Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Annonsører:
Regler for Vinylavdelingen

Alle tråder som omhandler Vinylpressinger skal starte med Vinylplate: "XXXXXX"

Sider: 1 2 3 [4] 5 6 7  Alle   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: VPI Classic vs VPIs øvrige (og vs andre merker/spillere/konstruksjonsvalg)  (Lest 6423 ganger)
0 Medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
roger
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

Jeg digger dette forum!

« Svar #60 Lagt ut: januar 30, 2010, 15:14:49 »

Bare et lite spørsmål, siden det nevnes her i tråden: Justerer dere armhøyden når dere går fra standard vinyltjukkelse til skiver av tjukkere kaliber ( 180 grams og derover )?

mvh. VilhelmW

Nei, det må være for de med ekstreme hifi-nevroser. Bare regn på hvor mye tykkelsen på ei LP-skive har å si for VTA. I min verden er dette helt ubetydelig. Men, det er sikkert andre som mener noe annet.
Mvh Roger
Loggført
slartibartfast
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #61 Lagt ut: januar 30, 2010, 18:04:32 »

nei- det blir for mye styr... når jeg har plata i hånden så vil jeg høre på musikk NÅ  Blunker

hilsen

david
Loggført

"If Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #62 Lagt ut: januar 30, 2010, 18:54:49 »

Bare et lite spørsmål, siden det nevnes her i tråden: Justerer dere armhøyden når dere går fra standard vinyltjukkelse til skiver av tjukkere kaliber ( 180 grams og derover )?

Håper ikke "alle" har tenkt å svare på dette i denne tråden, for da drukner lett spørsmålene om JMW armene og Classicen.

Til saken/alle: Hvor lett/kjapt er det å justere VTA på standard armen (10.5i SE)? Er den i det hele tatt egnet dersom man f.eks ønsker kjapt å kunne bytte til armrør nr.2 med annen pu der man også kan ha behov for å justere VTA, eller er 10.5i armen et "must" om man har slike behov?
Loggført
ssm
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

La barna ta på varme radiorør først som sist-

« Svar #63 Lagt ut: januar 31, 2010, 15:42:39 »

10m5i armen er rask å justere VTA på , det gjør du(med litt trening) når nåla er i rilla....

uansett vil jeg fraråde å skru på dette hele tiden ( for hvert platebytte) skru til du finner din lyd , og behold innstillingen , og nyt musikk.

Jeg kunne nok ikke tenke meg å gå tilbake til en arm fra JMW som ikke har vta "on the fly"

ulike armrør og pu høyder vil selvsagt ha behov for endring av vta.....

man teller da bare på gradskiven og legger til/trekker fra antall delinger og runder,,,,,

du stiller om(forutsatt at du kjenner til hvor go-innstillingen er , på under ett minutt.

UTEN VERKTØY.

Mvh Espen
Loggført

Papphorn

Vpi

Mcintosh
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #64 Lagt ut: januar 31, 2010, 16:08:01 »

10m5i armen er rask å justere VTA på , det gjør du(med litt trening) når nåla er i rilla....

uansett vil jeg fraråde å skru på dette hele tiden ( for hvert platebytte) skru til du finner din lyd , og behold innstillingen , og nyt musikk.

Jeg kunne nok ikke tenke meg å gå tilbake til en arm fra JMW som ikke har vta "on the fly"

ulike armrør og pu høyder vil selvsagt ha behov for endring av vta.....

man teller da bare på gradskiven og legger til/trekker fra antall delinger og runder,,,,,

du stiller om(forutsatt at du kjenner til hvor go-innstillingen er , på under ett minutt.

UTEN VERKTØY.

Takk Espen. Da venter jeg bare på å høre fra noen som har erfaring med SE armen som følger Classicen som  default. Har jo tittet i manualen, et par skruer som må løs, men lurer da på om dette er "gjort i håndvending" eller om det er pusle pusle. Dersom man skulle gå for en Classic  hadde det jo vært ønskelig med mulighet til kjapt å kunne bytte til et annet armrør med annen pu - og justere VTA om det trengs. (ikke sikker på hvem denne "man" er, men "noen" som ikke helt har bestemt seg)  En av forcene til JMW armene dette...og du var vel den som først tipset meg om det en gang i fjor her, kjappere enn å skifte headshell på arm med løst shell, mindre justering... 

PS: Håper du kan spise annet enn grøt og suppe nå Espen!  Glad
Loggført
Gunnar_Brekke
Hifi-entusiast
Utlogget Utlogget

Skribent i Fidelity

« Svar #65 Lagt ut: januar 31, 2010, 16:42:39 »

Hei.

