Forside
Forum
Bruktbørs
Linker
Galleri
Toppen
Hoyre
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
FORUM
Hjelp
Logg inn
Registrer
Hifisentralen
|
Forum
|
Musikk
|
Jazz/Blues
|
Jazz; hva hører du på nå?
Annonsører:
Sider: [
1
]
2
3
4
...
232
Til bunnen
« forrige
neste »
Skriv ut
Skrevet av
Emne: Jazz; hva hører du på nå? (Lest 120358 ganger)
0 Medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Vidar P
Æresmedlem
Utlogget
Dette var svære greier, som hu sa, jenta....
«
Lagt ut:
mars 19, 2008, 15:01:45 »
Påska er tiden for lene seg tilbake med god musikk; det er på tampen av sesongen; snart kommer sommeren med ståk og støy, båtliv, ferieturer, fisketurer i skog og på fjell, grilling og annen elendighet; et evig mas med andre ord. Og det pokkers lyset til langt på natt som forhindrer jazz i sin rette stemningsskapende belysning; mørket fra noen stearinlys og dempede lamper.
Andre avdelinger har hatt "hva lytter du på"-tråder; noen kan synes det er irriterende oppramsinger, de om det; jeg synes det er tilnærmet uendelige kilder med tips til god musikk, gjerne med en liten kommentar fra presentør.
Min jazz-interesse synes å ingen ende ta; jeg har prøvd å slutte mange ganger; men får visst vente til det fins en pille ala røykesluttpiller. For de som har fulgt ekstra godt med, og kjenner meg, så er det ingen hemmelighet at mitt hjerte ligger i jazzen fra 40-tallet gjennom 60-tallet hovedsaklig; med enkelte streif i begge retninger på tidsaksen. Videre er det ingen hemmelighet at blant mine desiderte favorittartister finner vi John Coltrane (selvsagt), Sonny Rollins, Dexter Gordon, Charlie Parker, Billie Holiday, Charles Mingus, Thelonius Monk, Andrew Hill, Ben Webster, Serge Chaloff (!) og mange andre tilsvarende fra denne jazzens gullalder.
Siden påskeroa har senket seg, og avmarsj til påskefjellet ikke er før i morgen, så har jeg funnet frem en LP-trilogi som Dexter Gordon spilte inn under Zürich Jazz Festival august 1975. Med seg hadde han den glimrende Kenny Drew (p), NHØP (b) og Alex Riel (d). Det suverene danske plateselskapet Steeplechase, som jeg samler entusiastisk på, med den aktive Nils Winther i front, utgav de tre LP'ene som SCS-1050, SCS-1090 og SCS-1110.
Til mitt store hell, og som endel kanskje vet, så ble mange av Steeplechase's mastere gravd frem for noen år siden, jeg tror det måtte ha vært rundt midten av 90-tallet, og veldig mange av deres mest populære titler ble audiofilt remasteret fra 1.generasjons mastere med topp elektronikk, og presset på super 180g jomfruvinyl. Til den største glede for audiofile jazzentusiaster verden over; de solgte som hakka møkk i f.eks USA.
Jeg ble jo selvsagt over-the-top glad for tiltaket, og nølte ikke med å sende inn bestilling på hele katalogen komplett. Idag er jeg glad for det.
Idag er det Dexter Gordons Swiss Nights trilogi som snurrer på LP12. Dette er jo Dexter på et tidspunkt hvor han nok er forbi sine største øyeblikk (som f.eks Go! og Dexter Callling for BlueNote) men det samme kan definitivt ikke sies om hans band. Sammen lager de noen forrykende konserter disse augustkveldene i '75, og det er ingenting som minner om avdanket-stjerne-på-reunion-pengeinnsamlig overhodet. Ikke noe nybråttsarbeide forsåvidt, standarder fra Rollins, Jobim, Lester Young, Mancini, Ellington og andre) men forrykende like fullt.
Tilgjengelig fra både Amazon, cduniverse og andre. Det er mye bra å velge i når man gløtter i Dexter Gordons diskografi;
http://www.jazzdisco.org/dex/cat/
..også fra Steeplechase helt tilbake til slutten av 60-tallet;- selv ville jeg kanskje ha sjekket ut Go!, A Swinging Affair, Our man in Paris, Takin' Off, Dexter Calling osv dersom jeg var helt fersk med artisten; men nå er altså Swiss Nights en glimrende trilogi også, og det er den jeg hører på idag; og livestemningen er til å føle og ta på. Dexter spiller veldig fokusert og godt, men kanskje ikke helt med den energien han fremviste 15-20 år tidligere.
Det spørs om det ikke blir enda mer jazz senere idag.
