Forside
Forum
Bruktbørs
Linker
Galleri
Toppen
Hoyre
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
FORUM
Hjelp
Logg inn
Registrer
Hifisentralen
|
Forum
|
Avdelingen for hifi
|
Hifi generelt
|
Egen tråd for Hodetelefonoppsett?
Annonsører:
Sider:
1
...
14
15
16
[
17
]
18
19
20
...
127
Til bunnen
« forrige
neste »
Skriv ut
Skrevet av
Emne: Egen tråd for Hodetelefonoppsett? (Lest 77121 ganger)
blekansikt
og 1 gjest leser dette emnet.
Stivert
Hifi Freak
Innlogget
Duuf
«
Svar #320 Lagt ut:
september 06, 2010, 21:47:33 »
Noen som har testet denne?
http://www.dustinhome.no/pd_5010469846.aspx
mvh
Loggført
YBA PASSION 1000 - BAT VK3IX SE - SONY SCD777ES - DP DAC 8.0 LMC MOD - ETERA V.2 - SUPEREXACT -PM AUDIO REVELATION SIGNAL/HØYT KABLER -
PS AUDIO STATMENT NETTKABLER - SOLID TECH RACK OF SILENCE
DIV TWEAKS
Ketil
Overivrig entusiast
Utlogget
Achtung Baby
«
Svar #321 Lagt ut:
september 06, 2010, 22:19:47 »
Etter en del research og lytting rundt om i forskjellige butikker er det nye hodetelefonanlegget til stuen ferdig og har vært spilt på noen uker. Anlegget består av:
Sennheiser HD800
SPL Phonitor
Hegel HD10
Chord Anthem 2
MacBook Pro med iTunes
I forhold til hovedanlegget i kjellerstuen (se signatur) er det ikke den samme ekstreme dynamikken som kjennetegner dette og heller ikke samme ektheten i gjengivelsen. Til gjengjeld synes jeg headfi'en er enda mer oppløst og det har en meget høy grad av lyttevennlighet. Det er noe eget med bare å lene seg tilbake i recliner'en, klikke på et album i iTunes, lukke øynene og nyte musikken.
For å si det sånn så låter dette veldig lite "hodetelefon" i mine ører. Mye mer rom i lydbildet enn det jeg er vant med fra hodetelefoner, instrumenter dukker liksom opp langt utenfor de fysiske grensene til klaffene. Hodetelefonforstereren SPL Phonitor spiller veldig bra sammen med HD800. Sistnevnte trenger mye kraft, noe Phonitor gir dem, og er i tillegg meget oppløst. Jeg bruker USB fra Mac til Hegel HD10, noen sier at HD10 ikke har state of the art USB implementasjon, men i mine ører låter HD10 via USB meget oppløst og bra. Jeg har i tillegg valgt å investere en god del i IC mellom HD10 og Phonitor i form av Chord Anthem 2. Meget bra signalkabel som jeg tror er sterkt medvirkende til sluttresultatet.
For audiofile med liten (ingen?) plass eller andre hensyn å ta, er headfi slett ikke noe annenrangs alternativ.
headfi.jpg
(337.88 KB, 900x320 - vist 20 ganger.)
SPL.jpg
(239.67 KB, 640x425 - vist 635 ganger.)
HD800.jpg
(388.87 KB, 640x611 - vist 636 ganger.)
Loggført
Electrocompaniet EMP-1/S, Parasound Halo JC-2, Hegel H4SE, B&W 805D, Power Plant Premier, 2*Whistler Coanda IC, Soundstring HT kabler, PS Audio Perfectwave AC12 strømkabler, AM Hepta rack
ArtDeco
Hifi-entusiast
Utlogget
HiFi-avslappet
«
Svar #322 Lagt ut:
september 06, 2010, 22:25:19 »
Sitat fra: Stivert på september 06, 2010, 21:47:33
Noen som har testet denne?
http://www.dustinhome.no/pd_5010469846.aspx
mvh
Jeg har en slik. Ikke noe å slenge reven i taket for. Den oppleves som ganske matt, dog vesentlig bedre enn hodetelefonutgangen på noen PC jeg har vært borti. Har testet med Grado RS-1 og BD 990 PRO, Den kom best fra det med Gradoen.
