Forside
Forum
Bruktbørs
Linker
Galleri
Toppen
Hoyre
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
FORUM
Hjelp
Logg inn
Registrer
Hifisentralen
|
Forum
|
Avdelingen for hifi
|
Vinylavdelingen
|
Nye 180g LPer med elendig kvalitet
Annonsører:
Regler for Vinylavdelingen
Alle tråder som omhandler Vinylpressinger skal starte med
Vinylplate: "XXXXXX"
Sider: [
1
]
2
3
Alle
Til bunnen
« forrige
neste »
Skriv ut
Skrevet av
Emne: Nye 180g LPer med elendig kvalitet (Lest 3319 ganger)
0 Medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Dog
Hifi Freak
Utlogget
There is nothing so stable as change
«
Lagt ut:
april 11, 2008, 08:29:29 »
I går kjøpte jeg 5-6 skiver, hvorav en var "ny", dvs ubrutt forsegling - med "audiofil 180g" sticker på plasten.
Dette var en klassisk Coltrane-innspilling, så den gledet jeg meg til å sette på når kvelden kom..
Så åpner jeg og ser umiddelbart at dette IKKE er jomfruland. Videre var den i tillegg skeiv som pokker og lyden var ikke i nærheten.
Så her er det noen som skor seg et eller annet sted, jeg opplever aldri dette når jeg får ting fra Elusive disc eller andre.
Noen som har slike erfaringer med tilsynelatende nye pressinger? Og evt kan dele noen tips&tricks med tanke på hva men skal holde seg unna?
De andre skivene var pent brukt og prima stand, så jeg fikk en bra kveld likevel. Coltrane skal returneres i dag.
O.
Loggført
VPI Scout, Dynavector XX2 MkII, Transporter, ASR Emitter, ASR Mini Basis Mk II, Anthony Gallo Reference 3 moddet med Mapleshade stands.
"There is honor in being a Dog"
impulse
Hifi Freak
Utlogget
Skribent i Fidelity og medlem av Hornalliansen.
«
Svar #1 Lagt ut:
april 11, 2008, 08:37:54 »
Som jeg skulle ha sagt det selv, Dog. Det har gått inflasjon i "Audiophile pressing"-monickeren. Det er snart ikke grenser for hvaslags tjafs vi tilbys. Dette er faktisk en av grunnene tyil at jeg konsekvent handler på Big Dipper i steden for å bestille fra De Forenklede Stater. Jeg har faktisk et sted å gå med returvarene!
Mitt siste katastrofekjøp var Mary Gauthiers siste. Skjev, usentrert, marmorert gråsvart vinyl, støyet som h...., og som om det ikke var nok manglet en bit av ytterkanten....og dette var en forseglet plate. Om det er dette de kaller "Audiophile Pressing" lurer jeg på hva mer ordinær vare innebærer.
Loggført
- Wilson Benesch ACT One Turntable / Koetsu Urushi/Dynavector xx2
- TentLabs drivverk / APL Dac-S
- Denon TU 850
- Hovland HP 100i MC
- 300B S.E.T. m. WE og Hørning OPT
- Impulse H2 Oblivion
- Oblivion Energetic kabling
- Base, Celius netttfilter
Det er makt i de foldede horn !
Erland
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #2 Lagt ut:
april 11, 2008, 08:39:54 »
Denne forstår jeg ikke helt.
Du skriver "ny" med hermetegn og deretter ubrutt forsegling.
Er forseglingen ubrutt og original, skal jo platen vøre "urørt av menneskehender" siden den forlot produsent.
Plater kan bulkes pga temperatursvingninger, men det er noe helt annet enn om de har flekker etc.
Om du forsøker å formidle at du har kjøpt en plate som skal være ny og forseglet, og har fått en plate som noen har brukt, får så å re-forsegle coveret, så har jeg aldri opplevd noe lignende.
Dette er i såfall svindel enten fra butikken du har kjøpt den, eller fra de som har solgt platen til butikken.
Loggført
Member of NBPM
Dog
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #3 Lagt ut:
april 11, 2008, 08:44:53 »
Helt riktig, svindel er det jeg snakker om. Den blir solgt som ny, den ser ny ut - men jeg så umiddelbart at den IKKE var det.
