Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Annonsører:
Sider: [1] 2 3 4 ... 8   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Når mørket senker seg  (Lest 9037 ganger)
0 Medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Roald
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

ja til musikk på blå resept

« Lagt ut: september 03, 2009, 21:32:17 »

Når mørket senker seg

Finner man plass i go`stolen og lader batteriene.
Først litt om mine prioriteringer for å oppnå lyden jeg ønsker

Høyttalerne ser jeg på som anleggets viktigste komponent, det er her man finner den høyeste forvrengningen og stort sett den eneste komponenten som sliter med å gjengi hele det hørbare området.

Frekvensresponsen sammen med RT60 er kriterier som jeg rangerer høyt for å gjøre en best mulig illusjon av virkeligheten, rom, plassering og akustiske tiltak er en klar nummer to på hvordan få god lyd lista.

Dette blir ingen fråtsetråd der SOTA utstyr byttes oftere enn……  mer som hvordan få noen gamle dinosaurer til å yte maks.

Dinosaurene……

* Min hifi.JPG (211.61 KB, 800x529 - vist 120 ganger.)
Loggført

Roald
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #1 Lagt ut: september 03, 2009, 21:43:05 »

Venstre side

* VS.JPG (115.27 KB, 265x541 - vist 2410 ganger.)
Loggført

gut_man
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Medlem av Hornalliansen og NBPM

« Svar #2 Lagt ut: september 03, 2009, 21:49:21 »

Flott anlegg, utrolig lekre og interessante høyttalere og jeg liker innstillingen mht. å bruke tid for å få det beste ut av høyttalerne. Jeg har hørt Infinity Sigma ved et par anledninger med Mark Levinson elektronikk, og de høyttalerne var veldig gode! Skulle gjerne lagt øret til disse storebrødrene som sikkert brøler enda høyere og dypere enn Sigma! Keep it coming Roald!!
Loggført

Avantgarde Duo Omega,DefinitiveTechnology Supercube Ref
PC m/Lynx AES16e, dCS Paganini dac
Aesthetix IO signature, VPI TNT m superplatter og oppgraderinger,Lenco PTP4, Kuzma 4point,Airtangent reference, Airtangent 2b,Dynavector DRT XV-1s,Van den Hul the Canary, VdH Grasshopper GLA
Aesthetix Callisto, BorderPatrol S10 exd
Roald
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #3 Lagt ut: september 03, 2009, 22:06:38 »

Dessverre har jeg ikke eget rom og må ta til takke med ene enden av stua, noe som gir plasseringsmessige utfordringer/begrensninger. Antall timer som er brukt til flytting og kjøring av sinussveip kan ikke telles på en hånd.

Jeg tror nå endelig plassering er oppnådd  Gliser  denne gir en lytteposisjon som mest sannsynlig ikke vil fungere for alle i det minste ikke uten en viss tilvenning.

Mer bilder når pcen med bildebehandlingsprogrammet er oppe og går
Loggført

tore_v1
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #4 Lagt ut: september 03, 2009, 22:10:58 »

Dette må låte bra, flotte høyttalere!

Om du holder til i nærheten av Trondheim håper jeg du vil åpne dørene en gang for NAF.
Loggført
8x12_TOM
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

Jeg digger dette forum!

« Svar #5 Lagt ut: september 03, 2009, 22:11:32 »

Go'stolen ja.... minner mer om en seng Gliser men gud for en konfortabel måte å nyte musikk på.
Fokus på stemmer i lydbildet ble plassert litt oppe til venstre i liggestilling for min del, men på huk rett bak stolen var alt på sin rette plass - meget bra! Og jeg kan vel ikke si annet enn at jeg liker bass-systemet ditt veldig godt, selv om jeg nok hadde dempet det et par db. På de servostyrte bassene er det full kontroll hele veien, og selv med litt mye nivå nedover virker det ikke forstyrrende på resten. Dette blir smak og behag. 8x12 er tingen Gliser

Tor
Loggført

orso
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #6 Lagt ut: september 03, 2009, 22:25:27 »

Høyttalerne ser jeg på som anleggets viktigste komponent, det er her man finner den høyeste forvrengningen og stort sett den eneste komponenten som sliter med å gjengi hele det hørbare området.

Frekvensresponsen sammen med RT60 er kriterier som jeg rangerer høyt for å gjøre en best mulig illusjon av virkeligheten, rom, plassering og akustiske tiltak er en klar nummer to på hvordan få god lyd lista.

Amen til det!
Kjør på med bilder og mer beskrivelser.
Loggført

God lyd kommer først og fremst av samspillet mellom høyttalere og rom
Roald
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #7 Lagt ut: september 04, 2009, 14:52:48 »

tore_v1   jeg holder til litt lenger sør, men det er ingen hindring om man er i området

8x12      Litt ekstra pådrag i bunn er det Gliser i mine ører er det lettere å leve med at musikken  som er fyldig i utgangspunktet blir litt over toppen enn at de magre låter tynt, mulig det er latskap og ikke justere etter innspillingene men jeg tar sjansen  Blunker

Litt om rommet, det er bare 3,85 i bredde og 12meter langt, der det ved bakveggen er åpen løsning inn mot kjøkkenet med mer, så totalstørrelsen er ok.
I tillegg til plassering er det investert i div akustiske tiltak som består av følgende 24m2 med akustikk plater, 4,5m2 med Golden horn, 2stk v4HH og 3stk v6HH.

