Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Annonsører:
Regler for Vinylavdelingen

Alle tråder som omhandler Vinylpressinger skal starte med Vinylplate: "XXXXXX"

Sider: 1 2 3 4 ... 7 [Alle]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: VPI Classic vs VPIs øvrige (og vs andre merker/spillere/konstruksjonsvalg)  (Lest 6432 ganger)
0 Medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Lagt ut: januar 20, 2010, 11:24:32 »

Først et sitat fra vennetråden til VPI her på hfs
This completely new design has produced the simplest and best sounding VPI to date.

Ja så het det på vpi sin hjemmeside i januar i fjor om den nye Classic modellen, noe flere både her på hfs og andre steder rynket på nesen av. I løpet av fjoråret ble setningen (kanskje derfor) modifisert til "This completely new design has produced the simplest and one of the best sounding VPI tables to date.". (og de som hadde investert i langt dyrere VPI modeller en Classicen kunne dermed pustet lettet ut Blunker )

Til saken. Fant en tråd på  avguide.com, startet i oktober i fjor,  der Classic spilleren m.m. disktures, og der også Harry Weisfeld (mr.VPI him selves) melder seg på diskusjonen. Han poster der med brukernavnet Brooklynboy. Tenkte jeg skulle bringe noen sitater fra Brooklynboy der m.t.p det han mener er forskjellen mellom Classic og øvrige VPI modeller, og vurdert opp mot andre og langt dyrere merker/spillere. Men det ble rett og slett for mye siterbart å velge i ... så de som er interessert får heller lese tråden der den ligger; over to sider (pr. nu) på http://www.avguide.com/forums/vpi-classic og fortsetter på http://www.avguide.com/forums/vpi-classic?page=1. God lesning! Glad

(edit: Satt inn utelatt ord, "i fjor")
« Nyeste redigering: januar 23, 2010, 13:55:03 av zimon » Loggført
VilhelmW
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Livet er for kort for kjedelig hi-fi...

« Svar #1 Lagt ut: januar 20, 2010, 12:16:49 »

Interessant!! Takk for tips, forresten! Jeg skal tilbringe ettermiddagen bl.a. med å ta for meg linkene som du oppga. For øvrig puster jeg lettet ut med min Vpi Scout. Jeg er ikke så kravstor av meg, og synes lyden av den, påmontert Dynavector Karat D3 mkII p.u. og Mini-TNT føtter, er alldeles utmerket! men man kan jo drømme om en Aries 3, sjølsagt! Samme hvilken modell det er, Vpi leverer nydelige og svært vellydende vinylspillere, ingen tvil om det.

Gliser mvh. VilhelmW 
Loggført

Mvh. VilhelmW

Densen b150+, DNRG, Densen b400XS, Vpi Scout m. Dynavector Karat 17d3 p.u, Dynavector P-75 MkII riaa, NordOst Frey phono-, signal- og høytt.kabler, Audiovector Mi3 Signature, Lehmannaudio BCL, AKG K-701, Beyerdynamic T 1,Isotek Minisub GII, Vibrapods og -cones samt noen NO Sorte Koner...tja, sånn omtrent.
Skink_123
Bransjeaktør
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #2 Lagt ut: januar 20, 2010, 12:40:44 »

Jeg skal ta en titt, VPi leverer iallefall ingen dårlige spillere!
Loggført

Adyton Imagic 2.0 TC, 2 AP Rhea II, Avid Acutus Reference SP, SME 309, Lyra Skala, Burmester 100, Adyton Cordis 1.7 Signature, Nordost Valhalla platespillerkabel, Nordost Red Dawn HT og XLR, skilletrafo til Odin 2,5m power til QB8 og 7 Magus med nye stikk til anlegget. Norsejumpers, Titan og Bronse Sort Kones. Aavik, Target
slartibartfast
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #3 Lagt ut: januar 20, 2010, 22:47:52 »

har en VPI Classic i stua siden høsten og jeg må sier det er en fantastisk spiller!
står og spiller stille som bare det og en byggekvalitet som andre produsenter kan skjære seg en stor skive av... 
hvis en liker utseende av en "classic" spiller så er den bare å anbefale! (jeg tror forskjellen mellom den og de andre VPI spillere ligger mindre i ytelsen enn utseende...imho selfølgelig  Blunker)

Loggført

"If Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #4 Lagt ut: januar 23, 2010, 10:43:24 »

har en VPI Classic i stua siden høsten og jeg må sier det er en fantastisk spiller!
står og spiller stille som bare det og en byggekvalitet som andre produsenter kan skjære seg en stor skive av... 
hvis en liker utseende av en "classic" spiller så er den bare å anbefale! (jeg tror forskjellen mellom den og de andre VPI spillere ligger mindre i ytelsen enn utseende...imho selfølgelig  Blunker)

VPI classic får jo rosende omtaler opp og ned i mente. Foruten at mange sier den låter bra, har jeg festet meg med den solide konstruksjonen, og at VPI på sin hjemmeside sier om den at "Noise rejection allowing the "Classic Turntable" to sit on a wood shelf near four 15" subwoofers and having virtually no feedback.". Fester meg med dette fordi jeg tidligere har fått inntrykk (her bl.a.) at de øvrige VPI modellene er svært følsomme m.t.p. underlag/plassering/ytre påvirkning. Utfra det jeg leser synes Classic modellen i så måte å være mye mer robust og plasseringsvennlig.

Inntrykket forsterkes når jeg ser hvordan Chinaski her på sentralen har plassert sin Classic, på toppen av hva som synes å være en mindre solid kasse, se: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=13042.msg695260#msg695260 Skulle likt å vite om han i tillegg har tregulv med merkbar svikt. Kanskje han leser dette og svarer. Anyway, hva står din spiller på nå? Har du svikt i gulvet?  Merker du noe når du går forbi spilleren når den spiller, eventuelt om du hopper opp og ned forran den?  Glad

PDAS, noen postet nylig en link til en tråd på Audioasylum http://www.audioasylum.com/cgi/t.mpl?f=vinyl&m=880112 der en kar ("varkdriver") tester tre forskjellige pickuper med sin Classic. Mot slutten av innlegget skriver han: "A few words about the VPI Classic. This is a fabulous table and mated very well with the Zu and the Delos. It works well with the AT33PTG, but its compliance may make it susceptible to footfalls if you have wood floors. Might want to wall mount it" Så helt upåvirkelig er den altså ikke(?).

VPI med sine solide tunge spillere operer uansett ut fra en helt annen filosofi enn Rega (har en P3-24 selv), hvis filosofi går ut på "at materialerne skal være stive og lette, så de resonanser, der uundgåeligt opstår, bredes ud over hele det hørbare frekvensområde, men med en meget lav forstærkning" (sitat fra rega.dk)....
Loggført
Skink_123
Bransjeaktør
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #5 Lagt ut: januar 23, 2010, 10:48:01 »

Jeg har min VP ScoutMaster i eget rom med platesamlingen rett bak anlegget!
Loggført

Adyton Imagic 2.0 TC, 2 AP Rhea II, Avid Acutus Reference SP, SME 309, Lyra Skala, Burmester 100, Adyton Cordis 1.7 Signature, Nordost Valhalla platespillerkabel, Nordost Red Dawn HT og XLR, skilletrafo til Odin 2,5m power til QB8 og 7 Magus med nye stikk til anlegget. Norsejumpers, Titan og Bronse Sort Kones. Aavik, Target
Gunnar_Brekke
Hifi-entusiast
Utlogget Utlogget

Skribent i Fidelity

« Svar #6 Lagt ut: januar 23, 2010, 12:43:32 »

Hei Glad

Classicen blir testet av redaktøren i neste Fidelity.

mvh
Gunnar Brekke
Loggført
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #7 Lagt ut: januar 23, 2010, 13:16:38 »

Classicen blir testet av redaktøren i neste Fidelity.

Heisann! Da håper jeg redaktøren bruker sine vel oppsparte kilo til noe fornuftig, som å hoppe opp forran Classicen når den spiller for eksempel! Osteaktig Håper han (dere?) også sammenligner den opp mot noe annet, som LP12, og tidligere VPI modeller ("klankarakter") - og for ikke å glemme; den spilleren Rognlien fant frem til i sin søken etter et alternativ til tunge amerikanere, nemlig en tung tysker (Acoustic Solid Wood)! Om en direkte sammenlignende lyttetest ikke lar seg gjøre, så håper jeg ihvertfall på en second opinion fra deg og Rognlien (og andre)  - med en vurdering i forhold til deres egne "gromspillere" (Forsell i ditt tilfelle vel).  Glad

(edit: rettet skrivefeil, sikkert glemt noen)
« Nyeste redigering: januar 23, 2010, 13:56:07 av zimon » Loggført
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #8 Lagt ut: januar 23, 2010, 13:46:22 »

Håper også det blir lyttet til en del klassisk når Classicen skal "klassifiseres" Glad Et par sitater fra Harry Weisfeld om hvor hhv Classicen og SSM har sine styrke ifølge ham, og hvorfor:

Brooklynboy -- Mon, 11/30/2009 - 23:16 http://www.avguide.com/forums/vpi-classic?page=1
The Classic is very focused with rock solid speed, great transients, great low level resolution, pretty much everything cooks correctly. The Scoutmaster is a different beast, the 9" arm is not as smooth but very impactful, the 300 RPM motor is very quiet with very accurat speed control on the rotor but less control on the platter. The acrylic platter of the Scoutmaster has a very unique sound in this setup, it sounds slightly warmer than the Classic and in abolute mesurements terms over all quieter yet the Clasic in noiseless. It's interesting that what we can't measure we hear so clearly.
If you litened to classical the most I would lean towards the SM, for general great sound across all genres I would get the Classic. Tough decision either way but they both sound fabulous just different

HW on August 26, 2009 at 18:17:57 http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=vinyl&n=853612&highlight=HW&r=
The excitement factor is a function of the platter material and the speed control. The aluminum platter on the Classic will give you PRAT in spades and cost you a lot less than any other route you might take. You should also eliminate the rubber feet from the motor pod and make the entire system rigid for ultimate speed control with a belt.
Then again, if you just want to change tables you have a world of choices, some better, some worse, but mostly just different. I have yet to hear a table that has the PRAT of the Classic for less than 3 times the price. BTW, the arm on the Classic is a perfect match for the 103.

HW on June 1, 2009 at 10:48:29 http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=vinyl&n=836536&highlight=HW&r=
In the blind listening tests I have done at VPI the 300 and 600 RPM motors have different attributes everyone can pick out but they cannot say which they like better, it was very music dependent. The classical people gravitated towards the 300 RPM while the rock people to a man went for the 600 RPM.    
Loggført
slartibartfast
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #9 Lagt ut: januar 23, 2010, 15:07:47 »

VPI classic får jo rosende omtaler opp og ned i mente. Foruten at mange sier den låter bra, har jeg festet meg med den solide konstruksjonen, og at VPI på sin hjemmeside sier om den at "Noise rejection allowing the "Classic Turntable" to sit on a wood shelf near four 15" subwoofers and having virtually no feedback.". Fester meg med dette fordi jeg tidligere har fått inntrykk (her bl.a.) at de øvrige VPI modellene er svært følsomme m.t.p. underlag/plassering/ytre påvirkning. Utfra det jeg leser synes Classic modellen i så måte å være mye mer robust og plasseringsvennlig.

Inntrykket forsterkes når jeg ser hvordan Chinaski her på sentralen har plassert sin Classic, på toppen av hva som synes å være en mindre solid kasse, se: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=13042.msg695260#msg695260 Skulle likt å vite om han i tillegg har tregulv med merkbar svikt. Kanskje han leser dette og svarer. Anyway, hva står din spiller på nå? Har du svikt i gulvet?  Merker du noe når du går forbi spilleren når den spiller, eventuelt om du hopper opp og ned forran den?  Glad
..

jeg har ikke hoppet enda (tror ikke det vil føre til bra resultat med mine 2m og 135kg), men jeg la merke til at den står MYE roligere på hyllen med tregulv under enn gamle spilleren. Selv om gamle spilleren sto på en 5cm tykk granittplate så hendte det at den hopper litt når jeg var litt rask på vei og trådde på feil gulvplanke... Classicen står på en IKEA løsning med en 4,5cm bjørk kryssfiner plate stødig som bare det... 

nå kommer ja de nyere versjoner med en gummimatte som kan legges på tallerken... jeg har ikke prøvt spilleren uten matte, siden jeg egentlig ikke har lyst til å legge platene rett på aluminiumen... platestrammeren som følger med funker helt utmerket- ikke noe vits å bruke mere kroner på metallversjonen...

Spiller forresten helt fantastisk med DV-XX2 mk2  Gliser 
Loggført

"If Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
ssm
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

La barna ta på varme radiorør først som sist-

« Svar #10 Lagt ut: januar 23, 2010, 17:24:05 »

Når det gjelder å bruke penger på den dyrere platestrammern er jeg forsåvidt enig , jeg har jo hatt begge og nå bruker jeg loddet,....fordelen med loddet er at det er litt tidsbesparende ift å skifte plater.

Har man ikke ytterkransen på spiller vil jeg anbefale uansett å bruke skruclampen , dette fordi den "forspenner" vinylen ned mot tallerken.

På alle andre modeller ( gangbare) enn HRX kan skruclamp brukes , hrx har ikke gjenget spindel på lageret...alle andre har dette , men den gjengede spindelen kan fint benyttes med loddet , på de værste bulkede platene trengs platekrans for å rette ut platene sammen med loddet.

lodd/krans gir uansett det beste resultatet , men det er bedre med skruclamp uten krans , enn lodd og ikke tilgang på kransen.

jeg gleder meg til snart å få hørt på en classic , var innom Tor i dag , og den utstillte classicen var hos Vadseth. , ergo ingen mulighet for beskuelse.

Det blir ingen classic på meg , jeg får heller "slite med den jeg har" Gliser

Espen Saatvedt.
Loggført

Papphorn

Vpi

Mcintosh
rico
Gjest
« Svar #11 Lagt ut: januar 23, 2010, 17:35:10 »

På alle andre modeller ( gangbare) enn HRX kan skruclamp brukes , hrx har ikke gjenget spindel på lageret...

Espen Saatvedt.

HRX har gjenget spindel den.

Loggført
ssm
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #12 Lagt ut: januar 23, 2010, 19:50:30 »

Hei Rico , jeg er skråsikker på at den kameraten min besitter ikke har gjenger på spindelen.

Men her kan det selvsagt være levert med forskjeller , og endringer....Uansett ingen big deal...uten gjenger - ingen skruclamp-mulighet. Gliser

Mvh Espen
Loggført

Papphorn

Vpi

Mcintosh
slartibartfast
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #13 Lagt ut: januar 23, 2010, 20:10:42 »

lurer hele tiden på hvordan jeg skal beskrive lyden av Classicen med DV-xx2 mk...

musikken kommer ikke fra en plass, den er bare der, hvis det går an å skjønne det--
eller litt mere enkelt: hver gang jeg slenger en plate på spilleren sitter jeg på sofaen med en STOOR  Gliser Gliser Gliser

lukker øyene og blir oppslukt av musikken...
Loggført

Audiophile-Arve
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Les bloggen min på www.audiophile.no då vel!