Og dette er i en norsk butikk, men ikke Big Dipper - bare for å ha sagt det. Jeg tror ikke nødvendigvis det er butikken som er skurken her,
men leverandøren(whoever that is). Jeg skal helt klart ta det opp med dem i dag.
Uansett, det er utrolig irriterende!
O.
Sitat fra: Erland på april 11, 2008, 08:39:54
Denne forstår jeg ikke helt.
Du skriver "ny" med hermetegn og deretter ubrutt forsegling.
Er forseglingen ubrutt og original, skal jo platen vøre "urørt av menneskehender" siden den forlot produsent.
Plater kan bulkes pga temperatursvingninger, men det er noe helt annet enn om de har flekker etc.
Om du forsøker å formidle at du har kjøpt en plate som skal være ny og forseglet, og har fått en plate som noen har brukt, får så å re-forsegle coveret, så har jeg aldri opplevd noe lignende.
Dette er i såfall svindel enten fra butikken du har kjøpt den, eller fra de som har solgt platen til butikken.
Loggført
VPI Scout, Dynavector XX2 MkII, Transporter, ASR Emitter, ASR Mini Basis Mk II, Anthony Gallo Reference 3 moddet med Mapleshade stands.
Fosse
Hifi Freak
Utlogget
'Cause tramps like us, baby we were born to run
«
Svar #4 Lagt ut:
april 11, 2008, 08:55:56 »
At kvaliteten ikke står i forhold til forventningene forstår jeg. Men svindel? Det er trolig så enkelt at de som arbeider på med produksjonen slurver i behandlingen.
Hvem står for utgivelsen? Kjedelige greier okke som.
Loggført
Anlegg 1|Avid Acutus Reference SP|DV507MKII|J.A. MC2 Finish Gold|SME 20/2|SME V-D|Dynavector XV-1s|Rouge Ares|Bent Mu|MA Cotter MKII|Altec 4722|Mac mini|Weiss Minerva|Hovland HP-100|Graaf GM20 Mono|Merlin VSMXe|2XAudio Physics LunaII|Cardas Golden Ref|DaaD
Anlegg 2|DacMagic|Unison Research Unico SE|Totem mod. 1 sign.
Stover
Gjest
«
Svar #5 Lagt ut:
april 11, 2008, 09:01:12 »
Tenkte å kjøpe en Jim Stark lp på Platekompaniet. Disse har jo kun nye.
Til min store overraskelse lå lp`n inni coveret. Tok den ut og det så ut som om den hadde vært på fest, full av riper. I tillegg var innercoveret skadet.
Betjeningen tok den selvfølgelig bort.
Om man kjøper over disk bør en sjekke kvalitet på platen, nytt eller brukt.
Loggført
Vidar P
Æresmedlem
Utlogget
Dette var svære greier, som hu sa, jenta....
«
Svar #6 Lagt ut:
april 11, 2008, 09:18:09 »
De aller beste leverandørene av "audiofile" plater er og blir de gode gamle, imo. MoFi, Classic, Analogue Productions, Cisco, Speakers Corner, Pure, Alto, Testament, DCC/S&P osv osv.
Pressingen er en ting; feil kan alle ha forsåvidt; men den møye og omhu som er nedlagt i suveren masteringjobb (oftest fra 1.generasjon on-location mastertape) fra disse selskapene er skyhøyt over alt annet jeg møter på mine vandringer gjennom musikkhistorien. Det er temmelig definerende for den potensielle lydkvaliteten.
Mvh Vidar P
Loggført
Kilder; Naim CDS3/555PS - Linn LP12 Keel/Lingo2/Naim ARO/DV XV-1S - Naim NAT 05
Forsterker; Naim NAC 552 - NAP 500 - SuperLine
Høyttalere; KEF Reference 207/2
Headfi; Naim Headline/Napsc/AKG K701/Sennheiser HD800
Div; Naim HiLine/Chord Co Signature/Naim Fraim
SOA
Hifi Freak
Utlogget
rør + vinyl = musikk
«
Svar #7 Lagt ut:
april 11, 2008, 09:21:24 »
Har opplevd et par ganger at nye forseglede plater er så bulkete at det går utover sporingen. Utrolig irriterende, spesielt når titlene er vanskelig å få tak i (ex Plant/Krauss).
