Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Annonsører:
Sider: [1] 2 3 4 ... 19   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: kaap's stuekrok(er)  (Lest 22166 ganger)
0 Medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
kaap
Hifi Freak
Innlogget Innlogget

« Lagt ut: juni 13, 2008, 14:23:30 »

Da var tiden inne for å få ut fingern, og opprette min egen tråd, herav kalt egrotråden Glad Har lenge vært på nippen på å komme igang, men ting tar som kjent tid
Da jeg missunner håndverket som blir lagt ned i bildetrådene av våre svenske hifibrødre, må man ha med litt dyr i starten Glad

Historikk
Jeg er en kar, 80modell, som bor og virker i Mo i Rana, men er opprinnelig fra Helgelandskysten. Har vokst opp med to eldre brødre, som begge var musikk intr, henholdsvis trommer/hifi og bilstereo. Så når jeg kom i tenårene, var det ikke stor tvil om hva hobby jeg fikk... Startet helt på bunn (og da snakker vi bunn), men et Sharp "midirack" kjøpt på IDEEL. Dette var i praksis en plastkasse, med mye luft inni, mest pga av at den hadde platespiller på toppen, og måtte ha full dybde. Dette holdt forsåvidt til alderen, men da jeg ble circus 13år skulle jeg bruke bruke sparepengene på forsterker og høyttalere. Det ble et sett KEF K120, brukte sådan. Toveis monitorer av god kvalitet. Skulle også få meg en integrert forsterker....men for å gjøre en lengre historie kort, sprengte jeg budsjettet kollosalt, og gikk for et et Tandberg for/effekt sett. CD spiller ble en Phillips discman.

Dette oppsettet så ikke direkte flott ut, men jeg var fornøyd med gutterommet mitt...

Etter noen timer på skolesløyd'n ble resultatet et DIY rack, ikke så ulikt det mange lager idag syns jeg... Det ble seende noe slikt ut:

to be continiued (er bare kommet til 1994 så langt...)
« Nyeste redigering: november 08, 2010, 19:07:37 av kaap » Loggført

HaiFai: Teac VRDS T-1 == DP DAC 8.0 == DP BPC 7.0 == DPA 6.5 == Multicell mkIII
MiniKino: Sony S360 / Boxee BOX == Yamaha RX-V1067 == 2 x XTZ w12.16 ==  7 x Klipsch Reference
Valentino
Æresmedlem
Innlogget Innlogget

^Das ist kein Mann!

« Svar #1 Lagt ut: juni 13, 2008, 15:17:45 »

Tandberg 3000. På gutterommet. Dette lover bra for fortsettelsen.

Er det 3002A og 3003A? 
Loggført

Vik fra meg, O kjetterske Vranglærere! Jeg hører forskjell på alt! Halleluja!
Anleggstråd: Bipolare Valentinos drodleDipol
MaKi
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #2 Lagt ut: juni 13, 2008, 15:53:30 »

Ahh, vekker minner. Hadde samme effektrinn rundt 94-95. Fyll på  Glad
Loggført

Naim Cds2/Xps - Phonosophie Bi-Amp 1-4 - Naim Ibl mk.2
kaap
Hifi Freak
Innlogget Innlogget

« Svar #3 Lagt ut: juni 13, 2008, 15:57:50 »

Dette var et sett med 3002 forforsterker og 3006 effekttrinn. Effektn var ikke stor, men var tung som bly Glad

Bilder fra denne tiden er det desverre lite av. De ytterst få bildene jeg har er tatt med "vanlig kamera". Så akkurat her blir et det hopp, med tanke på bilder. Kort tid etter siste bilde fulgte følgende:
* Phillips discman måtte vike for en Marantz CD63 (datidens store bang-for-your buck)
* Tandberg settet sto noen år.
* KEF monitorene ble byttet ut til Dynacell dipoler, på min konfirmasjonsdag... (kan vel kalles en monumental oppgradering!)

