Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Annonsører:
Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Macmini som musikkavspiller i tillegg.  (Lest 371 ganger)
0 Medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
KW
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Karan driv nå på.

« Lagt ut: desember 26, 2010, 19:25:42 »

Siden jeg pr. i dag har innordnet meg med iMac (min tredje) som generell data til alt bruk hos meg og som musikk/hardisk avspiller og grunnet plassering i stua/avstand til anlegg, så er trådløst til AE og optisk derfra min løsning og den eneste brukbare og jeg synes det funker svært bra.

Dog funker det ikke til hirezavspilling, noe jeg da heller ikke får prøvd/ekspremintert med.
Heller ikke får jeg muligheten til å prøve alternative dacer (uten optisk inngang) uten eventuelt med kabling som uansett blir lang 12-15 meter om det skal liogge fast.

Har derfor en ide om ny macmini, som kan stå borte ved anlegget/veggen.

Musikken ligger jo på iMacen sin HD og mini er tenkt som avspiller og er begrenset til 500GB (vet jo at jeg kan skaffe ekstern)

Selv om jeg har en iPod Touch med remote, så trives jeg svært godt med å styre iTunes fra iMacen.

Om jeg nå har et ønske om en mini borte ved anlegget for å ha kabel og hirez mulighet, kan jeg likevel styre det hele fra iMacen og med musikken liggende på iMacens harddisk?

Da blir det vel igjen en trådløs forbindelse mellom imac og macmini Hæ
Og igjen problem med hirez?

Må bare ærlig innrømme at dette er litt tungt for meg Gliser

Jeg ser en annen mulighet og det er jo enkelt og greit å ha en 1TB HD koblet til macmini og all musikken + eventuelle hirez der borte ved anlegget.
Hva da med styring av det fra iMac?
En ekstra HD på 1 TB koster jo bare småpenger og en får enda en ekstra backup.

Dersom noen skjønner sånn ca. hva jeg kan tenke meg og vil frem til, har dere kanskje bedre/enklere forslag?

Mvh.KW
« Nyeste redigering: desember 27, 2010, 14:18:20 av KW » Loggført

Macmini/Emm Labs Dac2-Weiss202
ASR m.basic MKII riia , Rega P25/ DV-10X5.
Karan KA-L Ref.Linestage MKII  
Karan 270S effekt.
Kef Ref 207.2.   
2 x Velodyne DD15
PPP Black Pearl.
2
iMac/iTunes/AE-dac
2xBelCanto eVo2/MF A300 
Dynaudio Fokus140
KW´s HiFi
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,63471
johnnygrandis
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Hi-Fi slave

« Svar #1 Lagt ut: desember 26, 2010, 19:55:31 »

Kanskje vi skulle be om grupperabatt når vi kjøper MiniMacen vårs  Gliser

Du kan gjøre det slik.

1. Kople Minien din slik du ønsker i Dacen din med Optisk kabel.

2. Du setter opp Minien til å godta skjermdeling da kan du kople deg opp fra Imacen og styre Minien, da vil du kunne bruke minien som du gjør med Imacen idag. (Gjør noe det samme selv idag mot Minien som står som mediacenter mot Tv`en, helt gull)Glad)

3. Du kan også sette opp minien til å bruke/hente musikk filene fra HD`en til Imacen, igjen du åpner for tilgangen på din Imac og din spesifikke mappe der musikken ligger. High Rez filer er støttet i en slik løsning.

---------

Alternativt:

* Investert i en liten nettverksdisk (Nas) som du kan la ligge på nettverket og dele filene igjennom den til din Imac og din Mini.

* Investert i en 2 TB usb disk som du kopler på din Mini slik at du holder din musikk mappe lokalt. Du kan allikevel styre showet fra Imacen men jeg ville dog brukt remoten på din touch eller kjøpt deg en ipad med større skjerm for lettere navigering.

