Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Annonsører:
Sider: 1 2 [3] 4 5 6 ... 89   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: KJOENIK's stereoanlegg  (Lest 75274 ganger)
0 Medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
kjoenik
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Putting out fires, with gasoline

« Svar #40 Lagt ut: oktober 10, 2007, 17:05:03 »

Situasjonen for et halvt år siden... Gliser

Loggført

Nils

Lector CDP7 TL, Lenco PTP4, Kuzma 4Point/Lyra Titan i, Fidelity Research FR24mkII/FR MC201/Denon 103, Garrard 401, Audio Origami PU7/Denon DL110/Graham Slee ERA Gold Reflex,  The Messenger mkIII, Audion Golden Dream, Avantgarde Duo Mezzo, Chord Company, Fat LMC.
Medlem i Bergen Lydlaug OG Hornalliansen
kbwh
Gjest
« Svar #41 Lagt ut: oktober 10, 2007, 17:07:27 »

Hva er det hun hører på, husker du det?
Loggført
kjoenik
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #42 Lagt ut: oktober 10, 2007, 17:15:02 »

Det er dette det dreier seg om. Hører på denne skiva nå. Ubeskrivelig bra! En legendarisk performer, glimrende låtmateriale, og lyd som er så nærværende at man kan kjenne sigarettlukta og eimen av (dyrt) etterbarberingsvann!

On request:
Charles Eames "Lounge Chair"
Designet på 50-tallet. Og hvis jeg ikke husker feil, var Spike Jones den første eieren av en slik stol Kult

Kommer noen ord om lyden, snart...

Mezzaninen

Jeg sitter altså i sofaen og lytter, like aktenfor der hvor taket igjen får normal høyde, 2,45m.

Skulle gjerne tatt noen oversiktsbilder av stua slik at det ville bli lettere for dere å komme med noen tanker angående akustikk, men da blir jeg nødt til å rydde litt først...

Men her er i hvert fall "katedralen". Vet ikke om det gir noen mening. I bakerste del av stuen er deten trappeoppgang i midten, åpen kjøkkenløsning på ene siden, og en tv-krok på andre siden.

Når jeg står på mezzaninen og klapper, er det ganske uttalt etterklang. Er usikker på hvor mye dette påvirker lyden der jeg sitter i sofaen. Jeg sitter jo litt tilbaketrukket, og får vel ikke disse klangene rett i hodet.
Har vurdert om jeg skulle henge noen av disse platene jeg har laget på veggen i 3-3,5 meters høyde, i par. Burde bli ganske diskret. Men det er jo et større prosjekt å få disse hengt opp på en forsvarlig måte. Siden det ikke er mulig "å bare prøve seg frem" håper jeg dere har noen innspill...

Loggført

Nils

Lector CDP7 TL, Lenco PTP4, Kuzma 4Point/Lyra Titan i, Fidelity Research FR24mkII/FR MC201/Denon 103, Garrard 401, Audio Origami PU7/Denon DL110/Graham Slee ERA Gold Reflex,  The Messenger mkIII, Audion Golden Dream, Avantgarde Duo Mezzo, Chord Company, Fat LMC.
kjoenik
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #43 Lagt ut: oktober 10, 2007, 17:20:14 »

Hva er det hun hører på, husker du det?
Lisa Ekdal, "Hon er så søt när hon sover"..
Loggført

Nils

impulse
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Skribent i Fidelity og medlem av Hornalliansen.

« Svar #44 Lagt ut: oktober 10, 2007, 17:23:48 »

Men det er jo en Bo Kaspers-låt, Kjoenik! Blunker
Loggført

- Wilson Benesch ACT One Turntable / Koetsu Urushi/Dynavector xx2
- TentLabs drivverk / APL Dac-S 
- Denon TU 850 
- Hovland HP 100i MC 
- 300B S.E.T. m. WE og Hørning OPT
- Impulse H2 Oblivion 
- Oblivion Energetic kabling 
- Base, Celius netttfilter

Det er makt i de foldede horn !
kjoenik
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #45 Lagt ut: oktober 10, 2007, 17:29:14 »

Haha, ja det er det visst Gliser
Men Lisa Ekdal er sikkert også søt når hun sover, men det blir nå mest synsing det da...