Loggført
KJ
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #323 Lagt ut:
september 06, 2010, 22:34:01 »
Sitat fra: Ketil på september 06, 2010, 22:19:47
...
Tøfft oppsett.
Hvordan oppfatter du cross-feed/HT-simuleringen på Phonitor?
Jeg undres litt over kommentaren din vedr dynamikk. Er det mangel på «fysisk» «slam» og intensitet du mener? Dvs det som mangler på «alle» hodetelefoner ... inntil ørene får varige men.
Mht USB vs DAC, har du evt prøvd med SPDIF/Toslink mellom PC og DAC? I noen tilfeller kan de fungere en del bedre enn en evt middelmådighet av USB-implementering.
mvh
KJ
Loggført
You can get away with anything if you give it a good tune
Ketil
Overivrig entusiast
Utlogget
Achtung Baby
«
Svar #324 Lagt ut:
september 06, 2010, 23:03:28 »
Sitat fra: KJ på september 06, 2010, 22:34:01
...
Tøfft oppsett.
Hvordan oppfatter du cross-feed/HT-simuleringen på Phonitor?
Jeg undres litt over kommentaren din vedr dynamikk. Er det mangel på «fysisk» «slam» og intensitet du mener? Dvs det som mangler på «alle» hodetelefoner ... inntil ørene får varige men.
Mht USB vs DAC, har du evt prøvd med SPDIF/Toslink mellom PC og DAC? I noen tilfeller kan de fungere en del bedre enn en evt middelmådighet av USB-implementering.
mvh
KJ
Strengt tatt hadde jeg kanskje ikke trengt crossfeed simuleringen i og med at HD800 låter mer "høyttaler" enn noen annen hodetelefon jeg har prøvd. Jeg vil si at CF simuleringen egentlig ikke medfører de helt store endringene i lydbildet. Det låter litt mindre "hodetelefon" og litt mer naturlig med denne i funksjon. Jeg lytter imidlertid mest med denne avslått. Dette er jo også en funksjon som kanskje er mest nyttig til studiobruk for å gi en lydtekniker et inntrykk av hvordan innspillingen vil låt på er par vanlige høyttalere.
Vedrørende dynamikk er det ikke "slam" jeg tenker på, men mer hvordan et instrument får "puste ut" i fri utfoldelse via det vanlige anlegget. F.eks. albumene "Ten shades of Blues" med Richard Bona eller "Sudoku" med Sharp Nine, som i hovedanlegget formelig eksploderer i dynamikk, oppleves som en del mattere i headfi'en. Instrumentene får ikke det samme livet over seg her.
Loggført
Electrocompaniet EMP-1/S, Parasound Halo JC-2, Hegel H4SE, B&W 805D, Power Plant Premier, 2*Whistler Coanda IC, Soundstring HT kabler, PS Audio Perfectwave AC12 strømkabler, AM Hepta rack
Ketil
Overivrig entusiast
Utlogget
Achtung Baby
«
Svar #325 Lagt ut:
september 06, 2010, 23:07:03 »
Sitat fra: KJ på september 06, 2010, 22:34:01
...
mvh
KJ
Jeg hadde egentlig tenkt å prøve med SPDIF/Toslink, men ble såpass fornøyd med USB at jeg midlertidig slo det fra meg. Men skal se om jeg får prøvd det ut.
Loggført
ptb
Hifi-entusiast
Utlogget
«
Svar #326 Lagt ut:
september 08, 2010, 12:37:28 »
Kan noen komme med råd/tips/innspill til valg?
Så langt er "short list" som følger:
Denon AH-D2000, BD 770 Premium, BD 990 Premium, Sennheiser HD650 og Audio-Technica AH-M50.
Det er vanskelig å få til en sammenlikning når man ikke har alle "for hånden" samtidig. Har forsøkt å "lese" meg til ulike sammenlikninger, og sånn sett kan det virke som om:
* HD650 kanskje er litt for "relax", men det er delte meninger om akkurat det.
* BD990 kanskje er litt for "skarp" > i hvertfall BD880 er karakterisert slik (og sånn sett fjernet fra "short-list" i sammen med AKG701 som jeg forstår har litt lite "bunn").
