Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Annonsører:
Regler for Vinylavdelingen

Alle tråder som omhandler Vinylpressinger skal starte med Vinylplate: "XXXXXX"

Sider: 1 2 [3] 4 5 6 7  Alle   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: VPI Classic vs VPIs øvrige (og vs andre merker/spillere/konstruksjonsvalg)  (Lest 6425 ganger)
0 Medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
VilhelmW
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Livet er for kort for kjedelig hi-fi...

« Svar #40 Lagt ut: januar 26, 2010, 09:12:19 »

Mulig jeg er litt treig på formiddagen, men hva er TAS?

mvh. VilhelmW
Loggført

Mvh. VilhelmW

Densen b150+, DNRG, Densen b400XS, Vpi Scout m. Dynavector Karat 17d3 p.u, Dynavector P-75 MkII riaa, NordOst Frey phono-, signal- og høytt.kabler, Audiovector Mi3 Signature, Lehmannaudio BCL, AKG K-701, Beyerdynamic T 1,Isotek Minisub GII, Vibrapods og -cones samt noen NO Sorte Koner...tja, sånn omtrent.
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #41 Lagt ut: januar 26, 2010, 10:26:50 »

Mulig jeg er litt treig på formiddagen, men hva er TAS?
The Absolute Sound, amerikansk hifi-blekke
http://www.avguide.com/theabsolutesound/the-absolute-sound-march-2010
jf: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Absolute_Sound
Loggført
Zomby_Woof
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Reety awrighty!!

« Svar #42 Lagt ut: januar 26, 2010, 10:27:16 »

TAS er The Abso!ute Sound, amerikansk HiFi-magasin som holdes særdeles høyt av mange her inne.

Jeg har latt abonnementet løpe ut, og fikk mitt siste i posten for en ukes tid siden. Jeg synes det er for preget av langdrygt synseri. Artikler som dras over side etter side med musikkeksempler som neppe en eneste leser kjenner alle av. Ord på ord på ord på ord, uten at det står noe mer i brødteksten enn i innledningen.

Jeg har gått tilbake til Stereophile, som i det minste spanderer noen målinger med kommentarer. Dessuten er det utrolig billig, og har Mike Fremer som faktisk er underholdende å lese.

Jeg satt grensen på tre blader, nå er det Fidelity, Stereophile og HiFi News.  Blunker
Loggført

The kerosene record player is not a very efficient device. (Zappa, om vintage HiFi?)

Ikke mas! Jeg prokrastinerer så fort jeg kan...
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #43 Lagt ut: januar 26, 2010, 10:48:28 »

TAS er The Abso!ute Sound, amerikansk HiFi-magasin som holdes særdeles høyt av mange her inne.

Jeg har latt abonnementet løpe ut, og fikk mitt siste i posten for en ukes tid siden. Jeg synes det er for preget av langdrygt synseri. Artikler som dras over side etter side med musikkeksempler som neppe en eneste leser kjenner alle av. Ord på ord på ord på ord, uten at det står noe mer i brødteksten enn i innledningen.

Jeg har gått tilbake til Stereophile, som i det minste spanderer noen målinger med kommentarer. Dessuten er det utrolig billig, og har Mike Fremer som faktisk er underholdende å lese.

Eneste grunn til at jeg nå får TAS er den billige PDF utgaven til usd 14.95 per år http://www.nextnewsstand.com/product/the-absolute-sound/ . Hifi+ kommer også i pdf utgave, usd 24.95/år, http://www.nextnewsstand.com/product/hifi-70/. Stereophile har et tilsvarende tilbud, og er også billigere i digital versjon, usd 9.75 for ett år, 19,50 for to, https://www.circsource.com/store/Subscribe.html?magazineId=223&sourceCode=I6MBST. Ikke pdf ugave dog, der må man laste ned og lese bladet med et eget program (Zino reader, tillater f.eks. bare utskrift av en side om gangen - og der kopiering av tekst for sitering ikke går).
Loggført
VilhelmW
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #44 Lagt ut: januar 26, 2010, 18:53:38 »

Yepp, jeg konstaterer at jeg var litt treig tidligere på dagen. Burde tatt hva TAS står for ....Jeg har et sånt 2-årig pdf.abbonement på "Stereophile" og et ordinært på "Fidelity". Så kjøpes bl.a. "HiFi News" eller "HiFi+" sånn nå og da. Og så leses / nytes "TONE Audio magazine" hver gang et nytt nr. kommer ut. Det er nok for meg.

