Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Annonsører:
Sider: 1 ... 100 101 102 [103] 104 105 106 ... 113   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Når flater kvaliteten på CD spillere og kilder ut?  (Lest 45153 ganger)
0 Medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Utlogget Utlogget

Hørbart, men ikke målbart: Tinnitus??

« Svar #2040 Lagt ut: juli 30, 2010, 15:51:01 »

Dine standpunkter er alt for farget av hva du tror Orso. Kom deg ut i verden og få deg litt erfaring i stedet for å sitte her å tro så mye.

Mvh
Roysen

Det man "opplever" er ikke nødvendigviis mer objektivt og pålitelig enn det man "tror". I hvert fall ikke som referanse for andre enn deg selv. Blunker
Vi har nok av medlemmer på dette forum som ønsker å gjøre sine egne "opplevelser" almengyldige.
Jeg setter personlig mer pris på faglig underbygde påstander, enn om påstandende kun var basert på egen subjektiv opplevelse.
Loggført

"Darkness cannot drive out darkness; only light can do that.
Hate cannot drive out hate; only love can do that"
Dr. Martin Luther King
motoren
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Jeg digger dette forum!

« Svar #2041 Lagt ut: juli 30, 2010, 15:56:30 »

Dine standpunkter er alt for farget av hva du tror Orso. Kom deg ut i verden og få deg litt erfaring i stedet for å sitte her å tro så mye.

Mvh
Roysen

Det man "opplever" er ikke nødvendigviis mer objektivt og pålitelig enn det man "tror". I hvert fall ikke som referanse for andre enn deg selv. Blunker
Vi har nok av medlemmer på dette forum som ønsker å gjøre sine egne "opplevelser" almengyldige.
Jeg setter personlig mer pris på faglig underbygde påstander, enn om påstandende kun var basert på egen subjektiv opplevelse.

+1

mvh
Loggført

JMLab Electra 920.1
Sugden Masterclass pre
Monarchy Audio 22B DAC
Denon DCD 1650-AR
Pass F5 Power amp
Arrow Ht cables
Kimber 8TC Ht cables
In.Akustik digital
Monster M series ic
Marantz DV 8003 Multispiller
Parasound Dac 800
Myryad z130 Tu
Roysen
Gjest
« Svar #2042 Lagt ut: juli 30, 2010, 16:09:38 »

Mvh
Roysen

Så du mener at mine personlige erfaringer med dette produkter ikke er av mer verdi enn Orsos tro basert på hva han har lest på forumet av påstander om dens teknologiske oppbygging (som han ikke vet om stemmer eller ikke). Nå må du rulle inn Karma.

Man kan jo se hvor faglige underbygde påståander har ført deg. Du burde kanskje heller kommet deg ut og lyttet litt for å bygge opp ditt erfaringsgrunnlag som igjen kunne gjort deg i stand til å gjøre deg opp din egene meninger. I stedet for å lene deg på "faglig underbygde påstander".

Mvh
Roysen
Loggført
Roysen
Gjest
« Svar #2043 Lagt ut: juli 30, 2010, 16:16:40 »

Jeg kan vel si at jeg har sammenlignet Goldmunds referanse SACD spiller med det mye av det beste på markedet og den kommer i hvert fall ikke dårlig ut.

Mvh
Roysen
Skrev ikke at Goldmund var dårlig. Skrev at jeg ikke tror den leverer i forhold til pris. Har ingen tro på den gir bedre lyd enn de beste DACene fra Weiss, Wavelength, Ayre, Lavry, DCS osv. At Goldmund er flotte og ekslusive produkter er derimot noe annet.

Tror nok heller du bør få deg litt erfaring med hva både god akustikk og frekvensrespons gjør i et anlegg.

Orso,

Dette er en tråd om CD-spillere. Kan vi da legge akustikken litt til side? Forøvrig finnes det ingen fasit som tilsier at frekvensresponsen er det viktigste innenfor akustikken. Det er det uenighet om.

Det spiller liten rolle hva du tror er best av de nevnte produktene. Goldmund er et av selskapene som lager sin egen DAC krets. Den måler langt bedre enn de andre produktene du nevner på områder som f.eks. SNR. Hva du måtte tro om produktet får ikke produktet til mirakuløst å lyde i henhold til dine forventninger.