Selv på "billigversjonen" av armen (10,5 SE - den uten VTA-tårnet) er det enkelt å justere VTA.
Man kan sogar justere "on the fly" (mens nålen ligger i rilla) på denne armen - bare man er
forsiktig nok.
Armens høyde er i utgangspunktet låst med en umbraco-skrue. Etter å ha løsnet på denne kan
man ved å vri på "seilskuterattet" justere høyden opp og ned. Jeg vil likevel anbefale at man
etter å ha funnet optimal høyde skrur til skruen igjen - for å forbedre rigiditeten i montasjen.
Med tanke på denne forbedrede rigiditeten kan det faktisk tenkes at "billig-versjonen" spiller
bedre enn fullversjonen av armen (10,5i - den med VTA-tårnet).

Er man utstyrt med flere armrør er det naturlig å bruke mellomlegsplater mellom armen og
(den laveste) pickupen slik at man ikke trenger å justere VTA ved raske armbytter.

mvh
Gunnar Brekke
Loggført
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #66 Lagt ut: januar 31, 2010, 17:02:23 »

Hei.

Selv på "billigversjonen" av armen (10,5 SE - den uten VTA-tårnet) er det enkelt å justere VTA.
Man kan sogar justere "on the fly" (mens nålen ligger i rilla) på denne armen - bare man er
forsiktig nok.
Armens høyde er i utgangspunktet låst med en umbraco-skrue. Etter å ha løsnet på denne kan
man ved å vri på "seilskuterattet" justere høyden opp og ned. Jeg vil likevel anbefale at man
etter å ha funnet optimal høyde skrur til skruen igjen - for å forbedre rigiditeten i montasjen.
Med tanke på denne forbedrede rigiditeten kan det faktisk tenkes at "billig-versjonen" spiller
bedre enn fullversjonen av armen (10,5i - den med VTA-tårnet).

Er man utstyrt med flere armrør er det naturlig å bruke mellomlegsplater mellom armen og
(den laveste) pickupen slik at man ikke trenger å justere VTA ved raske armbytter.

Jamen, jamen, hvorfor må det være SÅ enkelt? He he, tusen takk Gunnar, nok et vurderingsmoment ryddet av veien. Hadde heller ikke falt meg inn å tenke på mellomlegg mellom pu og arm, eller bedre rigiditet med "fast" arm, å være rigid er jo normalt ikke ansett som noen fordel. Takk igjen! Glad

Edit: en skvinefein jettet
« Nyeste redigering: januar 31, 2010, 19:48:29 av zimon » Loggført
ssm
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #67 Lagt ut: februar 06, 2010, 19:43:59 »

Hei , dette med flere armrør har jeg tenkt på og , men i og med at ramrørene koster litt , og disse spillerne er såre enkle å sette opp , samt at man kanskje har en viss klasse på den ene pu en , og dertil vil opp på det samme tilnærmingsvis på den andre , blir det relativt dyrt,.....

men klart har man råd til å sitte med pu er av en viss klasse er det gjevt med to armrør(eller flere)

For #utøvere# med en relativt rimlig pickup syntes jeg dette blir bare tull....Legg heller merkostnaden i en , dyrere pickup og få bedre lyd ,. og mindre fikling....

for feks en som jobber for ett magasin , tester pickuper osv....som Brekke , Rudi og Arve , er helt klart dette flott.....

for oss andre som ikke yhar passert 15k grensa på pickupen , bruk heller tiden på å treffe goinnstillingen......

Mvh Espen
Loggført

Papphorn

Vpi

Mcintosh
slartibartfast
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #68 Lagt ut: februar 06, 2010, 20:08:30 »

for oss andre som ikke yhar passert 15k grensa på pickupen , bruk heller tiden på å treffe goinnstillingen......

Mvh Espen

...og pengene til å kjøpe flere plater!!!   Blunker

hilsen

david
Loggført

"If Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
ssm
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #69 Lagt ut: februar 06, 2010, 20:41:41 »

........................................Ikke minst David , og til den som har både pickup som likes , VPI og plater , hva med en VPI vaskemaskin....? det blir pickupen din gla for i allefall.....å så så mye trivligere å spille da....

