Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Annonsører:
Sider: 1 ... 73 74 75 [76] 77 78 79 ... 113   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Når flater kvaliteten på CD spillere og kilder ut?  (Lest 45156 ganger)
0 Medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.
HCS
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Music is in the EAR of the beholder..

« Svar #1500 Lagt ut: juni 12, 2010, 15:01:31 »

All ære til orso som prøver å opplyse folk om muligheter i denne hobbyen!

Tiltredes!

Og hvilke "muligheter" snakkes det om i denne tråd som dreier seg om cd-mediets begrensninger iflg orso ? Ser snarere begrensninger i mye av det som nevnes av Orso enn muligheter i den hobbyen jeg besitter... Lytterom a'la et anerkjent studio har jeg ikke, jeg har større tro på mine ører og hva de forteller meg en alle grafer som hostes opp.. Og jeg trives med hobbyen min og har ingen intensjon om å påvirke noen til å tro det somme som meg....Eller de hvite frakkene hos Harman som noen her inne oppnevner til guder...  Kult

Derav... Fratredes...  Glad
Loggført

"Hvis all utvikling var overlatt til ingeniørene, ville vi hatt perfekte parafinlamper, men ingen elektrisitet."

Sitat Albert E.
EHED
Bransjeaktør
Hifi-entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #1501 Lagt ut: juni 12, 2010, 15:32:20 »

Tiltredes!

Og hvilke "muligheter" snakkes det om i denne tråd som dreier seg om cd-mediets begrensninger iflg orso ? Ser snarere begrensninger i mye av det som nevnes av Orso enn muligheter i den hobbyen jeg besitter... Lytterom a'la et anerkjent studio har jeg ikke, jeg har større tro på mine ører og hva de forteller meg en alle grafer som hostes opp.. Og jeg trives med hobbyen min og har ingen intensjon om å påvirke noen til å tro det somme som meg....Eller de hvite frakkene hos Harman som noen her inne oppnevner til guder...  Kult

Da har du jo funnet den ultimate løsning - for deg, veldig bra  Glad
Loggført

Mvh
Eier av
Enhanced Home Entertainment Design (www.ehed.no)
Morten Jordbrånen
HCS
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #1502 Lagt ut: juni 12, 2010, 15:38:31 »

Tiltredes!

Da har du jo funnet den ultimate løsning - for deg, veldig bra  Glad

Og der er noe av sakens kjerne. For meg..  Glad. Vi må kunne unne , endog beundre at andre går ulike veier. Om det koster mer eller mindre er av mindre intr. Tråder som legger opp til diverse "begrensninger" sier strengt tatt mer om begrensningen av vidsyn hos den som inititerer det hele. For mulighetene innen denne hobbyen har ikke flere begrensninger enn de vi pålegger oss selv. Eller dessverre, pålegger andre..  Glad
Loggført

"Hvis all utvikling var overlatt til ingeniørene, ville vi hatt perfekte parafinlamper, men ingen elektrisitet."

Sitat Albert E.
marsboer
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #1503 Lagt ut: juni 12, 2010, 15:55:24 »

Fy søren så lei jeg er av at denne tråden dukker opp i "Vis nye svar" hele tiden.

Kan den ikke bare dø! (eller finnes det en ignorer tråd funksjon?)
Loggført
vredensgnag
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

"Viddy this my droogs, viddy this right."

« Svar #1504 Lagt ut: juni 12, 2010, 15:58:59 »

Det kan godt være at hifi-kriteriene har fått lov til å fremelske en opptaksteknikk som er urealistisk, som simpelthen ikke kan oppleves med ørene, samme hvor man sitter eller står i forhold til orkesteret - jeg tror selv at det er blitt slik. At mulighetene har fått lov til å overskygge virkeligheten. Det kan være morsomt å lytte til som et stunt, men blir så frakoblet fra det egentlige uttrykket at jeg fort kan miste interesse for det jeg lytter til.

Det kunne vært veldig interessant å spørre deg om hvordan du mener anlegg får til å manipulere virkeligheten.

Jeg forstår ikke helt hvorfor jeg skal utgyde meg om ting jeg aldri har sagt. Men om du refererer til det du siterer, fra et av mine innlegg, burde det være innlysende hva jeg mener.

Men for å ta det med teskje, er jeg ikke et sekund i tvil om at hifi-sportens ønsker og preferanser har fått lov til å påvirke de opptaksteknikker og miksemuligheter som anvendes, til å skape perspektiver og tegninger som er fullstendig urealistiske, og som kun kan skapes i et miksebord. Og her handler det like mye om opptak av akustiske instrumenter som av elektroniske.
Alt for illusjonen, slik sett - men jeg er selv tilhenger av det virkelighetsnære, og ikke det syntetiske.