Mvh Vidar P
Loggført
Kilder; Naim CDS3/555PS - Linn LP12 Keel/Lingo2/Naim ARO/DV XV-1S - Naim NAT 05
Forsterker; Naim NAC 552 - NAP 500 - SuperLine
Høyttalere; KEF Reference 207/2
Headfi; Naim Headline/Napsc/AKG K701/Sennheiser HD800
Div; Naim HiLine/Chord Co Signature/Naim Fraim
noruego
Hifi Freak
Utlogget
What is he building in there?
«
Svar #1 Lagt ut:
mars 19, 2008, 15:21:56 »
Sitat fra: Vidar P på mars 19, 2008, 15:01:45
Andre avdelinger har hatt "hva lytter du på"-tråder; noen kan synes det er irriterende oppramsinger, de om det;
Ja; meg om det.
Loggført
If you take Placebo from an average audiophile, you take away his happiness as well.
FallenA
Hifi Freak
Utlogget
We are monkeys with money and guns.
«
Svar #2 Lagt ut:
mars 19, 2008, 15:52:56 »
Synes innlegget var både på sin plass, og meget inspirerende. Min kjærlighet til jazzens mysterier vokser for hver eneste dag. Jeg hører hele tiden deilig musikk i for meg relativt ukjente musikere, men jeg håper å plukke opp flere godbiter. Fortsett mer enn gjerne i denne stilen Vidar P
Loggført
FallenA`s GIGANTOPPGRADERING
Billig lykke
soundscape
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #3 Lagt ut:
mars 19, 2008, 15:59:06 »
En egen jazz tråd synes jeg var en god ide. Nå er jazz blitt et tøyelig begrep siden 40-60 tallet, og mye av det jeg lytter til er av nyere dato.
Men, jeg må nesten nevne denne perlen som kom i posten i dag:
Pink Floyd plukket ned i molekyler og gjenoppstått som et solid jazz album.
Kvartett bestående av Hammond B3, elektrisk/akustisk gitar, Tenor sax og trommer.
Det er chesky som har gitt ut denne god-biten som dessuten er av audiofil kvalitet.
Herved anbefalt !
«
Nyeste redigering: mars 20, 2008, 10:06:28 av soundscape
»
Loggført
ROCKETOR
Hifi-entusiast
Utlogget
"Det synes også på en Dual at den spiller bra"
«
Svar #4 Lagt ut:
mars 19, 2008, 16:11:55 »
Hei
Jeg syns det var på plass med en tråd som dette
Stadig vekk finner jeg nye jazzperler som jeg gleder meg vilt over å få snurra på
cd
-spilleren
Jazzen tar stadig vekk større plass i musikksamlinga mi, og det er godt å se hva andre spiller/ setter pris på innen sjangeren. Her er mye flott musikk.
Denne cd'en går nå mens jeg holder på å male taklister
God jazzpåske til alle
Loggført
om.s
Gjest
«
Svar #5 Lagt ut:
mars 19, 2008, 16:20:12 »
Jazzen har värt en stadig tilbake vendende sjanger for meg i 15-20 år etter som man er mer el minder alt etende på musikk, så kan det absolutt väre på sin plass med en slik tråd...
mvh
Loggført
noruego
Hifi Freak
Utlogget
What is he building in there?
«
Svar #6 Lagt ut:
mars 19, 2008, 16:52:40 »
Sitat fra: Vidar P på mars 19, 2008, 15:36:40
Beklager noruego. Det var i beste mening innlegget mitt. Om det er så fælt så kan jeg slette det; så kan heller du lage en langt mer interessant tråd kanskje?
For all del, ingen grunn til å bli hårsår. Som du selv påpekte "noen kan synes det er irriterende oppramsinger, de om det". Akkurat. Selv om jeg personlig ikke har den helt store sansen for "(sett inn klassisk, rock, kabler etc); hører du på i dag?"-trådene, så har jeg ikke tenkt å ødelegge gleden for dem som har det.
Loggført
If you take Placebo from an average audiophile, you take away his happiness as well.
Vidar P
Æresmedlem
Utlogget
«
Svar #7 Lagt ut:
mars 19, 2008, 17:36:24 »
Jeg er ikke hårsår noruego. Jeg synes jeg gav et ok innlegg om Dexter Gordon på Steeplechase jeg, og har ikke dårlig samvittighet for det. De som ikke liker slike ting oppfordres til å finne andre tråder. Håper den innfallsvinkelen med dette er avsluttet.
Dette ligger i jazz-avdelingen; og er en tråd hvor jeg håper å se mange plater nevnt. Her er det ikke noe poeng å finne "den beste" ei heller engang trenger plata å være god, og slakt er like velkomment som positive omtaler; dette er en tråd hvor jazz-lyttere kan nevne noen ord om den platen de hører på nå, eller nylig, og sånn sett berike oss andre.