« Svar #14 Lagt ut: januar 23, 2010, 22:30:57 »

Akkurat!
Loggført

Helsing Arve

Redaktør av webmagasinet www.audiophile.no.
Sjekk bloggen min der - nyttårsforsett: blogge
(einaste skandinaviske hifiredaktør som bloggar, trur eg)

Men ikkje sitt inne med hifi heile tida. Kom deg ut i frisk luft. Prøv litt sportfiske...
ssm
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #15 Lagt ut: januar 23, 2010, 22:48:56 »

Ja , og da er jo livet herlig......

Jeg har så smått begynt å vurdere en dyrere pu til min super(duper)superscoutmaster.....er jævlig fornøyd med argo i , men fikk høre skala fra lyra her , jeg syntes det jeg hørte virket som om den var "verdt pengene" så jeg skal vurdere en på sikt , skal bare knekke av en annen ganske stor oppgradering....

Kandidatene er :

Lyra skala

Dynavector TE Kaitora rua

Sumiko Pearwood celebration ( noen som har hørt denne ?)

Espen
Loggført

Papphorn

Vpi

Mcintosh
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #16 Lagt ut: januar 24, 2010, 03:59:55 »

.

jeg har ikke hoppet enda (tror ikke det vil føre til bra resultat med mine 2m og 135kg), men jeg la merke til at den står MYE roligere på hyllen med tregulv under enn gamle spilleren. Selv om gamle spilleren sto på en 5cm tykk granittplate så hendte det at den hopper litt når jeg var litt rask på vei og trådde på feil gulvplanke... Classicen står på en IKEA løsning med en 4,5cm bjørk kryssfiner plate stødig som bare det... 

Selv om du ikke har tatt "hoppe testen" med dine 135kg, så virker det nå som du er hoppende glad for at du kjøpte en Classic Glad Dette var uansett en nyttig tilbakemelding til en som har tilsvarende utfordrende gulvbord og vurderer en Classic. For min del er hylle på veggen ikke aktuellt i første omgang, for tung for veggene der jeg bor nå, bl.a. derfor jeg spør og graver, men just out of curiosity and for future consideration, er det noen her om har Classicen eller andre tilsvarende tunge VPIer på vegghylle, og i såfall hvilken hylle?

Btw, i en review i hifi+ (nr 68) skrier anmelderen at man kan få Classic spilleren med en "optional VTA adjuster" mot et tillegg på usd 700. Ser ikke noen slik option i prislisten til VPI. Lurer derfor på om det er et tillegg til armbasen det er snakk om, eller om det snakk om å få spilleren levert med 10.5i armen istedet for 10.5i SE versjonen som normalt følger Classicen? Noen som vet?
« Nyeste redigering: januar 24, 2010, 05:57:25 av zimon » Loggført
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #17 Lagt ut: januar 24, 2010, 04:15:18 »

lurer hele tiden på hvordan jeg skal beskrive lyden av Classicen med DV-xx2 mk...

musikken kommer ikke fra en plass, den er bare der, hvis det går an å skjønne det--
eller litt mere enkelt: hver gang jeg slenger en plate på spilleren sitter jeg på sofaen med en STOOR  Gliser Gliser Gliser

lukker øyene og blir oppslukt av musikken...

Du synes da å være på linje med TAS redaktøren som i sin omtale av spilleren skrev: "What I particularly liked about the 'table, aside from its excellent immunity from feedback, was its character, or rather its lack of an easily identifiable one. Instead of the sound of the older VPI tables, a dark (yin) character, we now have something approaching the completely neutral." (min avskrift - med forebehold om mulige feil i så måte. Fant omtalen på Vpi sin webside i denne fila: http://www.vpiindustries.com/pdf/Review-Classic-HP.pdf
« Nyeste redigering: januar 24, 2010, 05:26:04 av zimon » Loggført
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #18 Lagt ut: januar 24, 2010, 05:24:23 »

Har man ikke ytterkransen på spiller vil jeg anbefale uansett å bruke skruclampen , dette fordi den "forspenner" vinylen ned mot tallerken.

Har av tidligere innlegg her på hfs forstått det slik at ytterkrans ("Periphery ring clamp" eller "Outer Ring" på engelsk, "kantring" eller "ytrering" som man vel også kan si på norsk) nesten er å regne som obligatorisk innkjøp om man sitter på en del eldre vinyl og har spiller som kan ta en slik, eller for å sitere et innlegg av Audiophile-Arve fra august i fjor:

ssm har rett når han seier at platekransen ikkje kan brukast på den minste Scout. Denne er veldig fin når ein har mykje tynne "oljekriseplater" - her høyrer du tydeleg skilnaden. Det same gjeld lett vindskeive plater (har diverre eit par som ikkje eingong platekransen gjer spelbare, men som oftast hjelper denne dingsen svært bra)
Om du byggjer opp ei platesamling med basis i nykjøpte, moderne 180 og 200 g-pressingar, har platekransen langt mindre effekt. Om ein slit med dette, kan ein kjøpe "platestrykejern" - ei presse frå t.d. PM Audio.

For de som måtte ha en Scout eller andre eldre VPI modeller som ikke kan bruke VPIs kantring uten først å måtte oppgradere med ny tallerken og senterlager, så kan kanskje en billigere og alternativ løsning være en kantring fra http://www.ttweights.com/SelectaRing.html? Er man i tvil om det som tilbys der kan brukes med den spiller og tallerken man har, så regner jeg vel med at ttweights.com kan svare på mail om man spør. Kanskje noen her som alt har gjort det? Glad
« Nyeste redigering: januar 24, 2010, 05:44:19 av zimon » Loggført
Audiophile-Arve
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #19 Lagt ut: januar 24, 2010, 08:13:57 »

Kjempespennande link!
Platekransar (eg likar dette ordet, fordi krans; ein ring med relativt stort hol i, er så veldig rett beskrivande) er etter mitt syn mangelvare. Eg har prøvd med ymse kransar på LP 12 (då gjekk opphenget i kne. Heilt ubrukeleg), og ein del andre spelarar der konstruksjonen på mange måtar har gjort det uråd med slikt utstyr. Dette er eit produkt mange vil ha stor glede av.
Fyrste konstruktør som gjorde noko med skeive plater, var vel Oracle, som ved hjelp av ei relativt mjuk og svakt konkav anleggsflate på platetallerkenen + platestrammar, gjorde at plata vart meir stabil, og at pickupen fekk køyre i same plan heile tida (måtte sjekke med spegel, og ikkje med water for å sikre at pickupen stod rett, hugsa eg).
Så var det oppfinnaren av platekrans: Kenwood som med sin store KD 07 (trur eg typenummeret var) laga ein av verdas absolutt beste spelarar (Det fantest ein i Bergen anno 1981, skal tru kvar han er no?), der også tung-arm-konseptet var heilt ekstremt skikkeleg konstruert.
Ei endå betre løysing er kanskje vakuum-tallerkane, som held plata på rett plass ved hjelp av undertrykk. Luxman var det som kommersialiserte dette. Skulle likt å hatt ein slik spelar til utprøving. Eg kjende aldri "besøkelsestida", sjølv om eg ved fleire høve fekk lytte via slike spelarar. Kanskje sjansen byr seg til å teste ut ein Basis, men Lyric kan ikkje ha så kostbare spelarar parkert på Nordvestlandet i månadsvis, tenkjer eg...

Scout er ein veldig god platespelar, og om du for det meste har dine audiofil/musikalske referansar på tjukk vinyl, er det eit supert val. Med ein Scoutmaster kan du få platekrans, noko som er uvurderleg for meg som har over 50% av samlinga frå oljekrisetida.
Når det gjeld Classic vs SSM++, har eg ikkje fått gjort samanlikninga. (Har tenkt å mase på Tor slik at dette kan gjerast i laupet av 2010). Andre får såleis stå for samanlikningane, men om Harry Weisfield sine vurderingar stemmer, er skilnaden så liten at Classic nødvendigvis må vere eit kupp.
Veid de forresten om Classic kan ta den tunge tallerkenen? Så vert lyden kanskje endå litt betre (Har testa tung tallerk vs akryl i SSM-artikkelen på www.audiophile.no)
Loggført

Helsing Arve

Men ikkje sitt inne med hifi heile tida. Kom deg ut i frisk luft. Prøv litt sportfiske...
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #20 Lagt ut: januar 24, 2010, 08:42:27 »

Kjempespennande link!
Platekransar (eg likar dette ordet, fordi krans; ein ring med relativt stort hol i, er så veldig rett beskrivande) er etter mitt syn mangelvare. Eg har prøvd med ymse kransar på LP 12 (då gjekk opphenget i kne. Heilt ubrukeleg), og ein del andre spelarar der konstruksjonen på mange måtar har gjort det uråd med slikt utstyr. Dette er eit produkt mange vil ha stor glede av.

http://www.merrillscillia.com/accessories.html tilbyr også en slik kantring...eh... jeg mener platekrans Glad "If your record support platter has a diameter of 12.250" and straight sides, then you will be able to incorporate this into your playback system."  USD 450 iflg prislisten der. Om den er bedre eller dårligere enn de ttweights tilbyr vet jeg ikke... se litt anderledes ut.
Loggført
Audiophile-Arve
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #21 Lagt ut: januar 24, 2010, 09:12:42 »

Kvaliteten til ein slik ring, må vel fyrst og framst vere det lydlege, at ein faktisk høyrer at det har noko for seg å gjere dette meirarbeidet. Eg vil tru at det vil vere store problem å høyre skilnad på to platekransar som har same vekt, og som er rett balanserte.
Kvalitetane ut over dette er indirekte, og eg vil trekkje fram:
- Kan han brukast på DIN platespelar med bra resultat? Det kan t.d. korkje VPI eller Clearaudio, dersom du har ein LP 12. Men kanskje den lettaste TT-utgåva? Dette burde prøvast ut, men ettersom ringen ikkje er importert, og eg har kvitta meg med LP12en min, må andre ta seg av dette...
- Er kransen stabil? Lagast han av kopar eller andre relativt mjuke metall kan han kanskje vri seg? Då vert det problem...
- Er han lett i bruk? Clearaudio-kransen er svært god, men du må bruke ein "Spider" for å få han til å ligge rett. Det slepp du med VPI-utgåva. Dersom kransen er så tungvint at han praksis ikkje vert brukt, er det lite vits..
- Prismessig er desse ringane stort sett svinedyre. Finnest det eit godt kjøp å oppdrive?
- Oppbevaring. Du har altså fått ein diger krans av metall som skal gjerast av. Eg likar veldig godt at du kan legge kransen å platetallerkenen på VPI, i staden for å finne ein annan sta å legge han. Den einaste andre plasen eg har ledig, er der eg plasserer platecoveret under avspeling...
Loggført

Helsing Arve

zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #22 Lagt ut: januar 24, 2010, 09:22:35 »

Kvaliteten til ein slik ring, må vel fyrst og framst vere det lydlege, at ein faktisk høyrer at det har noko for seg å gjere dette meirarbeidet. Eg vil tru at det vil vere store problem å høyre skilnad på to platekransar som har same vekt, og som er rett balanserte.
Kvalitetane ut over dette er indirekte, og eg vil trekkje fram:
- Kan han brukast på DIN platespelar med bra resultat? Det kan t.d. korkje VPI eller Clearaudio, dersom du har ein LP 12. Men kanskje den lettaste TT-utgåva? Dette burde prøvast ut, men ettersom ringen ikkje er importert, og eg har kvitta meg med LP12en min, må andre ta seg av dette...
- Er kransen stabil? Lagast han av kopar eller andre relativt mjuke metall kan han kanskje vri seg? Då vert det problem...
- Er han lett i bruk? Clearaudio-kransen er svært god, men du må bruke ein "Spider" for å få han til å ligge rett. Det slepp du med VPI-utgåva. Dersom kransen er så tungvint at han praksis ikkje vert brukt, er det lite vits..
- Prismessig er desse ringane stort sett svinedyre. Finnest det eit godt kjøp å oppdrive?
- Oppbevaring. Du har altså fått ein diger krans av metall som skal gjerast av. Eg likar veldig godt at du kan legge kransen å platetallerkenen på VPI, i staden for å finne ein annan sta å legge han. Den einaste andre plasen eg har ledig, er der eg plasserer platecoveret under avspeling...

TTweight sin er av kobber, men kommer med en egen plata som ringen skal oppvares på/tres på/  når ikke i bruk. De har også en versjon med nikkelbelegg om jeg ikke husker feil, men det er vel bare kosmetikk, ikke tid til å dbl sjekke skal rekke et fly... men her er en youtube link der han som lager de demonstrerer og forklarer http://www.youtube.com/watch?v=XnzDGGAmtDo. Ligger flere filmsnutter av samme der.
Loggført
ch
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #23 Lagt ut: januar 24, 2010, 10:58:02 »

....
Ei endå betre løysing er kanskje vakuum-tallerkane, som held plata på rett plass ved hjelp av undertrykk. Luxman var det som kommersialiserte dette. Skulle likt å hatt ein slik spelar til utprøving. Eg kjende aldri "besøkelsestida", sjølv om eg ved fleire høve fekk lytte via slike spelarar. Kanskje sjansen byr seg til å teste ut ein Basis, men Lyric kan ikkje ha så kostbare spelarar parkert på Nordvestlandet i månadsvis, tenkjer eg...
.....
Sota har vakuum, en del billigere enn Basis for rimeligste alternativ.
Vakuum er bra, har hatt det med Sota siden '86 - nå med Cosmos. Men hvordan få en reell test av effekten av vakuum?
Må nesten ha to like spillere helt identisk satt opp - om det er mulig - den ene med vakuum (Basis 2500 vs. 2800?)
Alt jeg kan si er at når vakuumet ikke virker på en Sota satt opp med vakuum, er lyden straks mye dårligere.
Men det er nok ikke en helt reell sammenligning.

mvh
Loggført
Audiophile-Arve
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #24 Lagt ut: januar 24, 2010, 13:27:52 »

Gløymde SOTA, skammeleg. Dette er eit langt billegare alternativ enn Basis, og dei skal vere skikkeleg godt vakuumsystem også. Eg har høyrt SOTA ved fleire høve, og det er tydeleg at det er skikkeleg gode drivverk. Men eg har ikkje hatt slikt heime til utprøving, så eg kan ikkje skidre eigenkarakteren til desse i samanlikning med andre.
Loggført

Helsing Arve

Karlinn
Hifi-entusiast
Utlogget Utlogget

Gizmonaut

« Svar #25 Lagt ut: januar 24, 2010, 14:00:59 »

jeg synes at man kan lese i mellom linene at mister VPI er lidt trøytt å fin justere platespillere  Glad
Classic er kanskje en plug and play spillere som gir samme lyd kvalitet og mange andre mye dyrere platespillere. Svært spennende spillere, den vil klart være en av de som jeg ville se på hvis jeg var ut etter nye platespillere.
Loggført

a gizmologist in hyperdimensional reality
Audiophile-Arve
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #26 Lagt ut: januar 24, 2010, 14:44:56 »

VPIane er stort sett enkle dyr, når du vert kjent med dei, alle saman...
Loggført

Helsing Arve

VilhelmW
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #27 Lagt ut: januar 24, 2010, 18:51:32 »

Jeg ser virkelig fram til Fidelity's omtale / test / vurdering av Vpi Classic i neste nr. Men jeg skjønner ikke enkeltes "ønske" om div. gymnastiske øvelser på stuegulvet...Hæ Jeg har ikke hatt SÅ mange vinylsnurrere i mi stue, men hittil er Scout'en som spiller her nå, den mest stabile og minst følsomme for ytre påvirkning. Det inkluderer bl.a. Rega P3 og P5, som jeg opplevde som svært følsomme for bevegelser osv.  Scout'en står oppstilt i et hyllesystem med et par hyller vinyl under og forsterker samt cd-spiller over. Men nå skal det sies at stuegulvet vårt er temmelig stabilt.

