Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Annonsører:
Sider: 1 ... 79 80 81 [82] 83 84 85 ... 113   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Når flater kvaliteten på CD spillere og kilder ut?  (Lest 44938 ganger)
0 Medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.
Snickers-is
Bransjeaktør
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Musikkopplevelser kommer fra dyktige musikere.

« Svar #1620 Lagt ut: juni 18, 2010, 10:19:27 »

Jeg er overrasket over hvor rigid konflikten rundt hva som er vitenskap, hva vitenskapen faktisk inneholder av kunnskap om subjektive lydopplevelser osv faktisk er.

Et fag som i høyeste grad er vitenskaplig er der som handler om ergonomisk design. Man kan godt si at det å gjenskape lyd handler om akustisk ergonomi. Innenfor ergonomi er det kroppen som bestemmer hva som er bra, men man kan alltid måle hva det er kroppen liker. De som bruker mye energi på dette lager helt utrolig ergonomiske produkter, spesielt på de områdene de har fokusert på. Allikevel, til tross for at denne vitenskapen er tilgjengelig for alle, er det mange produsenter som lager totalt ikkeergonomiske stoler, biler, sykler, tastaturer, fjernkontroller, verktøy, kjøkkenredskaper osv osv.

En av de største utfordringene når man skal lage et produkt er å klare å bla opp mye nok av den tilgjengelige kunnskapsmassen der ute til å kunne lage et tilnærmet feilfritt produkt både hva ytelse, design, ergonomi, brukervennlighet, kompatibilitet osv osv angår. Jeg vil påstå at det til dags dato ikke er produsert et eneste produkt som ikke kunne vært forbedret med minst en enkel detalj som selv en 12-åring kunne googlet frem på 10 minutter.
Loggført

Jeg driver Midgard Audio

God lyd er når feilene som degraderer utgangspunktet er så få og små som over hodet mulig.

Disse feilene kan måles og beskrives ned til minste detalj...

...men ikke alltid rangeres med terningkast.
impulse
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Skribent i Fidelity og medlem av Hornalliansen.

« Svar #1621 Lagt ut: juni 18, 2010, 10:45:27 »

Og selvsagt dette paradokset med gode platespillere og gode innspillinger. Disse faller målemessig igjennom, men det flyr okke som:)

Det som er i rødt i sitatet har jeg lagt til for egen regning. CD-spillere er selvfølgelig teknisk overlegent selv den beste platespiller. Men jeg har hørt enkelte 40 - 50 år gamle innspillinger på vinyl som har "noe" over seg som jeg synes mangler på CD. Hvis en skal dra en sammenligning over til det visuelle, så må det være to tegninger der den ene er tegnet med linjal og den andre er tegnet på frihånd.

mvh
larkus

...og i denne tråden er det påfallende mange som er glade i linjaler.
Loggført

- Wilson Benesch ACT One Turntable / Koetsu Urushi/Dynavector xx2
- TentLabs drivverk / APL Dac-S 
- Denon TU 850 
- Hovland HP 100i MC 
- 300B S.E.T. m. WE og Hørning OPT
- Impulse H2 Oblivion 
- Oblivion Energetic kabling 
- Base, Celius netttfilter

Det er makt i de foldede horn !
HCS
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Music is in the EAR of the beholder..

« Svar #1622 Lagt ut: juni 18, 2010, 10:49:27 »

Og selvsagt dette paradokset med gode platespillere og gode innspillinger. Disse faller målemessig igjennom, men det flyr okke som:)

Det som er i rødt i sitatet har jeg lagt til for egen regning. CD-spillere er selvfølgelig teknisk overlegent selv den beste platespiller. Men jeg har hørt enkelte 40 - 50 år gamle innspillinger på vinyl som har "noe" over seg som jeg synes mangler på CD. Hvis en skal dra en sammenligning over til det visuelle, så må det være to tegninger der den ene er tegnet med linjal og den andre er tegnet på frihånd.

mvh
larkus

En rett strekk, er kun en rett strek... Kunst må du ha et forhold til, noe som kan være krevende for noen sikkert...  Kult
Loggført

"Hvis all utvikling var overlatt til ingeniørene, ville vi hatt perfekte parafinlamper, men ingen elektrisitet."

