Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Annonsører:
Sider: 1 ... 43 44 45 [46] 47   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: OMF's anlegg!  (Lest 71889 ganger)
0 Medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
OMF
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #900 Lagt ut: juli 19, 2010, 21:59:44 »

Skal du lage en støttemur mot gangveien, OMF, eller skal du bare la det skråne ?
                                  mvh
Det er allerede en støttemur mot gangveien som er ca 1-1,5 meter høy. Så jeg har bare gravd meg ned på innsiden og forsikret meg om at det kun er steinfylling ut mot muren. Det ville blitt alt for mye arbeid å forskale, fundamentere og ikke minst støpe opp en ny mur. I tillegg hadde jeg nok aldri fått godkjent en 3-4 meter høy støttemur ut mot gangstien. Så det blir skråfylling fra eksisterende støttemur og opp - ca 45 grader.... Det stjeler selvsagt en del av hagen, men er i denne saken i grunn en nødvendig kompromiss.....

Mvh
OMF
Loggført

2m
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Grenland Lydlaug

« Svar #901 Lagt ut: juli 19, 2010, 23:38:35 »

Hei, har du fått kobla opp den ny modifiserte dpen i anlegget? Hadde vært morsomt å hørt ditt inntrykk siden du kjenner dp produktene meget godt. Har gjort det samme selv for noen månder siden og jeg var kjempefornøyd med resultatet (har kun en dp A1 jeg da...).
Loggført

mvh

Tom
OMF
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #902 Lagt ut: juli 20, 2010, 12:17:10 »

Nei - det er skremmende lite lytting om dagen.

Har fått den tilbake og koblet den opp -så den spiller! Men lille Even på 2,5 måneder og fullt anleggsarbeid i hagen gjør at tiden og overskuddet til hifi ikke er det helt store om dagen!

Er vel i grunn såpass lenge siden jeg lyttet litt konsentrert til oppsettet at jeg skal nok være forsiktig med å uttale meg om små forskjeller uansett....

Mvh
OMF
Loggført

HPL
Medlem
*
Utlogget Utlogget

« Svar #903 Lagt ut: juli 24, 2010, 15:04:43 »

Så det er der du bor ja. Der er jeg ofte fakisk. Dvs kjører forbi deg, og videre opp på toppen der mine foreldre bor.
Hadde vært artig med en audiens når nye rommet er ferdigbygget. Glad
Spennende å følge med i prosessen.
Loggført
OMF
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #904 Lagt ut: juli 24, 2010, 16:08:29 »

Hei!

Det er bare å stikke innom det - alltid lærikt å ha andre entusiaster på besøk!

Lytterommet blir nok ikke ferdig før en eller annen gang i 2012.
Nå for tiden er det veldig lite lytting, men regner med at mulighetene byr seg litt utpå høsten igjen....når det begynner å bli litt mørkt om kveldene og ikke like mye å ta seg til ellers!

Mvh
OMF
Loggført

OMF
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #905 Lagt ut: august 13, 2010, 20:23:04 »

En liten oppdatering i anleggstråden!

Sprenging...

Mer utfylling....

Ferdig med sprenging for denne gang

Mesteparten av hagen er planert og ferdigsådd! Resten skal tas når påbygget er ferdig!

Ellers ser det ut til at jeg kanskje kan spille litt musikk i helgen....da kommer det en liten oppdatering på den fronten også....

Mvh
OMF
Loggført

kjoenik
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Putting out fires, with gasoline

« Svar #906 Lagt ut: august 13, 2010, 20:40:51 »

Ser bra ut det der!
Loggført

Nils

Lector CDP7 TL, Lenco PTP4, Kuzma 4Point/Lyra Titan i, Fidelity Research FR24mkII/FR MC201/Denon 103, Garrard 401, Audio Origami PU7/Denon DL110/Graham Slee ERA Gold Reflex,  The Messenger mkIII, Audion Golden Dream, Avantgarde Duo Mezzo, Chord Company, Fat LMC.
Medlem i Bergen Lydlaug OG Hornalliansen
OMF
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #907 Lagt ut: september 02, 2010, 01:44:13 »

Har vært på joggetur i dag og begynte da å tenke litt......