* Audio-Technica er det vel ikke så enkelt å få lyttet til.
* AH-D2000 har jeg så vidt testet (under dårlige "typiske"? Hi-Fi klubben muligheter) - og jeg synes den var litt "tam", spesielt - og kanskje dumt, sammenliknet mot D5000, som er i en annen "klasse". I demo-racket hadde også D5000 omtrent dobbel lydstyrke kontra D2000, og direkte forskjell var da vanskelig å karakterisere. Ekspeditøren ikke kunne svare på hvorfor det var slik!?!
Klokkene skal brukes direkte på hodetlf. utgangen til en Leben CS-600. Utgangen på den har etter sigende fått "hederlig" omtale - uten at jeg har noe forhold til det.
I og med at jeg har preferanser mot rørforsterker, så forstår dere kanskje at jeg ikke er ute etter klkker med "analytisk" karakteristikk. Jeg skal høre på musikk - og ikke lyd, om noen skjønner hva jeg legger i forskjellen.
Loggført
Is there anybody out there?
ardilla
Hifi-entusiast
Utlogget
lyd bør legges i rør
«
Svar #327 Lagt ut:
september 24, 2010, 14:51:38 »
Har HD650 og er godt fornøyd
Har hørt disse på Lehman Audio Black Cube Linear, iDecco (rør - hybrid), Naim Headline og Grace m902 (de siste to har jeg selv) Har sammenlignet 650 med Grado 350i, RS1000i, AKG701 og HD800. Jeg foretrekker for det meste 650-ene. De er varmere i lyden og har ikke den spisse diskanetn til Gradoene og HD800. Personlig får jeg vondt i ørene av for mye diskant, sleit skikkelig med HD800 som jeg eide en kort stund. Men med rør ville det kanskje ha vært annerledes. Dessuten har 650-ene passelig med bass. Men av og til ønsker jeg meg luftigheten og separasjonen til HD80-ene (som jeg har solgt). Men jeg orket ikke høre på dem mer enn 15 min av gangen.
HD650 er snill mot ørene dine!
Ellers vil jeg anbfale å sjekke ut Meier Audio på forsterker-fronten. Har ikke hørt de selv - men jeg har blitt fan av Cross-Feed - Hodetelefoner er mye mer behagelige å høre på når man slipper å få ekstremstereo - lyd i kun ett øre er fryktelig slitsom. Med cross-feed lekker litt over til det andre øret.
http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/
«
Nyeste redigering: september 24, 2010, 15:50:15 av ardilla
»
Loggført
Rega R7 - Cary Audio SLI-80 Signature - Metrum Quadra NOS DAC - SB-Touch - Little Dot CDP_1 transport - Woo Audio WA2 Hodetelefonforsterker -Audez'e LCD-2 - Hifiman HE-500 - Sennheiser HD650 - Fostex T50RP
Anonym
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #328 Lagt ut:
september 24, 2010, 15:10:50 »
Jeg hare bare hatt en kort lytt til HD800 men jeg opplevde ikke noen skarp diskant i de.
Godt å høre at du er fornøyd med HD650, vurderte de selv når jeg skulle ha hodetelefoner i hjuemmet men valget falt på K701, driver de med en Stello sak.
Loggført
http://www.last.fm/user/Vidar1979
sclalars
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #329 Lagt ut:
september 24, 2010, 15:55:56 »
Sitat fra: Vidar P på mars 15, 2009, 18:56:19
I min mening er K701 altfor billig priset; den lave prisen lar kjøper tro at han får god lyd med rimelig elektronikk, når han i virkeligheten må ut med opptil langt mer for bare headamp enn selve K701 koster, om han vil realisere den potiensielle lydkvaliteten hodetelefonene har, og slippe unna de kjipe unotene som monitoregenskapene nådeløst vil peke rett på.
Mvh Vidar P
Vidar P, du har så rett så rett!!
Jeg spillte på en rimelig amp ganske lenge, men ble ikke fornøyd. Investerte så i en Kingrex HQ forsterker, som har fått stått å spillt noen dager og netter, med AKG 701 tilkoblet.
Og nå må jeg inrømme at gåsehudfaktoren er så absolutt tilstede
AKG'en får virkelig vist hva den kan nå.