Sitat Albert E.
larkus
Gjest
« Svar #1623 Lagt ut: juni 18, 2010, 10:53:51 »

mvh
larkus

Nå er jeg ikke helt med, impulse Glad
For å unngå evt. misforståelser, så var det linjaltegningen som skulle være CD-mediet i sammenligningen.
Men det regner jeg nesten med at nesten alle har forstått Blunker

mvh
larkus
Loggført
OMF
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #1624 Lagt ut: juni 18, 2010, 10:57:41 »

mvh
larkus

Vel jeg tror vel de fleste mener det kan være opp til den enkelte kunstner om man vil bruke linjale eller ikke. Men når man så skal reporduserere kunstverket er det kanskje bedre med en kopimaskin enn en tegner på frihånd...?

mvh
OMF
Loggført

HCS
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #1625 Lagt ut: juni 18, 2010, 11:14:13 »

mvh
larkus

Vel jeg tror vel de fleste mener det kan være opp til den enkelte kunstner om man vil bruke linjale eller ikke. Men når man så skal reporduserere kunstverket er det kanskje bedre med en kopimaskin enn en tegner på frihånd...?

mvh
OMF

...skulle likt å sett den kopimaskina som fikk lempa Mona Lisa oppå plata  Glad... Men ser tanken din OMF og kan være enig i den da...
Loggført

"Hvis all utvikling var overlatt til ingeniørene, ville vi hatt perfekte parafinlamper, men ingen elektrisitet."

Sitat Albert E.
SAL
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

............... ....

« Svar #1626 Lagt ut: juni 18, 2010, 11:39:43 »

@ Ayaboh
Da kan vi også snu på det, da har du tydligvis ikke hørt en skikkelig cd-spiller!
Tror du sliter med å få båret inn en vinylrigg hos meg som matcher min Esoteric/APL.

Mvh.
SAL

Joda, det har jeg. Jeg har vel en relativt potent en selv, og som helt klart spiller bedre enn vinylriggen min. Jeg sikter mer til vinyl og CD som medium. Det er en del ting en mekanisk PU i ei rille klarer som ikke en CD-spiller klarer like bra. Legg på en bra Sheffield innspilling og hør etter.

Prøv spilleren min så skjønner du hva jeg prater om, spiller`n din er ikke i samme liga.... Blunker
Loggført
Utlogget Utlogget

Hørbart, men ikke målbart: Tinnitus??

« Svar #1627 Lagt ut: juni 18, 2010, 11:52:35 »

mvh
OMF

Et gullkorn OMF!!

Kanskje noe av skillet på forumet går mellom de som ønsker å kopiere kunstverk, på godt og vondt, og de som ønsker å retusjere? Dette da kanskje uten at de innvolverte selv helt er klar over sitt eget ståsted?
Loggført

"Darkness cannot drive out darkness; only light can do that.
Hate cannot drive out hate; only love can do that"
Dr. Martin Luther King
HCS
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #1628 Lagt ut: juni 18, 2010, 11:59:04 »

mvh
OMF

Et gullkorn OMF!!

Kanskje noe av skillet på forumet går mellom de som ønsker å kopiere kunstverk, på godt og vondt, og de som ønsker å retusjere? Dette da kanskje uten at de innvolverte selv helt er klar over sitt eget ståsted?

Og hva legger du i "retusjere" Karma ? De fleste ønsker vel å få gjengitt musikken så nære virkeligheten som mulig, eller tar jeg feil ? Og det er vel et slags felles ståsted.  For å ha i det hele tatt ha et ståsted, bør en ha hørt mye live musikk og helst akustisk. PA har lite med lyd å gjøre med sine komprimeringer, klanger og "skruing". Ja, det kan låte fint, men det er ikke virkeligheten.. Slik ser jeg det og med eq, dessto mer av signalet som må bearbeides, dessto mer fjerner enn seg ifra det opprinnelige. Sant nok  kan det sies at signalet kan trenge justering for å passe det rom det skal spilles i , men det er en annen diskusjon..  Kult
Loggført

Sitat Albert E.
Utlogget Utlogget

Hørbart, men ikke målbart: Tinnitus??

« Svar #1629 Lagt ut: juni 18, 2010, 12:13:35 »

HCS:
Opplevelse av "virkelighet",  er knyttet til egen personlighet. Dette kan vel vanskelig måles?
Virkelighet i forhold til en gitt innspilling, kan i stor grad måles. Om man så foretrekker gjengivelse av den innspilte virkelighet, er igjen knyttet til personlighet. Maten kan jo faktisk bli bedre, om man velger å krydre den mer enn det som står i oppskriften. Men da kan du vel ikke hevde å ha laget rett nr 20 fra side 12?