Skulle jeg bygge på en liten kloss utenfor det tiltenkte lytterommet - ca 4m2. Da kunn jeg plassere all elektronikk og strøm der. Altså eget sikringskap, nettfilter, Lyd PC, DAC, effektforsterke osv. Et eget lite elektronikkrom. Også kan jeg lage noen kanaler nede ved gulvet til høytalerkabler, en oppe ved taket med signaler til eventuell projektor, også noe til en ekstern Blueray spiller, keyboard, display etc til mediaserveren.

På denne måten vil jeg:
1) Løse problemet med støy fra trafoer og vifter fra elektronikken
2) Frigjøre ganske mye plass i lytterommet - samt at det visuelle/innredningsmessige blir mye lettere uten alteret.

Påbygget bli isolert. En liten varmovn med termostat kan sørge for at temperturen ikke faller under 10 grader, og en liten baderomsvifte med termostat kan sørge for ventilasjon når temperaturen overstiger 20 grader.

Et eget sikringskap med noen skikkelig stikkontakter, muligens et stor rele på inntaktet med "Nødbryter" inne i lytterommet i tilfellet noe skulle gå galt!

Jeg må si jeg liker tanken så godt at jeg nesten allerede har bestemt meg - noen grunn til å ha motforestillinger. Anlegget vil bli styrt fra en vifteløs laptop med remote desktop.

Ellers gror det i hagen.....

Mvh
OMF
« Nyeste redigering: september 02, 2010, 07:08:01 av OMF » Loggført

johnnygrandis
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Hi-Fi slave

« Svar #908 Lagt ut: september 02, 2010, 06:26:20 »

Tror jeg hadde gjort noe av det samme om jeg hadde hatt mulighet, fin plan høres det ut som..
Loggført

Accuton !!
Nido
Hifi-entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #909 Lagt ut: september 02, 2010, 08:21:35 »

Høres ut som en meget god ide om man har muligheten. Hadde en "light-utgave" av dette for noen år tilbake; kun ht og effekttrinn i lytterommet. Visuelt pent og rent. Vinylspilleren profiterte meget bra på å stå i et annet rom. 
Loggført

vinyl mac rør horn diy
Snickers-is
Bransjeaktør
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Musikkopplevelser kommer fra dyktige musikere.

« Svar #910 Lagt ut: september 02, 2010, 08:26:20 »

Men jeg er usikker på om jeg ville plassert det utenfor slik du skisserer. Jeg tenker på termperaturstabilitet, kondens og liknende, for ikke å snakke om hvordan det vil se ut utenfra (i hvertfall den "boksen" som dukket opp i hodet mitt).

Har du ikke eventuelt anledning til å gjøre dette som en generell forlengelse av påbygget?
Loggført

Jeg driver Midgard Audio

God lyd er når feilene som degraderer utgangspunktet er så få og små som over hodet mulig.

Disse feilene kan måles og beskrives ned til minste detalj...

...men ikke alltid rangeres med terningkast.
OMF
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #911 Lagt ut: september 02, 2010, 08:36:42 »

Hei!

Som sagt så blir dette et isolert rom - så temperatursvingninger og slikt er helt uproblematisk.

Utseende kommer heller ikke til å bli problematisk - har en god løsning på det også! (tror jeg - må måle og tegne litt, men det kommer knapt til å synes - da "klossen" blir mellom fjellveggen og påbygget, og det blir heldekkende terrase over.

Personlig tror jeg dette er en kjempeide som gjør at lytterommet nok i langt større grad ikke behøver å se ut som et lytterom! Det frigjør også mye veggplass.....

Akkurat nå synes jeg at jeg er et geni... Gliser Gliser Gliser (Det er rart med det hvor lang tid en tanke trenger for å modnes........)

