Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Annonsører:
Sider: 1 [2] 3  Alle   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Laugtreff nummer 14.  (Lest 6318 ganger)
0 Medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Proffen
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

You`ll never walk alone

« Svar #20 Lagt ut: april 12, 2008, 10:57:53 »

Jeg er helt klart med på å kjøre litt kabelsammenlikning, for jeg vet at det er til dels stooore forskjeller............

mvh
Proffen
Loggført

Audion Silver Night 300B pp/BAT VK200/Vincent SP996,BAT VK30,Esoteric SA10,Sonos zp90,RN Duo,MF x-24k,Audio-gd Fun/Citypulse da7.2x,Sony DVP NS999, Sennheiser hd380 pro,AKG K400&K240,AT ATH-M50,Larsen 6,BKS 107S, Sense DIY:DAC/rørbuffer,ht-,signal- og coaxkabler,rack,A`quest Opti-link 3,WhiteZombie 0.0, Anticables rca
OMF
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #21 Lagt ut: april 12, 2008, 11:48:43 »

Vi har sjansen til å ligge i front når det gjelder kunnskap og erfaring. Det å teste ut slike ting som analogt/digitalt , kabelproblematikk og (hei, OMF!) akustikk er for fristende, IMO, til å gå glipp av. Jeg ser heller ikke bort ifra at det på sikt kan friste flere til å bli medlem i Lauget.
Hei!
Dette høres jo litt gøy ut!
Og her er jeg absolutt "PRO" flere lyttekvelder og testing!

Angående kabeltest - hos meg lar det seg kun gjøre mellom Pre(End Game) og effektforsterkerne - og da tranger jeg 3 identiske kabler (RCA). Men uansett hvor vi skal gjøre en slik test - så ønsker jeg at vi gjør slik at resulatet er teoretisk holdbart. Det betyr i klartekst ABX testing. Mao - for hver test - så lytter vi først til A, så til B (Begge ganger med kjent kabel) - så kommer lytterunden med den ukjente kabelen. Skal sjekke den statistiske tabellen min - men vi må antakelig kjøre mellom 10 og 15 slike runder for at resultatet skal være statistik holdbart. Min anbefalte motstander/dårlige kabel vil være de medfølgende sorte skolissene - en del andre varianter (Transparent/MIT/vdH) har målbare egenskaper.

For akustikktesting -så kan vi se om jeg kan få Derek til å stille inn et par avvikende korreksjonskurver på DEQX når jeg skal ha lyttekveld i mai - slik at vi kanskje greier å påvise hva endringer i klangbalansen kan gjøre!

Ellers har jeg også noen akustikkprodukter i bestilling som jeg mener enkelt skulle la seg tansportere i bil - og som jeg har stor tro på at kan gjøre underverker for lyden....mer om det senere....

Fra mitt ståsted - så er jeg litt opptatt av at vi også prøver å finne ut hva som faktisk skjer. Altså at vi gjør en eller annen form for måling - på kabeltesten tviler jeg på at vi måler noe - mens hvis vi gjør noe med akustikken/høytalerplassering/etc at vi prøver å finne ut hva som skjer....fordi jeg mener det er når man kan komme med uttalelser som "Når vi løftet bassen med 4dB mellom 80Hz og 120Hz så virket bassen mye tightere" eller "Fjerning av reflkesjonene fra sideveggen gjorde at lydbildet ble mye mer stabilt og vi fikk sortere bakgrunn" eller til slutt "plasseringen av diffuseron mellom høytalerene påfrontveggen, gav mer ro og dybde i lydbildet!". Eksempålene er tatt fra løse luften - men det er slik konklusjoner som i mine øyne virkelig gjør det mulig å komme seg videre!