"De fleste ønsker vel å få gjengitt musikken så nære virkeligheten som mulig, eller tar jeg feil ?"

Jo, selvsagt. Men du kan da vel være enig om, at alle diskusjonene på dette forum må i hvert fall gi følgende konklusjon: Det finnes et hav av definisjoner av "virkelighet", og alle kan ikke ha rett samtidig.
Loggført

"Darkness cannot drive out darkness; only light can do that.
Hate cannot drive out hate; only love can do that"
Dr. Martin Luther King
KJ
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #1630 Lagt ut: juni 18, 2010, 12:15:05 »

...
Og hva legger du i "retusjere" Karma ? De fleste ønsker vel å få gjengitt musikken så nære virkeligheten som mulig, eller tar jeg feil ? Og det er vel et slags felles ståsted.  For å ha i det hele tatt ha et ståsted, bør en ha hørt mye live musikk og helst akustisk. ...

Vi er jo ikke en gang enige om noen «virkelighet». Dessuten er det mange av oss som foretrekker litt sminke og retusjering selv om vi har vanskelig for å innreømme det. Akustisk livemusikk har heller ikke så mye med hermetisk musikk å gjøre ...

Sitat
...
PA har lite med lyd å gjøre med sine komprimeringer, klanger og "skruing". Ja, det kan låte fint, men det er ikke virkeligheten.. Slik ser jeg det og med eq, dessto mer av signalet som må bearbeides, dessto mer fjerner enn seg ifra det opprinnelige. Sant nok  kan det sies at signalet kan trenge justering for å passe det rom det skal spilles i , men det er en annen diskusjon..  Kult

«Skrudd» lyd er også gjengs for rene og «puristiske» akustiske opptak. Uansett, mht digitalisert hermetikk så er referansen på plata, greit og entydig definert. Det er hermetikken som skal reproduseres ikke en eller annen «virkelighet».

mvh
KJ
Loggført

You can get away with anything if you give it a good tune
HCS
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #1631 Lagt ut: juni 18, 2010, 12:31:28 »

HCS:
Opplevelse av "virkelighet",  er knyttet til egen personlighet. Dette kan vel vanskelig måles?
Virkelighet i forhold til en gitt innspilling, kan i stor grad måles. Om man så foretrekker gjengivelse av den innspilte virkelighet, er igjen knyttet til personlighet. Maten kan jo faktisk bli bedre, om man velger å krydre den mer enn det som står i oppskriften. Men da kan du vel ikke hevde å ha laget rett nr 20 fra side 12?

"De fleste ønsker vel å få gjengitt musikken så nære virkeligheten som mulig, eller tar jeg feil ?"

Jo, selvsagt. Men du kan da vel være enig om, at alle diskusjonene på dette forum må i hvert fall gi følgende konklusjon: Det finnes et hav av definisjoner av "virkelighet", og alle kan ikke ha rett samtidig.

Helt enig karma, definisjonen av virkelighet er uendelig her inne. Til stor frustrasjon til tider  Glad. Og når alle bruker sitt eget "krydder" er det neppe mulig å komme med en ensrådende fasit uansett om den er basert på målinger, "tilsatt sløringer" eller andre remedier... Kanskje like greit å være enig om at det å kose seg med god musikk bør være i fokus. Så får veien frem dit være individuell, takk og pris, med alle de muligheter det gir   Glad
Loggført

Sitat Albert E.
HCS
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #1632 Lagt ut: juni 18, 2010, 12:34:50 »

...
Og hva legger du i "retusjere" Karma ? De fleste ønsker vel å få gjengitt musikken så nære virkeligheten som mulig, eller tar jeg feil ? Og det er vel et slags felles ståsted.  For å ha i det hele tatt ha et ståsted, bør en ha hørt mye live musikk og helst akustisk. ...

Vi er jo ikke en gang enige om noen «virkelighet». Dessuten er det mange av oss som foretrekker litt sminke og retusjering selv om vi har vanskelig for å innreømme det. Akustisk livemusikk har heller ikke så mye med hermetisk musikk å gjøre ...