Nå henter jeg prinsessene mine i barnehagen. Kommer mer bilder osv. i kveld. Og så var det dette "nye" da...
Loggført

Nils

Pengvim
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Jeg tror det ikke før jeg hører det.

« Svar #46 Lagt ut: oktober 10, 2007, 18:40:56 »

On request:
Charles Eames "Lounge Chair"
Designet på 50-tallet. Og hvis jeg ikke husker feil, var Spike Jones den første eieren av en slik stol Kult

hmm. hvor får man tak i en slik? den var utrolig fet. Osteaktig
Loggført
impulse
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #47 Lagt ut: oktober 10, 2007, 19:11:21 »

Den kan bestilles på Tannum Møbler. Pris? I overkant av 50.000,....
Loggført

- Denon TU 850 
- Hovland HP 100i MC 
- Impulse H2 Oblivion 

kbwh
Gjest
« Svar #48 Lagt ut: oktober 10, 2007, 19:24:34 »

Pyttsann, er ikke det det samme som et par Valhallakabler omtrent? Det er en stol din sønn vil sette pris på å arve.
Loggført
emotikon
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Er det rart det bikker over av og til....?

« Svar #49 Lagt ut: oktober 10, 2007, 19:30:37 »

Pyttsann, er ikke det det samme som et par Valhallakabler omtrent? Det er en stol din sønn vil sette pris på å arve.

Jeg hadde nok gått inn i en dypere depresjon om fattern sa til brorsan " Charles Eames "Lounge Chair`en" som står borte i hjørnet skal du arve etter meg", og i neste øyeblikk snur seg mot meg og sier "...og Valhalla kablene som ligger i skuffen der borte, kan du få"
Loggført

mvh
emotikon

"Without music, life would be an error."
- Nietzsche

‎"Too many pieces of music finish too long after the end."
- Igor Stravinsky
Pengvim
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #50 Lagt ut: oktober 10, 2007, 19:32:07 »

oi, såpass mye ja! 50 høvdinger. det er mer enn hele anlegget mitt det. Rekker tunge

får vente til jeg blir ferdig med studier og etablert før man kjøper slikt kanskje. Øyerulling
Loggført
kjoenik
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #51 Lagt ut: oktober 10, 2007, 22:14:36 »

"Hvordan er lyden?" var det en som spurte.

Vel, jeg startet altså min hifi-interesse med et hjemmkinoanlegg, Harman Kardon og KEF høytalere (type sat/sub). Veldig gøy å se film med god lyd, men til musikk ble det desverre skivebom.
Begynte å snuse rundt på sentralen og snappet opp navn som f.eks Krell. Så da en entusiast i Bergen skulle sin Krell KAV 300i hoppet jeg i bilen for å hente den.

Omtrent samtidig kom jeg over noen nedstøvete Energy Veritas 2.3i på en Elkjøpbutikk på Stord hvor jeg bodde på den tiden (på Stord altså, ikke i El-kjøpbutikken.). Fikk en veldig god deal på dem, og plutselig hadde jeg to komponenter som begge hadde fått gode anmeldelser.