Jeg skulle nok hørt på deg før, og investert først som sist
Dette spiller i hvert fall konge!
mvh
Lars
Loggført
Hovedanlegg:
Conrad Johnson Premier 16 LS2/ Kise SET Effekt
BryLar Seas Exotic høyttalere
Meridian 508.20 Cd, Lavry DA10 Dac, Squeezebox Duet
Black Magic The Giant høyttaler kabler
EAR 834 Yoshino Signatur RIIA
Denon DP 57 platespiller, Benz Micro H2
Stueanlegg:
MBL 7006 integrert
Audio Note 3.1 Dac
Gemme Audio H
ardilla
Hifi-entusiast
Utlogget
lyd bør legges i rør
«
Svar #330 Lagt ut:
september 24, 2010, 16:00:18 »
Sitat fra: Anonym på september 24, 2010, 15:10:50
Jeg hare bare hatt en kort lytt til HD800 men jeg opplevde ikke noen skarp diskant i de.
Godt å høre at du er fornøyd med HD650, vurderte de selv når jeg skulle ha hodetelefoner i hjuemmet men valget falt på K701, driver de med en Stello sak.
Diskanten til HD800 er skarp på en snikende måte... men jeg tror jeg er litt over gjennomsnittet diskantfølsom
800 vs 650.png
(46.59 KB, 425x340 - vist 441 ganger.)
Loggført
Rega R7 - Cary Audio SLI-80 Signature - Metrum Quadra NOS DAC - SB-Touch - Little Dot CDP_1 transport - Woo Audio WA2 Hodetelefonforsterker -Audez'e LCD-2 - Hifiman HE-500 - Sennheiser HD650 - Fostex T50RP
ottone
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #331 Lagt ut:
september 25, 2010, 14:12:04 »
Sitat fra: ardilla på september 24, 2010, 16:00:18
Sitat fra: Anonym på september 24, 2010, 15:10:50
Diskanten til HD800 er skarp på en snikende måte... men jeg tror jeg er litt over gjennomsnittet diskantfølsom
Du har nok helt andre ører enn meg!
Jeg er en beryktet og plagsomt diskantfølsom type, og opplever 800 som mye mer korrekt og naturlig enn 650. Jeg har og bruker begge to jevnlig, pluss et par andre gode hodegreier. Subjektivt selvfølgelig, men helt ærlig.
Loggført
Arcam rDac/Sugden CD21/Headmaster/Sugden A21AP/Harbeth SHL5/Sennheiser HD800
MacbookPro/Nuforce Icon HDP/AKG 701
LinnLP12/DV17/GrahamSleeReflex/AN dac3/AI L2/QuadII/ESL63/Stax Lambda på lager
gwh
Hifi-interessert
Utlogget
«
Svar #332 Lagt ut:
september 25, 2010, 14:41:54 »
Har et par D7000 som jeg kjører med en Little Dot I+, men vurderer nå veldig sterkt å oppgradere til en solid state hodetelefonforsterker.
Er det noen her i tråden som har noen forslag?
Vurderer ting som kicas caliente, audio gd c2, meier concerto and naim headline.
Kan vel få prøvd Naim'en her i Oslo, men resten er mere gjetting.
Har vært igjenne noen tråder på head-fi, men ikke blitt noe særlige sikrere i min sak på hvor oppgraderingspengene mine bør gå.
Loggført
Ketil
Overivrig entusiast
Utlogget
Achtung Baby
«
Svar #333 Lagt ut:
september 25, 2010, 14:55:29 »
Sitat fra: gwh på september 25, 2010, 14:41:54
Har et par D7000 som jeg kjører med en Little Dot I+, men vurderer nå veldig sterkt å oppgradere til en solid state hodetelefonforsterker.
Vurderer ting som kicas caliente, audio gd c2, meier concerto and naim headline.
Har vært igjenne noen tråder på head-fi, men ikke blitt noe særlige sikrere i min sak på hvor oppgraderingspengene mine bør gå.
