer likevel at disse opplevelsene oppfattes som en fysisk realitet av de rundt seg.

- De rasjonelle og snusfornuftige behandler virkeligheten som om det faktisk finnes et gjennomsnittsmenneske og at alle teorier og utledninger basert på dette mennesket vil med små avvik gjelde oss alle.

De som har truffet en religiøs fanatiker eller et geni med flere doktorgrader i matematikk og andre realfag, vet at begge disse ofte har svært store sosiale handikapp, akkurat som rødstrømper og brunskjorter faktisk er like uspiselige og farlige for sine medmennesker.

Slår et slag for den enkle mann i gata jeg, med sunn fornuft, men også et passe åpent sinn.
 
Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.519
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Tja... har man et godt pro-audio lydkort (Lynx, RME.. etc) så er det 100% rett fram og tur og kjør.
Enig det, men hva med alle som kjøper HiFi produkter da?
Da er det bare å ønske lykke til og god bedring....
Eller vent nå litt... finnes det noen "hifi" lydkort egentlig? USB DAC'er ja, men rene lydkort... jeg har aldri hørt om noe sånt.
Med fare for å ha misforstått noe her. Dersom man benytter PC kun til avspilling av musikk uten noen form for EQ/romkorreksjon, hva gjør da en "Hifi DAC" med USB-inngang dårligere enn et eksternt pro-audio lydkort for pcer tilkoblet med USB?
 
S

Syncrolux

Gjest
Tja... har man et godt pro-audio lydkort (Lynx, RME.. etc) så er det 100% rett fram og tur og kjør.
Enig det, men hva med alle som kjøper HiFi produkter da?
Da er det bare å ønske lykke til og god bedring....
Eller vent nå litt... finnes det noen "hifi" lydkort egentlig? USB DAC'er ja, men rene lydkort... jeg har aldri hørt om noe sånt.
Med fare for å ha misforstått noe her. Dersom man benytter PC kun til avspilling av musikk uten noen form for EQ/romkorreksjon, hva gjør da en "Hifi DAC" med USB-inngang dårligere enn et eksternt pro-audio lydkort for pcer tilkoblet med USB?
Rent teknisk / lydmessig bedre skal jeg ikke uttale meg om. Men det er mer funksjonalitet og flere kanaler. Jeg har et USB interface med 36 kanaler. Dette krever også egne drivere, det funker ikke rett ut av boksen med innebyggede drivere i Windows.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.519
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Da er det bare å ønske lykke til og god bedring....
Eller vent nå litt... finnes det noen "hifi" lydkort egentlig? USB DAC'er ja, men rene lydkort... jeg har aldri hørt om noe sånt.
Med fare for å ha misforstått noe her. Dersom man benytter PC kun til avspilling av musikk uten noen form for EQ/romkorreksjon, hva gjør da en "Hifi DAC" med USB-inngang dårligere enn et eksternt pro-audio lydkort for pcer tilkoblet med USB?
Rent teknisk / lydmessig bedre skal jeg ikke uttale meg om. Men det er mer funksjonalitet og flere kanaler. Jeg har et USB interface med 36 kanaler. Dette krever også egne drivere, det funker ikke rett ut av boksen med innebyggede drivere i Windows.
Det er sant, mulighet for flere kanaler og sikkert mye funksjonalitet vedr EQ and andre tilpasnings av lyden etc.
For den "gjengse forumbruker" som kanskje vurderer å bruke pc som avspillingsenhet for musikk i stereo i stedet for for eksempel en ren streamer så vil terskelen være overkommelig dersom man installerer JRiver som da støtter bitferfect avspilling (gjerne også VDM-driveren for å få alt fra pcen bitperfect), velge WASAPI eller ASIO i innstillinger og koble til en DAC med usb-inngang?

Tenker da i forhold til å underbygge dette med at PC som avspillingsenhet ikke nødvendigvis trenger å være så komplisert.

-Eirik-
 
S

Syncrolux

Gjest
Gode gamle Foobar er også bitperfekt... så det trenger ikke være komplisert. Wasapi eller asio er nok en god ide uansett.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Hva innebærer utsagnet om «å digitalisere alle lyder» i denne sammenhengen? Er det å få et digitalt piano til å produsere nøyaktig det samme som et normalt piano, eller om digitalt å kunne gjengi et akustisk piano i et opptak? Litt forvirrende hva som til syvende og sist hevdes.
Jeg er enig i at det høres tullete ut å skrive "digitalisere" alle lyder all den tid lyd er "analog". Men poenget mitt var å fremme tanken om å dekomponere alle prosesser som inngår i produksjonen av lyd ned til de minste enheter og deretter sette det hele sammen igjen på en måte som gjør at anslag på et "digitalt" piano fanger opp all informasjon (måten pianoet spilles på, og ikke bare notene/tangentrekkefølgen). Denne informasjonen må så settes sammen på et ganske annet vis enn i dag for å sikre troverdighet. Tanken er science fiction i 2017. Men hva med 2077? Kanskje vi har hatt en WW3 i mellomtiden, hvor det ble viktig å manipulere bl.a. lyd? Krig har som kjent vært en utløser for bedre lyd (og mange andre teknologiske fremskritt) tidligere.

Som allerede påpekt var innspillet mitt ment som science fiction, en uhøytidelig fremtidsvisjon.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Topp Bunn