Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Annonsører:
Sider: 1 ... 101 102 103 [104] 105 106 107 ... 113   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Når flater kvaliteten på CD spillere og kilder ut?  (Lest 45156 ganger)
0 Medlemmer og 4 gjester leser dette emnet.
Snickers-is
Bransjeaktør
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Musikkopplevelser kommer fra dyktige musikere.

« Svar #2060 Lagt ut: juli 30, 2010, 22:10:39 »

Det latterlige ligger vel i mitt syn i hvor sykelig opptatt noen synes i å alltid dreie debatter OT til å angå sine egne prioriteringer, produkter og sin egen hifi- og interessesfære. Og aldri klarer å være med på noen debatter om noe annet. Så jeg er enig med Mbare i at tråden er blitt altfor OT. Så det er sagt.

Jeg har for moro reflektert meg frem til at kvaliteten på kilder ikke synes å flate ut noen gang, så langt i historien iallefall. De blir visst stadig bedre og bedre. Det gjelder såvidt jeg kan forstå både analoge (f.eks vinyl og FM) og digitale (f.eks CD, computeraudio og andre). Så følgelig vil jeg foreslå at kaliteten på kilder så langt ikke har flatet ut, og det at noen produsenter er for ambisiøse i sin prisfastsetting har ikke å gjøre med at det ikke er mulig å få bedre kildekvalitet.

Kvaliteten flater selvsagt aldri ut, men du har neppe anlegg til å høre det.
Loggført

Jeg driver Midgard Audio

God lyd er når feilene som degraderer utgangspunktet er så få og små som over hodet mulig.

Disse feilene kan måles og beskrives ned til minste detalj...

...men ikke alltid rangeres med terningkast.
Utlogget Utlogget

Hørbart, men ikke målbart: Tinnitus??

« Svar #2061 Lagt ut: juli 30, 2010, 22:13:36 »

Det latterlige ligger vel i mitt syn i hvor sykelig opptatt noen synes i å alltid dreie debatter OT til å angå sine egne prioriteringer, produkter og sin egen hifi- og interessesfære. Og aldri klarer å være med på noen debatter om noe annet. Så jeg er enig med Mbare i at tråden er blitt altfor OT. Så det er sagt.

I rettferdighetens navn Vidar, dette må jeg få kommentere uansett OT. Sint Det var Roysen som dreide dette inn på mine prioriteringer/anlegg. Jeg ville kun forsvare meg.
Loggført

"Darkness cannot drive out darkness; only light can do that.
Hate cannot drive out hate; only love can do that"
Dr. Martin Luther King
Snickers-is
Bransjeaktør
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #2062 Lagt ut: juli 30, 2010, 22:17:08 »

Det hele blir jo bare for dumt. Roysen dreier det hele i retning av dine prioriteringer, så går vidar p til angrep på deg for å ha dreid det hele inn på dine prioriteringer. Så topper han hele dritten med å dreie det hele inn på sine egne prioriteringer.
Loggført

Jeg driver Midgard Audio

God lyd er når feilene som degraderer utgangspunktet er så få og små som over hodet mulig.

Vidar P
Æresmedlem
Innlogget Innlogget

Dette var svære greier, som hu sa, jenta....

« Svar #2063 Lagt ut: juli 30, 2010, 22:20:30 »

Har du hørt på makan. Mine prioriteringer? Hehehe, de står det ikke et ord om noen steder, dere er søren meg ikke sanne. Angrep på Karma? Neineinei. Jeg ler meg ihjel. Ikke rart det blir slik stemning i noen tråder her slik dere får ture frem.

Slik jeg leste ditt siste så var det du som sa at jeg ikke har anlegg nok til å høre at kildekvalitet ikke flater ut, som respons på at jeg svarte på topic fra mitt ståsted. Men slikt ler jeg bare av, i kor med resten av HFS vil jeg tippe.
Loggført

Kilder; Naim CDS3/555PS - Linn LP12 Keel/Lingo2/Naim ARO/DV XV-1S - Naim NAT 05
Forsterker; Naim NAC 552 - NAP 500 - SuperLine
Høyttalere; KEF Reference 207/2
Headfi; Naim Headline/Napsc/AKG K701/Sennheiser HD800
Div; Naim HiLine/Chord Co Signature/Naim Fraim
bjornh
Moderator
Æresmedlem
Utlogget Utlogget