Ser forresten at "Classic"'en har samme Mini-TNT-Feet's som jeg har på Scout'en. For de som ikke har prøvd sånne, er det en svært god investering. De gir et roligere lydbilde, djupere og bedre definert bass, og gjør også spilleren vesentlig mindre utsatt for ytre påvirkninger.

mvh. VilhelmW
Loggført

Mvh. VilhelmW

Densen b150+, DNRG, Densen b400XS, Vpi Scout m. Dynavector Karat 17d3 p.u, Dynavector P-75 MkII riaa, NordOst Frey phono-, signal- og høytt.kabler, Audiovector Mi3 Signature, Lehmannaudio BCL, AKG K-701, Beyerdynamic T 1,Isotek Minisub GII, Vibrapods og -cones samt noen NO Sorte Koner...tja, sånn omtrent.
Zomby_Woof
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Reety awrighty!!

« Svar #28 Lagt ut: januar 24, 2010, 19:08:54 »

For ordens skyld: Det er forskjell på føslomhet for tramping i gulvet og akustisk tilbakekobling i audioområdet.

En spiller kan godt tåle de mest spektakulære gymnastiske utkeielser, men få 'loop feedback' når du spiller plater.

Hvis dere har VPI-spillere i hus bør dere eksperimentere med underlaget. Det kan være utrolig mye å hente i form av ro og kontroll.
Det var det i hvert fall på min Scoutmaster, og jeg er ikke ferdig med det temaet enda.
Loggført

The kerosene record player is not a very efficient device. (Zappa, om vintage HiFi?)

Ikke mas! Jeg prokrastinerer så fort jeg kan...
Skink_123
Bransjeaktør
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #29 Lagt ut: januar 24, 2010, 19:13:14 »

For ordens skyld: Det er forskjell på føslomhet for tramping i gulvet og akustisk tilbakekobling i audioområdet.

En spiller kan godt tåle de mest spektakulære gymnastiske utkeielser, men få 'loop feedback' når du spiller plater.

Hvis dere har VPI-spillere i hus bør dere eksperimentere med underlaget. Det kan være utrolig mye å hente i form av ro og kontroll.
Det var det i hvert fall på min Scoutmaster, og jeg er ikke ferdig med det temaet enda.

Jeg oppdaget at motoren på min Scoutmaster gav ørsmå skjelvinger i armen når jeg kom til ved en feiltakelse til å prøve sette armen ned på platen mens jekken ikke var borte. Da kjente jeg de ørsmå ristingene. Satte så motoren på en klut og vibrasjonene forsvant.
Loggført

zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #30 Lagt ut: januar 25, 2010, 17:27:21 »

Og motsatt vel? Altså, en spiller som ikke synes særlig utsatt for akustisk tilbakekobling når den spiller, kan likvel være følsom for strukturbårne vibrasjoner, som når noen deiser ned i godstolen - som står på det samme gyngende tregulvet som benken/racket med spilleren står på.

Når det er sagt. Jeg har ingen illusjoner om å finne en spiller som er helt upåvirket av omgivelsene (bare en som i mindre grad er det enn mange andre). Det nærmeste man kommer i retning av "upåvirket" i denne sammenheng måtte vel være å forankre spilleren til moder jord, på en betongsøyle som går rett i grunnen og som er frikoblet fra husets øvrige struktur. Slik kan man skjerme den fra strukturbårne rystelser og vibrasjoner. Dernest, gjøre som Skink_123 har gjort (om jeg har forstått ham rett), isolere spilleren fra akustisk tilbakekobling ved å plassere den i et annet rom enn høyttalerene. Ellers er jo vegghylle eller takoppheng kjente løsninger. Og - for å svare Vilhelm W. her - i mitt tilfelle er ikke veghylle for en så tung spiller som Classic en mulighet, så derfor spør jeg som jeg gjør - og ber folk gjøre "gymnastiske øvelser", si noe om på hva spilleren er plassert når dette skjer og hva resultatet ble - om noe.
Loggført
Zomby_Woof
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Reety awrighty!!

« Svar #31 Lagt ut: januar 25, 2010, 18:03:12 »

Og motsatt vel?

Helt klart.

Jeg mistenker LMC for å ha løst feedbackproblemene på en særdeles effektiv måte. Tung hylle på pneumatiske føtter, og en skikkelig solid 'osteklokke' av akryl over det hele.

Ellers mistenker jeg SME for å være effektive med sitt silikon/væskedempede gummistrikksystem.

Edit: Spilleren i et annet rom er ingen dårlig ide. Litt plundrete å skifte og snu plater, men...
Loggført

The kerosene record player is not a very efficient device. (Zappa, om vintage HiFi?)

zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #32 Lagt ut: januar 25, 2010, 18:19:31 »

Jeg mistenker LMC for å ha løst feedbackproblemene på en særdeles effektiv måte. Tung hylle på pneumatiske føtter, og en skikkelig solid 'osteklokke' av akryl over det hele.

LMC? Googlet, finner ikke LMC på pneumatiske føtter, men på hjul: "LMC 2010: Fire musikalske modeller"
http://www.campingnorge.no/lmc-2010-fire-musikalske-modeller.html men det var kanskje ikke en campingvogn du mente? Glad
Loggført
Zomby_Woof
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Reety awrighty!!

« Svar #33 Lagt ut: januar 25, 2010, 18:23:27 »

LMC på hifisentralen. Blunker

For øyeblikket diskuterer han høyttalerne til guttungen og, ahem, markedsføringsestetikk her:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=43782.0

High end-veteran med over gjennomsnitts peil.
Loggført

Skink_123
Bransjeaktør
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #34 Lagt ut: januar 25, 2010, 18:54:00 »

Og motsatt vel?

Helt klart.

Ellers mistenker jeg SME for å være effektive med sitt silikon/væskedempede gummistrikksystem.

Edit: Spilleren i et annet rom er ingen dårlig ide. Litt plundrete å skifte og snu plater, men...

Den står ca 1 meter fra volumknotten Gliser
Loggført

Zomby_Woof
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Reety awrighty!!

« Svar #35 Lagt ut: januar 25, 2010, 18:59:45 »

Ingen dagsreise med andre ord... Likevel, skal det ha effekten av et annet rom må du vel ha ei tett dør imellom.
Loggført

Skink_123
Bransjeaktør
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #36 Lagt ut: januar 25, 2010, 19:03:13 »

Ingen dagsreise med andre ord... Likevel, skal det ha effekten av et annet rom må du vel ha ei tett dør imellom.

Det er nok en glippe som tilsvarer ledningen fra spilleren til anlegget. Fordelen er at gulvet er i ro der platespilleren står kontra inne i stua der gulvet har det med å jogge med til tider pga høyttalerne som sender energi ned i gulvet.
Loggført

Zomby_Woof
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Reety awrighty!!

« Svar #37 Lagt ut: januar 25, 2010, 19:33:01 »

OK. Da kan man på en måte si at spilleren først og fremst har et eget gulv. Det er jo slett ikke ille bare det. 'Delvis' eget rom er nok også en fin ting.
Loggført

Skink_123
Bransjeaktør
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #38 Lagt ut: januar 25, 2010, 19:36:56 »

OK. Da kan man på en måte si at spilleren først og fremst har et eget gulv. Det er jo slett ikke ille bare det. 'Delvis' eget rom er nok også en fin ting.

Forsåvidt, har vurdert å lage hull til kabler, men så eier jeg jo ikke kåken selv.
Loggført

zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #39 Lagt ut: januar 26, 2010, 02:47:10 »

Skulle ha lagt meg forlengst, men fikk siste TAS på mail rett før jeg skulle skru av her. Det er editor choice awards utgaven, mars 2010 (alltid foran!). På listen over "vinnere", under "Turntables and pickup arms", finner man

VPI Classic (revised) turntable:
Sitat
"The Classic, correctly named, has been made even better with a few quite small changes, which give it an even smoother sound. These are tiny changes, but consistent with Harry Weisfeld’s mechanical bent. The man is always on the lookout for a sonic improvement, no matter how slight. Oh yes, the changes, as told by HW himself:I grounded the motor with an aluminum heat sink, the platter was changed to one piece of  aluminum rather than two pieces, with a damping ring attached to its bottom (to make it quieter), and the arm increased by 6mm “for lower tracing error and better tracking.” And the price remains the same. You yourself can do a bit of  improving if  you opt to pay for the stainless-steel version of  the Classic’s arm ($200), which I recommend for cleaner sound from your cartridges, and $700 for the stainless-steel record clamp that fits over the outside edges, the best way of the LP. The speed stability is so good thanks to Weisfeld’s design (based on earlier turntables, those from the golden age of same) that I think you can get by without the SDS speed control device (at $1200), which makes speed changes easier than does adjusting the Classic’s belt. A steal at $2500, this one does not suffer by comparison with the Clearaudio Statement and has prompted me to retire the much-loved Scoutmasters."

(understrekning og kursivering av meg)
« Nyeste redigering: januar 26, 2010, 02:59:19 av zimon » Loggført
VilhelmW
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #40 Lagt ut: januar 26, 2010, 09:12:19 »

Mulig jeg er litt treig på formiddagen, men hva er TAS?

mvh. VilhelmW
Loggført

Mvh. VilhelmW

zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #41 Lagt ut: januar 26, 2010, 10:26:50 »

Mulig jeg er litt treig på formiddagen, men hva er TAS?
The Absolute Sound, amerikansk hifi-blekke
http://www.avguide.com/theabsolutesound/the-absolute-sound-march-2010
jf: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Absolute_Sound
Loggført
Zomby_Woof
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Reety awrighty!!

« Svar #42 Lagt ut: januar 26, 2010, 10:27:16 »

TAS er The Abso!ute Sound, amerikansk HiFi-magasin som holdes særdeles høyt av mange her inne.

Jeg har latt abonnementet løpe ut, og fikk mitt siste i posten for en ukes tid siden. Jeg synes det er for preget av langdrygt synseri. Artikler som dras over side etter side med musikkeksempler som neppe en eneste leser kjenner alle av. Ord på ord på ord på ord, uten at det står noe mer i brødteksten enn i innledningen.

Jeg har gått tilbake til Stereophile, som i det minste spanderer noen målinger med kommentarer. Dessuten er det utrolig billig, og har Mike Fremer som faktisk er underholdende å lese.

Jeg satt grensen på tre blader, nå er det Fidelity, Stereophile og HiFi News.  Blunker
Loggført

zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #43 Lagt ut: januar 26, 2010, 10:48:28 »

TAS er The Abso!ute Sound, amerikansk HiFi-magasin som holdes særdeles høyt av mange her inne.

Jeg har latt abonnementet løpe ut, og fikk mitt siste i posten for en ukes tid siden. Jeg synes det er for preget av langdrygt synseri. Artikler som dras over side etter side med musikkeksempler som neppe en eneste leser kjenner alle av. Ord på ord på ord på ord, uten at det står noe mer i brødteksten enn i innledningen.

Jeg har gått tilbake til Stereophile, som i det minste spanderer noen målinger med kommentarer. Dessuten er det utrolig billig, og har Mike Fremer som faktisk er underholdende å lese.

Eneste grunn til at jeg nå får TAS er den billige PDF utgaven til usd 14.95 per år http://www.nextnewsstand.com/product/the-absolute-sound/ . Hifi+ kommer også i pdf utgave, usd 24.95/år, http://www.nextnewsstand.com/product/hifi-70/. Stereophile har et tilsvarende tilbud, og er også billigere i digital versjon, usd 9.75 for ett år, 19,50 for to, https://www.circsource.com/store/Subscribe.html?magazineId=223&sourceCode=I6MBST. Ikke pdf ugave dog, der må man laste ned og lese bladet med et eget program (Zino reader, tillater f.eks. bare utskrift av en side om gangen - og der kopiering av tekst for sitering ikke går).
Loggført
VilhelmW
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #44 Lagt ut: januar 26, 2010, 18:53:38 »

Yepp, jeg konstaterer at jeg var litt treig tidligere på dagen. Burde tatt hva TAS står for ....Jeg har et sånt 2-årig pdf.abbonement på "Stereophile" og et ordinært på "Fidelity". Så kjøpes bl.a. "HiFi News" eller "HiFi+" sånn nå og da. Og så leses / nytes "TONE Audio magazine" hver gang et nytt nr. kommer ut. Det er nok for meg.

Får sjekke ut hva TAS skriver om "Classic"en. Det er utvilsomt en veldig bra vinylspiller til prisen. For egen del, er jeg storfornøyd med Scout'en min, men har en liten drøm om å erverve en Aries 3 - en gang.

mvh. VilhelmW 
Loggført

Mvh. VilhelmW

zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #45 Lagt ut: januar 27, 2010, 10:44:16 »

Jøss, en som ikke havnet i halleluja-modus:
VPI 30th Anniversary Classic Turntable with JMW-10.5i Special Edition Tonearm, Brian Bloom, January 03 2010
http://www.audaud.com/article.php?ArticleID=6815
"I still think that perhaps performance could have been improved with an even more expensive cartridge; however its characteristic lack of drive seemed to carry over regardless of cartridge and/or equipment changes." Utstyr og pickuper han brukte var "Bowers and Wilkins 703 loudspeakers, NAD C355BEE, Sonneteer Sedley Phonograph Preamplifier, Clearaudio Virtuoso Cartridge ($875), Grado Reference Platinum Cartridge (~$300), Marantz TT-15S1 Turntable (for comparison), Audioquest cables."

Her en som virker fornøyd med det han hører:
VPI 30th Anniversary Classic Review, Steve Guttenberg Oct 21, 2009
http://www.hemagazine.com/VPI_30th_Anniversary_Classic_Review
men som så langt jeg kan se ikke forteller hvilke(n) pu og øvrig oppsett han brukte.
Loggført
impulse
Hifi Freak
Innlogget Innlogget

Skribent i Fidelity og medlem av Hornalliansen.