Mvh
OMF
Loggført

tkr
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Wehret den Anfängen

« Svar #22 Lagt ut: april 12, 2008, 11:58:22 »

Hei, Ole Martin:
Jeg skulket statistikk da jeg studerte, og det har jeg aldri angret på.
Derfor et par dumme spørsmål:
1) 15 lytterunder høres veldig anstrengende ut. Kan man redusere antall lytterunder ved å øke antall deltakere?
2) Teoretisk sett: Spiller det noen rolle hvor mange som deltar i hver lytterunde så lenge ingen bytter plass?
                    mvh
Loggført

"If you want a friend, buy a dog" -Gordon Gekko

Musikkserver-Mac Mini-Metric Halo ULN-8-CJ ET 250S + CJ Premier 350 SA-Overkill Encore
Micro Seiki RX-RY-RZ 1500-SME V-Koetsu Urushi-CJ Premier 15- MH ULN-8-osv....
Apogee Big Ben digitalklokke
Kabler
omholt
Gjest
« Svar #23 Lagt ut: april 12, 2008, 12:28:54 »

Setter også min stemme på akustikk. Kabeltesting er for meg først og fremst interessant ved bruk av blindtest, men det står uansett ikke høyt på ønskelisten.
Loggført
OMF
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #24 Lagt ut: april 12, 2008, 18:27:23 »

Hei, Ole Martin:
Jeg skulket statistikk da jeg studerte, og det har jeg aldri angret på.
Derfor et par dumme spørsmål:
1) 15 lytterunder høres veldig anstrengende ut. Kan man redusere antall lytterunder ved å øke antall deltakere?
2) Teoretisk sett: Spiller det noen rolle hvor mange som deltar i hver lytterunde så lenge ingen bytter plass?
                    mvh
Tønnes...hvor mange forsøk som er nødvendig avhenger i veldig stor grad over hvor lett man tar forskjellen....gjetter man riktig hver gang så greier det seg med 5 forsøk for å oppnå et resultat med 97% sikkerhet....hvis man derimot bommer litt av og til, så må antallet "drastisk" opp for å bevise noe med sikkerhet....men har ikke tabellen her liggende.

Testen kan kjøres på to måter....
Vi bruker alle sine resultater....da kan vi multiplisere antall deltakere med antall forsøk - og oppnår da lettere lavere usikkerhet. Bakdelen er at da kan vi ikke gå tilbake å si at resulatet ble ødelagt av 1 av deltakerne - og siden jeg vil tro at det her er forskjell på folk sin evne til å høre disse forskjellene - så er det en fordel av hver og en kjører sin test....uansett - så er det mer enn nok ekspertise til å hjelpe oss med testoppsettet. Uansett - igjen....så mener jeg at skal vi gjøre - så gjør vi det skikkelig...!

Hvorvidt deltakerne skifter plass gjør ingen ting - så lengde det ikke gjøres under en serie...

En annen ting som hadde vært gøy (og kan bli dyrt for min del) er en ny runde CD/Vinyl i mitt oppsett - som jeg mener i større grad drar nytte av styrkene til CD mediet!

Mvh
OMF
Loggført

tkr
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Wehret den Anfängen

« Svar #25 Lagt ut: april 12, 2008, 20:32:35 »

Sitat

Testen kan kjøres på to måter....
Vi bruker alle sine resultater....da kan vi multiplisere antall deltakere med antall forsøk - og oppnår da lettere lavere usikkerhet. Bakdelen er at da kan vi ikke gå tilbake å si at resulatet ble ødelagt av 1 av deltakerne - og siden jeg vil tro at det her er forskjell på folk sin evne til å høre disse forskjellene - så er det en fordel av hver og en kjører sin test....uansett - så er det mer enn nok ekspertise til å hjelpe oss med testoppsettet. Uansett - igjen....så mener jeg at skal vi gjøre - så gjør vi det skikkelig...!

Enig med deg der....men dette blir vanskeligere enn jeg trodde. I tillegg vet jeg for egen del at konsentrasjonen avtar temmelig fort. En slik blindtest må jo bli en riktig maraton....ble litt skeptisk der om vi klarer å gjennomføre noe slikt...

Sitat
En annen ting som hadde vært gøy (og kan bli dyrt for min del) er en ny runde CD/Vinyl i mitt oppsett - som jeg mener i større grad drar nytte av styrkene til CD mediet!