Får sjekke ut hva TAS skriver om "Classic"en. Det er utvilsomt en veldig bra vinylspiller til prisen. For egen del, er jeg storfornøyd med Scout'en min, men har en liten drøm om å erverve en Aries 3 - en gang.

mvh. VilhelmW 
Loggført

Mvh. VilhelmW

Densen b150+, DNRG, Densen b400XS, Vpi Scout m. Dynavector Karat 17d3 p.u, Dynavector P-75 MkII riaa, NordOst Frey phono-, signal- og høytt.kabler, Audiovector Mi3 Signature, Lehmannaudio BCL, AKG K-701, Beyerdynamic T 1,Isotek Minisub GII, Vibrapods og -cones samt noen NO Sorte Koner...tja, sånn omtrent.
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #45 Lagt ut: januar 27, 2010, 10:44:16 »

Jøss, en som ikke havnet i halleluja-modus:
VPI 30th Anniversary Classic Turntable with JMW-10.5i Special Edition Tonearm, Brian Bloom, January 03 2010
http://www.audaud.com/article.php?ArticleID=6815
"I still think that perhaps performance could have been improved with an even more expensive cartridge; however its characteristic lack of drive seemed to carry over regardless of cartridge and/or equipment changes." Utstyr og pickuper han brukte var "Bowers and Wilkins 703 loudspeakers, NAD C355BEE, Sonneteer Sedley Phonograph Preamplifier, Clearaudio Virtuoso Cartridge ($875), Grado Reference Platinum Cartridge (~$300), Marantz TT-15S1 Turntable (for comparison), Audioquest cables."

Her en som virker fornøyd med det han hører:
VPI 30th Anniversary Classic Review, Steve Guttenberg Oct 21, 2009
http://www.hemagazine.com/VPI_30th_Anniversary_Classic_Review
men som så langt jeg kan se ikke forteller hvilke(n) pu og øvrig oppsett han brukte.
Loggført
impulse
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Skribent i Fidelity og medlem av Hornalliansen.

« Svar #46 Lagt ut: januar 27, 2010, 10:55:23 »

Vel, vel. Uansett hvor bra et produkt er, finnes det noen som ikke går i taket. Uten å kritisere for mye, var det vel ikke akkurat referansekvalitet på utstyret til førstemann her...
Etter å ha hørt denne spilleren endel i Fidelitys referanseoppsett med Ortofon MC 7500 og DP Riaa, er "Characteristic lack of drive" definitivt ikke noe jeg kjenner meg igjen i, bare for å ha sagt det.
« Nyeste redigering: januar 27, 2010, 11:07:13 av impulse » Loggført

- Wilson Benesch ACT One Turntable / Koetsu Urushi/Dynavector xx2
- TentLabs drivverk / APL Dac-S 
- Denon TU 850 
- Hovland HP 100i MC 
- 300B S.E.T. m. WE og Hørning OPT
- Impulse H2 Oblivion 
- Oblivion Energetic kabling 
- Base, Celius netttfilter

Det er makt i de foldede horn !
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #47 Lagt ut: januar 27, 2010, 11:08:23 »

Vel, vel. Uansett hvor bra et produkt er, finnes det noen som ikke går i taket. Uten å kritisere for mye, var det vel ikke akkurat referansekvalitet på utstyret til førstemann her...
etter å ha hørt denne spilleren endel i Fidelitys referanseoppsett med Ortofon MC 7500 og DP Riaa, er "Characteristic lack of drive" definitivt ikke noe jeg kjenner meg igjen i, bare for å ha sagt det.

Bare hyggelig å høre det, bare for å ha sagt det Glad Og for å legge til, uvhengig av utstyr, så er jeg enig enig med Harry Weisfeld i "det-avhenger-av-øret-som-hører" argumentet når han skriver (August 6, 2007 at 06:12:09):
"[...]My son plays the trombone and piano and has sung in over 40 plays, he listens completely different than the way I listen. I grew up going to Carnegie and Avery Fisher Hall and the sound that makes me think it's real is not his sound. That's what makes this hobby so interesting. HW"
hentet fra: http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=vinyl&n=677831&highlight=HW&r=
Loggført
terryboy
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #48 Lagt ut: januar 27, 2010, 14:08:21 »

Yepp, jeg konstaterer at jeg var litt treig tidligere på dagen. Burde tatt hva TAS står for ....Jeg har et sånt 2-årig pdf.abbonement på "Stereophile" og et ordinært på "Fidelity". Så kjøpes bl.a. "HiFi News" eller "HiFi+" sånn nå og da. Og så leses / nytes "TONE Audio magazine" hver gang et nytt nr. kommer ut. Det er nok for meg.