Loggført
Wilson Audio | VAC | Audio Research | SME | Air Tight | Krell | Transparent Audio
Medlem Bergen Lydlaug
Dog
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #8 Lagt ut:
april 11, 2008, 09:22:30 »
Det er en Impulse!-utgivelse.
Jeg syntes man kan forvente at en 180g vinyl i forseglet tilstand er ny i det minste, og ikke full av flekker, riper og i tillegg skeiv som et helvete
Jeg skal lære av dette, jeg fikk tross alt et par knallgode Jarrett-skiver i går
Og en Thelonius Monk..så jeg gråter ikke. Men dog.
O.
Sitat fra: Fosse på april 11, 2008, 08:55:56
At kvaliteten ikke står i forhold til forventningene forstår jeg. Men svindel? Det er trolig så enkelt at de som arbeider på med produksjonen slurver i behandlingen.
Loggført
Dog
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #9 Lagt ut:
april 11, 2008, 09:24:27 »
Takk VidarP, denne listen med flere får jeg pugge
Apropos det, er det en tråd på forumet her for nettopp slike ting? Kvalitetsressuser for god vinyl - det være seg labels, nettbutikker eller annet?
O.
Sitat fra: Vidar P på april 11, 2008, 09:18:09
De aller beste leverandørene av "audiofile" plater er og blir de gode gamle, imo. MoFi, Classic, Analogue Productions, Cisco, Speakers Corner, Pure, Alto, Testament, DCC/S&P osv osv.
Pressingen er en ting; feil kan alle ha forsåvidt; men den møye og omhu som er nedlagt i suveren masteringjobb (oftest fra 1.generasjon on-location mastertape) fra disse selskapene er skyhøyt over alt annet jeg møter på mine vandringer gjennom musikkhistorien. Det er temmelig definerende for den potensielle lydkvaliteten.
Mvh Vidar P
Loggført
KindOfBlue
Gjest
«
Svar #10 Lagt ut:
april 11, 2008, 09:26:40 »
Jeg har en audiofil Steely Dan "Can't buy a thrill" kjøpt på Dipper som har masteringfeil!
I ene sporet så går lyden plutselig ned i hastighet og så opp igjen. Første gang trodde jeg det var platespilleren det var noe galt med. Meget underlig opplevelse - som om noen la en hånd på spolen til en båndspiller!
Ellers er jeg helt enig. Verdt å være skeptisk, sjekk alltid platen om forseglingen er brutt. Og aller helst bryte forseglingen og sjekke uansett. Har vært tilbake med noen plater som har vist seg å være buklet. Og det er dessverre en del band som utnytter at det nå er populært med LP igjen, men som ikke legger kvalitet i produktene sine. Dumt av dem, siden det som regel er musikkglade og bevisste mennesker som kjøper LP'ene.
Loggført
Dog
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #11 Lagt ut:
april 11, 2008, 09:30:18 »
Ja...en liten nidvise til. Min kjære nevø, som har arvet både musikk, film og skateboard(!)-interessen fra sin onkel, ga meg siste Kaisers i LP-form her om dagen. Jeg er ikke noen stor fan, men visste jo litt om denne produksjonen og gledet meg til å høre på den. Det låt HELT forferdelig. Her var det ikke flekker, riper eller annet, men lydkvaliteten var rett og slett elendig. Apropos vinyl som en gimmick, og ikke som et reelt medium for kvalitetsreproduksjon av musikk. Synd.
O.
Loggført
emotikon
Hifi Freak
Utlogget
Er det rart det bikker over av og til....?
«
Svar #12 Lagt ut:
april 11, 2008, 09:32:10 »
Hvilken Coltrane-innspilling var det O.?
Jeg kjøpte nettopp "Love Supreme" og den var helt supreme.
Loggført
mvh
emotikon
"Without music, life would be an error."
- Nietzsche
"Too many pieces of music finish too long after the end."
- Igor Stravinsky
Fosse
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #13 Lagt ut:
april 11, 2008, 09:51:27 »
Sitat fra: Dog på april 11, 2008, 09:22:30
Jeg syntes man kan forvente at en 180g vinyl i forseglet tilstand er ny i det minste, og ikke full av flekker, riper og i tillegg skeiv som et helvete
Jeg skal lære av dette, jeg fikk tross alt et par knallgode Jarrett-skiver i går
O.