Etter noen år med sommerarbeid og strøjobber hos fattern, ble Tandberg settet solgt. Marantz'n fikk stp littttt til. Til forsterker kjøpe jeg i 1998 (jeg var vel 17.5 år gammel), en DP 6.0 av en kompis. Problemet var at jeg ikke hadde noen forforsterker. Løsningen kom fra Danmark, og i form av DIY, nemlig potmetere fra NLE. Etter en lang og strabasiøs tlf med en mann med en potet i munnen, ble to stk poltmetere bestilt. Jeg designet en enkel, men fuksjonabel kasse i tre, bestilte flammebjørk fra Oslo. Fikk så min gudfar til å lage kassen på snekkerverkstedet, og monterte sammen delene. Prinsippet for denne pre'n var så enkelt som det er mulig. Input høyre/venstre - poltmetere - output høyre/venstre. Resultatet ble dette:

I ca samme tidsrom, kjøpte jeg en brukt Musical Fidelity FCD. En utrolig vakker spiller, med rør i utgangene. Til min store fortvilelse den dag idag, tok jeg aldri bilde av denne, og bilder på nett er tilnærmet umulig å finne.

EDIT!!: Fant plutselig et par på nett NÅ:

Systemet besto da altå av;
Musical Fidelity FCD
DIY NLE pre
DP 6.0
Dynacell

Men det tok ikke så fryktelig lang tid før det utviklet seg videre....
« Nyeste redigering: november 08, 2010, 19:08:11 av kaap » Loggført

MiniKino: Sony S360 / Boxee BOX == Yamaha RX-V1067 == 2 x XTZ w12.16 ==  7 x Klipsch Reference
kjoenik
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Putting out fires, with gasoline

« Svar #4 Lagt ut: juni 13, 2008, 17:31:45 »

Flott!!
Mer...!!! Kult
Loggført

Nils

Lector CDP7 TL, Lenco PTP4, Kuzma 4Point/Lyra Titan i, Fidelity Research FR24mkII/FR MC201/Denon 103, Garrard 401, Audio Origami PU7/Denon DL110/Graham Slee ERA Gold Reflex,  The Messenger mkIII, Audion Golden Dream, Avantgarde Duo Mezzo, Chord Company, Fat LMC.
Medlem i Bergen Lydlaug OG Hornalliansen
J.Finvaag
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

kjuips ohh hoi

« Svar #5 Lagt ut: juni 13, 2008, 21:52:48 »

Se der ja, var på tide denne tråden kom. Peis på!  Glad

Loggført
kaap
Hifi Freak
Innlogget Innlogget

« Svar #6 Lagt ut: juni 16, 2008, 09:38:10 »

Slenger med noen ekstra DIY-pre-bilder

« Nyeste redigering: november 08, 2010, 19:08:34 av kaap » Loggført

LydKarl
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

Ærleg formidling - ja takk!

« Svar #7 Lagt ut: juni 16, 2008, 16:13:25 »

Så artig, morro å sjå gamle bilder av tidlege oppsett.

Pre-kabinettet i flammebjørk var berre vakkert.

Ser fram til å følga vidare utvikling, fram mot dagens oppsett.

Mvh. Karl Glad
Loggført

Litt om mitt
Dynamic Precision DAC 800 - audiolab 8000CDM | Rega Planar 3 - Benz Glider - SAT Phonofix | NAD 414
Dynamic Precision BPC 7.0
Dynamic Precision DPA 6.4
Gradient Revolution MkII
StereoJoe
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

To kanaler - nok for meg!