« Svar #46 Lagt ut: januar 27, 2010, 10:55:23 »

Vel, vel. Uansett hvor bra et produkt er, finnes det noen som ikke går i taket. Uten å kritisere for mye, var det vel ikke akkurat referansekvalitet på utstyret til førstemann her...
Etter å ha hørt denne spilleren endel i Fidelitys referanseoppsett med Ortofon MC 7500 og DP Riaa, er "Characteristic lack of drive" definitivt ikke noe jeg kjenner meg igjen i, bare for å ha sagt det.
« Nyeste redigering: januar 27, 2010, 11:07:13 av impulse » Loggført

- Wilson Benesch ACT One Turntable / Koetsu Urushi/Dynavector xx2
- TentLabs drivverk / APL Dac-S 
- Denon TU 850 
- Hovland HP 100i MC 
- 300B S.E.T. m. WE og Hørning OPT
- Impulse H2 Oblivion 
- Oblivion Energetic kabling 
- Base, Celius netttfilter

Det er makt i de foldede horn !
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #47 Lagt ut: januar 27, 2010, 11:08:23 »

Vel, vel. Uansett hvor bra et produkt er, finnes det noen som ikke går i taket. Uten å kritisere for mye, var det vel ikke akkurat referansekvalitet på utstyret til førstemann her...
etter å ha hørt denne spilleren endel i Fidelitys referanseoppsett med Ortofon MC 7500 og DP Riaa, er "Characteristic lack of drive" definitivt ikke noe jeg kjenner meg igjen i, bare for å ha sagt det.

Bare hyggelig å høre det, bare for å ha sagt det Glad Og for å legge til, uvhengig av utstyr, så er jeg enig enig med Harry Weisfeld i "det-avhenger-av-øret-som-hører" argumentet når han skriver (August 6, 2007 at 06:12:09):
"[...]My son plays the trombone and piano and has sung in over 40 plays, he listens completely different than the way I listen. I grew up going to Carnegie and Avery Fisher Hall and the sound that makes me think it's real is not his sound. That's what makes this hobby so interesting. HW"
hentet fra: http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=vinyl&n=677831&highlight=HW&r=
Loggført
terryboy
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #48 Lagt ut: januar 27, 2010, 14:08:21 »

Yepp, jeg konstaterer at jeg var litt treig tidligere på dagen. Burde tatt hva TAS står for ....Jeg har et sånt 2-årig pdf.abbonement på "Stereophile" og et ordinært på "Fidelity". Så kjøpes bl.a. "HiFi News" eller "HiFi+" sånn nå og da. Og så leses / nytes "TONE Audio magazine" hver gang et nytt nr. kommer ut. Det er nok for meg.

Får sjekke ut hva TAS skriver om "Classic"en. Det er utvilsomt en veldig bra vinylspiller til prisen. For egen del, er jeg storfornøyd med Scout'en min, men har en liten drøm om å erverve en Aries 3 - en gang.

mvh. VilhelmW 
Du bør i tillegg sjekke hva HiFi+ har å si om VPI Classic i Issue 68 (som stadig står igjen i enkelte av Narvensens butikker). I dette nummeret roser Roy Gregory den nye Classic spilleren i sin fulle test av denne. I nummeret etter følger det en oppfølgingstest hvor man ser hva man får utover standardoppsettetet ved oppgradering av arm, motorstyringsenhet og VPI's ytterring/peripheral clamp.

I det nevnte Issue 68 (Awards 2009 nummeret) blir sogar VPI Classic kåret til Turntable of the Year!! Glad at modermagasinet kåret TW Acustic Raven One til årets platespiller, da det nettopp var en VPI spiller og en TransRotor spiller som var igjen som kandidater da jeg valgte å gå for min lille ravn Gliser.
« Nyeste redigering: januar 28, 2010, 09:01:58 av terryboy » Loggført
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #49 Lagt ut: januar 27, 2010, 17:34:25 »

Du bør i tillegg sjekke hva HiFi+ har å si om VPI Classic i Issue 68 (som stadig står igjen i enkelte av Narvensens butikker). I dette nummeret roser Roy Gregory den nye Classic spilleren i sin fulle test av denne. I nummeret etter følger det en oppfølgingstest hvor man ser hva man får utover standardoppsettetet ved oppgradering av arm, motorstyringsenhet og VPI's ytterring/peripheral clamp.

Siterer meg selv fra litt lengre opp i tråden:
"Btw, i en review i hifi+ (nr 68) skriver anmelderen at man kan få Classic spilleren med en "optional VTA adjuster" mot et tillegg på usd 700. Ser ikke noen slik option i prislisten til VPI. Lurer derfor på om det er et tillegg til armbasen det er snakk om, eller om det snakk om å få spilleren levert med 10.5i armen istedet for 10.5i SE versjonen som normalt følger Classicen? Noen som vet?"

Den andre artikkelen (Hifi+ nr 69) om oppgraderingsmuligheter nevner ikke "optional VTA adjuster" i det hele tatt. Da tolker jeg det dit hen at artikkelforfatteren i første artikkel trodde det var mulig å betale 700 ekstra for å få spilleren levert med en 10.5i arm istedet for SE armen (700 er prisforskjellen på de to armene iflg. prislisten hos VPI). Om dette er mulig eller ikke vet jeg jo ikke sikkert, men siden dette ikke nevnes i oppgraderingsartikkelen i Hifi+, og det heller ikke står om dette på VPIs hjemmeside, og TAS heller ikke sier noe om det, så antar jeg at 10.5i armen ikke er noe man kan velge å få spilleren levert med. Correct me if I am wrong please!

Oppgraderingsartikkelen i Hfi+ nr 69 nevner forøvrig ikke alternativet med "stainless-steel version of  the Classic’s arm ($200)" som HP i TAS gjør i siste nummer (sitert litt opp i tråden her).

PS: Tidligere utgaver av hifi+ kan kjøpes enkeltvis for usd 5.99 i pdf utgave på den linken jeg oppga fire/fem meldinger opp i tråden.
Loggført
Skink_123
Bransjeaktør
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #50 Lagt ut: januar 28, 2010, 09:00:23 »

Siterer meg selv fra litt lengre opp i tråden:
"Btw, i en review i hifi+ (nr 68) skriver anmelderen at man kan få Classic spilleren med en "optional VTA adjuster" mot et tillegg på usd 700. Ser ikke noen slik option i prislisten til VPI. Lurer derfor på om det er et tillegg til armbasen det er snakk om, eller om det snakk om å få spilleren levert med 10.5i armen istedet for 10.5i SE versjonen som normalt følger Classicen? Noen som vet?"

Den andre artikkelen (Hifi+ nr 69) om oppgraderingsmuligheter nevner ikke "optional VTA adjuster" i det hele tatt. Da tolker jeg det dit hen at artikkelforfatteren i første artikkel trodde det var mulig å betale 700 ekstra for å få spilleren levert med en 10.5i arm istedet for SE armen (700 er prisforskjellen på de to armene iflg. prislisten hos VPI). Om dette er mulig eller ikke vet jeg jo ikke sikkert, men siden dette ikke nevnes i oppgraderingsartikkelen i Hifi+, og det heller ikke står om dette på VPIs hjemmeside, og TAS heller ikke sier noe om det, så antar jeg at 10.5i armen ikke er noe man kan velge å få spilleren levert med. Correct me if I am wrong please!

Oppgraderingsartikkelen i Hfi+ nr 69 nevner forøvrig ikke alternativet med "stainless-steel version of  the Classic’s arm ($200)" som HP i TAS gjør i siste nummer (sitert litt opp i tråden her).

PS: Tidligere utgaver av hifi+ kan kjøpes enkeltvis for usd 5.99 i pdf utgave på den linken jeg oppga fire/fem meldinger opp i tråden.

VPI kan som regel sette på en annen arm om du vil, de kan tilogmed ta en arm tilbake for så å selge deg en dyrere en der du kun betaler mellomlegget -mener- jeg å huske. Vel og merke innen rimelighetens tid etter du har kjøpt spilleren.
Loggført

VilhelmW
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #51 Lagt ut: januar 28, 2010, 09:23:31 »

VPI kan som regel sette på en annen arm om du vil, de kan tilogmed ta en arm tilbake for så å selge deg en dyrere en der du kun betaler mellomlegget -mener- jeg å huske. Vel og merke innen rimelighetens tid etter du har kjøpt spilleren.

Og jeg kan også være "avtaker" av armrør + lodd, d.v.s. alt over nåla, fortrinnsvis JMW9 eller JMW9T-arm.
Jeg er nemlig i markedet etter ei arm nr.2 for å kunne montere en p.u. nr. 2 på...Så er det noen av dere som tenker å oppgradere arma på Vpi'en, eller har en til overs, er det bare å ta kontakt.

De av dere som ikke har prøvd Mini-TNT-Feet's på Vpi'en, bør absolutt prøve. Det er en skikkelig oppgradering, iallefall av Scout.

Med tanke på omtalen / testen av Vpi Classic; Noen som veit når neste nr. av "Fidelity" kan forventes i postkassene?

mvh. VilhelmW

Loggført

Mvh. VilhelmW

roger
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

Jeg digger dette forum!

« Svar #52 Lagt ut: januar 28, 2010, 19:45:30 »

Som sagt tidligere, hvis det er noen som har lyst til å teste Classic'en opp mot en eller flere andre VPI-modeller, så kan jeg stille med Classic'en min. Den er selvfølgelig ikke "verdens beste", men jeg mener at den er et godt kjøp.
Mvh Roger
Loggført
Gunnar_Brekke
Hifi-entusiast
Utlogget Utlogget

Skribent i Fidelity

« Svar #53 Lagt ut: januar 28, 2010, 19:49:11 »

Hei.

Fidelity 43 leveres fra trykkeriet om en uke i dag.
Så får dere sjekke postkassene noen dager senere.

mvh
Gunnar Brekke
Loggført
slartibartfast
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #54 Lagt ut: januar 28, 2010, 19:53:09 »

Den er selvfølgelig ikke "verdens beste", men jeg mener at den er et godt kjøp.
Mvh Roger

Helt enig!  Glad

jeg, for min del trenger ikke mere platespiller enn dette...  

@Roger:  har du også en "plopp" i høyttaleren når du slå motoren til spilleren av og på? er vel en ground problem vil jeg tror...

hilsen

david

Loggført

VilhelmW
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #55 Lagt ut: januar 28, 2010, 20:34:31 »

Hei.

Fidelity 43 leveres fra trykkeriet om en uke i dag.
Så får dere sjekke postkassene noen dager senere.

mvh
Gunnar Brekke

Håper det kommer like kjapt som de to siste nr. har gjort...

Og din uttalelse tilsluttes, Roger. Jeg er meir enn godt nok fornøyd med Scout'en min! Men drømmen om en Aries 3 lever....

Gliser mvh. VilhelmW
Loggført

Mvh. VilhelmW

roger
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

Jeg digger dette forum!

« Svar #56 Lagt ut: januar 28, 2010, 21:29:45 »

Den er selvfølgelig ikke "verdens beste", men jeg mener at den er et godt kjøp.
Mvh Roger

Ploppen er der, men svakt. Jeg tror ikke det er et jordingsproblem. Dette finner du i mange platespiller+RIAA. Jeg kjører min ved maks forsterkning, og da skal det svært lite signal til for å generere denne lille ploppen.
Mvh Roger

Helt enig!  Glad

jeg, for min del trenger ikke mere platespiller enn dette...  

@Roger:  har du også en "plopp" i høyttaleren når du slå motoren til spilleren av og på? er vel en ground problem vil jeg tror...

hilsen

david

Loggført
Karlinn
Hifi-entusiast
Utlogget Utlogget

Gizmonaut

« Svar #57 Lagt ut: januar 29, 2010, 08:05:01 »

Etter å ha hørt denne spilleren endel i Fidelitys referanseoppsett med Ortofon MC 7500 og DP Riaa, er "Characteristic lack of drive" definitivt ikke noe jeg kjenner meg igjen i, bare for å ha sagt det.

Jeg husker min kort erfaring med scoutmaster, vpi tonearm og transfiguration orpheus i et pass labs xono riaa. Jeg kan også godt sige at energy drive var kanskje ikke dens sterke side, men den efterlatt musikk på en ganske nøytral og en overbevisende måte. Nu er mc7500 kanskje lidt monitor aktiv i lyden, ihvertfall ikke et favoritt herfra Glad. Bør kanskje at pares sammen med annen pu? 
Loggført

a gizmologist in hyperdimensional reality
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #58 Lagt ut: januar 29, 2010, 15:08:56 »

Takker. Når det gjelder 10.5i armen skriver VPI selv om denne at:
"A secondary mounting with under-base has been placed between the arm rest and the arm lift to greatly improve the arm's rigidity. This literally makes this the only arm that can do VTA adjustments while listening and then be locked as rigid as a solid mounted arm. Do not discount this function, it counts for the speed and low bass detail in the 10.5i. " fra http://www.vpiindustries.com/arm_jmw105i.htm (min uthev.)

så....vil det si at man går man glipp av "the speed and low bass detail in the 10.5i" om man heller går for standard armen (10.5i SE) til Classicen?

Ser av manualen til Classicen at det er noen skruer som må løsnes på før man kan stille VTA,

"To adjust the arm height, loosen the two setscrews on the base of the arm assembly, put a record on the platter, turn the adjustment wheel above the base. When the arm is parallel to the record, tighten the screws.  That is the zero adjustment point and you should begin with the arm at that point.  You can lower the arm for more bass energy or raise the arm for more treble energy."

og det er jo litt dumt om man f.eks ønsker å bytte kjapt mellom to armrør med ulike puer....eller bare stille om fra 80-talls til 200g vinyl..eller?

Lurer ellers på (mye rart Glad) om 10.5i armen også blir oppgradert tilsvarende som det Harry W. sa i TAS om 10.5i SE armen på den "revised" utgaven av Classicen som der ble omtalt, der armen er "increased by 6mm “for lower tracing error and better tracking.” " Noen som vet?
Loggført
VilhelmW
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #59 Lagt ut: januar 30, 2010, 14:38:09 »

Bare et lite spørsmål, siden det nevnes her i tråden: Justerer dere armhøyden når dere går fra standard vinyltjukkelse til skiver av tjukkere kaliber ( 180 grams og derover )?

mvh. VilhelmW
Loggført

Mvh. VilhelmW

roger
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

Jeg digger dette forum!

« Svar #60 Lagt ut: januar 30, 2010, 15:14:49 »

Bare et lite spørsmål, siden det nevnes her i tråden: Justerer dere armhøyden når dere går fra standard vinyltjukkelse til skiver av tjukkere kaliber ( 180 grams og derover )?

mvh. VilhelmW

Nei, det må være for de med ekstreme hifi-nevroser. Bare regn på hvor mye tykkelsen på ei LP-skive har å si for VTA. I min verden er dette helt ubetydelig. Men, det er sikkert andre som mener noe annet.
Mvh Roger
Loggført
slartibartfast
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #61 Lagt ut: januar 30, 2010, 18:04:32 »

nei- det blir for mye styr... når jeg har plata i hånden så vil jeg høre på musikk NÅ  Blunker

hilsen

david
Loggført

zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #62 Lagt ut: januar 30, 2010, 18:54:49 »

Håper ikke "alle" har tenkt å svare på dette i denne tråden, for da drukner lett spørsmålene om JMW armene og Classicen.

Til saken/alle: Hvor lett/kjapt er det å justere VTA på standard armen (10.5i SE)? Er den i det hele tatt egnet dersom man f.eks ønsker kjapt å kunne bytte til armrør nr.2 med annen pu der man også kan ha behov for å justere VTA, eller er 10.5i armen et "must" om man har slike behov?
Loggført
ssm
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #63 Lagt ut: januar 31, 2010, 15:42:39 »

10m5i armen er rask å justere VTA på , det gjør du(med litt trening) når nåla er i rilla....

uansett vil jeg fraråde å skru på dette hele tiden ( for hvert platebytte) skru til du finner din lyd , og behold innstillingen , og nyt musikk.