Bygdeudyret

« Svar #2064 Lagt ut: juli 30, 2010, 22:23:43 »

OK -vi kutter den debatten, da det åpenbart ikke fører noe godt med seg.

bjornh, moderator
Loggført

Musical Innovation: MI 11, MI 10.1 SE, Abrahamsen V6.0, Monitor Audio: GS20, Squeezebox Touch, Denon DCD-510AE, Blue Jean Cable, Nordost, sekundæranlegg: Yamaha: RX-V3800, BD-S1065, Focal/JM-Lab: Chorus 736S, Chorus CC700S, Chorus SW700S, Chorus 706S, prosjekt: Music Angel XD800 Mk.III rebuild
orso
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #2065 Lagt ut: juli 30, 2010, 22:27:35 »

OT er det ikke etter mitt skjønn. Skulle tro at det var av interesse å diskutere hvilke områder de største forbedrings potensialene ligger. Og det handler fortsatt om kilde.

Skriverier om egne prioriterering, produkter og egen hifi-interesse som du kaller det kommer fra mange, inkludert deg. Både dine siste innlegg og noen andre i denne tråden har vært langt mer OT enn mye annet.
Loggført

God lyd kommer først og fremst av samspillet mellom høyttalere og rom
orso
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #2066 Lagt ut: juli 30, 2010, 22:33:40 »

Flater ikke kvaliteten ut ved Naim CD555 da Vidar P?  Gliser
Loggført

Vidar P
Æresmedlem
Innlogget Innlogget

Dette var svære greier, som hu sa, jenta....

« Svar #2067 Lagt ut: juli 30, 2010, 22:34:43 »

Min mening er at kilder blir stadig bedre, og det vil forhåpentligvis fortsette. Det gjelder både analoge og digitale kilder. Så kildekvalitet er neppe noe som flater helt ut på lang tid iallefall.

Det er jeg glad for, det er til vårt beste som hifientusiaster. Det motsatte hadde vært trist. Jeg synes videre at det blir en kunstig og umulig problemstilling å sette en prislapp til dette.
Loggført

Kilder; Naim CDS3/555PS - Linn LP12 Keel/Lingo2/Naim ARO/DV XV-1S - Naim NAT 05
Forsterker; Naim NAC 552 - NAP 500 - SuperLine
Høyttalere; KEF Reference 207/2
Headfi; Naim Headline/Napsc/AKG K701/Sennheiser HD800
Div; Naim HiLine/Chord Co Signature/Naim Fraim
Snickers-is
Bransjeaktør
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #2068 Lagt ut: juli 30, 2010, 22:41:31 »

Har du hørt på makan. Mine prioriteringer? Hehehe, de står det ikke et ord om noen steder, dere er søren meg ikke sanne. Angrep på Karma? Neineinei. Jeg ler meg ihjel. Ikke rart det blir slik stemning i noen tråder her slik dere får ture frem.

Vi kan alle lese hva du har skrevet.

Slik jeg leste ditt siste så var det du som sa at jeg ikke har anlegg nok til å høre at kildekvalitet ikke flater ut, som respons på at jeg svarte på topic fra mitt ståsted. Men slikt ler jeg bare av, i kor med resten av HFS vil jeg tippe.

Den påstanden står selvsagt ved lag. Før resten av HFS er klare til å le er nok alle nysgjerrige på hva som er merkelig med den.
Loggført

Jeg driver Midgard Audio

orso
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #2069 Lagt ut: juli 30, 2010, 22:51:58 »

Det som er litt komisk er at den disputten startet ved at Baard misforsto innlegget mitt. Fy deg Baard!  Gliser

Naim CD555 som jeg nevnte koster 175 høvdinger. Er det noen som seriøst tror at den eller andre ekstremt høyt prisede CD spillere er mer transparent enn enn DAC fra DAAD, Lavry Gold eller Weiss? For sparte 125k eller mer kunne man ha bygget om høyttalerne til aktiv drift og kjørt knakende gode effektrinn til elementene. Det gir et betydelig løft.
Loggført