Vaskere fra vpi fåes kjøpt fra ca 4500,-og oppover (3 modeller)

hos TAA som selger øvrig vpi-snacks.....dessuten er lageret for tilbehør i boks der nede slik av vi brukere(som ikke lengere kan leve uten) har mulighet for å skaffe rensevæske , sugerør og  koster.....dette er jo evighetsmaskiner....gudene vet hvor mange år Ringstrøm har hatt sin....( det var visst ikke få sa han bak disken) dette er modell nr 2 som Ringstrøms vasker sine plater som kundene skal ha på-....Ringstrøms er jo en av Oslos ledende på bruktvinyl.

Mvh Espen
Loggført

Papphorn

Vpi

Mcintosh
slartibartfast
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #70 Lagt ut: februar 06, 2010, 20:53:28 »

jeg nevnte det på en annen sted i forumet allerede, men jeg kan bare anbefale denne rensevæsken til plater- fant en dansk webshop som selger den:

http://www.sportsfilter.dk/product.asp?product=3018&lang=se

blandes 1:150 (gir masse rensvæske) og har blitt blodtestet av tyske vinylfreaks - alle som testet den bruker ikke noe annet lenger....  (og til denne prisen...)

cheers

david

Loggført

Audiophile-Arve
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Les bloggen min på www.audiophile.no då vel!

« Svar #71 Lagt ut: februar 06, 2010, 21:59:50 »

Det går sjølvsagt an å kjøpe ein perfekt pickup. Det er fleire kandidatar å velje mellom, og når du kjem over 15 kkr-grensa, går du eigentleg ikkje feil same kva du gjer, sjølv om det er vesensskilnadar mellom dei. Eg er tilbøyeleg til å meine at smak og behag er meir avgjerande enn kvalitet når vi er så høgt oppe i pris, men dette kan absolutt diskuterast.

Eg er for tida i inne i ei alternativt opplegg, som går på å spele med to pickupar. Når pickupskift går så fort som det gjer med VPI, er dette veldig greitt. Og sjølv om dei to alternativa ikkje på langt nær er så gode som t.d. ein Te Kaitora Rua frå Dynavector, eller LP til Benz, er dei i stand til å gjere skikkeleg gode jobbar på somme felt. Dette har eg hatt for vane i "alle" år, og har i mi glansperiode veksla mellom alternativ som Denon 103, Van den Hul MC10, Grace F9, Accuphase AC 1 og nokre andre. Overgangen frå EPA 100-arm (der det var relativt greitt å skifte pickup) til Eminent Technology ET 2 (som var ein betre arm, men der det trass alt tok 15 minutt å oppjustere ein ny pickup) gjorde at eg bestemte meg for berre ein pickup.
Skulle eg velje på absolutt øvste hylle, hadde eg nok gått for ein superpickup i ein supertangentialarm og vore fornøgd med det, men eg er faktisk ganske fornøgd med skiftingane. I tillegg til at eg har rimeleg god lyd, skjerpar skiftingane meg, slik at eg held meg åndsfrisk. Det er ikkje sikkert det hadde gått så greitt om alt hadde vore "perfekt".... Gliser (og så har eg mykje pengar att til å halde meg med ein dekadent livsstil.)
Loggført

Helsing Arve

Redaktør av webmagasinet www.audiophile.no.
Sjekk bloggen min der - nyttårsforsett: blogge
(einaste skandinaviske hifiredaktør som bloggar, trur eg)

Men ikkje sitt inne med hifi heile tida. Kom deg ut i frisk luft. Prøv litt sportfiske...
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #72 Lagt ut: februar 06, 2010, 22:18:28 »

Eg er for tida i inne i ei alternativt opplegg, som går på å spele med to pickupar. Når pickupskift går så fort som det gjer med VPI, er dette veldig greitt.

Er vel noe ala det jeg tenker. Utgangspunktet for mitt behov var å  kunne veksle til en B-pu for prøvelytt av brukte plater....men jo mer jeg har tenkt, lest og hørt, jo mer heller jeg til at man vel finner frem til en pu (rimelig eller dyr) som har sin styrke på noen områder, en annen som en fortrekker til noe annet osv. Si gjerne at ulike puer har ulike klangkarakter, og at man matcher pu og musikktyper osv.