Får sjekke ut hva TAS skriver om "Classic"en. Det er utvilsomt en veldig bra vinylspiller til prisen. For egen del, er jeg storfornøyd med Scout'en min, men har en liten drøm om å erverve en Aries 3 - en gang.

mvh. VilhelmW 
Du bør i tillegg sjekke hva HiFi+ har å si om VPI Classic i Issue 68 (som stadig står igjen i enkelte av Narvensens butikker). I dette nummeret roser Roy Gregory den nye Classic spilleren i sin fulle test av denne. I nummeret etter følger det en oppfølgingstest hvor man ser hva man får utover standardoppsettetet ved oppgradering av arm, motorstyringsenhet og VPI's ytterring/peripheral clamp.

I det nevnte Issue 68 (Awards 2009 nummeret) blir sogar VPI Classic kåret til Turntable of the Year!! Glad at modermagasinet kåret TW Acustic Raven One til årets platespiller, da det nettopp var en VPI spiller og en TransRotor spiller som var igjen som kandidater da jeg valgte å gå for min lille ravn Gliser.
« Nyeste redigering: januar 28, 2010, 09:01:58 av terryboy » Loggført
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #49 Lagt ut: januar 27, 2010, 17:34:25 »

Du bør i tillegg sjekke hva HiFi+ har å si om VPI Classic i Issue 68 (som stadig står igjen i enkelte av Narvensens butikker). I dette nummeret roser Roy Gregory den nye Classic spilleren i sin fulle test av denne. I nummeret etter følger det en oppfølgingstest hvor man ser hva man får utover standardoppsettetet ved oppgradering av arm, motorstyringsenhet og VPI's ytterring/peripheral clamp.

Siterer meg selv fra litt lengre opp i tråden:
"Btw, i en review i hifi+ (nr 68) skriver anmelderen at man kan få Classic spilleren med en "optional VTA adjuster" mot et tillegg på usd 700. Ser ikke noen slik option i prislisten til VPI. Lurer derfor på om det er et tillegg til armbasen det er snakk om, eller om det snakk om å få spilleren levert med 10.5i armen istedet for 10.5i SE versjonen som normalt følger Classicen? Noen som vet?"

Den andre artikkelen (Hifi+ nr 69) om oppgraderingsmuligheter nevner ikke "optional VTA adjuster" i det hele tatt. Da tolker jeg det dit hen at artikkelforfatteren i første artikkel trodde det var mulig å betale 700 ekstra for å få spilleren levert med en 10.5i arm istedet for SE armen (700 er prisforskjellen på de to armene iflg. prislisten hos VPI). Om dette er mulig eller ikke vet jeg jo ikke sikkert, men siden dette ikke nevnes i oppgraderingsartikkelen i Hifi+, og det heller ikke står om dette på VPIs hjemmeside, og TAS heller ikke sier noe om det, så antar jeg at 10.5i armen ikke er noe man kan velge å få spilleren levert med. Correct me if I am wrong please!

Oppgraderingsartikkelen i Hfi+ nr 69 nevner forøvrig ikke alternativet med "stainless-steel version of  the Classic’s arm ($200)" som HP i TAS gjør i siste nummer (sitert litt opp i tråden her).

PS: Tidligere utgaver av hifi+ kan kjøpes enkeltvis for usd 5.99 i pdf utgave på den linken jeg oppga fire/fem meldinger opp i tråden.
Loggført
Skink_123
Bransjeaktør
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #50 Lagt ut: januar 28, 2010, 09:00:23 »

Siterer meg selv fra litt lengre opp i tråden:
"Btw, i en review i hifi+ (nr 68) skriver anmelderen at man kan få Classic spilleren med en "optional VTA adjuster" mot et tillegg på usd 700. Ser ikke noen slik option i prislisten til VPI. Lurer derfor på om det er et tillegg til armbasen det er snakk om, eller om det snakk om å få spilleren levert med 10.5i armen istedet for 10.5i SE versjonen som normalt følger Classicen? Noen som vet?"