Jeg kunne nok ikke tenke meg å gå tilbake til en arm fra JMW som ikke har vta "on the fly"

ulike armrør og pu høyder vil selvsagt ha behov for endring av vta.....

man teller da bare på gradskiven og legger til/trekker fra antall delinger og runder,,,,,

du stiller om(forutsatt at du kjenner til hvor go-innstillingen er , på under ett minutt.

UTEN VERKTØY.

Mvh Espen
Loggført

Papphorn

Vpi

Mcintosh
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #64 Lagt ut: januar 31, 2010, 16:08:01 »

10m5i armen er rask å justere VTA på , det gjør du(med litt trening) når nåla er i rilla....

uansett vil jeg fraråde å skru på dette hele tiden ( for hvert platebytte) skru til du finner din lyd , og behold innstillingen , og nyt musikk.

Jeg kunne nok ikke tenke meg å gå tilbake til en arm fra JMW som ikke har vta "on the fly"

ulike armrør og pu høyder vil selvsagt ha behov for endring av vta.....

man teller da bare på gradskiven og legger til/trekker fra antall delinger og runder,,,,,

du stiller om(forutsatt at du kjenner til hvor go-innstillingen er , på under ett minutt.

UTEN VERKTØY.

Takk Espen. Da venter jeg bare på å høre fra noen som har erfaring med SE armen som følger Classicen som  default. Har jo tittet i manualen, et par skruer som må løs, men lurer da på om dette er "gjort i håndvending" eller om det er pusle pusle. Dersom man skulle gå for en Classic  hadde det jo vært ønskelig med mulighet til kjapt å kunne bytte til et annet armrør med annen pu - og justere VTA om det trengs. (ikke sikker på hvem denne "man" er, men "noen" som ikke helt har bestemt seg)  En av forcene til JMW armene dette...og du var vel den som først tipset meg om det en gang i fjor her, kjappere enn å skifte headshell på arm med løst shell, mindre justering... 

PS: Håper du kan spise annet enn grøt og suppe nå Espen!  Glad
Loggført
Gunnar_Brekke
Hifi-entusiast
Utlogget Utlogget

Skribent i Fidelity

« Svar #65 Lagt ut: januar 31, 2010, 16:42:39 »

Hei.

Selv på "billigversjonen" av armen (10,5 SE - den uten VTA-tårnet) er det enkelt å justere VTA.
Man kan sogar justere "on the fly" (mens nålen ligger i rilla) på denne armen - bare man er
forsiktig nok.
Armens høyde er i utgangspunktet låst med en umbraco-skrue. Etter å ha løsnet på denne kan
man ved å vri på "seilskuterattet" justere høyden opp og ned. Jeg vil likevel anbefale at man
etter å ha funnet optimal høyde skrur til skruen igjen - for å forbedre rigiditeten i montasjen.
Med tanke på denne forbedrede rigiditeten kan det faktisk tenkes at "billig-versjonen" spiller
bedre enn fullversjonen av armen (10,5i - den med VTA-tårnet).

Er man utstyrt med flere armrør er det naturlig å bruke mellomlegsplater mellom armen og
(den laveste) pickupen slik at man ikke trenger å justere VTA ved raske armbytter.

mvh
Gunnar Brekke
Loggført
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #66 Lagt ut: januar 31, 2010, 17:02:23 »

Hei.

Selv på "billigversjonen" av armen (10,5 SE - den uten VTA-tårnet) er det enkelt å justere VTA.
Man kan sogar justere "on the fly" (mens nålen ligger i rilla) på denne armen - bare man er
forsiktig nok.
Armens høyde er i utgangspunktet låst med en umbraco-skrue. Etter å ha løsnet på denne kan
man ved å vri på "seilskuterattet" justere høyden opp og ned. Jeg vil likevel anbefale at man
etter å ha funnet optimal høyde skrur til skruen igjen - for å forbedre rigiditeten i montasjen.
Med tanke på denne forbedrede rigiditeten kan det faktisk tenkes at "billig-versjonen" spiller
bedre enn fullversjonen av armen (10,5i - den med VTA-tårnet).

Er man utstyrt med flere armrør er det naturlig å bruke mellomlegsplater mellom armen og
(den laveste) pickupen slik at man ikke trenger å justere VTA ved raske armbytter.

Jamen, jamen, hvorfor må det være SÅ enkelt? He he, tusen takk Gunnar, nok et vurderingsmoment ryddet av veien. Hadde heller ikke falt meg inn å tenke på mellomlegg mellom pu og arm, eller bedre rigiditet med "fast" arm, å være rigid er jo normalt ikke ansett som noen fordel. Takk igjen! Glad

Edit: en skvinefein jettet
« Nyeste redigering: januar 31, 2010, 19:48:29 av zimon » Loggført
ssm
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #67 Lagt ut: februar 06, 2010, 19:43:59 »

Hei , dette med flere armrør har jeg tenkt på og , men i og med at ramrørene koster litt , og disse spillerne er såre enkle å sette opp , samt at man kanskje har en viss klasse på den ene pu en , og dertil vil opp på det samme tilnærmingsvis på den andre , blir det relativt dyrt,.....

men klart har man råd til å sitte med pu er av en viss klasse er det gjevt med to armrør(eller flere)

For #utøvere# med en relativt rimlig pickup syntes jeg dette blir bare tull....Legg heller merkostnaden i en , dyrere pickup og få bedre lyd ,. og mindre fikling....

for feks en som jobber for ett magasin , tester pickuper osv....som Brekke , Rudi og Arve , er helt klart dette flott.....

for oss andre som ikke yhar passert 15k grensa på pickupen , bruk heller tiden på å treffe goinnstillingen......

Mvh Espen
Loggført

Papphorn

Vpi

Mcintosh
slartibartfast
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #68 Lagt ut: februar 06, 2010, 20:08:30 »

for oss andre som ikke yhar passert 15k grensa på pickupen , bruk heller tiden på å treffe goinnstillingen......

Mvh Espen

...og pengene til å kjøpe flere plater!!!   Blunker

hilsen

david
Loggført

ssm
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #69 Lagt ut: februar 06, 2010, 20:41:41 »

........................................Ikke minst David , og til den som har både pickup som likes , VPI og plater , hva med en VPI vaskemaskin....? det blir pickupen din gla for i allefall.....å så så mye trivligere å spille da....

Vaskere fra vpi fåes kjøpt fra ca 4500,-og oppover (3 modeller)

hos TAA som selger øvrig vpi-snacks.....dessuten er lageret for tilbehør i boks der nede slik av vi brukere(som ikke lengere kan leve uten) har mulighet for å skaffe rensevæske , sugerør og  koster.....dette er jo evighetsmaskiner....gudene vet hvor mange år Ringstrøm har hatt sin....( det var visst ikke få sa han bak disken) dette er modell nr 2 som Ringstrøms vasker sine plater som kundene skal ha på-....Ringstrøms er jo en av Oslos ledende på bruktvinyl.

Mvh Espen
Loggført

Papphorn

Vpi

Mcintosh
slartibartfast
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #70 Lagt ut: februar 06, 2010, 20:53:28 »

jeg nevnte det på en annen sted i forumet allerede, men jeg kan bare anbefale denne rensevæsken til plater- fant en dansk webshop som selger den:

http://www.sportsfilter.dk/product.asp?product=3018&lang=se

blandes 1:150 (gir masse rensvæske) og har blitt blodtestet av tyske vinylfreaks - alle som testet den bruker ikke noe annet lenger....  (og til denne prisen...)

cheers

david

Loggført

Audiophile-Arve
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #71 Lagt ut: februar 06, 2010, 21:59:50 »

Det går sjølvsagt an å kjøpe ein perfekt pickup. Det er fleire kandidatar å velje mellom, og når du kjem over 15 kkr-grensa, går du eigentleg ikkje feil same kva du gjer, sjølv om det er vesensskilnadar mellom dei. Eg er tilbøyeleg til å meine at smak og behag er meir avgjerande enn kvalitet når vi er så høgt oppe i pris, men dette kan absolutt diskuterast.

Eg er for tida i inne i ei alternativt opplegg, som går på å spele med to pickupar. Når pickupskift går så fort som det gjer med VPI, er dette veldig greitt. Og sjølv om dei to alternativa ikkje på langt nær er så gode som t.d. ein Te Kaitora Rua frå Dynavector, eller LP til Benz, er dei i stand til å gjere skikkeleg gode jobbar på somme felt. Dette har eg hatt for vane i "alle" år, og har i mi glansperiode veksla mellom alternativ som Denon 103, Van den Hul MC10, Grace F9, Accuphase AC 1 og nokre andre. Overgangen frå EPA 100-arm (der det var relativt greitt å skifte pickup) til Eminent Technology ET 2 (som var ein betre arm, men der det trass alt tok 15 minutt å oppjustere ein ny pickup) gjorde at eg bestemte meg for berre ein pickup.
Skulle eg velje på absolutt øvste hylle, hadde eg nok gått for ein superpickup i ein supertangentialarm og vore fornøgd med det, men eg er faktisk ganske fornøgd med skiftingane. I tillegg til at eg har rimeleg god lyd, skjerpar skiftingane meg, slik at eg held meg åndsfrisk. Det er ikkje sikkert det hadde gått så greitt om alt hadde vore "perfekt".... Gliser (og så har eg mykje pengar att til å halde meg med ein dekadent livsstil.)
Loggført

Helsing Arve

zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #72 Lagt ut: februar 06, 2010, 22:18:28 »

Eg er for tida i inne i ei alternativt opplegg, som går på å spele med to pickupar. Når pickupskift går så fort som det gjer med VPI, er dette veldig greitt.

Er vel noe ala det jeg tenker. Utgangspunktet for mitt behov var å  kunne veksle til en B-pu for prøvelytt av brukte plater....men jo mer jeg har tenkt, lest og hørt, jo mer heller jeg til at man vel finner frem til en pu (rimelig eller dyr) som har sin styrke på noen områder, en annen som en fortrekker til noe annet osv. Si gjerne at ulike puer har ulike klangkarakter, og at man matcher pu og musikktyper osv.

Enig med Espen i at armrør til VPI er dyrt. Selv har jeg jo ikke en VPI enda, så jeg er nå bare på tenkestadiet. Men okke som, som Arve sier så trenger man nødvendigvis ikke de dyreste puene for å få glede av utstyret. For min del blir det dog nødvendig å forholde meg til ett armrør en god stund fremover desom jeg nå skulle kjøpe en VPI. Får da heller bruke "gamlespilleren" til "fretex-platene". Men det er uansett kjekt å vite at muligheten er der om lommeboka tillater det. Noe av det man ser etter når man undersøker nye produkter som koster litt, er jo at de har muligheter, at de ikke lukker døra for utvidelser/oppgraderinger - kall det hva du vil - muligheter. Om man får brukt - eller bruk for - alle mulighetene er en annen sak. Likvel kjekt å vite at de er der Glad
Loggført
lille hiawata
Hifi-entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #73 Lagt ut: februar 06, 2010, 22:33:30 »

Hei fleksibilitet koster penger. 2 armrør med lodd og 1 ekstra pu blir fort noen kroner. Om man finner vinylsoundet man virkelig liker, er det ikke bedre å fleske til i sortimanget til Dynavector for eksempel? Har man gryna kan man jo ha 3 cd spillere og 2 pickoppsett. Men det fins jo mange måter man kan tune et anlegg på. Det tar kortere tid å bytte noen rimelige kabler, enn armrørstyr og ev pickupbytte. De fleste klarer seg jo med en bil. Mvh Geir
Loggført
ssm
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #74 Lagt ut: februar 06, 2010, 22:40:45 »

Jeg er av den oppfatning av at det er i vinylen jeg henter golyden frem....derfor har jeg en relativt både dyr pu og spiller/riaa....Jeg spiller gamle plater med samme pu som nye audiofile. MEN jeg ser over skivene først , det gir meg ingen glede av å høre på musikk om nåla hopper og danser over plata , slike plater er uansett søppel( kan lages noe annet av) disse platene som er vandalisert slik , er ofte 80 talls innspillinger , som får kjøpt for 10 spenn , ergo ikke mye å ødlegge en denon 103 for heller rett og slett.

Sistnevnte er forøvrig en flott pickup til en enda flottere pris !

Platene mine er alltid rene , no småknitring lever jeg med , og den blir mindre med bra nål enn en nål på en superbillig pickup (noen hundrelappers)ANG:RILLESTØY

Men jeg tviler nå på at de som kjøper vpi eller andre platespillere til en slik pris , gyver etter å få nåla slengt ut av rillene pga stygge hakk i platene , derfor har en såkalt Loppis-pickup aldri vært noe tema for meg.

på den samme sti kan det være verdt å merke seg at det kan være lurt å kjøpe inn der smertegrensen er nådd , for med pu er er det alltid stopp engang , da må man ha ny , og venne seg til superpickuper for så å dale ned på ett mye lavere nivå kan være hardt vil jeg tro.....Kanksje det er "lurt" å stoppe der man føler at man i allefall ikke tenger å spare i månedsvis for å kjøpe en ny , ha flax med bil,hus,kjerring og sykkelen til poden holder , før man til syvende og sist kanskje , kanskje kan få kjøpt en ny pickup , og har kjerringa mensen så blir det ikke no av da heller..... Gliser

NEI , dette er en trivlig hobby , selv har jeg fått høre mange bra oppsett med vinyl , men vi må ikke glemme at det er for musikken vi driver denne galskapen , og holde litt fokus på den , for det er da visserligen slik at jeg koste meg glugg ihjel sist jeg fikk servert Jazz med denon 103 , hørte Well tempered med ny ut av "pakka" AT 95E ( en gobit) holdt jo på å sette maten i halsen...., eller satt opp en rega med grado av en rimlig sort.....

Vi befinner oss i marginalenes verden , på silkeline !

Fordelen med bra platespillere , slik som VPI er jo selvsagt at man ikke trenger ny spiller eller arm for å kjpøpe seg en dyr pickup NÅR man får lyst....og er verk og arm bra , gir det bedre lyd med en billig pickup også....

Mvh Espen

Loggført

Papphorn

Vpi

Mcintosh
ssm
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #75 Lagt ut: februar 06, 2010, 22:45:20 »

Hei fleksibilitet koster penger. 2 armrør med lodd og 1 ekstra pu blir fort noen kroner. Om man finner vinylsoundet man virkelig liker, er det ikke bedre å fleske til i sortimanget til Dynavector for eksempel? Har man gryna kan man jo ha 3 cd spillere og 2 pickoppsett. Men det fins jo mange måter man kan tune et anlegg på. Det tar kortere tid å bytte noen rimelige kabler, enn armrørstyr og ev pickupbytte. De fleste klarer seg jo med en bil. Mvh Geir

Med en XV-1s fra Dynavector i armen , hadde jeg neppe "sydd sammen" spiller og anlegg med kabler til noen få hundrelapper og fått en skikkelig brems der , men la oss ikke gjøre dette til en kabeldebatt....

