Første dempepanel som skal stå på bakvegg er ferdig og målt.
Hele dempepanelet er bygget som en del av veggen og baksiden er dermed veggen til naborommet. Alt er limt og fuget meg 6 store tuber PU-lim og TEC-7 så det skal være potte tett. Selve frontplaten er skrudd langs kanten over en 5mm gummilist slik at den kan fjernes igjen
Panelet er 118 cm bredt, 235 cm høyt og har en dybde på 17 cm. I følge teorien skulle dette gi en resonansfrekvens på 51Hz.
Jeg var svært nyskjerrig på om teoretisk og målt frekvens stemte overens, og har derfor ikke fylt panelresonatoren med rockwool enda. Resonnansfrekvensen endrer seg visstnok når man fyller opp med dempemateriale.
Jeg bruker et ACH-01-03 akselerometer for å måle panelets vibrasjoner. Dette er koblet til en Behringer mikrofonforsterker som igjen er koblet til et M-Audio Audiophile lydkort.
For å måle panelet bruker jeg HOLMImpulse som genererer og tar opp sinus-sweep samtidig.
De første målingene forvirret meg litt fordi det var så store forskjeller runt om på panelet. Jeg fant etterhvert ut at dette er nok normalt. For å få et mest mulig riktig respons for hele panelet valgte jeg derfor å ta 11 målinger rundt omkring på tilfeldige steder bortsett fra helt ut mot kanten på panelet. Disse målingene har jeg deretter addert sammen for å lage en totalrespons. Målingene er også korrigert for ulineær frekvensrespons fra bassen.

Som man kan se så stemmer det ikke verst fra den teoretiske 51Hz. Senterfrekvensen ser ut til å være rundt 42Hz. 42Hz.. bjellene ringer.. var ikke det noden i rommet mitt??
Så spørsmålet er nå: Skyldes peaken vi ser rundt 42Hz at panelet er tunet til den frekvensen, eller er det fordi rommet spiller med på denne frekvensen og rister i gang panelet..
Og hva med peakene vi ser på 27, 77 og 95 Hz. De er jo like store.. Er panelet egentlig tunet på 27 Hz??
Kan ikke akkurat ta med meg panelet ut på verandaen heller...
Noen som har forslag til hvordan jeg skal finne ut hva som skjer?