« Svar #8 Lagt ut: juni 16, 2008, 16:24:20 »

Se der, flott du kom igang med denne tråden! Gleder oss til skriblerier og flere bilder, så kjør på videre... Glad
Loggført

Mitt oppsett
AA Paganini+DP DAC 8.0, Rega Planar 3 m DV20 XM, Trigon Vanguard II og NAD 414
Dynamic Precision dpC1b
Dynamic Precision dpA1b
Dynabel Euforia

Blue Jeans Cable, Goertz, Anti-Cables.
kaap
Hifi Freak
Innlogget Innlogget

« Svar #9 Lagt ut: juni 16, 2008, 19:03:58 »

... ja skal vi se.. vi var vel kommet til til ca 1997/98. Iallefall etter min flotte tabell Glad

Men som man kanskje ser her, besto systemet av Musical Fidelity FCD, DIY pre, DP 6.0 og Dynacell. Dette var som tidligere nevnt før digitalkamera ble kjøpt, så mengden bilder er ikke stor. Kablingen dengang besto av DIY kabler, basert på Teflar Micro, forsølvet ledere, ed neutrik plugger. Funka greit de. Husker ikke så mye i detalj hvordan dette spilte, men husker iallefall at jeg var veldig fornøyd, spesielt med tanke på at dette sto inne på et knøtt-lite gutterom! Men dette varpå den tiden jeg hadde ca 2% av de utgiftspostene som jeg har idag, ergo mer eller mindre alt av sparepenger gikk til HiFi, så oppgraderingsspøkelset var ofte på besøk (sett i perspektiv..). Og som den lekre tabellen avslører gikk det ikke lenge før ting skjedde...

I 1999, var jeg ferdi med videregående og gikk derfra rett i rekkene av grønnkledde for et år. Selv om jeg svært skjelden var hjemme på pærm, utviklet hifi'n seg. Og for å ta en lang histore kort, gikk 115% av lønna fra sommerjobben i en stabel med komponenter. Fra mobil-tlf på kaserna inngikk jeg kjøp av følgende; DP DAC 8.0 og DP BPC 7.0. Han jeg kjøpte hos ble da sittende igjen med et drivverk og et effektrinn, og jeg hadde da fortsatt Musical Fidelity FCD'n, med rør dac og variabel linjeutgang...... og da skjønner du kanskje hva som også ble en del av handelen... Ja nettopp, vi bytta likt mellom et TEAC VRDS T1 drivverk og min FCD. Han kunne dermed fortsatt spille musikk med den han hadde, og jeg fikk et rent drivverk. Med tom konto ble gutterommet seende noe slikt ut:

(beklager den grelle rødfargen!!)

Oppsettet som nå er avbildet ble derimot stående en stund. Det ble flyttet på en del, tweaket med alt mulig rart (spikes, feritter osv osv).. og det spilt bra Glad Det ble faktisk behold slik i flere år, og ble med til Mo i Rana hvor jeg begynte på høgskole. Og som min neste tabell viser skjedde det ikke noe før i 2003...

I og med at det er et ganske storte tidsprang til neste oppgradering, får jeg vel være historisk korrekt og vente med neste "bildeinnlegg".................. Rekker tunge
« Nyeste redigering: november 08, 2010, 19:09:06 av kaap » Loggført

kaap
Hifi Freak
Innlogget Innlogget

« Svar #10 Lagt ut: juni 20, 2008, 04:23:57 »

...god aften... Hva gjør man når man har drukket kaffe sent på kvelden, og ikke får sove...
JO, man legger ut bilder på HFS Glad

Som nevnt i siste innlegg, flyttet jeg for å studere, og fant meg godt til rette i Mo i Rana.
Ettersom jeg hadde god plass og var min egen herre, måtte jeg selvsagt motere opp mitt
alter i stua. Nå skal det sies at bildekvaliteten ikke var den aller beste den gang, så dere
får ha meg unnskyldt!

I forferdelig lys, med masse bildestøy:

På disse to bildene sees bl.a de nevnte komponentene, pluss diverse tweaks (Pulsar-Points),
en Denon RDS radio og en Harman/Kardon DVD spiller. Det er også mulig å se MDF hyllen får
kraftig bøy på seg på høyre side, nedover. Om dette har noe med varmeutviklingen fra DP'n,
er ikke bare trolig, men bekreftet (ble DP'n stående avslått noen dager, rettet hyllen seg ut igjen).