Den andre artikkelen (Hifi+ nr 69) om oppgraderingsmuligheter nevner ikke "optional VTA adjuster" i det hele tatt. Da tolker jeg det dit hen at artikkelforfatteren i første artikkel trodde det var mulig å betale 700 ekstra for å få spilleren levert med en 10.5i arm istedet for SE armen (700 er prisforskjellen på de to armene iflg. prislisten hos VPI). Om dette er mulig eller ikke vet jeg jo ikke sikkert, men siden dette ikke nevnes i oppgraderingsartikkelen i Hifi+, og det heller ikke står om dette på VPIs hjemmeside, og TAS heller ikke sier noe om det, så antar jeg at 10.5i armen ikke er noe man kan velge å få spilleren levert med. Correct me if I am wrong please!

Oppgraderingsartikkelen i Hfi+ nr 69 nevner forøvrig ikke alternativet med "stainless-steel version of  the Classic’s arm ($200)" som HP i TAS gjør i siste nummer (sitert litt opp i tråden her).

PS: Tidligere utgaver av hifi+ kan kjøpes enkeltvis for usd 5.99 i pdf utgave på den linken jeg oppga fire/fem meldinger opp i tråden.

VPI kan som regel sette på en annen arm om du vil, de kan tilogmed ta en arm tilbake for så å selge deg en dyrere en der du kun betaler mellomlegget -mener- jeg å huske. Vel og merke innen rimelighetens tid etter du har kjøpt spilleren.
Loggført

Adyton Imagic 2.0 TC, 2 AP Rhea II, Avid Acutus Reference SP, SME 309, Lyra Skala, Burmester 100, Adyton Cordis 1.7 Signature, Nordost Valhalla platespillerkabel, Nordost Red Dawn HT og XLR, skilletrafo til Odin 2,5m power til QB8 og 7 Magus med nye stikk til anlegget. Norsejumpers, Titan og Bronse Sort Kones. Aavik, Target
VilhelmW
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #51 Lagt ut: januar 28, 2010, 09:23:31 »

VPI kan som regel sette på en annen arm om du vil, de kan tilogmed ta en arm tilbake for så å selge deg en dyrere en der du kun betaler mellomlegget -mener- jeg å huske. Vel og merke innen rimelighetens tid etter du har kjøpt spilleren.

Og jeg kan også være "avtaker" av armrør + lodd, d.v.s. alt over nåla, fortrinnsvis JMW9 eller JMW9T-arm.
Jeg er nemlig i markedet etter ei arm nr.2 for å kunne montere en p.u. nr. 2 på...Så er det noen av dere som tenker å oppgradere arma på Vpi'en, eller har en til overs, er det bare å ta kontakt.

De av dere som ikke har prøvd Mini-TNT-Feet's på Vpi'en, bør absolutt prøve. Det er en skikkelig oppgradering, iallefall av Scout.

Med tanke på omtalen / testen av Vpi Classic; Noen som veit når neste nr. av "Fidelity" kan forventes i postkassene?

mvh. VilhelmW

Loggført

Mvh. VilhelmW

roger
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

Jeg digger dette forum!

« Svar #52 Lagt ut: januar 28, 2010, 19:45:30 »

Som sagt tidligere, hvis det er noen som har lyst til å teste Classic'en opp mot en eller flere andre VPI-modeller, så kan jeg stille med Classic'en min. Den er selvfølgelig ikke "verdens beste", men jeg mener at den er et godt kjøp.
Mvh Roger
Loggført
Gunnar_Brekke
Hifi-entusiast
Utlogget Utlogget

Skribent i Fidelity

« Svar #53 Lagt ut: januar 28, 2010, 19:49:11 »

Hei.

Fidelity 43 leveres fra trykkeriet om en uke i dag.
Så får dere sjekke postkassene noen dager senere.

mvh
Gunnar Brekke
Loggført
slartibartfast
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #54 Lagt ut: januar 28, 2010, 19:53:09 »

Den er selvfølgelig ikke "verdens beste", men jeg mener at den er et godt kjøp.
Mvh Roger

Helt enig!  Glad

jeg, for min del trenger ikke mere platespiller enn dette...  