Så litt om lyden, selvsagt helt objektivt Kult…….. Lydbildet  strekker seg godt ut i bredde, høyde og dybde, frekvensmessig dekker det alt du hører og godt ned der trykkfølelsen tar over.Det er ofte snakk om å bringe artistene inn i lytterommet, jeg prøver heller å frakte lytteposisjonen til opptaksrommet, dermed vil oppfattelsen av bredde, høyde og dybde samt generell romklang  variere stort med innspillingene.
Dette er et bevist valg og helt sikkert ikke løsningen for alle, men på gode innspiller med  ”ekte” rominformasjon er det fascinerende
Loggført

SAL
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

............... ....

« Svar #8 Lagt ut: september 04, 2009, 19:08:12 »

Hei Roald!
Dette ser virkelig spennende ut, håper jeg kan høre dette en dag!  Meget stort og smakfullt oppsett, gratulerer! Blunker

Mvh.
SAL
Loggført
bjornh
Moderator
Æresmedlem
Utlogget Utlogget

Bygdeudyret

« Svar #9 Lagt ut: september 04, 2009, 19:14:36 »

Flott oppsett.

Mvh.
Loggført

Musical Innovation: MI 11, MI 10.1, Abrahamsen V6.0, Monitor Audio: GS20, Squeezebox Touch, Denon DCD-510AE, Blue Jean Cable, Nordost, sekundæranlegg: Yamaha: RX-V3800, BD-S1065, Focal/JM-Lab: Chorus 736S, Chorus CC700S, Chorus SW700S, Chorus 706S, prosjekt: Music Angel XD800 Mk.III rebuild
Roald
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #10 Lagt ut: september 04, 2009, 21:31:11 »

Inntil bildebehandlingen min er oppe, blir foto kvaliteten så som så, slik er utsikten fra ss

* Utsikt fra go`stolen.jpg (169.24 KB, 800x532 - vist 134 ganger.)
Loggført

tkr
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Wehret den Anfängen

« Svar #11 Lagt ut: september 04, 2009, 22:05:38 »

Tøfft bilde!

Er det helmolzer du har bak ht?

mvh
Loggført

"If you want a friend, buy a dog" -Gordon Gekko

Musikkserver-Mac Mini-Metric Halo ULN-8-CJ ET 250S + CJ Premier 350 SA-Overkill Encore
Micro Seiki RX-RY-RZ 1500-SME V-Koetsu Urushi-CJ Premier 15- MH ULN-8-osv....
Apogee Big Ben digitalklokke
Kabler
R.E.S.
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

redaktør, hifi-skribent i Watt og plateanmelder

« Svar #12 Lagt ut: september 04, 2009, 22:07:12 »

Og jeg som trodde jeg hadde en tilgivende kone  Gliser

Roy
Loggført

Krell EVO 302 - Plinius Koru - Bladelius Embla - VPI ScoutMaster - VPI JMW-9 Signature - Benz Ruby 3 Open Air - Trafomatic Classic 3000 - Montana XPS Signature - Burson HA-160D - AKG K701 - Whistler Coanda - Forsman Feed4 mk2.2 - Black Magic Revelation mk2 phono - LessLoss DFPC Signature - FAT LMC - Quadraspire +++
Roald
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #13 Lagt ut: september 04, 2009, 22:16:23 »

Sal   dere har planer om et OAS besøk, er jeg hjemme så er det fullt mulig å ta turen

tkr    jepp 2 v6

R:E:S   det har vel vanket noen kommentarer om kvadratmeterpris og tomme kasser

Som bildene avslører er ikke finishen ferdig og man kan selvsagt diskutere om utsikten er noe å trakte etter   er det derfor jeg egentlig liker best å sitte i mørke
« Nyeste redigering: september 05, 2009, 21:07:06 av Roald » Loggført

KW
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Karan driv nå på.

« Svar #14 Lagt ut: september 05, 2009, 00:27:29 »

Inntil bildebehandlingen min er oppe, blir foto kvaliteten så som så, slik er utsikten fra ss

Edit; Her skulle bildet av Roalds tær med øvrig utsikt ha stått Gliser
Her har jeg ligget noen ganger og nesten ikke kommet meg opp igjen, ikke først og fremst grunnet lyden men mest fysikken, ikke alle driver med akrobatisk trening Gliser
Flott bilde av utsikten og nevner også den smarte løsningen med Golden Horn festet på hver sin svingdør slik at det enkelt og raskt blir mulig å se film på lerrettet.
Faktisk gjør GH. seg helt fint med sin skulpturelle form i det litt mørke miljøet.
Flott lyd fra dipoldelen og skikkelig trøkk fra 8x12... storslagent, .......men..... et par db opp Øyerulling Øyerulling Øyerulling.... kanskje nå da Blunker...................bare misunnelig Gråter

Vi mangler deg på vår hjemmeside, sammen med over 20 andre, kanskje...........etterhvert.