Takker for fine tips så langt fra dere alle; det er fint med bilder og linker; noe av det fine med cduniverse og andre topp nettbutikker er jo at man sågar kan høre smakebiter fra plater som blir gitt oppmerksomhet; jeg skal sørge for å meddele inntrykk fra de jazz-plater jeg spiller så langt jeg kan.
Mvh Vidar P
Loggført
kbwh
Gjest
«
Svar #8 Lagt ut:
mars 19, 2008, 17:48:39 »
Kjekk tråd.
I går hos impulse fikke jeg høre et par kutt fra Ellingtons Blues In Orbit. Det er en plate jeg ikke kjenner fra før, selv om det er noen kjente låter der. Den platen skal jeg ha. Kan ikke få for mye Ellington (og Hodges).
Loggført
Miles
Bransjeaktør
Overivrig entusiast
Utlogget
A Motion Sound
«
Svar #9 Lagt ut:
mars 19, 2008, 20:14:01 »
Loggført
www.NordicSoundDesign.no
Accustic Arts
WLM
Leben
Almarro
DAAD
Analysis Plus Cables
Neat
Base Technology
FallenA
Hifi Freak
Utlogget
We are monkeys with money and guns.
«
Svar #10 Lagt ut:
mars 19, 2008, 21:52:59 »
Jaques Loussier Trio, The Bach Book.
«
Nyeste redigering: mars 19, 2008, 22:05:57 av FallenA
»
Loggført
FallenA`s GIGANTOPPGRADERING
Billig lykke
soundscape
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #11 Lagt ut:
mars 20, 2008, 10:03:49 »
Lagt merke til at mange liker Tord Gustavsen Trio, Helge Lien og liknende.
Da kan det anbefales og sjekke ut Anders Widmark Trio.
På skiva jeg spiller nå har han tatt for seg svenske salmer. Etter å ha plukket rundt 60 salmer så gjorde trioen et kresent utvalg på 16 stk. Også klare likheter med Jan Johansson m.flere.
Loggført
KindOfBlue
Gjest
«
Svar #12 Lagt ut:
mars 20, 2008, 10:12:00 »
Kan jeg få anbefale mitt vannhull i Oslo: Bare Jazz. Midt i sentrum, tilbaketrukket, god mat og drikke - og mengder av Jazzinnspillinger tilgjengelige. Klassisk og nytt. Sikkert kjent for de fleste her, men kommer dere utenfra og har lyst til å finne et sted der man kan sitte og slappe av, vekk fra kjaset, så er dette plassen:
http://www.barejazz.no/
Loggført
Distinctive
Overivrig entusiast
Utlogget
«
Svar #13 Lagt ut:
mars 20, 2008, 12:13:44 »
Tar stadig frem Skywards av Rypdal.
Virkelig synd det ikke kommer flere album fra denne gjengen
Loggført
http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Distinctive
Vidar P
Æresmedlem
Utlogget
«
Svar #14 Lagt ut:
mars 20, 2008, 12:37:07 »
Nydelig skive dette; Jimmy Cleveland and his all stars. Emarcy/Mercury MG36066 innspilt 1955. Det er altså ren fløyel for øregangene; smektende toner spilt på en aldeles nydelig måte.
Noen detaljer her;
http://microgroove.jp/mercury/MG36066.shtml
Min er en ny Speakers Corner 180g vinylskive; jeg er så glad i den produsenten. Ikke bare lager de skiver som er nydelig masteret og presset, men de trekker også frem god og viktig musikk fra glemselen; musikk man i mange tilfeller ellers aldri ville ha kommet over.
Mvh Vidar P
Loggført
Distinctive
Overivrig entusiast
Utlogget
«
Svar #15 Lagt ut:
mars 20, 2008, 12:50:13 »
Kjekt å se at smaken virkelig er allsidig her inne (NB ingen underliggende sarkasme ment her).
Når det gjelder amerikansk jazz så sier jeg som Bugge Wesseltoft - det har ikke skjedd noe særlig nytt de siste 20-30 år.
Med enkelte unntak, så er jazzmusikken herfra stort sett et stort gjesp i mine ører ihvertfall.