Mvh
Roysen
Loggført
Ulf-B
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #2044 Lagt ut: juli 30, 2010, 16:19:13 »

Jeg kan vel si at jeg har sammenlignet Goldmunds referanse SACD spiller med det mye av det beste på markedet og den kommer i hvert fall ikke dårlig ut.

Mvh
Roysen
Skrev ikke at Goldmund var dårlig. Skrev at jeg ikke tror den leverer i forhold til pris. Har ingen tro på den gir bedre lyd enn de beste DACene fra Weiss, Wavelength, Ayre, Lavry, DCS osv. At Goldmund er flotte og ekslusive produkter er derimot noe annet.

Tror nok heller du bør få deg litt erfaring med hva både god akustikk og frekvensrespons gjør i et anlegg.

Orso,

Dette er en tråd om CD-spillere.

Mvh
Roysen
Det er visst ikke det lenger.  Tråden har "forandret seg" - fra utflating av CDspillere til "alt henger sammen med alt".
Loggført

1) Squeezebox Duet m/iPad, Beolab 5
2) Squeezebox Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD10, Copland DRC-205, Primare DVD30, Mark Levinson 320s, Bryston PowerPac 300 SST, ProAc Response D1, Amphion Impact 500 sub
3) Squeezebox Duet, Benchmark DAC-1 Pre, Jeff Rowland 102, Epos M-5, ProAc Response ER-1 sub
Roysen
Gjest
« Svar #2045 Lagt ut: juli 30, 2010, 16:23:34 »

Så enkelt slipper nok ikke akustikerne til i denne tråden. En CD-spillers jitternivå, oppløsning, digitalfilter, upsamplingsalgoritmer, dynamic range, forvrengning og støynivå er helt uavhengig av akustikken.

Mvh
Roysen
Loggført
vredensgnag
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

"Viddy this my droogs, viddy this right."

« Svar #2046 Lagt ut: juli 30, 2010, 16:25:50 »

Tenk så utrolig mye musikk man ennå ikke har hørt!
Loggført

o⥐o   Russere lytter med hjertet, ikke med ørene.
KJ
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #2047 Lagt ut: juli 30, 2010, 16:34:30 »

Vanlige høyttalere som gjør noe matnyttig med romresonanser eksisterer ikke. Ulike utsrålingskarakteristikker og funksjonsprinsipper samspiller ulikt med romakustikken, men oppmerksomheten blant «oss» er ikke alltid overveldende.

Det spørs selvsagt hva du legger i "vanlige", men Gaia gjør jo nettopp det.

Jeg sorterer ikke Gaia inn under begrepet «vanlig». Så vidt jeg vet er den bare vanlig i en stue. Integreringen av signalbehanlingen som fundament i designet er heller ikke spesielt vanlig.

..
Hvis en skal begynne å korrigere -20dB også med EQ er en iallfall avhengig av nok effekt og slaglengde på elementet. Membranarealet til høyttalere bestemmer såvidt jeg vet hvor mye luft som flyttes og av den grunn vil vel en mindre høyttaler skape mindre problemer.

Personlig er jeg skeptisk til bruk av EQ til å utføre store korreksjoner, tror akustikktiltak må på plass først for å oppnå et godt resultat.

Det er en ikke ubetydelig forskjell mellom «+» og «-», også når det kommer til romrespons og EQ. Det er helt klart fordelaktig å gjøre grovjobben med egnede akustikktiltak, men her har vi ofte begrensede frihetsgrader.

mvh
KJ
Loggført

You can get away with anything if you give it a good tune
Mbare
Moderator
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

If in doubt, resort to moderation

« Svar #2048 Lagt ut: juli 30, 2010, 17:52:59 »

Jeg tror ikke det bare er meg som ser at denne tråden raskt kan ta en vending mot det uheldige. Benytter derfor sjansen til å be deltakerne om å tenke seg om, vurdere hva de skriver og unngå personangrep og innlegg som kan bli forstått som mer rettet mot person enn sak. Tråden er, hvis dere ikke har skjønt det, under oppsikt.

Mbare - moderator
Loggført

Cayin CDT-15A (moddet) - DIY rørforsterker - Beyerdynamic DT880
orso
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #2049 Lagt ut: juli 30, 2010, 18:14:13 »

Ja - hvorfor skulle det ikke ha relevans når du kommer med en påstand om at dyre komponenter ikke gir lyd i toppsjiktet. Er det noe jeg misforstår her så må du gjerne utdype.
Hei Baard. Ja, du misforsto. Les setningen som skrev om igjen. Det står klart på svart og hvitt der. Nøkkelordet er alene.  Blunker
Loggført

God lyd kommer først og fremst av samspillet mellom høyttalere og rom
Snickers-is
Bransjeaktør
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Musikkopplevelser kommer fra dyktige musikere.