Helt enig i at man skal forlange mer. Poenget mitt er at det trolig ikke er svindel fra forhanler eller distributør, men dårlig produksjonsjobb. Impulse er plateselskapet, hvem står for re-utgivelsen? Er det Speakers Corner, Get Back, Classic?
Loggført
Anlegg 1|Avid Acutus Reference SP|DV507MKII|J.A. MC2 Finish Gold|SME 20/2|SME V-D|Dynavector XV-1s|Rouge Ares|Bent Mu|MA Cotter MKII|Altec 4722|Mac mini|Weiss Minerva|Hovland HP-100|Graaf GM20 Mono|Merlin VSMXe|2XAudio Physics LunaII|Cardas Golden Ref|DaaD
Erland
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #14 Lagt ut:
april 11, 2008, 10:48:06 »
Produksjonsjobb?
Jeg tviler sterkt på at fettmerkene på platen kommer av at noen hos "Impulse" spiste lunch mens vedkommende pakket plater?
Å finne fett/fingermerker på en LP når man spretter forseglingen, vil jeg sette i samme kategori som om du får overlevert nøklene til din splitter nye bil, og du finner sigarettstumper i askebegeret.
Jeg finner det mer sannsynlig at noen, et eller annet sted på veien mellom Impulse og Dog, har sprettet forseglingen og lagt sine klamme kleptofingre på det sorte gullet
Loggført
Member of NBPM
Fosse
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #15 Lagt ut:
april 11, 2008, 11:19:23 »
Nå kommer vel ikke platen fra Impulse om det står Audiophile Quality på den?
Mulig du har rett Erland, men fingeravtrykk har jeg opplevd å se på plater fra mang en forhandler, jeg tviler på at den er håndtert av andre enn dem som produserer den. Jeg vet ikke, bare antakelser.
Loggført
Dog
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #16 Lagt ut:
april 11, 2008, 11:32:07 »
Jeg tror dette er en "con-job"!
The plot thickens...jeg hadde ikke sett denne før, men så labelen Impulse! og stickern med 180g og gikk rett inn i blodtåka(eller vinyltåka om dere vil).
Det ser ut som det er en reissue fra MCA Records(som vel er Geffen?), fra 1997. Distribuert av Uni Distribution i Usa. Erland: forseglingen var IKKE sprettet,
den så helt frisk ut, coveret like så. Men selve LPen var full av merker og dritt, ikke fingermerker...og som sakt, buklete som et vondt år.
Det ser ut som det kan være denne skiva.
http://www.blueafternoonrecords.com/product_info.php?products_id=306
(kjenner ikke disse, men googlet litt)
Liten hypotese: piratprodukter fra ende til annen?
O.
Sitat fra: Fosse på april 11, 2008, 09:51:27
Sitat fra: Dog på april 11, 2008, 09:22:30
O.
Helt enig i at man skal forlange mer. Poenget mitt er at det trolig ikke er svindel fra forhanler eller distributør, men dårlig produksjonsjobb. Impulse er plateselskapet, hvem står for re-utgivelsen? Er det Speakers Corner, Get Back, Classic?
Loggført
Dog
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #17 Lagt ut:
april 11, 2008, 11:38:02 »
Det er rett og slett "Coltrane", som jeg tror ble gjort i 1957.
Apropos mannen, jentene og jeg hørte på Blue train til frokosten i dag, blåserintroen der fikk begge to til å rugge i takt mens de spiste grøt
Jeg har håp for de små!
O.
Som er så heldig å ha pappaperm noen uker fremover!
Sitat fra: emotikon på april 11, 2008, 09:32:10
Hvilken Coltrane-innspilling var det O.?
Jeg kjøpte nettopp "Love Supreme" og den var helt supreme.
Loggført
OS
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #18 Lagt ut:
april 11, 2008, 11:54:11 »
Sitat fra: Dog på april 11, 2008, 08:29:29
I går kjøpte jeg 5-6 skiver, hvorav en var "ny", dvs ubrutt forsegling - med "audiofil 180g" sticker på plasten.