Sitat
...
PA har lite med lyd å gjøre med sine komprimeringer, klanger og "skruing". Ja, det kan låte fint, men det er ikke virkeligheten.. Slik ser jeg det og med eq, dessto mer av signalet som må bearbeides, dessto mer fjerner enn seg ifra det opprinnelige. Sant nok  kan det sies at signalet kan trenge justering for å passe det rom det skal spilles i , men det er en annen diskusjon..  Kult

«Skrudd» lyd er også gjengs for rene og «puristiske» akustiske opptak. Uansett, mht digitalisert hermetikk så er referansen på plata, greit og entydig definert. Det er hermetikken som skal reproduseres ikke en eller annen «virkelighet».

mvh
KJ

Akustisk musikk er bare ment som et refereanse punkt, et nyttig et sådan. Hermetisk musikk er aldri noe mer enn det, hermetisk...
Loggført

Sitat Albert E.
OMF
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #1633 Lagt ut: juni 18, 2010, 12:40:26 »

mvh
OMF

Et gullkorn OMF!!

Og hva legger du i "retusjere" Karma ? De fleste ønsker vel å få gjengitt musikken så nære virkeligheten som mulig, eller tar jeg feil ? Og det er vel et slags felles ståsted.  For å ha i det hele tatt ha et ståsted, bør en ha hørt mye live musikk og helst akustisk. PA har lite med lyd å gjøre med sine komprimeringer, klanger og "skruing". Ja, det kan låte fint, men det er ikke virkeligheten.. Slik ser jeg det og med eq, dessto mer av signalet som må bearbeides, dessto mer fjerner enn seg ifra det opprinnelige. Sant nok  kan det sies at signalet kan trenge justering for å passe det rom det skal spilles i , men det er en annen diskusjon..  Kult
Noen korte kommentarer....
- jeg er enig i at mye "live"erfaring gir et godt grunnlag for å ha en referanse i virkeligheten
- Siden det man hører live aldri er det samme som er på plata (Selv om man er på samme konsert og står rett foran miksen) - så kan ikke live brukes som noe annet enn generell referanse
- Skal man være tro mot kilden har man ikke noe annet verktøy enn målinger - som forteller hvor store avvik man har i forhold til kilden!

(Jeg er som sagt glad i det tekniske og baserer mitt oppsett på målinger/specs - og etter mine preferanser/referanser så er mitt eget det oppsettet som låter mest naturtro/realistisk av de jeg har hørt - bare for å få et ankerfeste til den siste kommentaren min  Gliser)

Mvh
OMF
Loggført

ayaboh
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #1634 Lagt ut: juni 18, 2010, 13:53:12 »

Prøv spilleren min så skjønner du hva jeg prater om, spiller`n din er ikke i samme liga.... Blunker

Du vet vel at dette ikke stemmer? Hvis du har hengt med i denne tråden vet du selvfølgelig at kvaliteten på CD-spillere flater ut rundt 30 000,-
Loggført
ErosLoveking
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Life is too short for boring hifi-muzak!

« Svar #1635 Lagt ut: juni 18, 2010, 13:55:50 »

Hele greia dreier seg om at "pappan min har større tiss enn din".
Alt jeg kan si, er at pappan min har i det minste pult.

zzzzzzzzzzzzzzzzz
Loggført

Manley Shrimp+Snapper, Impulse H6, Ear324, VPI Ssm, Benz LP, Lyra Skala+Helikon mono, AT33ev, KimberSilverstr, Furutech, Sony dvd,Grace M903, VPI 17.5, Sennh.HD650+AKG K701m+Beyerd.T1, Cayin HA-1A, iMac, Wurlitzer 2410.  "Den beste, med de beste" ?? Gnagsår langt under streken. Patetiske skinnhellige, up yours. sic!
ayaboh
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #1636 Lagt ut: juni 18, 2010, 14:09:17 »

mvh
KJ

Jeg vil anta denne hermetikken er iht produsentens/lydstudioets virkelighet, eller i hverfall slik disse vil at det skal låte. Spørsmålet er vel mer om du som forbruker av hermetikken faktisk er enig i de valgene som er gjort underveis.

Etter det jeg kjenner til finnes det ingen standard for hvor mye bass det skal være, eller hvor mye energi det skal være i toppen på en innspilling. Vi har heller ingen kontroll over hvilke høyttalere og elektronikk som er benyttet under produksjon og mastering. Vi ender derfor opp med CD'er med vidt forskjellig lydideal.