Dette har jeg allerede sagt meg villig til. Just give the word, så demonterer jeg hele analogriggen og sleper den over til deg!
                   mvh
Loggført

Musikkserver-Mac Mini-Metric Halo ULN-8-CJ ET 250S + CJ Premier 350 SA-Overkill Encore
Kabler
kjoenik
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Putting out fires, with gasoline

« Svar #26 Lagt ut: april 12, 2008, 22:44:40 »

Sitat

Dette har jeg allerede sagt meg villig til. Just give the word, så demonterer jeg hele analogriggen og sleper den over til deg!
                   mvh

Gleder meg allerede!! Osteaktig
Loggført

Nils

Lector CDP7 TL, Lenco PTP4, Kuzma 4Point/Lyra Titan i, Fidelity Research FR24mkII/FR MC201/Denon 103, Garrard 401, Audio Origami PU7/Denon DL110/Graham Slee ERA Gold Reflex,  The Messenger mkIII, Audion Golden Dream, Avantgarde Duo Mezzo, Chord Company, Fat LMC.
Medlem i Bergen Lydlaug OG Hornalliansen
interman
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

Røroman

« Svar #27 Lagt ut: april 13, 2008, 14:06:02 »

Dette bør bli bra Osteaktig
Loggført
sense
Hifi-entusiast
Innlogget Innlogget

AMOR FATI..

« Svar #28 Lagt ut: april 14, 2008, 23:01:58 »

Ja da er det kansje på tide med noen ord fra meg også da... bedre sent enn aldri...
Jeg hadde jo gleden av å få høre det første oppsette med Sonus Faber Ht-ene og cayin spilleren.. dette spillte så absolutt grandiost og flott.

Men.. for det er alltid et men dere Gliser det er når det store oppgraderingsdyret kommer listende bak deg , og hvisker stille inn i øregangene dine om at dette er ikke sånn du vil ha det Gliser eller??

Og sånn tror jeg det ble hos vår venn "proffen", tror det var litt ekko også her.. for inn gjennom døra kom den ene oppgraderingen etter den andre. Høyttalere,Forforsterker, cd spiller, Nosrør og for ikke glemme kablene da. Og at dette spiller på samme strenger er klokkeklart. den hærlige og lettflytende toppen disse BKS-ene presterer er noe helt for seg selv.. dog må sies at det er mere å hente på innternkablingen på disse med tanke på den helt "organiske" lyden jeg liker da... nevnte vel dette også på treffet. Bass/mellomtonen er vel også et kapittel for seg.. hva denne lille 5" bassen klarer å spille, har gjort meg tankefull mange ganger.. og hvor naturlig det spiller Glad.. Her er innternkablingen på plass da vettu (sølv)..
Rommet det spiller i er vel det eneste ankepunktet tror jeg.. ikke akkustisk, men plassering.. og det er ikke så mye vi gutta kan gjøre no med.. kvinnfolk og wafffff Øyerulling Blunker

Ellers et meget velykket oppsett... Harmonisk,detaljert og bånn ærlig.

Må få takke alle for en hyggelig aften

Mvh
« Nyeste redigering: april 14, 2008, 23:14:24 av sense » Loggført

Ht:Sense Acoustic/svært moda Vincent forsterker/Sense Silverline Ht kabel/Sense Transparency signal kabel... alt er (Diy-DO IT YOURSELF)
http://www.senseacoustic.com/
kwil
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Utopia

« Svar #29 Lagt ut: april 14, 2008, 23:06:18 »

Ja da er det kansje på tide med noen ord fra meg også da... bedre sent enn aldri Glad
Jeg hadde jo gleden av å få høre det første oppsette med Sonus Faber Ht-ene og cayin spilleren.. dette spillte så absolutt grandiost og flott Glad

Men.. for det er alltid et men dere Gliser det er når det store oppgraderingsdyret kommer listende bak deg , og hvisker stille inn i øregangene dine om at dette er ikke sånn du vil ha det Gliser eller??