Dette var en klassisk Coltrane-innspilling, så den gledet jeg meg til å sette på når kvelden kom..
Så åpner jeg og ser umiddelbart at dette IKKE er jomfruland. Videre var den i tillegg skeiv som pokker og lyden var ikke i nærheten.
Så her er det noen som skor seg et eller annet sted, jeg opplever aldri dette når jeg får ting fra Elusive disc eller andre.
Noen som har slike erfaringer med tilsynelatende nye pressinger? Og evt kan dele noen tips&tricks med tanke på hva men skal holde seg unna?
De andre skivene var pent brukt og prima stand, så jeg fikk en bra kveld likevel. Coltrane skal returneres i dag.
O.
Jeg har opplevd dette mange ganger med pressinger fra RTI (Analogue Productions, Classic Records osv.). Det har blitt så ille at jeg har tatt et opphold i kjøpene. De fleste jeg har problemer med er kjøpt fra Acoustic Sounds og Red Trumpet (nå konkurs). Det som er kjedelig er at for å få erstattet platene må en dekke returportoen selv og den er ofte høyere enn prisen på platen!
mvh,
OS
Loggført
Accuphase C-2000 m/DAC-20, 2x Accuphase A-30 i brokobling, Proac Response D28, SB Duet, Kimber 8TC bi-wire m/WBT spader. VPI Aries 1 m/JMW 10/10.5 hybrid, Benz LP, Trichord Delphini MK2, Isol-8 MiniSub2, Cardas Neutral Reference phono kabel, Kimber Hero, div. DIY kabler
Dog
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #19 Lagt ut:
april 11, 2008, 12:02:09 »
Nettopp, man lærer. Denne er kjøpt i en fysisk butikk, så jeg returnerer og bytter til meg noe annet.
Moralen er vel å kjøpe brukte skiver som ser bra ut
I tillegg til de man vet leverer kvalitet - ref listen til Vidar P.
Det er ikke aktuelt å slutte å kjøpe vinyl!
O.
Sitat fra: OS på april 11, 2008, 11:54:11
Sitat fra: Dog på april 11, 2008, 08:29:29
O.
Jeg har opplevd dette mange ganger med pressinger fra RTI (Analogue Productions, Classic Records osv.). Det har blitt så ille at jeg har tatt et opphold i kjøpene. De fleste jeg har problemer med er kjøpt fra Acoustic Sounds og Red Trumpet (nå konkurs). Det som er kjedelig er at for å få erstattet platene må en dekke returportoen selv og den er ofte høyere enn prisen på platen!
mvh,
OS
Loggført
Sider: [
1
]
2
3
Alle
Til toppen
Skriv ut
« forrige
neste »
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Bruk av forumet
=> Chat online
=> Regelverk for bruk av forumet
Avdelingen for hifi
=> Hifi generelt
=> Hifi generelt inkludert bransjeaktører
=> Forskjeller og Testmetodikk
=> Vinylavdelingen
=> Kabelhjørnet
=> Datahjørnet
=> Vintageavdelingen
=> Vennetråder for hifimerker
=> Hifi foreninger / klubber
===> Arendal Lydlaug
===> Audiobuilders
===> Bergen Lydlaug
===> Grenland lydlaug
===> HORNALLIANSEN
===> Innlandet Audioforening
===> Jæren & Omegn Lydlaug
===> Mjøsen Lydlaug
===> Moss Audioklubb
===> Nidaros AudioForening
===> Oslo Audio Society
===> Oslo Vinyl Klubb
===> ProgKjeller
===> Skedsmo Audio
===> Vestfold Lydlaug
===> Østfold Hifi
Avdelingen for bildetråder
=> Mitt anlegg og billedtråder
=> På besøk hos...
=> Oversikt over hifimesser og shows
Avdelingen for teknikk og rom
=> DIY og Utvikling - høyttalere, forsterkere, etc.
=> Akustikk og hifi-rom
=> Tech-hjørnet
Musikk
=> Musikk Generelt
===> Kirkelig Kulturverksted
=> Pop/Rock
=> Jazz/Blues
=> Klassisk
=> Anbefalinger av CD/LP med god lydkvalitet
=> Konserter