I tillegg er det naturligvis også slik at hifis to-kanalspreferanse er farget av en gammel teknologisk begrensning - det var enklest å gjengi to kanaler vha en lp-plate, da stereo ble lansert. Og så er vi blitt hengende fast i to-kanals, med en referanse til at dette skal representere ørene, men det er selvsagt ugjennomtenkt vås. Og selv stereoens far, Blumlein, så for seg opptak med mange mikrofoner og mange høyttalere ved senere avspilling.

Dersom musikkopptak var blitt oppfunnet i dag, med de mulighetene vi har for flerkanals opptak og gjengivelse, ville selvsagt to-kanals blitt sett på som en fattigmannsutgave av det som faktisk var mulig for å gjenskape troverdige musikkopplevelser; og vi ville sett helt andre anvendelser av mikrofoner i opptak og plassering av høyttalere i lytterom, for å skape den dybde, bredde, høyde og overtonerikdom som vi nå i mange tilfeller må innbille oss.
Slik sett er 2Ls arbeide å applaudere.

Loggført

o⥐o   Russere lytter med hjertet, ikke med ørene.
Lyngen
Hifi Freak
Innlogget Innlogget

« Svar #1505 Lagt ut: juni 12, 2010, 16:47:14 »

Jeg forstår ikke helt hvorfor jeg skal utgyde meg om ting jeg aldri har sagt.

Beklager, jeg leste litt feil (for fort).
Loggført

Høyttalere: Focal Utopia Micro Be, REL Stampede og Beyerdynamic T70p. Forsterker: Sugden A21SE. Signalkilder: WD-HD> iMac24> iTunes > AE Express> Hegel H10 DAC, Denon Blu-ray drivverk og iPod. Kabler: Wireworld Super Eclipse - Audience Au 24
Lyngen
Hifi Freak
Innlogget Innlogget

« Svar #1506 Lagt ut: juni 12, 2010, 16:49:51 »

(eller finnes det en ignorer tråd funksjon?)

Ja, du har den muligheten inne i deg selv  Blunker.

Loggført

Høyttalere: Focal Utopia Micro Be, REL Stampede og Beyerdynamic T70p. Forsterker: Sugden A21SE. Signalkilder: WD-HD> iMac24> iTunes > AE Express> Hegel H10 DAC, Denon Blu-ray drivverk og iPod. Kabler: Wireworld Super Eclipse - Audience Au 24
larkus
Gjest
« Svar #1507 Lagt ut: juni 12, 2010, 16:56:27 »

En fryktelig tanke dukket opp i hodet mitt  Sjokkert Sjokkert
Kan det være at lydkvaliteten på CD-spillere (og for så vidt hifi utstyr generellt) flater ut på lavere prisnivå enn mange liker å innrømme?

mvh
larkus
Loggført
HCS
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #1508 Lagt ut: juni 12, 2010, 17:47:13 »

Kan det være at lydkvaliteten på CD-spillere (og for så vidt hifi utstyr generellt) flater ut på lavere prisnivå enn mange liker å innrømme?

mvh
larkus

...den tanken har du nok hatt lenge larkus  Glad..Og helt fair det...  Hver mann, sin lyd, sitt prisnivå  Osteaktig
Loggført

Sitat Albert E.
Oblivion
Hifi-entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #1509 Lagt ut: juni 12, 2010, 18:02:26 »

mvh
larkus

Hmmm...
Tanke eller stemme  Hæ
Loggført
Utlogget Utlogget

Hørbart, men ikke målbart: Tinnitus??

« Svar #1510 Lagt ut: juni 12, 2010, 18:12:08 »

mvh
larkus

Slike kjetterske tanker må bekjempes med alle midler!! Dette er en alvorlig trussel mot vår hobby!
Jeg har hørt at det skal være en slags parasitter som sprer smitten..
Loggført

"Darkness cannot drive out darkness; only light can do that.
Hate cannot drive out hate; only love can do that"
Dr. Martin Luther King
larkus
Gjest
« Svar #1511 Lagt ut: juni 12, 2010, 19:26:49 »

mvh
larkus

Slike kjetterske tanker må bekjempes med alle midler!! Dette er en alvorlig trussel mot vår hobby!
Jeg har hørt at det skal være en slags parasitter som sprer smitten..