Ulf-B
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #2070 Lagt ut: juli 30, 2010, 22:55:40 »

Naim CD555 som jeg nevnte koster 175 høvdinger. Er det noen som seriøst tror at den eller andre ekstremt høyt prisede CD spillere er mer transparent enn enn DAC fra DAAD, Lavry Gold eller Weiss?
De som kjøper den, må jo åpenbart tro på det.  Hva vi andre tror - vi som ikke er i markedet for slikt - det er neppe avgjørende for dem som legger en slik pengesum på bordet.
Loggført

1) Squeezebox Duet m/iPad, Beolab 5
2) Squeezebox Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD10, Copland DRC-205, Primare DVD30, Mark Levinson 320s, Bryston PowerPac 300 SST, ProAc Response D1, Amphion Impact 500 sub
3) Squeezebox Duet, Benchmark DAC-1 Pre, Jeff Rowland 102, Epos M-5, ProAc Response ER-1 sub
Roysen
Gjest
« Svar #2071 Lagt ut: juli 30, 2010, 22:58:36 »

Et stort problem her på HFS er at det er helt OK å slå bena vekk under en persons troverdighet når personens yttringer er basert på personlig lytteerfaringer mens det er helt ulovlig å stille spørsmålstegn ved en persons troverdighet basert på hvilke synspunkter og valg personen har i forhold til eget anlegg.

Dersom all lytting skal avfeies som potensiell placebo må man nesten spørre seg om man har tilnærmet paranoid forhold til alle personlig ikke vitenskapelige erfaringer om alt annet rundt oss også.

Mat, drikke, biler, møbler, verktøy, klær, kosmetikk, tjenester etc. Kan man ikke stole på personlige erfaringer om noen ting og kun vitenskapelige studier. Jeg tror ærlig talt at ingen lever slik og at de fleste her stoler på egne sanser i de fleste tilfeller. Hvordan kunne man ellers f.eks. stole på seg selv når man setter seg bak rattet på en bil dersom sansesystemet lot seg narre så til de grader av placebo?

Placebo er helt klart et overvurdert fenomen dersom man mener at enhvert saneseinntrykk ikke kan stoles på.

I tillegg vil jeg tillegge at en rekke faktorer man opplever under en lyttesesjon er langt fra subjektive. Dynamikk, støynivå, forvrengning, homogenitet, holografi, fokus etc er attributter man kan oppfatte som ikke er subjektive. I det store og hele er det egentlig kun hvor graden av hvor godt man liker det man hører som er subjektiv.

Mvh
Roysen
Loggført
Snickers-is
Bransjeaktør
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #2072 Lagt ut: juli 30, 2010, 23:03:05 »

Et stort problem her på HFS er at det er helt OK å slå bena vekk under en persons troverdighet når personens yttringer er basert på personlig lytteerfaringer mens det er helt ulovlig å stille spørsmålstegn ved en persons troverdighet basert på hvilke synspunkter og valg personen har i forhold til eget anlegg.

Men om "slå beina under" gjøres om til "stille spørsmål ved", er det ikke da egentlig helt ok å stille spørsmål ved troverdigheten i selve påstanden i det minste?
Loggført

Jeg driver Midgard Audio

orso
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #2073 Lagt ut: juli 30, 2010, 23:05:16 »

Vi får sette Nordenstam på jobben :
http://stereophile.com/cdplayers/207naim/index4.html

Den virker til å måle veldig bra utifra det jeg kan se, men får noen negative bemerkninger.

Loggført

nb
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Fortsatt nb

« Svar #2074 Lagt ut: juli 30, 2010, 23:06:56 »

Vi får sette Nordenstam på jobben :
http://stereophile.com/cdplayers/207naim/index4.html

Den virker til å måle veldig bra utifra det jeg kan se, men får noen negative bemerkninger.

Jeg setter to spesidaler på at Hr. Doktoren driter jevnt i hvordan Naim-boksen måler på noesomhelst...