Og sånn tror jeg det ble hos vår venn "proffen", tror det var litt ekko også her.. for inn gjennom døra kom den ene oppgraderingen etter den andre Kult Høyttalere,Forforsterker, cd spiller, Nosrør og for ikke glemme kablene da Blunker og at dette spiller på samme strenger er klokkeklart. den hærlige og lettflytende toppen disse BKS-ene presterer er noe helt for seg selv.. dog må sies at det er mere å hente på innternkablingen på disse med tanke på den helt "organiske" lyden jeg liker da... nevnte vel dette også på treffet. Bass/mellomtonen er vel også et kapittel for seg.. hva denne lille 5" bassen klarer å spille, har gjort meg tankefull mange ganger Sjokkert Kult.. og hvor naturlig det spiller Glad.. Her er innternkablingen på plass da vettu (sølv) Øyerulling
Rommet det spiller i er vel det eneste ankepunktet tror jeg.. ikke akkustisk, men plassering.. og det er ikke så mye vi gutta kan gjøre no med.. kvinnfolk og wafffff Øyerulling Blunker

Ellers et meget velykket oppsett... Harmonisk,detaljert og bånn ærlig Glad

Må få takke alle for en hyggelig aften

Mvh

Hva med denne: Rekker tunge (sorry, kunne ikke dy meg) Osteaktig
Loggført

Mye RØR
tkr
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Wehret den Anfängen

« Svar #30 Lagt ut: april 16, 2008, 09:43:07 »

Sitat

Hva med denne: Rekker tunge (sorry, kunne ikke dy meg) Osteaktig

Happy to oblige!
Her kommer min reaksjon på innlegget ditt: Rekker tunge Rekker tunge Rekker tunge Rekker tunge Rekker tunge Rekker tunge Rekker tunge Rekker tunge Rekker tunge Rekker tunge Rekker tunge Rekker tunge Rekker tunge
Fornøyd nå?
                 mvh
Loggført

Kabler
Proffen
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

You`ll never walk alone

« Svar #31 Lagt ut: april 16, 2008, 21:38:30 »

Da er det ytterligere endringer på g i oppsettet.  Men: det er ikke fordi Coplanden er dårlig, eller fordi jeg er misfornøyd. Sååååå langt derfra!!! Gliser Synes nemlig det har spilt meget godt med Copland og 6550-rør!  Rekker tunge

Er både spent og usikker på hvordan denne siste endringen vil slå ut, for jeg har slått til på et uhørt effekttrinn. Med en VTL ST 85 på vei inn, får jeg kanskje litt mer trøkk og kontroll på de lavere frekvenser. Eller så blir det tvert imot. VTL`en kjører nemlig med EL 34, et ukjent rør for min del, så det blir spanande å koble opp rookien når den ankommer. Coplanden vil uansett bli savnet, for den har gitt meg maaange flotte og fine timer i godstolen!

mvh
Proffen
Loggført

Audion Silver Night 300B pp/BAT VK200/Vincent SP996,BAT VK30,Esoteric SA10,Sonos zp90,RN Duo,MF x-24k,Audio-gd Fun/Citypulse da7.2x,Sony DVP NS999, Sennheiser hd380 pro,AKG K400&K240,AT ATH-M50,Larsen 6,BKS 107S, Sense DIY:DAC/rørbuffer,ht-,signal- og coaxkabler,rack,A`quest Opti-link 3,WhiteZombie 0.0, Anticables rca
kjoenik
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #32 Lagt ut: april 17, 2008, 12:20:20 »

Oioi, spennende! Gratulerer!!
Har troen på VTL. Vil tro du får all den kraften du skulle ha behov for. EL34 spiller også med en glimrende mellomtone. Det er jo selveste gitarforsterkerrøret Glad

Jaja Roger. Nå må du ut og handle Mullard EL34 Blunker

Ellers synes jeg Svetlana Winged C fungerte veldig bra i min Conrad Johnson

Du får skrive noen linjer og legge ut noen bilder når du er klar.
Hvor lenge må vi vente..?
Begynner å bli utålmodig allerede... Gliser
Loggført