I litt mindre forferdelig lys, men fortsatt med bildestøy:

Ett av mine virkelig store bruktkjøp, og som den dag i dag fortsatt gir meg gåsehud:

Under denne dac'n bruker jeg i mange år en meget vellykket kombinasjone av;
Pulsar-Points, kjøkkenbenkplate, Vibrapods, kjøkkenbenkplate og til slutt vibrapods.
Samme løsning, bare med ett lag mindre ble bruke på drivverket (se bilde under),
også her med meget godt resultat

Denne sorte kassa forer fåregående med masse 0'ere og 1'ere

Mine trofaste dipoler, som sto "ved min side" i 10år:

Et trent øye ser kanskje noen Flatline BLUEHEAVEN snokende i bakgrunnen...

Som en god Dynamic ensusiast, måtte jeg selvsagt ha litt reklame med meg i lomme til en
hver tid
(Laget på PC i korrekt pixel størrelse, og satt som wallpaper på tlf Glad

Da skal jeg drikke min kopp med te, se en episode med Futurama på DVD, og prøve
disse søvngreiene på nytt Glad Kom gjerne med innspill og kommentarer..
« Nyeste redigering: november 08, 2010, 19:09:51 av kaap » Loggført

StereoJoe
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #11 Lagt ut: juni 20, 2008, 11:20:40 »

Herlige bilder kaap, det er jo en ren fryd å se slike klassiske DP-komponenter  Kult

Disse høyttalerne, kan du si litt mer om dem? Hvordan lyder de sammenlignet med andre dipolkonstruksjoner, f.eks Gradient Revolution?
Ser også du er utstrakt venn av PulsarPoints, foretrekker du disse foran f.eks myk avkobling ála Holfi etc?
Loggført

Mitt oppsett
Dynamic Precision dpC1b
Dynamic Precision dpA1b
Dynabel Euforia

kaap
Hifi Freak
Innlogget Innlogget

« Svar #12 Lagt ut: juni 20, 2008, 13:41:07 »

Disse høyttalerne, kan du si litt mer om dem? Hvordan lyder de sammenlignet med andre dipolkonstruksjoner, f.eks Gradient Revolution?
Disse er som nevnt av typen Dynacell, og ble produsert og solgt, primært på midt 1990 til ca milleniumskiftet. De benytter diskant, mellomtone og bass fra SEAS. De mer kjente Mulicell (testet i Lyd&Bilde), benytter 9stk 8"ere, mens dyncell bruker 4stk. Derfor er de en god del mindre i fysisk størrelse (sammenlikningsbilde kommer etterhvert). Jeg hadde de som nevnt i 10år, og ble bare bedre og bedre jo ettersom elektronikken ble oppgradert. Hvordan de er i forhold til Gradient Rev... tja, nå er det et par år siden jeg hadde Dynacellene, og har kun hørt Gradient Rev en gang(!). Så det er litt vanskelig å si desverre...

Ser også du er utstrakt venn av PulsarPoints, foretrekker du disse foran f.eks myk avkobling ála Holfi etc?
Utstrakt venn.. nåvell, har ikke noen av disse igjen idag, men likte dem godt før. Bruker i dag Soundcare sine spikes, mest på de er langt enklere å bruke. Du nevner my avkobling, jeg bruke Vibrapods en del, og disse har jeg meget gode erfaringer med. På den tiden bildene ble tatt, ble det som man ser, brukt en kombinasjon av hard/myk underlag. Prøvde engang å fjerne "platformen" under drivverket, og forskjellen var godt merkbar, spesielt i bass'n! Kan si såpass at i de senere år har jeg brukt BASE sine platformer.

mvh Kai
Loggført

kaap
Hifi Freak
Innlogget Innlogget

« Svar #13 Lagt ut: juni 22, 2008, 21:28:04 »

Heisann

P.g.a høyst planlagt grunner, blir det ikke tid til flere oppdateringer i denne tråden
på et par uker... men siden denne tråden ligger under billedtråder, får jeg kanskje
legge ut et bilde, som kanskje avslører hva den planlagte grunnen er for uke 26...

inntil videre, ha det flott folkens!

mvh Kai
« Nyeste redigering: november 08, 2010, 19:10:15 av kaap » Loggført

StereoJoe
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #14 Lagt ut: juni 22, 2008, 22:26:37 »

Gratulere!