Dette er vel ikke veldig negativt heller:

Other than indicating that it should not be used with those rare preamplifiers that have input impedances of 1k ohm or less, the Naim CD555's measured performance is beyond reproach.—John Atkinson

Neppe et problem for noen som har et komplett Naim-system, de har sikkert tenkt litt i England, selv om de kjører på feil side av veien og synest det er stas med pølse-look-alikes til frokost.
Loggført

The plural of anecdote is not data
Oppo/HTPC/Win Labs/Benz/Vendetta Research/Receiver/Living Voice

Manglende s-er i ord er sannsynlingvis pga slitt laptoptastatur.
Roysen
Gjest
« Svar #2075 Lagt ut: juli 30, 2010, 23:11:33 »

Men om "slå beina under" gjøres om til "stille spørsmål ved", er det ikke da egentlig helt ok å stille spørsmål ved troverdigheten i selve påstanden i det minste?

...men det er ofte ikke det som gjøres. Legger man frem en lytteerfaring blir den ofte mottatt med at det er subjektive opplevelser også er lytteerfaringene ikke gyldige som argumentasjon.

Mvh
Roysen
Loggført
Mbare
Moderator
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

If in doubt, resort to moderation

« Svar #2076 Lagt ut: juli 30, 2010, 23:19:52 »

Dette er IKKE en meta-debatt om subjektive vs. objektive tilnærminger til hi-fi eller lytteerfaringer vs. teorikunnskap eller hva annet dere måtte sveipe innom. Hold dere til topic. Hvis så ikke skjer, kommer jeg til å rydde kraftig i tråden og da går mange innlegg med i dragsuget.

Mbare - moderator
Loggført

Cayin CDT-15A (moddet) - DIY rørforsterker - Beyerdynamic DT880
Roysen
Gjest
« Svar #2077 Lagt ut: juli 30, 2010, 23:26:41 »

Selvsagt er det en del av debatten MBare når lytteerfaring og personlige opplevelser med hensyn på spesifikke produkter forkastes med bakgrunn i subjektivitet og/eller placebo. Så lenge dere tillater at det kortet spilles som argumentasjon for å ugyldiggjøre synspunkter i debatten må dere også tillate at gyldigheten/utbredtheten av disse fenomenene stilles spørsmålstegn ved.

Mvh
Roysen
Loggført
KJ
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #2078 Lagt ut: juli 30, 2010, 23:47:40 »

o.t. ?
...
Placebo er helt klart et overvurdert fenomen dersom man mener at enhvert saneseinntrykk ikke kan stoles på.

I tillegg vil jeg tillegge at en rekke faktorer man opplever under en lyttesesjon er langt fra subjektive. Dynamikk, støynivå, forvrengning, homogenitet, holografi, fokus etc er attributter man kan oppfatte som ikke er subjektive. I det store og hele er det egentlig kun hvor graden av hvor godt man liker det man hører som er subjektiv.
...

Jeg er rykende uenig  Blunker

All oppfatning av det sanseapparatet har å formidle er subjektive, og bl.a. preget av sujektets fortolkning (både bevist og ubevist) av sanseapparatet. I tilegg kommer ulike vurderinger av oppfatningene.

mvh
KJ
Loggført

You can get away with anything if you give it a good tune
Baard
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #2079 Lagt ut: juli 31, 2010, 00:50:23 »

Det som er litt komisk er at den disputten startet ved at Baard misforsto innlegget mitt. Fy deg Baard!  Gliser

Uffda, det var ikke meningen  Gliser
Har bare sittet på terassen her på Nesodden utenfor Oslo og nytt et bedre måltid med kona mens vi har spilt storband med Frank Sinatra på full peising....(etterhvert som rødvinen siger innpå)

Jaja, ser at det er nok en stor skinndebatt under oppseiling - men synes dog Man hadde en grei oppsummering for en tid tilbake: Bildekvalitet flater ut, lydkvalitet gjør det ikke. Støttes!!
Loggført

DSP: Meridian Trifield. Stereo over 3 kanaler gir en bedre illusjon av tilstedeværelse...

| SB Touch m/komplett TT3.0 | TTouch PS | Buffalo II DAC m/Legato |Meridian 568.2 | SVS AS EQ1 til 2 James EMB 1000 | Bryston 7B SST | ATC SCM 40 | Center: KRK | Nordost: Qx4 - SPM - Quattro Fil XLR |
Sider: 1 ... 101 102 103 [104] 105 106 107 ... 113   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Linker til omtaler
Søk i Wikipedia