-----

Jeg vil kople min Mini direkte i anlegget med Optisk kabel til Dac og bruke skjermdeling fra min Macbook når jeg skal gjøre ting inne på Minien, legge til musikk konfigurere oppdateringer o.l.
Min Mini vil være koplet til med ethernet kabel og hente musikken fra Serveren som står i kjelleren, tror dette vil bli meget stabilt og bra. Stapper inn 8GB Ram og med Gigabyte støtte på nettverket vil musikken lagres raskt inne i Ram brikkene for avspilling. Planen er å kun ha programmer jeg har brukt for og avinstallere alt annet. Alternativt vil jeg vurdere en superrask SSD disk som ytterligere vil være med å forbedre hele opplevelsen av musikkserveren. SSD på min Macbook fungerer meget bra og raskt. Osteaktig
Loggført

Accuton !!
tand
Hifi-entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #2 Lagt ut: desember 27, 2010, 12:22:49 »

Hei KW

Jeg sitter med Mac Mini, MacBook Pro 13,3 og iPhone. Nettverket består av TimeCapsul og Qnap 209 Nas.

Det fungerer strålende. Stabilt og fint, aldri noe problem. Jeg gjør som JohnnyGrandis og kjører skjermdeling. Eneste er at bildet blir litt lite på min 13,3" men det går nå med litt mysing. Minien blir stort sett kun brukt som kontrollsenter ovenfor min Linn DS med iTunes som musikkprogram.

Anbefaler helt klart godt med minne i Minien. Min hadde 1 GB (09 utgave) som jeg oppgraderte til 2 GB (ok,  fortsatt puslete), men det ble ett løft allerede med det.

Tommy
Loggført

Linn Klimax DS/D1 Krell 202/900 B&W801D Velodyne 1812 Meridian 861/800 Kimber mod 88 ht  Valhalla ht Whistler Coanda xlr Apple/Chorus DS
Sting
Hifi-entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #3 Lagt ut: desember 27, 2010, 12:30:05 »

Jeg har gjort akkurat som johnnygrandis beskriver med Nas, uten tvil det beste systemet jeg har prøvd. Superfornøyd, Mac mini er en genial maskin. Bruker iTunes med Pure music slik at samplerate byttes automatisk, utenom har jeg Plex installert til å bruke til film og serier.
Loggført

dCS Debussy, Mac mini, Pure Music,ART Deco 10
Modwright KWA 150
tkr
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Wehret den Anfängen

« Svar #4 Lagt ut: desember 27, 2010, 13:24:26 »

Jeg har gjort akkurat som johnnygrandis beskriver med Nas, uten tvil det beste systemet jeg har prøvd. Superfornøyd, Mac mini er en genial maskin. Bruker iTunes med Pure music slik at samplerate byttes automatisk, utenom har jeg Plex installert til å bruke til film og serier.

Tiltredes.

Jeg har en musikkserver tilkoplet Minien min med ethertnet-kabel. Funker aldeles ypperlig. Ville dog sett litt på den Toslinken din. IMO funker Firewire adskillig bedre enn optisk.

Edit: Det forutsetter seff at du har firewire på dacen din, og det er vel ikke noen firewire inn på EmmLabs..Litt pussig egentlig, gitt at den har sin opprinnelse i proffverdenen.

mvh
Loggført

"If you want a friend, buy a dog" -Gordon Gekko

Musikkserver-Mac Mini-Metric Halo ULN-8-CJ ET 250S + CJ Premier 350 SA-Overkill Encore
Micro Seiki RX-RY-RZ 1500-SME V-Koetsu Urushi-CJ Premier 15- MH ULN-8-osv....
Apogee Big Ben digitalklokke
Kabler
johnnygrandis
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Hi-Fi slave

« Svar #5 Lagt ut: desember 27, 2010, 14:04:20 »

For ytterligere lydforbedrende tiltak for dere som bruker minien til avspilling av musikk ville jeg lest denne tråden:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,53631.0.html

Fikk ett bra løft i lyden når jeg bootet inn i 64 kernelen...
Loggført

Accuton !!
KW
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Karan driv nå på.

« Svar #6 Lagt ut: desember 28, 2010, 16:56:15 »

Hei igjen!
Takker for innspill.
Det går litt på kryss og tvers i trådene her rundt delvis samme tema.