Jeg hører taktfaste rop (larkus, larkus, larkus) og skrangling i metall nede i veien her. La med se ....... jo, sannelig er det inkvisisjonen som kommer Gliser

mvh
larkus

Loggført
Ulf-B
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #1512 Lagt ut: juni 12, 2010, 19:49:19 »

Lykke til kjære venn!  Hvis du forteller dem alt det du vet, dreper deg med en gang.  Langt å foretrekke fremfor inkvisjonistisk seigpining....
Loggført

1) Squeezebox Duet m/iPad, Beolab 5
2) Squeezebox Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD10, Copland DRC-205, Primare DVD30, Mark Levinson 320s, Bryston PowerPac 300 SST, ProAc Response D1, Amphion Impact 500 sub
3) Squeezebox Duet, Benchmark DAC-1 Pre, Jeff Rowland 102, Epos M-5, ProAc Response ER-1 sub
larkus
Gjest
« Svar #1513 Lagt ut: juni 12, 2010, 19:55:10 »

Hehe Gliser Jeg har allerede omvendt hele gjengen, og vi sitter og lytter til musikk Blunker Blunker
Loggført
Snickers-is
Bransjeaktør
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Musikkopplevelser kommer fra dyktige musikere.

« Svar #1514 Lagt ut: juni 12, 2010, 21:26:55 »

Blir vel litt feil å trekke inkvisisjonen inn i denne sammenhengen. Fellestrekkene med Blåkulla ser jo ikke akkurat ut til å være omvendt proporsjonal med prisnivået på en del ting...
Loggført

Jeg driver Midgard Audio

God lyd er når feilene som degraderer utgangspunktet er så få og små som over hodet mulig.

Disse feilene kan måles og beskrives ned til minste detalj...

...men ikke alltid rangeres med terningkast.
Snickers-is
Bransjeaktør
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #1515 Lagt ut: juni 12, 2010, 21:29:51 »

mvh
larkus

Vik fra meg, du er en trussel mot hele nasjonens, om ikke verdens muligheter til å kunne nyte musikk. Antakelig sitter du bare og hører på sinustoner og leser tekniske data hele dagen. Du har sikkert aldri hørt musikk live og ikke bare mangler du erfaring, men hva koster for eksempel utstyret ditt? (uten akustikkbehandling, måleinstrumenter og eventuell korreksjon så klart)

Jeg foreslår at Larkus utestenges på bakgrunn av dette frekke innlegget som bevisst gikk laaaaangt over streken for det akseptable, også må vi oppdatere regelverket med mer håndfaste midler mot slike forferdelige utsagn i fremtiden.

Kos deg med de jævla måleinstrumentene dine du larkus... Pokker ta, nå har du ødelagt hele lørdagskvelden for meg Trist
Loggført

Jeg driver Midgard Audio

God lyd er når feilene som degraderer utgangspunktet er så få og små som over hodet mulig.

mesut
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Hala Madrid!

« Svar #1516 Lagt ut: juni 12, 2010, 21:40:05 »

det er visst in å erklære seg som kjetter/kjettersk, har jeg fått med meg.
selv om de aller fleste gir blanke faen i dine "kjetterske" uttalelser.
forutenom folk som deler dine oppfatninger og også sortere seg selv i kjetter-båsen (er jo flere kjettere enn troende i disse trådene), disse kommer straks løpende og applauderer "kjetteriet", gjerne i ironisk form.
Loggført

Medlem av Hornalliansen
Caporegime of NBPM
Snickers-is
Bransjeaktør
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #1517 Lagt ut: juni 12, 2010, 21:44:31 »

Virkelig sjarmerende at man skal være nødt til å navigere seg gjennom skjær av kjetteri, blasfemi osv i en sammenheng der vi snakker om TING.
Loggført

Jeg driver Midgard Audio

mesut
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Hala Madrid!

« Svar #1518 Lagt ut: juni 12, 2010, 21:47:42 »

ja, mon tro hvilke idioter det er som har kommet drassende med disse begrepene i hi-fi diskusjoner.
Loggført

Medlem av Hornalliansen
Caporegime of NBPM
HåkonN
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

Chasing the impossible

« Svar #1519 Lagt ut: juni 12, 2010, 22:23:29 »

Rent teknisk gjør de nok det. Men jo lavere teknisk kompetanse enkelte tunge audiofile besitter, jo mer skråsikker virker de å være på at dagens lærebøker og måleinstrumenter innehaver graverende svakheter. Et eller annet sted er det altså en logisk brist eller feil. Kanskje må dagens bøker skrives om. Teknisk kompetanse kan bli verdiløs over natten. Ingenting å spøke med dette.

Frem til det mysteriet er avklart (tar nok litt tid - kabelprodusentene holder kortene tett til brystet); kjøp så dyre og eksklusive kilder som overhodet mulig for den aller beste lydkvaliteten!
Loggført

I've said that playing the blues is like having to be black twice. Stevie Ray Vaughan missed on both counts, but I never noticed. - B.B. King
Sider: 1 ... 73 74 75 [76] 77 78 79 ... 113   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Linker til omtaler
Søk i Wikipedia