For ordens skyld , vpi er låter fantastisk med en xv1-s......avid acutus også forresten , fantastisk med stor F.....

Avid og VPI har litt lik filosofi , få modeller , består år etter år , med enkelte små endringer , kan oppgraderes , med psu etc......jeg er vpi fan på min hals , skulle jeg hatt noe annet måtte det nok blitt Avid.....

Espen

Mvh Espen
Loggført

Papphorn

Vpi

Mcintosh
gut_man
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Medlem av Hornalliansen og NBPM

« Svar #76 Lagt ut: februar 07, 2010, 01:57:39 »

Kult Kult Kult xv-1s er mao en ganske god PU da  Gliser, og VPI en ganske god platespillerprodusent  Gliser
Loggført

Avantgarde Duo Omega,DefinitiveTechnology Supercube Ref
PC m/Lynx AES16e, dCS Paganini dac
Aesthetix IO signature, VPI TNT m superplatter og oppgraderinger,Lenco PTP4, Kuzma 4point,Airtangent reference, Airtangent 2b,Dynavector DRT XV-1s,Van den Hul the Canary, VdH Grasshopper GLA
Aesthetix Callisto, BorderPatrol S10 exd
ErosLoveking
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Life is too short for boring hifi-muzak!

« Svar #77 Lagt ut: februar 07, 2010, 02:03:38 »

VPI en ganske god platespillerprodusent  Gliser

VPI er helt greit
Loggført

Manley Shrimp+Snapper, Impulse H6, Ear324, VPI Ssm, Benz LP, Lyra Skala+Helikon mono, AT33ev, KimberSilverstr, Furutech, Sony dvd,Grace M903, VPI 17.5, Sennh.HD650+AKG K701m+Beyerd.T1, Cayin HA-1A, iMac, Wurlitzer 2410.  "Den beste, med de beste" ?? Gnagsår langt under streken. Patetiske skinnhellige, up yours. sic!
Zomby_Woof
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Reety awrighty!!

« Svar #78 Lagt ut: februar 07, 2010, 07:45:35 »

VPI er helt greit
Njah... Ikke ta helt av, gutter. Til å leve med, vil jeg si.  Gliser
Loggført

zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #79 Lagt ut: februar 07, 2010, 08:53:31 »

Jeg er av den oppfatning av at det er i vinylen jeg henter golyden frem....derfor har jeg en relativt både dyr pu og spiller/riaa....Jeg spiller gamle plater med samme pu som nye audiofile. MEN jeg ser over skivene først , det gir meg ingen glede av å høre på musikk om nåla hopper og danser over plata , slike plater er uansett søppel( kan lages noe annet av) disse platene som er vandalisert slik , er ofte 80 talls innspillinger , som får kjøpt for 10 spenn , ergo ikke mye å ødlegge en denon 103 for heller rett og slett.

I min oppfølger til Audiophile-Arves innlegg om bruk av to armrør for å veksle mellom ulike pu skrev jeg at (lagt til understrekning her): 
Er vel noe ala det jeg tenker. Utgangspunktet for mitt behov var å  kunne veksle til en B-pu for prøvelytt av brukte plater....men jo mer jeg har tenkt, lest og hørt, jo mer heller jeg til at man vel finner frem til en pu (rimelig eller dyr) som har sin styrke på noen områder, en annen som en fortrekker til noe annet osv. Si gjerne at ulike puer har ulike klangkarakter, og at man matcher pu og musikktyper osv.

Jeg har altså for min del funnet andre grunner til å ønske to armrør (eventuelt to headshell) enn de du her ser ut til å gå i rette med.

Dog forbeholder jeg meg retten til å prøvelytte/lytte til brukte plater med en billig eller utrangert pu, men jeg vil selvsagt ikke kjøpe et dyrt armrør til en VPI bare for å dekke et slikt behov. Enkelt sagt, man får flere Rega P1 eller noe annet billig til prisen av et VPI rør, og man trenger i grunn bare en til et slikt formål. Har man eventuelt en gammel spiller fra som kan brukes, som jeg har, så blir investeringen null.
Loggført
ErosLoveking
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #80 Lagt ut: februar 07, 2010, 08:57:14 »

men hvorfor oppta ekstra plass med ei roterende spekefejøl som B-spiller, når du likesågreit kan ha ei ekstra arm med PU liggende?
Loggført

Manley Shrimp+Snapper, Impulse H6, Ear324, VPI Ssm, Benz LP, Lyra Skala+Helikon mono, AT33ev, KimberSilverstr, Furutech, Sony dvd,Grace M903, VPI 17.5, Sennh.HD650+AKG K701m+Beyerd.T1, Cayin HA-1A, iMac, Wurlitzer 2410.  "Den beste, med de beste" ?? Gnagsår langt under streken. Patetiske skinnhellige, up yours. sic!
Audiophile-Arve
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #81 Lagt ut: februar 07, 2010, 09:12:40 »

VPI er helt greit
Ein skal høyre mykje før øyrene fell av. No trur eg dei heng litt lause somme stadar...
Loggført

Helsing Arve

ErosLoveking
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #82 Lagt ut: februar 07, 2010, 09:15:21 »

du vet Arve, vi må passe på entusiasmen, hvis ikke vil postkassa være stappfull med PM med spørsmål om kjøp.  Blunker

for egen del kunne jeg gjerne tenkt meg en Classic som ekstra-spiller på platerommet.
Loggført

Audiophile-Arve
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #83 Lagt ut: februar 07, 2010, 09:18:43 »

men hvorfor oppta ekstra plass med ei roterende spekefejøl som B-spiller, når du likesågreit kan ha ei ekstra arm med PU liggende?
Ikkje tull då! Eg vill iallfall heilt klart føretrekke to-tre-fire komplette riggar. Som riaa har eg ein ARC SP 10, med to riaa-inngangar, så eg tykte det var veldig greitt å ha VPI SSM + LP12. Det er endå enklare enn å skifte armrør. Plass er sjølvsagt ei utfordring, men vi har folk rundt oss som har Aestetix-riaa, med tre inngangar, og som kanskje skulle hatt ein til?

Ein kan rett og slett ikkje ha for mange platespelarar (eller armrør eller pickupar).  
Loggført

Helsing Arve

Audiophile-Arve
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #84 Lagt ut: februar 07, 2010, 09:19:50 »

du vet Arve, vi må passe på entusiasmen, hvis ikke vil postkassa være stappfull med PM med spørsmål om kjøp.  Blunker

for egen del kunne jeg gjerne tenkt meg en Classic som ekstra-spiller på platerommet.

Det er då ingen (bortsett frå forhandlarane) som sel VPI? Det har eg aldri gjort. Berre kjøpt...
Loggført

Helsing Arve

ErosLoveking
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #85 Lagt ut: februar 07, 2010, 09:47:32 »

Arve, hverken VPI ssm eller LP12 er hva jeg vil kalle "spekefjøl".  Blunker

Har 3 spiller oppkoblet, så jeg vet litt om det der med plass.   Øyerulling
Loggført

ssm
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #86 Lagt ut: februar 07, 2010, 09:56:21 »

VPI er helt greit

du får satse på å oppgradere til en høyere modell m du ikke er fornøyd.....( du var jo meget fornøyd med rega p 25) det finnes alltid en retrett-rett til feks Rega , det spennede er selvsagt hva du nå ville opplevd dersom du satte opp din gamle p25 med identisk pu og riaa opp mot din scoutmaster.....

Du har vel aldri vært helt fornøyd husker ejg rett , husker du var noe skuffet i begynnelsen , men du har vel jobbet med underlaget en del......en bra spiller , men ja det er mye annet bra der ute og selvsagt ,
Loggført

Papphorn

Vpi

Mcintosh
Zomby_Woof
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Reety awrighty!!

« Svar #87 Lagt ut: februar 07, 2010, 10:46:03 »

Heh, heh. Pust gjennom nesa, Espen. Det eneste som bekymrer meg med Scoutmasteren akkurat nå, er at den er pakket ned. Blunker

Spilleren er friskmeldt for lenge siden. Jeg trodde ironien var litt mer åpenbar enn som så....

Men. En liten smule nøkternhet kunne være på sin plass. Den er ikke perfekt.
« Nyeste redigering: februar 07, 2010, 14:11:38 av Zomby_Woof » Loggført

T A F
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

Class A og Vinyl rocker.

« Svar #88 Lagt ut: februar 07, 2010, 14:31:44 »

Hei

2500 dollar for ein Classic.(ca 15000 kroner)

Hvilken prisleie ligg den i her til lands?

TAF
Loggført

Tannoy Prestige Kensington SE * Accuphase E-550 *
Squeezebox Touch * Accuphase DAC20 *
Thorens TD124 /SME 309/AT33EV *Accuphase AD20 *
Denon AH-D5000 * AudioTechnica ATH-M50 *
Analysis Plus kabler*
emotikon
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Er det rart det bikker over av og til....?

« Svar #89 Lagt ut: februar 07, 2010, 14:35:16 »

Hei

2500 dollar for ein Classic.(ca 15000 kroner)

Hvilken prisleie ligg den i her til lands?

TAF

Klippet fra Lyric`s hjemmeside:
VPI CLASSIC m JPW10.5 arm  : nok  23900 ex pick-up (nedjustert pga sterk krone-gjelder fra 13.11.09)
Loggført

mvh
emotikon

"Without music, life would be an error."
- Nietzsche

‎"Too many pieces of music finish too long after the end."
- Igor Stravinsky
T A F
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

Class A og Vinyl rocker.

« Svar #90 Lagt ut: februar 07, 2010, 14:39:59 »

Svarer seg gjerne å kjøpe direkte fra VPI da?

TAF
Loggført

Analysis Plus kabler*
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #91 Lagt ut: februar 07, 2010, 14:41:46 »

VPI CLASSIC m JPW10.5 arm  : nok  23900 ex pick-up (nedjustert pga sterk krone-gjelder fra 13.11.09)

21.900 iflg Lyrics annonse i siste Fidelity.
Loggført
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #92 Lagt ut: februar 07, 2010, 14:45:03 »

Tror du kan få problemer med den biten når Lyric har sikret seg eneimport på VPI for skandinavia. Altså om
VPI f.eks. har pålagt sine forhandlere i USA å ikke selge til land/regioner hvor VPI har importør. Vet ikke om de har gjort det, men slikt er ikke uvanlig har jeg forstått. Husk også at ved import må du betale frakt + 25%mva av totalen.
Loggført
terryboy
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #93 Lagt ut: februar 07, 2010, 15:57:59 »

TAF
Nå har jo Zimon påpekt det samme, men du skal (hvis mulig fra VPI) ved egenimport betale frakt + merverdi av summen på spilleren + frakt. Hvis vi går ut fra frakt på 1500 kroner (tror dette er lite ift vekten på VPI Classic) vil du komme opp i totalt 20625 kroner ekslusive fortollingsutgifter ved direktekjøp. Da er du jo på tilnærmet samme pris som ved kjøp av spilleren hos Lyric. Ved kjøp hos Lyric har du jo garantiansvaret plassert i Norge, og du vil ikke måtte sende spilleren tur/retur med fraktkostnader begge veier ved eventuelle feil innenfor garantitiden. I dette tilfellet ville i det minste ikke jeg kjøpt direkte fra produsent/utenlandsk forhandler, da den pris Lyric tar er tilnærmet det samme som ved direkteimport av ny spiller. Det er andre merker hvor det er VESENTLIG større differanse mellom pris i opprinnelsesland og pris hos norsk forhandler, og hvor det ville ha vært mer relevant å hente det ute (da med samme problemstilling til garantiproblemstilling etc)
Loggført
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #94 Lagt ut: februar 07, 2010, 16:34:45 »

Det er andre merker hvor det er VESENTLIG større differanse mellom pris i opprinnelsesland og pris hos norsk forhandler, og hvor det ville ha vært mer relevant å hente det ute (da med samme problemstilling til garantiproblemstilling etc)

Enig med du. Syns Lyric har greie/fornuftige priser i så måte. For en noen motsatte tilfeller se f.eks. denne tråden
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=31947.0;all#top
Loggført
T A F
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

Class A og Vinyl rocker.

« Svar #95 Lagt ut: februar 07, 2010, 16:36:19 »

Sant nok. Var bare ute og synset litt. Blunker

Kunne tenkt meg denne spilleren,men er samtidig ute og kikker litt på Acoustic Solid Classic Wood.
Har ein Origin Live OL-1 liggande.

TAF
Loggført

Analysis Plus kabler*
rico
Gjest
« Svar #96 Lagt ut: februar 07, 2010, 16:47:27 »

Det er då ingen (bortsett frå forhandlarane) som sel VPI? Det har eg aldri gjort.

Jeg har. Glad
Loggført
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #97 Lagt ut: februar 07, 2010, 17:03:19 »

Kunne tenkt meg denne spilleren,men er samtidig ute og kikker litt på Acoustic Solid Classic Wood.

Den har jeg og snust litt på og såvidt hørt på. Lillebroren til den Rognlien har (Solid Wood) og snakker varmt om.
Har også en arm jeg kunne ha brukt på den (Jelco SA750d). Sist jeg var innom den lokale forhandleren hadde de satt opp prisen på den ifht til i fjor, var vel prissatt til 13.990 i fjor, nå skulle de ha 15.990, fortsatt uten arm. Spurte om hvorfor, krona står jo sterkt, men noe godt svar fikk jeg ikke. Da syns jeg ikke steget opp til en VPI classic med arm  er så stort, spesielt ikke mtp at den får så solid mottakelse av hifi-pressen, sist nå i Fidelity nr 43.

PS: Merket meg en ting med den "Acoustic Solid Classic Wood" jeg hørte på: fiskesnøret som "drivreim", hørte en umiskjennlig knatre-lyd hver gang knuten på snøret passerte en runde...såpass høyt at jeg tenkte dette ville bli irriterende. Mulig det var en dårlig/feil knut på tråden, men det gjorde meg nå en smule skeptisk....
Loggført
T A F
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

Class A og Vinyl rocker.

« Svar #98 Lagt ut: februar 07, 2010, 17:46:57 »

Den har jeg og snust litt på og såvidt hørt på. Lillebroren til den Rognlien har (Solid Wood) og snakker varmt om.
Har også en arm jeg kunne ha brukt på den (Jelco SA750d). Sist jeg var innom den lokale forhandleren hadde de satt opp prisen på den ifht til i fjor, var vel prissatt til 13.990 i fjor, nå skulle de ha 15.990, fortsatt uten arm. Spurte om hvorfor, krona står jo sterkt, men noe godt svar fikk jeg ikke. Da syns jeg ikke steget opp til en VPI classic med arm  er så stort, spesielt ikke mtp at den får så solid mottakelse av hifi-pressen, sist nå i Fidelity nr 43.

PS: Merket meg en ting med den "Acoustic Solid Classic Wood" jeg hørte på: fiskesnøret som "drivreim", hørte en umiskjennlig knatre-lyd hver gang knuten på snøret passerte en runde...såpass høyt at jeg tenkte dette ville bli irriterende. Mulig det var en dårlig/feil knut på tråden, men det gjorde meg nå en smule skeptisk....