Veldig fornøyd med SPL Phonitor. Kjempebra dynamikk og ingen lyttetretthet. Men dette er opp mot Sennheiser HD800. Forøvrig bør man ikke undervurdere hva som kommer før forsterkeren i lydkjeden heller. Tror nok at at Hegel HD10 og Chord Anthem kablene bidrar en del til sluttresultatet óg.
Loggført
Yrgen
Medlem
Utlogget
«
Svar #334 Lagt ut:
september 25, 2010, 16:38:15 »
Etter en del research og lytting rundt om i forskjellige butikker er det nye hodetelefonanlegget til stuen ferdig og har vært spilt på noen uker. Anlegget består av:
Sennheiser HD800
SPL Phonitor
Hegel HD10
Chord Anthem 2
MacBook Pro med iTunes
I forhold til hovedanlegget i kjellerstuen (se signatur) er det ikke den samme ekstreme dynamikken som kjennetegner dette og heller ikke samme ektheten i gjengivelsen. Til gjengjeld synes jeg headfi'en er enda mer oppløst og det har en meget høy grad av lyttevennlighet. Det er noe eget med bare å lene seg tilbake i recliner'en, klikke på et album i iTunes, lukke øynene og nyte musikken.
For å si det sånn så låter dette veldig lite "hodetelefon" i mine ører. Mye mer rom i lydbildet enn det jeg er vant med fra hodetelefoner, instrumenter dukker liksom opp langt utenfor de fysiske grensene til klaffene. Hodetelefonforstereren SPL Phonitor spiller veldig bra sammen med HD800. Sistnevnte trenger mye kraft, noe Phonitor gir dem, og er i tillegg meget oppløst. Jeg bruker USB fra Mac til Hegel HD10, noen sier at HD10 ikke har state of the art USB implementasjon, men i mine ører låter HD10 via USB meget oppløst og bra. Jeg har i tillegg valgt å investere en god del i IC mellom HD10 og Phonitor i form av Chord Anthem 2. Meget bra signalkabel som jeg tror er sterkt medvirkende til sluttresultatet.
For audiofile med liten (ingen?) plass eller andre hensyn å ta, er headfi slett ikke noe annenrangs alternativ.
Ahh! Mega misunnelig!
Phonitoren er drømmeforsterkeren!
Mitt beskjedene oppsett.
Har oppgradert litt siden da, bl.a Corda Cross-1(kjøpt her på forumet) som er en crossfeeder.
Crossfeeder er helt uunværelig for meg, da den tar bort all lyttetretthet.
Loggført
Ketil
Overivrig entusiast
Utlogget
Achtung Baby
«
Svar #335 Lagt ut:
september 26, 2010, 00:35:26 »
Sitat fra: Yrgen på september 25, 2010, 16:38:15
Ahh! Mega misunnelig!
Phonitoren er drømmeforsterkeren!
Den er ikke så dyr på
thomann
, koster 1439€ = ca 11412 nkr inklusive svensk moms som er lik norsk 25%.
Loggført
Yrgen
Medlem
Utlogget
«
Svar #336 Lagt ut:
september 26, 2010, 04:00:16 »
Sitat fra: Ketil på september 26, 2010, 00:35:26
Den er ikke så dyr på
thomann
, koster 1439€ = ca 11412 nkr inklusive svensk moms som er lik norsk 25%.
Joda, men jeg har et noe begrenset budsjett så det må nok bli ved en spesiell anledning.
Uansett vil jeg nok gå for den sorte versjonen.
Loggført
ardilla
Hifi-entusiast
Utlogget
lyd bør legges i rør
«
Svar #337 Lagt ut:
september 26, 2010, 10:32:32 »
Sitat fra: Jøgga på september 25, 2010, 14:12:04
Sitat fra: ardilla på september 24, 2010, 16:00:18
Du har nok helt andre ører enn meg!
Jeg er en beryktet og plagsomt diskantfølsom type, og opplever 800 som mye mer korrekt og naturlig enn 650. Jeg har og bruker begge to jevnlig, pluss et par andre gode hodegreier. Subjektivt selvfølgelig, men helt ærlig.