@Roger:  har du også en "plopp" i høyttaleren når du slå motoren til spilleren av og på? er vel en ground problem vil jeg tror...

hilsen

david

Loggført

"If Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
VilhelmW
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #55 Lagt ut: januar 28, 2010, 20:34:31 »

Hei.

Fidelity 43 leveres fra trykkeriet om en uke i dag.
Så får dere sjekke postkassene noen dager senere.

mvh
Gunnar Brekke

Håper det kommer like kjapt som de to siste nr. har gjort...

Og din uttalelse tilsluttes, Roger. Jeg er meir enn godt nok fornøyd med Scout'en min! Men drømmen om en Aries 3 lever....

Gliser mvh. VilhelmW
Loggført

Mvh. VilhelmW

roger
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

Jeg digger dette forum!

« Svar #56 Lagt ut: januar 28, 2010, 21:29:45 »

Den er selvfølgelig ikke "verdens beste", men jeg mener at den er et godt kjøp.
Mvh Roger

Ploppen er der, men svakt. Jeg tror ikke det er et jordingsproblem. Dette finner du i mange platespiller+RIAA. Jeg kjører min ved maks forsterkning, og da skal det svært lite signal til for å generere denne lille ploppen.
Mvh Roger

Helt enig!  Glad

jeg, for min del trenger ikke mere platespiller enn dette...  

@Roger:  har du også en "plopp" i høyttaleren når du slå motoren til spilleren av og på? er vel en ground problem vil jeg tror...

hilsen

david

Loggført
Karlinn
Hifi-entusiast
Utlogget Utlogget

Gizmonaut

« Svar #57 Lagt ut: januar 29, 2010, 08:05:01 »

Etter å ha hørt denne spilleren endel i Fidelitys referanseoppsett med Ortofon MC 7500 og DP Riaa, er "Characteristic lack of drive" definitivt ikke noe jeg kjenner meg igjen i, bare for å ha sagt det.

Jeg husker min kort erfaring med scoutmaster, vpi tonearm og transfiguration orpheus i et pass labs xono riaa. Jeg kan også godt sige at energy drive var kanskje ikke dens sterke side, men den efterlatt musikk på en ganske nøytral og en overbevisende måte. Nu er mc7500 kanskje lidt monitor aktiv i lyden, ihvertfall ikke et favoritt herfra Glad. Bør kanskje at pares sammen med annen pu? 
Loggført

a gizmologist in hyperdimensional reality
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #58 Lagt ut: januar 29, 2010, 15:08:56 »

Takker. Når det gjelder 10.5i armen skriver VPI selv om denne at:
"A secondary mounting with under-base has been placed between the arm rest and the arm lift to greatly improve the arm's rigidity. This literally makes this the only arm that can do VTA adjustments while listening and then be locked as rigid as a solid mounted arm. Do not discount this function, it counts for the speed and low bass detail in the 10.5i. " fra http://www.vpiindustries.com/arm_jmw105i.htm (min uthev.)

så....vil det si at man går man glipp av "the speed and low bass detail in the 10.5i" om man heller går for standard armen (10.5i SE) til Classicen?

Ser av manualen til Classicen at det er noen skruer som må løsnes på før man kan stille VTA,

"To adjust the arm height, loosen the two setscrews on the base of the arm assembly, put a record on the platter, turn the adjustment wheel above the base. When the arm is parallel to the record, tighten the screws.  That is the zero adjustment point and you should begin with the arm at that point.  You can lower the arm for more bass energy or raise the arm for more treble energy."

og det er jo litt dumt om man f.eks ønsker å bytte kjapt mellom to armrør med ulike puer....eller bare stille om fra 80-talls til 200g vinyl..eller?

Lurer ellers på (mye rart Glad) om 10.5i armen også blir oppgradert tilsvarende som det Harry W. sa i TAS om 10.5i SE armen på den "revised" utgaven av Classicen som der ble omtalt, der armen er "increased by 6mm “for lower tracing error and better tracking.” " Noen som vet?
Loggført
VilhelmW
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #59 Lagt ut: januar 30, 2010, 14:38:09 »

Bare et lite spørsmål, siden det nevnes her i tråden: Justerer dere armhøyden når dere går fra standard vinyltjukkelse til skiver av tjukkere kaliber ( 180 grams og derover )?

mvh. VilhelmW
Loggført

Mvh. VilhelmW

Sider: 1 2 [3] 4 5 6 7  Alle   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Linker til omtaler
Søk i Wikipedia