Kjenner til fiskesnøre som drivreim fra min tidleger Scheu Premier Mk2. Funker flott det. Må ha vært noke med den knuten som du seier.
Har fått ein god pris på denne Classic Wood,en så får vi sjå etterhvert.

TAF
Loggført

Analysis Plus kabler*
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #99 Lagt ut: februar 07, 2010, 18:22:03 »

Først takk for tråd/knute info . Vedr. Acoustic Solid Classic Wood, kom til å tenke på, mulig at han ekpeditøren jeg snakket med har gitt meg pris med en rega 250 arm, skjønt jeg var tydelig på at det var uten arm jeg spurte om - også da jeg spurte om han var sikker når jeg fikk prisen og lurte på hvofor prisøkning.

Siden tråden her også heter vs. andre merker, så håper jeg det er greit at jeg sier noen ord om et annet
og rimeligere alternativ også her. Tysker det og, men først:

Vi har Acoustic Solid http://www.acoustic-solid.de/ og Acoustic signature http://www.as-distribution.de/. Etter det jeg forstår (leste på highend-audio et sted) så var disse to ett selskap før de skilte lag og ble to. Acoustic Signature har en modell som ligger i samme prisleie eller litt under den Classic wood du har sett på. Den heter Manfred. Har ikke fått med meg hvem som er importør, men hordalandhifi har denne i webshopen sin.

Så var det en annen tysker da, Hanss Acoustics http://www.hanssacoustics.com. De har kommet med en ny spennende modell i budsjettklassen. T-10, til NOK 5.500/SEK.6.500 u/arm. En mulig Rega P3 killer dette mon tro? Finner ikke noe info om denne på Hanss-Acoustics sin hjemmeside. En mulig forklaring på det kan være at de har leveringsproblemer fra fabrikken,.som forhandler nevnte for meg at de nå har på denne modellen.

Hvordan ser den så ut denne T-10en. Vel, der jeg først fant info om den var på et forum i sverige der den svenske importøren Akkelisaudio postet noe info om den etter at den først ble vist frem på en større messe i Tyskland i fjor. Ligger flere bilder der http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74983. De har den også i sin webshop nå, samme har Acoustictuning her i Norge. Tror det er NAT som er importør.

Den kommer som default med rega-kompatiblet armfeste m/VTA justering. Vurderte denne til min Jelco arm, som etter det jeg forstår bruker samme feste/dimensjoner som Linn sine armer (håper noen sier fra om jeg er helt på jordet i så måte, mangler erfaring med ulike armer). Slikt må spesielbestilles får jeg vite, må sende nøyaktige mål til fabrikken, som blir uforholdsmessig dyrt IMO (ca 2000 ble anslått). At de ikke kommer med armbord som passer til type Linn feste rimer forøvrig med hva jeg leste i Stereophile nylig. Der testet de en av de dyrerer modellene til Hanss-Acoustics, T-30 tror jeg det var , og der sier importøren i USA i en kommentar at Hanss-Acoustics kan levere Rega og SME feste til alle sine spillere. Ikke noe annet altså. Ergo, har man en Rega eller SME arm, eller en kompatibel en, så virker jo dette i utgangspunktet som å være et attraktivt budjsettalernativ...og da en mulig "P3 killer" ...VTA justering + Akryl-tallerken er jo også noe vi ser en del rega-eiere legger ut ekstra for å få.
Loggført
T A F
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

Class A og Vinyl rocker.

« Svar #100 Lagt ut: februar 07, 2010, 18:33:59 »

Først takk for tråd/knute info . Vedr. Acoustic Solid Classic Wood, kom til å tenke på, mulig at han ekpeditøren jeg snakket med har gitt meg pris med en rega 250 arm, skjønt jeg var tydelig på at det var uten arm jeg spurte om - også da jeg spurte om han var sikker når jeg fikk prisen og lurte på hvofor prisøkning.

Siden tråden her også heter vs. andre merker, så håper jeg det er greit at jeg sier noen ord om et annet
og rimeligere alternativ også her. Tysker det og, men først:

Vi har Acoustic Solid http://www.acoustic-solid.de/ og Acoustic signature http://www.as-distribution.de/. Etter det jeg forstår (leste på highend-audio et sted) så var disse to ett selskap før de skilte lag og ble to. Acoustic Signature har en modell som ligger i samme prisleie eller litt under den Classic wood du har sett på. Den heter Manfred. Har ikke fått med meg hvem som er importør, men hordalandhifi har denne i webshopen sin.

Så var det en annen tysker da, Hanss Acoustics http://www.hanssacoustics.com. De har kommet med en ny spennende modell i budsjettklassen. T-10, til NOK 5.500/SEK.6.500 u/arm. En mulig Rega P3 killer dette mon tro? Finner ikke noe info om denne på Hanss-Acoustics sin hjemmeside. En mulig forklaring på det kan være at de har leveringsproblemer fra fabrikken,.som forhandler nevnte for meg at de nå har på denne modellen.

Hvordan ser den så ut denne T-10en. Vel, der jeg først fant info om den var på et forum i sverige der den svenske importøren Akkelisaudio postet noe info om den etter at den først ble vist frem på en større messe i Tyskland i fjor. Ligger flere bilder der http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74983. De har den også i sin webshop nå, samme har Acoustictuning her i Norge. Tror det er NAT som er importør.

Den kommer som default med rega-kompatiblet armfeste m/VTA justering. Vurderte denne til min Jelco arm, som etter det jeg forstår bruker samme feste/dimensjoner som Linn sine armer (håper noen sier fra om jeg er helt på jordet i så måte, mangler erfaring med ulike armer). Slikt må spesielbestilles får jeg vite, må sende nøyaktige mål til fabrikken, som blir uforholdsmessig dyrt IMO (ca 2000 ble anslått). At de ikke kommer med armbord som passer til type Linn feste rimer forøvrig med hva jeg leste i Stereophile nylig. Der testet de en av de dyrerer modellene til Hanss-Acoustics, T-30 tror jeg det var , og der sier importøren i USA i en kommentar at Hanss-Acoustics kan levere Rega og SME feste til alle sine spillere. Ikke noe annet altså. Ergo, har man en Rega eller SME arm, eller en kompatibel en, så virker jo dette i utgangspunktet som å være et attraktivt budjsettalernativ...og da en mulig "P3 killer" ...VTA justering + Akryl-tallerken er jo også noe vi ser en del rega-eiere legger ut ekstra for å få.

Du har rett ang pris på Classic Wood. Den koster 15 990 kroner uten arm.

TAF
Loggført

Analysis Plus kabler*
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #101 Lagt ut: februar 07, 2010, 19:22:35 »

Takk for prisverifisering TAF.

Ellers, for å komme tilbake til hovedtema her, så  syns jeg det var informativt å lese om Classicen i Fidelity nr 43 som kom nå. Spesielt Gunnar Brekke sin "under the hood" artikkel, men også at redaktørens gylne ører likte det de hørte. Lurer jo litt på hvofor man setter en som sier han mangler vinlyerfaring fra de senere år på en sånn jobb, men pda side er det kanskje den mest naturlige ting i verden å gjøre. For overbeviser lytteopplevelsen en som ikke har "fikling med vinylspillere" som sin hobby, og som ellers er kjent for kresne ører, så er jo det...vel...overbevisende i seg selv.

Savnet dog et par second opinions, med de kommer kanskje i neste nummer? Tenker spesielt på Rognlien som et sted har sagt at han søkte etter alternativer til de tunge amerikanerene, og endte opp med en tung tysker, nemlig Acoustic Solid Wood. Hadde vært gøy å høre hva han mente om Classicen vs sin egen Wood, på samme måte som han når han test en Roksan opp mot sin egen spiller i forrige nummer.....

edit: rettet skrivefeil, sikkert oversette flere
« Nyeste redigering: februar 07, 2010, 22:48:25 av zimon » Loggført
Skink_123
Bransjeaktør
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #102 Lagt ut: februar 07, 2010, 19:27:03 »

Takk for prisverifisering TAF.

Ellers, for å komme tilbake til hovedtema her, så  syns jeg det var informativt å lese om Classicen i Fidelity nr 43 som kom nå. Spesielt Gunnar Brekke sin "under the hood" artikkel, men også at redaktørens gylne ører likte det de hørte. Lurer jo litt på hvofor man setter en som sier han mangler vinlyerfaring fra de senere år på en sånn jobb, men pda side er det kanskje den mest naturlige ting i verden å gjøre. For overbeviser lytteopplevelsen en som ikke har "fikling med vinylspillere" som sin hobby, og som ellers er kjent for kresne ører, så er jo det...vel...overbevisende i seg selv.

Savnet dog et par second optionions, med de kommer kanskje i neste nummer? Tenker spesielt på Rognlien som et sted har sagt at han søkte etter alternativer til de tunge amerikanerene, og endte opp med en tung tysker, nemlig Acoustic Solid Wood. Hadde vært gøy å høre hva han mente om Classicen vs sin egen Wood, på samme måte som han når han test en Roksan opp mot sin egen spiller i forrige nummer.....

Ble det nevnt noe om strømkabler og kabel ifra spilleren i tersten?
Loggført

zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #103 Lagt ut: februar 07, 2010, 19:40:47 »

Ble det nevnt noe om strømkabler og kabel ifra spilleren i tersten?

Nei ikke som jeg kan huske. Gunnar nevnte at den har brønn for løs jordet strømkabel, og ellers at "i" armen kommer med vanlig kobber kabel i stedet for Valhalla, men at kobber kabelen fungerer helt utmerket....men ellers var det lite om kabler ja. Det var vel også tynt med info om i hvilket oppsett den ble testet, Vadseth skriver at den ble prøvd med medfølgende ferdig montert (fra Lyric) Benz Ebony H pickup, og at mesteparten av tiden ble den brukt opp mot en Cary rør Riaa til 22.000 fra samme importør. (Hva den ble brukt opp mot resten av tiden står det ikke noe om). Tror  ikke jeg har oversett/glemt noe da, men andre sier vel fra om så.  Sånn sett, så var det egentlig ikke noe særlig nytt å lese i bladet ifht det vi vet fra forumet her, og det av interesse i Vadseht's test i så måte var hans lytteropplevelse IMHO og jamføring med LP12....

EDIT: Utover det som står i bladet, så sier Impuls noe i svar nr #46 her i denne tråden om at spilleren (også) er lyttet til i "Fidelitys referanseoppsett med Ortofon MC 7500 og DP Riaa"
« Nyeste redigering: februar 08, 2010, 14:10:22 av zimon » Loggført
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #104 Lagt ut: februar 09, 2010, 01:37:42 »

21.900 iflg Lyrics annonse i siste Fidelity.

eller 110,05 nye 180g LPer til 199 pr.stk. Flere om man handler ute regner jeg med. Hmmm  Øyerulling

et annet regnestykke: om man har 1000 LPer, så får man om man kjøper en slik 1000 nye. Noen vil vel hevde så. hmmm Øyerulling

vet ikke helt om jeg skjønner det siste regnestykket. Betyr det at jeg får byttet ut de dårlige pop-platene i samlingen med nye kuule jazz-plater? hmmm  Øyerulling
Loggført
VilhelmW
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #105 Lagt ut: februar 09, 2010, 20:48:00 »

Og til dere som har hørt / opplevd de "tunge" Vpi'ene: Hvordan spiller Classic'en sett i forhold til min hemmelige drøm, Aries 3?

Hæ Hæ mvh. 
Loggført

Mvh. VilhelmW

zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #106 Lagt ut: februar 10, 2010, 10:33:55 »

Og til dere som har hørt / opplevd de "tunge" Vpi'ene: Hvordan spiller Classic'en sett i forhold til min hemmelige drøm, Aries 3?

Jeg har hverken fått hørt på Aries eller Classicen enda. Tillater meg dog å komme med et innspill. Se sitat fra TAS litt lengre opp i tråden. Classicen beskrives der som den mest nøytrale spilleren VPI til dags dato har laget når det gjelder klangkarakter eller egenlyd om du vil. Se ellers Gunnar Brekkes omtale av de ulike VPI modellenes klangkarakter i Fideltiy nr 43 (s53), som han tidligere også har beskrevet på hfs. I bladet skriver han f.eks. at Scoutfamilen "med sine chassis av MDF og jern, har en mørkere klangkarakter enn de blanke spillerne (TNT)) Aries og HRX) med sine chassier av svart acryl og aliminium" (med forbehold om feil i min avskrift her). Han sier vider at siden alle disse som standar kommer med tallerken i klar akryl, så bidrar ikke materialvalget til tallerken per se til noen forskjell i klangkarakter på disse modellene.  Classicen (og Scout II) kommer derimot med en ny platetallerken i metall (som han mener minner om gamle HW-19 sin), som i kombinasjon med konstruksjon ellers bidrar til at man med Classicen "har funnet formelen på kanskje den mest klangmessige nøytrale VPI-spilleren noensinne"

Når det er sagt, liker du lyden av din Scout, som jo beskrives som å helle mot det mørke, så spørs de jo da om du vil like lyden av en Aries (lysere) eller en Classic (mer nøytral) like godt (eller bedre) enn din Scout.

Selv dveler jeg ved tanken om kjøp, av flere grunner (noen vurderingsmomener har jeg vært inne på i tråden her før, så de trengs ikke gjentas) . Liker f.eks lyden av min Rega P3-24/AT-OC9 kombo veldig godt nå (tillvenning?), såpass at utrykket "skomaker bli ved din lest" gir gjenlyd, uten at jeg helt har bestemt meg enda. Det hører med til regnestykket at jeg betrakter meg som en helt vanlig lønnsmottaker - hvor pengene altså ikke vokser på trær. Har f.eks. en hus annet sted i landet jeg driver å pusser opp uten å ta nye lån utover det jeg har fra før. Dvs prøver å ta det meste over lønnslippen, sånn litt og litt, og da regner man jo kroner. Og, når det gjelder godlyd man kan kjøpe seg så tenker jeg at det vil alltid finnes noe som er bedre "out there", selv om man - når man står med pengene i hånden - gjerne vil ha "best mulig" for pengene og da blir litt hyper for å si det slik.  Men så var det da dette med å være fornøyd, og å sitte med noe som gir glede - selv om det kanskje ikke er det absolutt beste i klassen. Gleden er det vestentlig til syvend og sist IMHO. Kanskje derfor at jeg, selv om jeg vel må regnes som over gjennomsnittet hifi-interesert, ikke flyr rundt å hører på alt mulig som er mye bedre enn det jeg har fra før. En ting er å lese om noe som presumtivt er bedre (det syns jeg er gøy), noe annet å høre det og så komme hjem til sitt eget og føle at noe mangler. Kort sagt, er man godt fornøyd så er man godt fornøyd. At det kunne ha vært kjekt med noe bedre som gjorde en "enda mer fornøyd" er likvel klart, muligheten frister jo. For min del heller det mot en  en vurdering i retning av at dersom jeg kjøper en Classicen nå, så blir det trolig den siste spilleren jeg kjøper. Så solid bygget som den virker + at jeg nærmer meg femti med raske skritt, så er vel en slik tanke ikke helt urealistisk. Men jeg er ikke der helt enda, selv om jeg som andre jo kan bli bitt av av "må ha - bare må ha" basillen Glad

Dette ble litt mye utenomsnakk kanskje, noen løse betraktninger. Får vel da avrunde med en relevant tråd (fra i fjor) jeg fant på vinylasylum (HW er også innom den tråden) hvor en kar bygger om sin VPI HW-19 MK III til en "home made Classic". http://www.audioasylum.com/cgi/t.mpl?f=vinyl&m=828566. Han sier til sist i tråden "After years of trying to find more and better ways to remove the motor from the equation it's extra fun to go the opposite way completely." Akkurat den biten tiltaler meg med Classicen og lignende konstruksjoner vs spillere med separat motor utenfor plinten....Den ser kort sagt ut som en ...platespiller Glad
Loggført
Skink_123
Bransjeaktør
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #107 Lagt ut: februar 10, 2010, 12:38:22 »

Jeg gikk i fra en regaklone med at oc9 til Scoutmaster med Lyra og platesamlingen fikk nytt liv, selv om den gamle vinylspilleren overlevde et helt tonn med oppgraderinger ellers i anlegget.
Loggført

zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #108 Lagt ut: februar 10, 2010, 14:56:30 »

Jeg gikk i fra en regaklone med at oc9 til Scoutmaster med Lyra og platesamlingen fikk nytt liv, selv om den gamle vinylspilleren overlevde et helt tonn med oppgraderinger ellers i anlegget.