Det spilte med vanvittig autoritet i bassen, men en hardhet i øvre mellomtone/diskant ble til slutt for slitsom. Dessuten syntes jeg det manglet magi.
Det måtte da være noe som kunne få musikken til å blomstre som en orkidè, som kunne gjengi fargene i musikken, duftene, følelsene.
Jo, jeg hadde jo lest om rør. Var litt skeptisk til om dette kanskje var litt vel eksotisk, jeg var jo tross alt mest opptatt av musikken Gliser Haha, for en idiot jeg var. Da Conrad-Johnsen spilte hjemme hos meg for første gang, på noen Mission M34 (tror jeg det var), ja da skjønte jeg at jeg var på sporet.
Så kom det neste store gjennombruddet, Referencene. Lector cd-spiller var allerede på plass.
Du milde tid, jeg ble helt månebedotten.
Musikken var så lettflyttende og uanstrengt. Lydbildet var stort og bredt, nærmest foldet seg rundt èn. Tindrende klar lyd, uten den minste antydning til unoter som gir lyttetretthet. Fioliner, cello, akustiske gitarer, kontrabass, alt  hørtes utrolig ekteut.
Bassen i Referencene er utrolig, størrelsen tatt i betraktning, og spiller etter sigende med brukbart nivå ned på midten av 30-tallet. Disse høytalerne kan gjengi dynamikken i innspillingen, på verker som f.eks Rhapsoy in Blue, som plutselig eksploderer i lydmessige voldsomheter med blåsere og hele hørva, da får jeg en idè om hvordan gode hornhøytalere må høres ut.
Jeg var altså i hifi-nirvana, med et anlegg som åpenbart spilte i en gudommelig opphøyd symbiose.
Og hva gjør man da...?
Jo man selger sin sjel til djevelen, den beste komponenten, altså høytaleren, til en annen, og jakter videre på neste fiks.
Nåja, den observante leser vil nå ane konturene av en løsning med henblikk på hva den "nye" komponenten er Blunker
En, nei to høytalere, men ikke noe impuls(e)kjøp denne gangen (tok du den Impulse.. Gliser).
Skal vi se...bilder, bilder...

Loggført

Nils

kjoenik
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #52 Lagt ut: oktober 10, 2007, 22:26:34 »

Tandberg TL-1520. Det er viktig å støtte norsk industri, og norsk hifi-industri i særdeleshet IMO Gliser
Loggført

Nils

Pengvim
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #53 Lagt ut: oktober 10, 2007, 22:35:44 »

Tandberg TL-1520 er ikke så verst syns jeg. men den ruller av altfor tidlig for meg desverre. nøytral og fin lyd Glad

kunne tenkt meg et par Tandberg Studiomonitor en gang, eller TLM 3005.
« Nyeste redigering: oktober 10, 2007, 22:46:16 av Pengvim » Loggført
impulse
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #54 Lagt ut: oktober 10, 2007, 22:46:31 »

Å støtte en bedrift som gikk heden i forrige århundre får du ingen plusspoeng for, Kjoenik. Jeg tror du har kjøpt deg Veena, jeg.... Blunker Det setter jeg tier´n min på, i alle fall.... Gliser
Loggført

- Denon TU 850 
- Hovland HP 100i MC 
- Impulse H2 Oblivion 

kjoenik
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #55 Lagt ut: oktober 10, 2007, 23:07:25 »

Å støtte en bedrift som gikk heden i forrige århundre får du ingen plusspoeng for, Kjoenik. Jeg tror du har kjøpt deg Veena, jeg.... Blunker Det setter jeg tier´n min på, i alle fall.... Gliser
Så disse er ikke 2005 mod. altså Sjokkert
Er nok klar over at de er historieja . Var ikke så lett å få takk i de nødvendige pluggene for å koble ipoden til sølvsupern... Øyerulling

Javel, Veena, vi får se...

Noen cm høyere enn Veena kanskje...?
Loggført

Nils

kjoenik
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #56 Lagt ut: oktober 10, 2007, 23:12:02 »

En kasse til...

Loggført

Nils

kjoenik
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #57 Lagt ut: oktober 10, 2007, 23:23:08 »

Siden det er kjempemye gjetting her, og ingen har rett, så legger jeg ut et bilde til. Øyerulling

og et til, av innholdet i den minste kassen

Loggført

Nils

Pengvim
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #58 Lagt ut: oktober 10, 2007, 23:25:04 »

jeg gjetter på Living Voice høyttalere! kanskje Auditorium. nå? Blunker

formen på kabinettet og den svarte "klossen" de står på tippa min gjetning mot LV. finèren ligner også.

har jeg rett, har jeg rett, har jeg rett? Hæ
« Nyeste redigering: oktober 10, 2007, 23:35:52 av Pengvim » Loggført
kjoenik
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #59 Lagt ut: oktober 10, 2007, 23:36:21 »

Joda, du har delvis rett.
Det er Living Voice Avatar OBX-R, med tilhørende eksterne delefiltre.

Jøss, de matcher...

Delefiltre med mange fine komponenter

Cardas Neutral Reference
Loggført

Nils

Sider: 1 2 [3] 4 5 6 ... 89   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Linker til omtaler
Søk i Wikipedia