Er det noen her som har en absolutt referanse å anbefale?
Loggført
EHED
Bransjeaktør
Hifi-entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #1637 Lagt ut: juni 18, 2010, 14:36:12 »

De fleste ønsker vel å få gjengitt musikken så nære virkeligheten som mulig, eller tar jeg feil ?
Jeg tror ikke dette er helt målet for veldig mange her inne.
Tror man er på jakt etter sin "sound" med litt pynting her og der.

Min mening om denne "pyntingen" er at man da uten kanskje å vite det, justerer litt på frekvensgangen, endrer litt på etterklang, osv, osv.

Derfor er min bastante mening at er man ute etter det som er i virkeligheten(eller det som er mikset på plata), så må man ha en jevn frekvensgang, gode akustikktiltak og kontroll på etterklang, samt pinlig nøyaktig plassering og vinkling av høyttalere og en sweetspot.

Alt annet enn dette går på personlige preferanser, eller begrensninger i rommet/utseende/m.m. og man kan ikke enes om at dette "andre" blir feil eller riktig lyd.

Derimot er det ikke "feil" at noen av forskjellige grunner ikke velger å gjøre dette, da det ikke er "feil" å like det, men skal man sammenligne noe, så er det vel kun det ovenstående som teller?
Loggført

Mvh
Eier av
Enhanced Home Entertainment Design (www.ehed.no)
Morten Jordbrånen
HCS
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #1638 Lagt ut: juni 18, 2010, 14:57:14 »

De fleste ønsker vel å få gjengitt musikken så nære virkeligheten som mulig, eller tar jeg feil ?
Jeg tror ikke dette er helt målet for veldig mange her inne.

Derfor er min bastante mening at er man ute etter det som er i virkeligheten(eller det som er mikset på plata), så må man ha en jevn frekvensgang, gode akustikktiltak og kontroll på etterklang, samt pinlig nøyaktig plassering og vinkling av høyttalere og en sweetspot.

Alt annet enn dette går på personlige preferanser, eller begrensninger i rommet/utseende/m.m. og man kan ikke enes om at dette "andre" blir feil eller riktig lyd.

Derimot er det ikke "feil" at noen av forskjellige grunner ikke velger å gjøre dette, da det ikke er "feil" å like det, men skal man sammenligne noe, så er det vel kun det ovenstående som teller?

Tviler vel på at de færreste har en testlab for å teste ut nye produkter med alle de fasiliteter som trengs hjemme  hos seg selv... Men langt på vei enig i det meste du skriver her. Et enkelt spørsmål. Vil det si at alle høytalere som ikke besitter en 100% jevn frekensgang ikke høres "gode" ut i dine ører ?Det vil isåfall eksludere en anselig mengde høytalere der ute... Og jeg sa 100% liniæritet på frekvensgangen  Glad
Loggført

Sitat Albert E.
EHED
Bransjeaktør
Hifi-entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #1639 Lagt ut: juni 18, 2010, 15:09:55 »

Jeg vil anta denne hermetikken er iht produsentens/lydstudioets virkelighet, eller i hverfall slik disse vil at det skal låte. Spørsmålet er vel mer om du som forbruker av hermetikken faktisk er enig i de valgene som er gjort underveis.
Etter det jeg kjenner til finnes det ingen standard for hvor mye bass det skal være, eller hvor mye energi det skal være i toppen på en innspilling. Vi har heller ingen kontroll over hvilke høyttalere og elektronikk som er benyttet under produksjon og mastering. Vi ender derfor opp med CD'er med vidt forskjellig lydideal.
Er det noen her som har en absolutt referanse å anbefale?
1. Er jeg ikke enig i hva produsenten har gjort på skiva, ja så velger jeg å ikke spille den skiva, da det jo er noe jeg ikke liker. Akkurat som jeg ikke spiser tomat for det er jeg ikke så veldig glad i  Blunker

2. Vi har ingen kontroll over studioets bruk av høyttalere, etc., men det finnes en standard for lydstudioer: Bl.a. ITU 775 for oppsett av surround miksemiljø. Da er det opp til studioet å bruke disse eller ikke. Noen av standardene har til og med en tabell for reduksjon i diskant i forhold til størrelsen på rommet.

Min mening er at man bør høre og se på hva proffene gjør dersom vi skal ha noe å sammenligne oss i mellom.
Loggført

Mvh
Eier av
Enhanced Home Entertainment Design (www.ehed.no)
Morten Jordbrånen
Sider: 1 ... 79 80 81 [82] 83 84 85 ... 113   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Linker til omtaler
Søk i Wikipedia