Tviler jeg ikke på. Har vel vært en gjennomgangstone i kommentarene fra nye VPI eiere (spesielt Scout eiere), både her på hfs og ute, at platesamlingen fikk nytt liv. Vidar Mørch i Fidelity "klaget" f.eks i nr.30 (2008) over at han var så trøtt....etter å ha sittet oppe halve natten å hørt på vinyl - fra sin nye Scout.... Glad
Loggført
VilhelmW
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #109 Lagt ut: februar 10, 2010, 18:23:59 »

Tviler jeg ikke på. Har vel vært en gjennomgangstone i kommentarene fra nye VPI eiere (spesielt Scout eiere), både her på hfs og ute, at platesamlingen fikk nytt liv. Vidar Mørch i Fidelity "klaget" f.eks i nr.30 (2008) over at han var så trøtt....etter å ha sittet oppe halve natten å hørt på vinyl - fra sin nye Scout.... Glad

Det er den Scout'en jeg har! Joda, den spiller flott nok for meg også. Jeg er storfornøyd,jeg. Men som du sier i ditt meget godt formulerte inserat like overfor - det er dette med å ha "noe enda bedre"..Jeg klarer foreløpig å holde fornuften i skallen, men hver skjeldne gang en Aries 3 er på Brukt'en, hopper jeg til...
Nå har jeg brukt penga som kunne vært tiltenkt ny forsterker eller en Aries 3, i en pent brukt BMW K100Rs ( motorsykkel, ja! ), så jeg forholder meg kokrolig på hifi-fronten. Ei og anna vinylskive i ny og ne, får klare seg på denne sida av sommerferien.

Og venter du også litt, dukker det kanskje opp en Scout eller en Classic på Brukt'en..

Mvh. VilhelmW   
Loggført

Mvh. VilhelmW

ssm
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #110 Lagt ut: februar 10, 2010, 19:46:30 »

TAF

DE selger neppe direkte til de land som er forhandler,....OG taa er forhandler i Skandinavia så vidt meg nå bekjent....

mulig en netthandler gir f og selger....om spillern skal selges igjen , tror jeg det er en fordel at den er kjøpt ny i norge .'
'

Espen
Loggført

Papphorn

Vpi

Mcintosh
Wergeland
Overivrig entusiast
Innlogget Innlogget

Leser du noen innlegg av ijustpop, er de også mine

« Svar #111 Lagt ut: februar 10, 2010, 20:25:48 »

TAF

DE selger neppe direkte til de land som er forhandler,....OG taa er forhandler i Skandinavia så vidt meg nå bekjent....

mulig en netthandler gir f og selger....om spillern skal selges igjen , tror jeg det er en fordel at den er kjøpt ny i norge .'
'

Espen

Hva med Audioart? Hvem er egentlig norsk importør av VPI? Audioart eller T.A.A/Lyric?
Loggført

Sony SCD-XA5400ES/Rega P7 med Elys2/ASR Mini Basis/ASR Emitter I Excl./Tannoy Prestige Sandringham SE/Meier Audio Corda Cantate headamp med usb-dac/Beyer Dynamic DT770 premium (250ohm)

Hjemme hos Wergeland
geirf2
Hifi-entusiast
Utlogget Utlogget

Fornøyd med anlegget

« Svar #112 Lagt ut: februar 11, 2010, 07:18:49 »

VPI i Norge=Taa/Lyric, Tor Aamodt. Audioart fikk vel ved en feiltakelse 'litt' Vpi fra produsent, men iflg Tor så er det han som har forhandlet seg fram som importør inn til Norge. 
Loggført

Bryston 14B-SST, BP26 pre. PSB Platinum T8, wireworld, B&W ASW 850, Cary 306 Pro.
Sover.anl:Nad S100 Cd, Nad C370/270 brokbl, Epos M16i.
VilhelmW
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #113 Lagt ut: februar 11, 2010, 22:47:33 »

Det er heilt riktig. Det er en ulempe med Lyric, og det er at Tor forlanger forhåndsbetaling. Det liker jeg dårlig. Som kunde, har jeg lite til overs for å være kassakredittinstans til en importør. Det er en oppgave for en bank.

Jeg kommer iallefall aldri til å innbetale X titalls tusen kroner på forskudd for en vare. Worst case står jeg der med et uprioritert krav, som jeg garantert se langt etter. Da får det heller være. Dette sier jeg på prinsipiell basis, og ut fra hva som er god forretningsskikk. Jeg har ingenting imot Lyric eller folkene bak. Bare så det er sagt!
 Gliser mvh. VilhelmW

Loggført

Mvh. VilhelmW

ssm
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #114 Lagt ut: februar 14, 2010, 21:28:48 »

Skjønner dine synspungter W.

Men til Lyric s forsvar kan jeg fortelle deg så mye , at uten å forhåndsbetale varer ( også vpi) ved bestilling kommer to faktorer inn.

1) dollarkursen på bestillingsdagen kan tas i betraktning , på slike dyre varer kan det få store utslag i bestillingstiden dersom dollaren ugjør seg.( begge veier) men klart værst dersom du ikke har råd til ett ekstra mellomlegg på noen tusen....

2) Pga denne måten å drive forretning på , der varen blir hel/delvis betalt v bestilling , kan Tor holde de prisene han gjør....Dersom forhandler skal sitte med alle spillere på lager , ikke ta noen form for "håndpenger" og da løpe risiko for uavhantede varer , ville prisene måttet være 30% høyere....

Og det ville du neppe betalt for platespillern din eller ?

Espen Saatvedt.
Loggført

Papphorn

Vpi

Mcintosh
VilhelmW
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #115 Lagt ut: februar 15, 2010, 09:17:01 »

Joda, jeg ser den. Og skjønner tanken bak - den er grei nok, den. Men når sjøl bankvesenet og staten klarte å reinstjele små- og storsparere for knapt 10 år siden gjennom vel tilrettelagte "nesten-konkurser" i store forretningsbanker, blir man en smule betenkt. Jeg vil veldig gjerne ha sikkerhet for mine penger, uansett nivå på en handel. Dette er ingen stor sak, enhver får gjøre opp sin mening - og jeg har ingen erfaring med Lyric i så måte. Mulig jeg prøver de gjennom et armkjøp....vi får se.

Gliser mvh. VilhelmW
Loggført

Mvh. VilhelmW

fjellvåk
Gjest
« Svar #116 Lagt ut: februar 15, 2010, 10:18:31 »

Jeg kan forstå at noen vil ha forskudd når en skal ha noe som man ikke selger til vanlig og koster mye penger, surt å brenne inne med dyre saker som ikke er lett omsettelige. Men når en skal ha noe til 8k og en vil ha forskudd da er det noe som ikke stemmer, har man ikke penger til å drive butikk da driver man ikke butikk. En går ikke inn i en sportsbutikk og ber dem skaffe deg ett par ski som de ikke har på lager for så og betale forskudd, butikken hadde ikke tenkt tanken engang.
Loggført
ssm
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #117 Lagt ut: februar 20, 2010, 14:31:12 »

Joda, jeg ser den. Og skjønner tanken bak - den er grei nok, den. Men når sjøl bankvesenet og staten klarte å reinstjele små- og storsparere for knapt 10 år siden gjennom vel tilrettelagte "nesten-konkurser" i store forretningsbanker, blir man en smule betenkt. Jeg vil veldig gjerne ha sikkerhet for mine penger, uansett nivå på en handel. Dette er ingen stor sak, enhver får gjøre opp sin mening - og jeg har ingen erfaring med Lyric i så måte. Mulig jeg prøver de gjennom et armkjøp....vi får se.

Gliser mvh. VilhelmW

Skal du bestille stort hos TAA er det sikkert ikke noe i veien for å få med seg en annen vare som depositumsvare om man er redd for pengene sine , da bytter du tilbake i den varen du har bestillt når den kommer.....

ta feks en cd spiller med deg , poenget er at dette er en vare butikken har , den som du bestiller har de ikke.....ved å ta med annen vare for så å bytte med forhandleren , løper du ingen risk , forhandlern får først igjen "sin" eske når du får dine varer.....varen må selvsagt være verdt det innbetalte beløpet , enten nytt eller i bruktverdi.

bare ett forslag......Men jeg tror ikke du finner noe , noe sted , der TAA har tatt betalt på forskudd og ikke innfridd handelen...Tor er ryddig slik , jeg har ingen betankligheter med å innbetale og vente , men jeg skal selvsagt ha kvittering med meg på beløpet v betaling.

ES
Loggført

Papphorn

Vpi

Mcintosh
ErosLoveking
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #118 Lagt ut: februar 20, 2010, 14:40:52 »

har selv kjøpt endel utstyr av Tor. Det som var bestillingsvare, måtte delvis forhåndsbetales på.
Til sammenligning tar f.eks Ide Skeidar 30% i depositum ved møbelkjøp. Ser ikke forskjellen, og mener det må være helt greit når det begynner å bli snakk om endel penger. Nok av mindre labile kunder tenker jeg, så butikkene må få sikret endel av kapitalrisikoen.
Loggført

VilhelmW
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #119 Lagt ut: februar 20, 2010, 15:08:03 »

Jeg er prinsipielt uenig i det dere hevder ang. forskuddsbetaling. Det er forskjell på det å betale et depositum eller "handpenger" på en vare, og det å måtte betale heile saken på forskudd. Og igjen; jeg har ingenting mot importør eller personen bak. Skal jeg handle med han - og det kommer jeg sikkert til å gjøre - blir vi heilt sikkert enige om et løp for handelen. Å flytte på esker osv. blir for tungvint for oss som bor litt utafor Oslogryta.

Men la oss nå for all del si oss ferdige med dette rundt importør. Jeg opplever han som en streit og ok kar, noe som bekreftes av både SSM, Eros og flere. Jeg stoler da på det dere sier!!  Gliser

Noen som kan redegjøre for forskjellene lydmessig mellom Scout, Classic og Ares3? Noen beskrev Scout som mørk ( jeg opplever den ikke sånn...maktfull / autoritær, kanskje?), Classic'en som nøytral og Ares3 som mot det lyse. Andre meninger??

mvh. VilhelmW 
Loggført

Mvh. VilhelmW

Voff
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Jeg digger dette forum!

« Svar #120 Lagt ut: februar 20, 2010, 15:13:33 »

har selv kjøpt endel utstyr av Tor. Det som var bestillingsvare, måtte delvis forhåndsbetales på.
Til sammenligning tar f.eks Ide Skeidar 30% i depositum ved møbelkjøp. Ser ikke forskjellen, og mener det må være helt greit når det begynner å bli snakk om endel penger. Nok av mindre labile kunder tenker jeg, så butikkene må få sikret endel av kapitalrisikoen.

Jeg mener at seriøse leverandører ikke ber om forskudd. Jeg vil aldri handle hos bedrifter som forlanger forskudd. Vi har jo endel eksempler her på sentralen på personer som har brent seg kraftig....
Kapitalvarer er ingen unnskyldning; jeg har bestillt nye biler til mange hundre tusen og aldri betalt ett øre i forskudd....
Loggført
Audiophile-Arve
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #121 Lagt ut: februar 21, 2010, 08:02:33 »

For svært mange år sidan fekk eg eit heidundrandes avslag på mine nye elektrostatar om eg kunne betale på forskot. Det var ein ganske så solid aktør i bransjen. Eg var ung og uerfaren, men det gjekk bra.
Eg hadde høgtalarane i 11 år, og kunne selje dei heilt utan tap. Prisen hadde vore vesentleg høgre om eg ikkje hadde tatt sjansen. Då hadde eg nok tatt ein mindre modell, og vorte mindre audiofil enn kva eg er no....kanskje?
Loggført

Helsing Arve

FZ
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #122 Lagt ut: februar 21, 2010, 10:42:58 »

Jeg ville aldri betalt en vare på forskudd. Hvis leverandøren har så svak økonomi er sjansen for å aldri få noen vare tilstede. Og det er surere å tape hele beløpet enn å spare noen lapper.
Har hørt noen skrekkhistorier fra 80-90 tallet om forskuddsbetaling oppimot 100 000,- som aldri ble levert.
Loggført
VilhelmW
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #123 Lagt ut: februar 21, 2010, 15:19:15 »

Jeg har prøvd å antyde det tidligere; vi er fullstendig off-topic nå. Start heller en egen tråd om importører, forhåndsbetaling eller ikke osv. La oss nå komme oss tilbake til Vpi.

mvh. VilhelmW
Loggført

Mvh. VilhelmW

Skink_123
Bransjeaktør
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #124 Lagt ut: februar 21, 2010, 15:25:12 »

Når jeg får henta den nye alu platteren og lyraen min har kommet tilbake så skal jeg sammenligne de to på samme spiller, en VPI Scoutmaster II.
Loggført

Audiophile-Arve
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #125 Lagt ut: februar 21, 2010, 15:39:09 »

Er det mange her som har prøvd Rimdrive? Eg blir berre meir og meir fornøgd...
Loggført

Helsing Arve

ssm
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #126 Lagt ut: februar 21, 2010, 16:32:44 »

Nei , ikke prøvd , men hørte cpui hadde noe trøbbel med beltene på de første...vurdert både den og s.platter , men etter å ha haørt s.platter på hrx er jeg litt betenklig mht ytelse/pris....

rimdrive har jeg ikke hørt....kunne vært spennede i grunn , prisen er jo noe mer skaplig enn plattern....

Espen
Loggført

Papphorn

Vpi

Mcintosh
zimon
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #127 Lagt ut: mars 10, 2010, 18:25:57 »

Blir ingen VPI Classic på meg nå. Må vente til jeg blir stor. En liten forklaring på hvorfor postet jeg nettopp i off-topic avdelingen....
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=45154.0
Loggført
Sider: 1 2 3 4 ... 7 [Alle]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Linker til omtaler
Søk i Wikipedia