« Svar #2050 Lagt ut: juli 30, 2010, 18:23:28 »

Det er visst ikke det lenger.  Tråden har "forandret seg" - fra utflating av CDspillere til "alt henger sammen med alt".

kan man kommentere de innleggene som skrives, uavhengig av om de er direkte tema eller ikke?

Så vidt jeg vet har trådstarter benyttet en praktisk innfallsvinkel til problemstillingen, altså ikke "hva kan gjøres rent teknisk" men "hva kan høres i praksis".

Dersom du skal holde alle andre faktorer utenfor (frekvensrespons, rom, kvalitet på høyttalere osv) så blir problemstillingen alt annet enn praktisk.
Loggført

Jeg driver Midgard Audio

God lyd er når feilene som degraderer utgangspunktet er så få og små som over hodet mulig.

Disse feilene kan måles og beskrives ned til minste detalj...

...men ikke alltid rangeres med terningkast.
Ulf-B
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #2051 Lagt ut: juli 30, 2010, 18:29:02 »

Hehe - alle får skrive det de vil.  Jeg syntes jeg fikk urettmessig smekk på lanken for å forsøke å holde meg til temaet.  Derfor denne kommentaren.

Jeg er også ute hva som kan høres i praksis.  Dessverre har jeg ikke anledning til å sjekke ut alle mulige kilder som kan passe inn i anlegget mitt, men har gjennom denne tråden fått innspill som tyder på at jeg har fått bekreftet det jeg var ute etter.  Sånn sett er jeg godt fornøyd.
Loggført

1) Squeezebox Duet m/iPad, Beolab 5
2) Squeezebox Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD10, Copland DRC-205, Primare DVD30, Mark Levinson 320s, Bryston PowerPac 300 SST, ProAc Response D1, Amphion Impact 500 sub
3) Squeezebox Duet, Benchmark DAC-1 Pre, Jeff Rowland 102, Epos M-5, ProAc Response ER-1 sub
ErosLoveking
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Life is too short for boring hifi-muzak!

« Svar #2052 Lagt ut: juli 30, 2010, 18:38:17 »

Tenk så utrolig mye musikk man ennå ikke har hørt!

Godt sagt!!
Jeg vedder på at det ikke er mange her som har hørt denne f.eks

Loggført

Manley Shrimp+Snapper, Impulse H6, Ear324, VPI Ssm, Benz LP, Lyra Skala+Helikon mono, AT33ev, KimberSilverstr, Furutech, Sony dvd,Grace M903, VPI 17.5, Sennh.HD650+AKG K701m+Beyerd.T1, Cayin HA-1A, iMac, Wurlitzer 2410.  "Den beste, med de beste" ?? Gnagsår langt under streken. Patetiske skinnhellige, up yours. sic!
Snickers-is
Bransjeaktør
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Musikkopplevelser kommer fra dyktige musikere.

« Svar #2053 Lagt ut: juli 30, 2010, 18:52:47 »

Den har vel alle hørt, bare i en annen versjon. Med en annen finish kan man kanskje si Osteaktig
Loggført

Jeg driver Midgard Audio

God lyd er når feilene som degraderer utgangspunktet er så få og små som over hodet mulig.

Disse feilene kan måles og beskrives ned til minste detalj...

...men ikke alltid rangeres med terningkast.
orso
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #2054 Lagt ut: juli 30, 2010, 19:20:52 »

Det er vanlig at en tråd tar en del bunnytrails og kommer inn på andre emner. Spørsmålet oppgradering av kilde vs. noe annet er heller ikke langt ifra topic. Det er en mer praktisk måte å se overskriften på. "Når flater kvaliteten på kilder såpass ut i mitt anlegg at det mer fornuftig med andre prioriteringer". Eller noe i den duren.

Blir for dumt dersom man må starte en ny tråd hver eneste gang man reiser et spørsmål. Det passer bra i denne tråden mener jeg.
Modering av ufine spydigheter alá det Roysen har servert i sine siste innlegg burde ha større prioritet.
Loggført

God lyd kommer først og fremst av samspillet mellom høyttalere og rom
Utlogget Utlogget

« Svar #2055 Lagt ut: juli 30, 2010, 19:35:11 »

Mvh
Roysen

Så du mener at mine personlige erfaringer med dette produkter ikke er av mer verdi enn Orsos tro basert på hva han har lest på forumet av påstander om dens teknologiske oppbygging (som han ikke vet om stemmer eller ikke). Nå må du rulle inn Karma.