Nils

Lector CDP7 TL, Lenco PTP4, Kuzma 4Point/Lyra Titan i, Fidelity Research FR24mkII/FR MC201/Denon 103, Garrard 401, Audio Origami PU7/Denon DL110/Graham Slee ERA Gold Reflex,  The Messenger mkIII, Audion Golden Dream, Avantgarde Duo Mezzo, Chord Company, Fat LMC.
Proffen
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

You`ll never walk alone

« Svar #33 Lagt ut: april 17, 2008, 12:26:56 »

Blir spanande ja.
Når? Tjaaaa...........
Har da gleden? av å runde 40 i løpet av helgen......Gliser
Da hadde det vel vært en passende gave fra meg selv til meg selv å få den i hus til da.............? Gliser
Skal visstnok sitte rør fra Motron i den alt, som erstatter de originale........

mvh
Proffen
Loggført

kjoenik
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #34 Lagt ut: april 17, 2008, 12:35:17 »

Høres bra ut.
Gratulerer med dagen på forskudd!

Glad
Loggført

Nils

Proffen
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

You`ll never walk alone

« Svar #35 Lagt ut: april 17, 2008, 18:24:35 »

Thnx for den!
Har en leveregel som sier at en ikke er eldre enn en føler seg til sinns.
I så fall er jeg ennå ikke passert de 30................ Gliser

...eller som han svarte, da han ble spurt hva han skulle bli når han ble voksen....
"Jeg skal ikke bli voksen, jeg skal bli lærer..................." Gliser

mvh
Proffen
Loggført

Proffen
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

You`ll never walk alone

« Svar #36 Lagt ut: april 18, 2008, 22:42:39 »

Da var VTL`en på plass, og ja, det låter (fortsatt) godt....Gliser
Litt annerledes enn med Copland, med vekt og fokus på litt andre deler av musikkgjengivelsen......
Lyden er for det første noe mer "frempå".....
For det andre er det mer oppløst i mellomtone og oppover i frekvenser.....
Bassen har jeg ikke helt klart å danne meg noe ordentlig inntrykk av, men aner nok at det er mer "kontant", men kanskje ikke like fyldig og god som med Coplanden............
Rommet virker større, både i høyde, bredde og dybde, no question bout that........!!!

Tror nok jeg må spille mer musikk, atskillig mer musikk, før jeg kan avsi noen endelig dom.......... Gliser
Skal også åpne og kikke litt på rør, bias osv......... Tenker jeg ser litt på pre`en også i samme slengen, for jeg har litt 50hz-brum som jeg liker dårlig....... Kan være rør, kabler eller kanskje til og med kabelsalaten. Kan det hjelpe å "ommøblere" litt bak benken........

mvh
Proffen
Loggført

kjoenik
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #37 Lagt ut: april 18, 2008, 22:58:50 »

Ehh...det var jo endel kabler bak stereobenken... Blunker

Er det en ny VTL 85?
Innspilt?

Hvilke EL34 er det som står i?
Loggført

Nils

Proffen
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

You`ll never walk alone

« Svar #38 Lagt ut: april 18, 2008, 23:04:20 »

Ehh...det var jo endel kabler bak stereobenken... Blunker

Er det en ny VTL 85?
Innspilt?

Hvilke EL34 er det som står i?

Skal visstnok ikke være eldre enn 3-4mnd............
Innspilt? Aner ikke.....
EL34 skal kartlegges i løpet av helgen................ Gliser

mvh
Proffen
Loggført

tkr
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Wehret den Anfängen

« Svar #39 Lagt ut: april 18, 2008, 23:08:42 »

Hei, Grattis!
Du nøler virkelig ikke! Mener at jeg skrev til deg at VTL var litt mer nøytral enn Copland. Er i grunn mest spent på bassen...
Gi ord så snart du finner ut noe!
                   mvh
Loggført

Kabler
Sider: 1 [2] 3  Alle   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Linker til omtaler
Søk i Wikipedia