For min egen del (60 modell) så ser jeg meg skjelden tilbake. Noe nostalgi finner jeg i Return to Forever, Brand X, Miles, ol. men ellers går det mye i 'Nordic sound' genren i tradisjonell sammenheng og klubbjazz når det skal kjøres på ettertrykkelig
Loggført
http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Distinctive
om.s
Gjest
«
Svar #16 Lagt ut:
mars 20, 2008, 13:57:28 »
Nå føre påske avfarten lyttes det til Keith Jarrett "My foolish heart" nydelig skive som av flere "kjenner" mener den er blandt hans beste...
mvh
Loggført
Vidar P
Æresmedlem
Utlogget
«
Svar #17 Lagt ut:
mars 20, 2008, 16:01:00 »
Sitat fra: Valentino på mars 19, 2008, 17:48:39
Kjekk tråd.
I går hos impulse fikke jeg høre et par kutt fra Ellingtons Blues In Orbit. Det er en plate jeg ikke kjenner fra før, selv om det er noen kjente låter der. Den platen skal jeg ha. Kan ikke få for mye Ellington (og Hodges).
Denne er ypperlig. Særlig komposisjonene hvor Billy Strayhorn er involvert synes jeg mye om. De andre også for den del.
Johnny Hodges sin altsax på noen av kuttene er god nok grunn til å kjøpe den også.
Jeg kjøpte den på Classic Records vinyl i sin tid da den kom ut som 180g LP. Det står 1995 på den, så det var vel det da.
Innspillingen er fra 1959 såvidt jeg vet. Originalt på Columbia six-eye; de var ellers kjent for særlig høy lydkvalitet og en svært god artist-stall; noe denne plata understøtter.
http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=CS8241QP
Mvh Vidar P
«
Nyeste redigering: mars 20, 2008, 16:20:30 av Vidar P
»
Loggført
olllie
Hifi-entusiast
Utlogget
Allways on the mowe....
«
Svar #18 Lagt ut:
mars 20, 2008, 16:17:47 »
Ja, påsken er så smått kommet , den, og jeg er i mitt sedvanlige påskehumør,som slett ikke er noe å le av. Det gjenspeiler seg i musikken jeg spiller. Jeg begynte med Handels Messias, fulgte opp med den vakre Jazz på svenska, med Jan Johanson. Deretter Quartet West, med Allways say Goodbye.
Var derettter så dom at jeg slo på TV`n. Der gikk det stort sett bare noen deprimerende komiserier.
TV`n ble slått av, og nå snurrer plate 2 av Bill Evans 6 CD box Turn Out the Stars; The final Village Vaguard Recordings June 1980. Når en har hørt igjennom denne boxen noen ganger, har en følelse av å kjenne Bill Evans både som person og musiker. Ikke noe å le av det heller.God påske, alle sammen, hilsen Olllie
Loggført
Musical Life platespiller og Clearaudio pickup- Audio Pro trådløst nettverk -Accustic Arts CD/DAC-Oppo blu-ray-Samsung TV-Sanders Sound System forsterking, høytalere og kabling.
Tubesnake
Hifi Freak
Utlogget
Go ahead. Make my day.
«
Svar #19 Lagt ut:
mars 20, 2008, 18:51:33 »
Denne har nå snurret i spilleren et par ganger utover ettermiddagen.
Med et slikt stjernegalleri måtte det bare bli bra. Og det ble det til gangs.
Loggført
I have strong feelings about gun control. If there's a gun around, I want to be controlling it.
Clint Eastwood
Sider: [
1
]
2
3
4
...
232
Til toppen
Skriv ut
« forrige
neste »
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Bruk av forumet
=> Chat online
=> Regelverk for bruk av forumet
Avdelingen for hifi
=> Hifi generelt
=> Hifi generelt inkludert bransjeaktører
=> Forskjeller og Testmetodikk
=> Vinylavdelingen
=> Kabelhjørnet
=> Datahjørnet
=> Vintageavdelingen
=> Vennetråder for hifimerker
=> Hifi foreninger / klubber
===> Arendal Lydlaug
===> Audiobuilders
===> Bergen Lydlaug
===> Grenland lydlaug
===> HORNALLIANSEN
===> Innlandet Audioforening
===> Jæren & Omegn Lydlaug
===> Mjøsen Lydlaug
===> Moss Audioklubb
===> Nidaros AudioForening
===> Oslo Audio Society
===> Oslo Vinyl Klubb
===> ProgKjeller
===> Skedsmo Audio
===> Vestfold Lydlaug
===> Østfold Hifi
Avdelingen for bildetråder
=> Mitt anlegg og billedtråder
=> På besøk hos...
=> Oversikt over hifimesser og shows
Avdelingen for teknikk og rom
=> DIY og Utvikling - høyttalere, forsterkere, etc.
=> Akustikk og hifi-rom
=> Tech-hjørnet
Musikk
=> Musikk Generelt
===> Kirkelig Kulturverksted
=> Pop/Rock
=> Jazz/Blues
=> Klassisk
=> Anbefalinger av CD/LP med god lydkvalitet
=> Konserter