Man kan jo se hvor faglige underbygde påståander har ført deg. Du burde kanskje heller kommet deg ut og lyttet litt for å bygge opp ditt erfaringsgrunnlag som igjen kunne gjort deg i stand til å gjøre deg opp din egene meninger. I stedet for å lene deg på "faglig underbygde påstander".

Mvh
Roysen

Jeg uttalte meg først og fremst på prinsippielt og generelt grunnlag.

Hva mente du med: "Man kan jo se hvor faglige underbygde påstander har ført deg."?
 Skulle jeg ha noe å skjemmes over??
Gaia er på mange måter en suksesshistorie, som nettopp er fundert på faglig dyktighet. Det var basert på "egne meninger" at jeg valgte å satse på det prosjektet. Om du velger å argumentere med personangrep, bør du finne på noe bedre. Blunker

Ber moderator la dette spørsmål + et mulig svar få stå.
Loggført

Dr. Martin Luther King
Mbare
Moderator
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

If in doubt, resort to moderation

« Svar #2056 Lagt ut: juli 30, 2010, 20:08:18 »

Denne tråden er i ferd med å skli rimelig langt off-topic. Hold dere på topic, ellers blir det moderering. Jeg oppfordrer, igjen, de av dere som ser at dere er OT til å moderere egne innlegg, så slipper vi å gjøre det og det blir mindre støy ut av det.

Mbare - moderator
Loggført

Cayin CDT-15A (moddet) - DIY rørforsterker - Beyerdynamic DT880
Utlogget Utlogget

« Svar #2057 Lagt ut: juli 30, 2010, 21:40:48 »

Jeg blir på ingen måte målbundet av forsøkene på å latterliggjøre mine prioriteringer, men svarer tilbake via pm i respekt for trådens topic (og moderator Gliser)
Loggført

Dr. Martin Luther King
Vidar P
Æresmedlem
Innlogget Innlogget

Dette var svære greier, som hu sa, jenta....

« Svar #2058 Lagt ut: juli 30, 2010, 21:47:03 »

Det latterlige ligger vel i mitt syn i hvor sykelig opptatt noen synes i å alltid dreie debatter OT til å angå sine egne prioriteringer, produkter og sin egen hifi- og interessesfære. Og aldri klarer å være med på noen debatter om noe annet. Så jeg er enig med Mbare i at tråden er blitt altfor OT. Så det er sagt.

Jeg har for moro reflektert meg frem til at kvaliteten på kilder ikke synes å flate ut noen gang, så langt i historien iallefall. De blir visst stadig bedre og bedre. Det gjelder såvidt jeg kan forstå både analoge (f.eks vinyl og FM) og digitale (f.eks CD, computeraudio og andre). Så følgelig vil jeg foreslå at kaliteten på kilder så langt ikke har flatet ut, og det at noen produsenter er for ambisiøse i sin prisfastsetting har ikke å gjøre med at det ikke er mulig å få bedre kildekvalitet.
Loggført

Kilder; Naim CDS3/555PS - Linn LP12 Keel/Lingo2/Naim ARO/DV XV-1S - Naim NAT 05
Forsterker; Naim NAC 552 - NAP 500 - SuperLine
Høyttalere; KEF Reference 207/2
Headfi; Naim Headline/Napsc/AKG K701/Sennheiser HD800
Div; Naim HiLine/Chord Co Signature/Naim Fraim
vredensgnag
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

"Viddy this my droogs, viddy this right."

« Svar #2059 Lagt ut: juli 30, 2010, 21:49:44 »

Jeg undres. Har det noensinne skjedd at noen, i noe hifi-forum, noensinne har meldt at et innkjøp av en komponent ikke førte til en forbedring? Og om så er skjedd, snakker vi om promiller av rapporterte tilfeller som førte til forbedringer?

Det slår meg at dette peker på en meget positiv ting ved hobbyen - ting blir konstant bedre.
 Gliser
Loggført

o⥐o   Russere lytter med hjertet, ikke med ørene.
Sider: 1 ... 100 101 102 [103] 104 105 106 ... 113   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Linker til omtaler
Søk i Wikipedia