Det var interessant. Jeg har prøvd to ulike sett opp mot hverandre - de var helt like - så det vart ikke noe feil på settet mitt. Men på Head-fi.org er det flere som klager på det samme som meg.
http://www.head-fi.org/forum/thread/507165/hd800s-are-painful
- eller bare google "HD800 hot treble". Jeg skulle ønske at mine ører ikke var sensitive på HD800-måten, dog
Loggført
mteinum
Hifi Freak
Utlogget
rør i sør
«
Svar #338 Lagt ut:
september 26, 2010, 11:44:15 »
Sitat fra: Yrgen på september 25, 2010, 16:38:15
Corda Cross-1(kjøpt her på forumet) som er en crossfeeder.
Smart! Var ikke klart over at denne funksjonaliteten kom i "løsvekt"
http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/passivefilter.htm
Loggført
Monopulse 42A, Kingrex T20/SLAP!/PSU, Burson HA-160D/PP-160/PRE-160/HA-160/DAC-160, MAE SET, Bottlehead Foreplay, AKG K-702, Squeezebox Classic / Touch, Trafomatic Audio Aries, Dallas II (Fostex FE203En-S)
ardilla
Hifi-entusiast
Utlogget
lyd bør legges i rør
«
Svar #339 Lagt ut:
september 26, 2010, 12:47:52 »
Sitat fra: gwh på september 25, 2010, 14:41:54
Jeg har Naim. Fin nok den, veldig frempå - men skulle jeg kjøpt på nytt ville jeg gått for Meier (uten at jeg har hørt den) - rett og slett fordi den har cross-feed og andre innstillinger. Naimen må du jo kjøpte ekstern strømforsyning til så den kommer på 7000 med den vangligste strømboksen (NAPSC). Så kan man jo oppgradere hvis man vil. Men lytt gjerne til den - bare ring kontrapunkt og sjekk om de har den inne.
Har du vurdert HeadRoom? De er fleksible, har cross-feed og høyfrekvensfilter - og flere av dem har DAC. Her kan du også oppgradere strømforsyningen.
http://www.headphone.com/
http://www.stereophile.com/headphones/406head/
Grace m902 har jeg på soverommet - kanon dac/forsterker - kombo - den har cross-feed, dac og analog inn/ut og kan brukes som forforsterker - fjernkontroll kan man og kjøpe (men dyr..)
Lehman er jo også et alternativ som låter bra. Den kan du høre på Stereofil.
Rør burde vel også vurderes - endel hodetelefoner blir skarpe i toppen - rør kan være br der. Men jeg har liten erfaring, så andre må komme med tips på det i så fall
De ligger en Apogee mini-dac ute her på bruktbørsen hvis du vil ha en DAC/amp og en Cayin. Begge skal være bra til sitt bruk - men du har vel sett på de allerede :-)
Loggført
Sider:
1
...
14
15
16
[
17
]
18
19
20
...
127
Til toppen
Skriv ut
« forrige
neste »
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Bruk av forumet
=> Chat online
=> Regelverk for bruk av forumet
Avdelingen for hifi
=> Hifi generelt
=> Hifi generelt inkludert bransjeaktører
=> Forskjeller og Testmetodikk
=> Vinylavdelingen
=> Kabelhjørnet
=> Datahjørnet
=> Vintageavdelingen
=> Vennetråder for hifimerker
=> Hifi foreninger / klubber
===> Arendal Lydlaug
===> Audiobuilders
===> Bergen Lydlaug
===> Grenland lydlaug
===> HORNALLIANSEN
===> Innlandet Audioforening
===> Jæren & Omegn Lydlaug
===> Mjøsen Lydlaug
===> Moss Audioklubb
===> Nidaros AudioForening
===> Oslo Audio Society
===> Oslo Vinyl Klubb
===> ProgKjeller
===> Skedsmo Audio
===> Vestfold Lydlaug
===> Østfold Hifi
Avdelingen for bildetråder
=> Mitt anlegg og billedtråder
=> På besøk hos...
=> Oversikt over hifimesser og shows
Avdelingen for teknikk og rom
=> DIY og Utvikling - høyttalere, forsterkere, etc.
=> Akustikk og hifi-rom
=> Tech-hjørnet
Musikk
=> Musikk Generelt
===> Kirkelig Kulturverksted
=> Pop/Rock
=> Jazz/Blues
=> Klassisk
=> Anbefalinger av CD/LP med god lydkvalitet
=> Konserter