Mvh.KW
Loggført

Macmini/Emm Labs Dac2-Weiss202
ASR m.basic MKII riia , Rega P25/ DV-10X5.
Karan KA-L Ref.Linestage MKII  
Karan 270S effekt.
Kef Ref 207.2.   
2 x Velodyne DD15
PPP Black Pearl.
2
iMac/iTunes/AE-dac
2xBelCanto eVo2/MF A300 
Dynaudio Fokus140
KW´s HiFi
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,63471
bjornh
Moderator
Æresmedlem
Utlogget Utlogget

Bygdeudyret

« Svar #15 Lagt ut: september 05, 2009, 11:19:46 »

Og jeg som trodde jeg hadde en tilgivende kone  Gliser

Roy

-rart med det..! Blunker
Loggført

Musical Innovation: MI 11, MI 10.1, Abrahamsen V6.0, Monitor Audio: GS20, Squeezebox Touch, Denon DCD-510AE, Blue Jean Cable, Nordost, sekundæranlegg: Yamaha: RX-V3800, BD-S1065, Focal/JM-Lab: Chorus 736S, Chorus CC700S, Chorus SW700S, Chorus 706S, prosjekt: Music Angel XD800 Mk.III rebuild
65finger
Æresmedlem
Utlogget Utlogget

Medlem av HornAlliansen

« Svar #16 Lagt ut: september 05, 2009, 13:42:13 »

Fantastisk anlegg Glad
Loggført

Drivverk:OSX,USB -> I2S (352.8k/384k/32bit), SDTrans192/DAC: Oblivion eXoteric DAC32-BAT /Power Amp:Oblivion eXoteric TM75.2-w6/Høyttaler: Oblivion eXoteric WaveAMT-01 / Kabling:Oblivion Energetic. Filter. Oblivion
flinkgutt
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Her bor vi!

« Svar #17 Lagt ut: september 05, 2009, 13:55:04 »

Veldig flott oppsett, men det virker vel noe ego? Er det kun en lyttestol i rommet?, eller er dette "kun" et lytterom i ordens rette forstand?

Sikle, sikle og sikle, må nesten ta på seg siklekluten av mindre Kult
Loggført

Focal, Electra 1037 Be.
Chapter Audio Precise.
Meridian G08.
Sony Blueray og radio.
Chapter signal og strømkabler.
Oblivion høytalerkabler.
Audioquest signalkabler.
Diverse Suprakabler i hjemmekinoen (Mundorf DIY).
T+A Power Bar.
KW
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Karan driv nå på.

« Svar #18 Lagt ut: september 05, 2009, 20:20:09 »

Veldig flott oppsett, men det virker vel noe ego? Er det kun en lyttestol i rommet?, eller er dette "kun" et lytterom i ordens rette forstand?

Sikle, sikle og sikle, må nesten ta på seg siklekluten av mindre Kult

Ikke en men tre Le Corbusier stoler (kopier) ved siden av hverandre, det er jo f... ikke rart at ikke helt unge KW har problemer når han skal opp igjen fra den i midten og de står tett inntil hverandre Gliser

Mvh.KW
Loggført

Macmini/Emm Labs Dac2-Weiss202
ASR m.basic MKII riia , Rega P25/ DV-10X5.
Karan KA-L Ref.Linestage MKII  
Karan 270S effekt.
Kef Ref 207.2.   
2 x Velodyne DD15
PPP Black Pearl.
2
iMac/iTunes/AE-dac
2xBelCanto eVo2/MF A300 
Dynaudio Fokus140
KW´s HiFi
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,63471
Roald
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #19 Lagt ut: september 05, 2009, 20:40:47 »

Nå er det jo to stoler til på bildet Kult     men de er helst i bruk når det vises film.

Og hifi er jo en egoist hobby det er vanligvis bare plass til 1 i ss, resten av leiligheten fylles  også av høyst akseptabel lyd så om man ikke er avhengi av ss er det nok av plasser Gliser

KW  det er litt mindre nivå i den lave enden enn når du var her sist, har moderert meg til +10dB fra 150hz og nedover lowcut er også satt til 15hz så ved 3hz er det nå bare 75dB

For de som har interesse av slikt, her er en energy-time graf som viser at rommet er rimelig fritt for plagsomme refleksjoner

* energy-time.jpg (66.39 KB, 830x410 - vist 131 ganger.)
« Nyeste redigering: september 06, 2009, 13:05:12 av Roald » Loggført

Sider: [1] 2 3 4 ... 8   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Linker til omtaler
Søk i Wikipedia