Enig med Espen i at armrør til VPI er dyrt. Selv har jeg jo ikke en VPI enda, så jeg er nå bare på tenkestadiet. Men okke som, som Arve sier så trenger man nødvendigvis ikke de dyreste puene for å få glede av utstyret. For min del blir det dog nødvendig å forholde meg til ett armrør en god stund fremover desom jeg nå skulle kjøpe en VPI. Får da heller bruke "gamlespilleren" til "fretex-platene". Men det er uansett kjekt å vite at muligheten er der om lommeboka tillater det. Noe av det man ser etter når man undersøker nye produkter som koster litt, er jo at de har muligheter, at de ikke lukker døra for utvidelser/oppgraderinger - kall det hva du vil - muligheter. Om man får brukt - eller bruk for - alle mulighetene er en annen sak. Likvel kjekt å vite at de er der Glad
Loggført
lille hiawata
Hifi-entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #73 Lagt ut: februar 06, 2010, 22:33:30 »

Hei fleksibilitet koster penger. 2 armrør med lodd og 1 ekstra pu blir fort noen kroner. Om man finner vinylsoundet man virkelig liker, er det ikke bedre å fleske til i sortimanget til Dynavector for eksempel? Har man gryna kan man jo ha 3 cd spillere og 2 pickoppsett. Men det fins jo mange måter man kan tune et anlegg på. Det tar kortere tid å bytte noen rimelige kabler, enn armrørstyr og ev pickupbytte. De fleste klarer seg jo med en bil. Mvh Geir
Loggført
ssm
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #74 Lagt ut: februar 06, 2010, 22:40:45 »

Jeg er av den oppfatning av at det er i vinylen jeg henter golyden frem....derfor har jeg en relativt både dyr pu og spiller/riaa....Jeg spiller gamle plater med samme pu som nye audiofile. MEN jeg ser over skivene først , det gir meg ingen glede av å høre på musikk om nåla hopper og danser over plata , slike plater er uansett søppel( kan lages noe annet av) disse platene som er vandalisert slik , er ofte 80 talls innspillinger , som får kjøpt for 10 spenn , ergo ikke mye å ødlegge en denon 103 for heller rett og slett.

Sistnevnte er forøvrig en flott pickup til en enda flottere pris !

Platene mine er alltid rene , no småknitring lever jeg med , og den blir mindre med bra nål enn en nål på en superbillig pickup (noen hundrelappers)ANG:RILLESTØY

Men jeg tviler nå på at de som kjøper vpi eller andre platespillere til en slik pris , gyver etter å få nåla slengt ut av rillene pga stygge hakk i platene , derfor har en såkalt Loppis-pickup aldri vært noe tema for meg.

på den samme sti kan det være verdt å merke seg at det kan være lurt å kjøpe inn der smertegrensen er nådd , for med pu er er det alltid stopp engang , da må man ha ny , og venne seg til superpickuper for så å dale ned på ett mye lavere nivå kan være hardt vil jeg tro.....Kanksje det er "lurt" å stoppe der man føler at man i allefall ikke tenger å spare i månedsvis for å kjøpe en ny , ha flax med bil,hus,kjerring og sykkelen til poden holder , før man til syvende og sist kanskje , kanskje kan få kjøpt en ny pickup , og har kjerringa mensen så blir det ikke no av da heller..... Gliser

NEI , dette er en trivlig hobby , selv har jeg fått høre mange bra oppsett med vinyl , men vi må ikke glemme at det er for musikken vi driver denne galskapen , og holde litt fokus på den , for det er da visserligen slik at jeg koste meg glugg ihjel sist jeg fikk servert Jazz med denon 103 , hørte Well tempered med ny ut av "pakka" AT 95E ( en gobit) holdt jo på å sette maten i halsen...., eller satt opp en rega med grado av en rimlig sort.....

Vi befinner oss i marginalenes verden , på silkeline !

Fordelen med bra platespillere , slik som VPI er jo selvsagt at man ikke trenger ny spiller eller arm for å kjpøpe seg en dyr pickup NÅR man får lyst....og er verk og arm bra , gir det bedre lyd med en billig pickup også....

Mvh Espen

Loggført

Papphorn

Vpi

Mcintosh
ssm
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #75 Lagt ut: februar 06, 2010, 22:45:20 »

Hei fleksibilitet koster penger. 2 armrør med lodd og 1 ekstra pu blir fort noen kroner. Om man finner vinylsoundet man virkelig liker, er det ikke bedre å fleske til i sortimanget til Dynavector for eksempel? Har man gryna kan man jo ha 3 cd spillere og 2 pickoppsett. Men det fins jo mange måter man kan tune et anlegg på. Det tar kortere tid å bytte noen rimelige kabler, enn armrørstyr og ev pickupbytte. De fleste klarer seg jo med en bil. Mvh Geir

Med en XV-1s fra Dynavector i armen , hadde jeg neppe "sydd sammen" spiller og anlegg med kabler til noen få hundrelapper og fått en skikkelig brems der , men la oss ikke gjøre dette til en kabeldebatt....