Fra den andre tråden, har jeg nå skjønt at en Macminiserver etter tips fra Man nok er det jeg eventuelt
vil komme til å gå for.
Den kan jeg også få med 1TB HD og da har nok jeg nok lagring til musikk i svært lang tid..............
har ikke fyllt opp til 400GB på iMacen enda.

Tror denne løsningen fra JG er det jeg føler er den rette for meg.

1. Kople Minien din slik du ønsker i Dacen din med Optisk kabel.

2. Du setter opp Minien til å godta skjermdeling da kan du kople deg opp fra Imacen og styre Minien, da vil du kunne bruke minien som du gjør med Imacen idag. (Gjør noe det samme selv idag mot Minien som står som mediacenter mot Tv`en, helt gull)Glad)

3. Du kan også sette opp minien til å bruke/hente musikk filene fra HD`en til Imacen, igjen du åpner for tilgangen på din Imac og din spesifikke mappe der musikken ligger. High Rez filer er støttet i en slik løsning.

Siden Macmini serveren har 1 TB, så kan jeg jo forsåvidt ha hele musikksamlingen min på den og likevel styre det hele fra iMacen (noe jeg faktisk liker å gjøre selv om jeg har en iPodTouch med remote)

Som Man foreslo kjøpe serveren med medfølgende 4 GB ram, og i tillegg kjøpe ( 8 GB ram løst), sette inn de i stedet for deretter å flytte de 4GB fra macminiserveren inn på min iMac 9.1 som har 4 GB fra før.

Om jeg anskaffer en slik eller først kanskje får prøvd (Fosse har jo en ny macmini og han er jo en snill kar Kysser )
Så kan jeg jo sørge for å få prøvd alternativ kabling/kobling til optisk både USB og kanskje firewire overgangen til Weiss (spdif derfra og videre) for en gang for alle å finne ut av om mine ører i eget anlegg gjør det nødvendig å bruke et av alternativene.

Mvh.KW

Loggført

Karan 270S effekt.
Kef Ref 207.2.   
2 x Velodyne DD15
PPP Black Pearl.
2
iMac/iTunes/AE-dac
2xBelCanto eVo2/MF A300 
Dynaudio Fokus140
KW´s HiFi
KW
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Karan driv nå på.

« Svar #7 Lagt ut: desember 28, 2010, 16:56:55 »

Litt annet tema her, men synes det er greit å legge det her, siden det er min tråd Osteaktig

Siden det går litt omhverandre i et par tråder her og at Man har ønsker om at det i den andre helst ikke skal diskuteres rundt teorier/meninger/sannsynligheter noe jeg synes er helt greit, siden han med den tråden kun vil opplyse de som har lyst til å prøve dette med 64bit Kernel, for så å avgjøre sjøl hva en mener/hører.
Så legger jeg inn et svar her på noe fra den tråden nettopp av ovennevnte grunner.

Man skrev i en annen tråd ;
Siden du hører forskjell, så betyr det at MFAST ikke er immun mot jitter.

Da mener du at dette med 64 bit Kernel, kun dreier seg om mengde jitter........... som blir mindre?

Når jeg tenker meg om, så kan det kanskje ikke være andre forklaringer Tvilende

Jeg vet ikke om du så videoen, hvor Bent Holter svarte på spørsmål om jitter i forbindelse med lanseringen av deres nye USB dac/mellomledd ?

For det første er det ikke helt lett å måle 100% nøyaktig med stabilt resultat (så langt jeg fikk med meg)
Deretter kommer en noe uoversiktlig/vanskelig diskusjon hvor mye (eller lite) jitter som er reelt hørbart.

For det andre, hvordan kan en eventuelt måle hvorvidt digitallydsignalet fra en mac blir jitterredusert grunnet denne bedre ytelsen (med 64bit Kernel), dersom det er vanskelig også å måle slikt fra bedre egnet utstyr?
Loggført

Karan 270S effekt.
Kef Ref 207.2.   
2 x Velodyne DD15
PPP Black Pearl.
2
iMac/iTunes/AE-dac
2xBelCanto eVo2/MF A300 
Dynaudio Fokus140
KW´s HiFi
Sider: [1]   Til toppen