Du får nyte sommeren og fokusere på andre ting enn HiFi en stund - men fortsett gjerne denne tråden når ting er tilbake i normalt gjenge, he he  Kult
Loggført

Mitt oppsett
Dynamic Precision dpC1b
Dynamic Precision dpA1b
Dynabel Euforia

mclaren122
Medlem
*
Utlogget Utlogget

« Svar #15 Lagt ut: juni 28, 2008, 23:23:53 »

Å gleder meg!!
frisk opp litt med god ny frisk luft i tilværelsen.
gratulera!
...men ikkje gløym musikken for lenge.......
Loggført

dynaudio 52 se-hk 970-marantz cd 63- monstercable.
LydKarl
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

Ærleg formidling - ja takk!

« Svar #16 Lagt ut: juni 28, 2008, 23:59:04 »

Gratulerer, dette var morro.

Lykke til!

Mvh. Karl Glad
Loggført

Litt om mitt
Dynamic Precision DAC 800 - audiolab 8000CDM | Rega Planar 3 - Benz Glider - SAT Phonofix | NAD 414
Dynamic Precision BPC 7.0
Dynamic Precision DPA 6.4
Gradient Revolution MkII
kaap
Hifi Freak
Innlogget Innlogget

« Svar #17 Lagt ut: juli 15, 2008, 12:17:08 »

Takker for kommentarer så langt Glad

Da var brudevalsen unnagjort, og ferien går mot sine siste timer, bokstavelig talt...
Det kommer mer tekst og bilder etterhvert, men inntil da lar jeg disse bildene gi et hint om hva som fyller opp dagene for tiden...

mvh Kai
« Nyeste redigering: november 08, 2010, 19:10:39 av kaap » Loggført

Grumpy
Hifi Freak
Innlogget Innlogget

...bare hyggelige mennesker i OVK :-)

« Svar #18 Lagt ut: juli 15, 2008, 12:22:13 »

Var dette alt du fikk ut av giftemålet Kai? -Mørtel, maling og tredve pensler.

Godt å se at kvinnene vet hvordan de vil ha det og tilkjennegir sine krav før det har gått for lang tid Gliser

Gratulerer forresten!
Loggført

JR Trans Rotor|Reed|SME|ZYX|Benz|Shelter|Metronome|Audiomeca|VTL|Nordic Tone|Legenburg|Transp.Audio|FE Pagode Edition|DaaD|Furutech|Power Plant|5Tb serv
GrumpyPhile
Oslo VinylKlubb
kaap
Hifi Freak
Innlogget Innlogget

« Svar #19 Lagt ut: juli 15, 2008, 12:41:42 »

- Om dette var det vi fikk, så er svaret nei... men det meste er fortsatt pakket ned i vente på skapplass Blunker

- Hvordan hun vil ha det...tja, jo, men må innrømmet at det er undertegnede som er den største pådriveren. Har allerede fått gjort mye, men innen en mnd eller to håper jeg å kunne ha fått gjort det som er planlagt, for dette kvartalet Osteaktig

Ellers ligger det to billetter til IronMaiden på Lerkendal klar, og hotel er booka til årets HiFi messe i TrHeim i høst.. Mye å se fram til Glad

mvh Kai
Loggført

Sider: [1] 2 3 4 ... 19   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Linker til omtaler
Søk i Wikipedia