For ordens skyld , vpi er låter fantastisk med en xv1-s......avid acutus også forresten , fantastisk med stor F.....

Avid og VPI har litt lik filosofi , få modeller , består år etter år , med enkelte små endringer , kan oppgraderes , med psu etc......jeg er vpi fan på min hals , skulle jeg hatt noe annet måtte det nok blitt Avid.....

Espen

Mvh Espen
Loggført

Papphorn

Vpi

Mcintosh
gut_man
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Medlem av Hornalliansen og NBPM

« Svar #76 Lagt ut: februar 07, 2010, 01:57:39 »

Kult Kult Kult xv-1s er mao en ganske god PU da  Gliser, og VPI en ganske god platespillerprodusent  Gliser
Loggført

Avantgarde Duo Omega,DefinitiveTechnology Supercube Ref
PC m/Lynx AES16e, dCS Paganini dac
Aesthetix IO signature, VPI TNT m superplatter og oppgraderinger,Lenco PTP4, Kuzma 4point,Airtangent reference, Airtangent 2b,Dynavector DRT XV-1s,Van den Hul the Canary, VdH Grasshopper GLA
Aesthetix Callisto, BorderPatrol S10 exd
ErosLoveking
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Life is too short for boring hifi-muzak!

« Svar #77 Lagt ut: februar 07, 2010, 02:03:38 »

VPI en ganske god platespillerprodusent  Gliser

VPI er helt greit
Loggført

Manley Shrimp+Snapper, Impulse H6, Ear324, VPI Ssm, Benz LP, Lyra Skala+Helikon mono, AT33ev, KimberSilverstr, Furutech, Sony dvd,Grace M903, VPI 17.5, Sennh.HD650+AKG K701m+Beyerd.T1, Cayin HA-1A, iMac, Wurlitzer 2410.  "Den beste, med de beste" ?? Gnagsår langt under streken. Patetiske skinnhellige, up yours. sic!
Zomby_Woof
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Reety awrighty!!

« Svar #78 Lagt ut: februar 07, 2010, 07:45:35 »

VPI en ganske god platespillerprodusent  Gliser

VPI er helt greit
Njah... Ikke ta helt av, gutter. Til å leve med, vil jeg si.  Gliser
Loggført

The kerosene record player is not a very efficient device. (Zappa, om vintage HiFi?)

Ikke mas! Jeg prokrastinerer så fort jeg kan...
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #79 Lagt ut: februar 07, 2010, 08:53:31 »

Jeg er av den oppfatning av at det er i vinylen jeg henter golyden frem....derfor har jeg en relativt både dyr pu og spiller/riaa....Jeg spiller gamle plater med samme pu som nye audiofile. MEN jeg ser over skivene først , det gir meg ingen glede av å høre på musikk om nåla hopper og danser over plata , slike plater er uansett søppel( kan lages noe annet av) disse platene som er vandalisert slik , er ofte 80 talls innspillinger , som får kjøpt for 10 spenn , ergo ikke mye å ødlegge en denon 103 for heller rett og slett.

I min oppfølger til Audiophile-Arves innlegg om bruk av to armrør for å veksle mellom ulike pu skrev jeg at (lagt til understrekning her): 
Er vel noe ala det jeg tenker. Utgangspunktet for mitt behov var å  kunne veksle til en B-pu for prøvelytt av brukte plater....men jo mer jeg har tenkt, lest og hørt, jo mer heller jeg til at man vel finner frem til en pu (rimelig eller dyr) som har sin styrke på noen områder, en annen som en fortrekker til noe annet osv. Si gjerne at ulike puer har ulike klangkarakter, og at man matcher pu og musikktyper osv.

Jeg har altså for min del funnet andre grunner til å ønske to armrør (eventuelt to headshell) enn de du her ser ut til å gå i rette med.

Dog forbeholder jeg meg retten til å prøvelytte/lytte til brukte plater med en billig eller utrangert pu, men jeg vil selvsagt ikke kjøpe et dyrt armrør til en VPI bare for å dekke et slikt behov. Enkelt sagt, man får flere Rega P1 eller noe annet billig til prisen av et VPI rør, og man trenger i grunn bare en til et slikt formål. Har man eventuelt en gammel spiller fra som kan brukes, som jeg har, så blir investeringen null.
Loggført
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 7  Alle   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Linker til omtaler
Søk i Wikipedia