Mvh
OMF

Loggført

BT
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

Let the good times roll

« Svar #912 Lagt ut: september 02, 2010, 08:47:42 »

For en kjedelig tråd - som å se gresset gro!  Øyerulling

Jeg for min del synes det er mye estetikk i mange hifi-komponenter, men naturligvis dersom man ønsker å være bare seg og musikken er det kjekt å ha dem i et annet rom. Dersom de har egenlyd er det naturligvis en stor fordel. Du har vel husket å lage skikkelig fundament til en platespiller?
Loggført

Vinyl: Vyger Baltic M spiller med SME 312 arm, Jan Allaerts 1 boron pick up og Trigon Vanguard ii riaa
Streaming: iTunes, airPort og iPod Touch
CD/DAC/forforsterker: Audio Aero Capitole mk ii
Forsterker/badekar/sentralfyr: Rogue Zeus
Høyttalere: Audio Physic Avanti 3
Skolisser: Jorma no. 1
vredensgnag
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

"Viddy this my droogs, viddy this right."

« Svar #913 Lagt ut: september 02, 2010, 09:00:25 »

Glemmer ikke ansiktet på selgeren i det som nå heter Soundgarden da jeg spurte om det var noe i veien for å sette alt med unntak av cd-spiller, vinylspiller og ht i et annet rom, da han demonstrerte McIntosh med Everest-høyttalere for meg.

Men jeg tror bestemt det kan ha noe for seg. Et anlegg i Frankrike, med 32 forskjellige høyttalerelement, hadde forsterkere til hvert av disse, og alle var i et eget "maskinrom" bak lytterommet. De færreste av oss får slike problemer.
Det er sikkert av betydning om man er opptatt av teknologien bak, eller musikken som er resultatet ... Og før noen hopper på det utsagnet - det går selvsagt an å være opptatt av begge deler.
Gjør jeg alvor av mine planer om å installere fullt Shindo-oppsett skal jeg selvsagt ikke skjule noe som helst. Men jeg ser ikke helt behovet for å se på badekarstore effekttrinnklosser når jeg skal lytte til musikk, så de ville jeg satt i et eget rom.
Loggført

Russere lytter med hjertet, ikke med ørene.
JENO
Overivrig entusiast
Utlogget Utlogget

Jeg digger dette forum!

« Svar #914 Lagt ut: september 02, 2010, 12:01:23 »

God ide OMF!

Jeg er 99% sikker på at jeg komer til å gjøre noe liknende en gang i framtiden. Det jeg har planer om (langt fram, men man må jo ha drømmer Blunker) er eget lytterom der jeg bygger på en ekstra kortvegg der høyttalerne blir bygd inn (eneste måten å gjøre store horn diskret på), og all elektronikken blir plassert bak. I tillegg vil denne veggen invitere til ib-suber om "bakrommet" blir stort nok.
Loggført
noen
Medlem
*
Utlogget Utlogget

« Svar #915 Lagt ut: september 02, 2010, 22:03:18 »

Hvis du har plass å ta av i høyden, gir ett falskt gulv mulighet til å dra kabler på kryss og tvers i hele rommet, men det har du vel tenkt på.
Det gir (ørlite grann) mer plass til absorbsjon også.
Loggført
OMF
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #916 Lagt ut: september 02, 2010, 23:55:27 »

Hei!

Jeg har planer om å få litt ekstra høyde - men dette vil nok først og fremst avhenge av hvor krevende det blir å ta ut fjellet i blindkjelleren.

Gulvet kommer nok uansett til å blir parkett direkte på stålpusset betonggulv med vannbåren varme! I taket derimot håper jeg å kunne ha 40-50cm med demping!

Kabler blir neppe noe problem med kun to høytalere som skal ha kabling fra veggen rett bak! (hmm...jeg burde vel i grunn legge til rette for surround med en gang)

Mvh
OMF

Loggført

OMF
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

« Svar #917 Lagt ut: januar 01, 2011, 14:53:43 »

Hei!

En liten nyttårsoppdatering fra denne kanten......

Lydmessig så skjer det i grunn veldig lite her.....det skyldes denne krabaten:

Har vel i grunn ikke fått lyttet seriøst  på nesten 1 år, og selv om man selvsagt savner det, så har det vært et veldig bra år.... Jeg tror vel egentlig ikke det blir noe særlig seriøs lytting neste år heller.....Derimot har jeg fått spotify/Squeezebox til å funke greit på hovedanlegget – så musikk blir det mye av!

Noen bilder  hvordan det så ut her i julen....(Jada, hvitbalansen er nok ikke helt riktig, men stemningen passer godt med hvordan det føles når det er mørkt ute og masse levende lys inne...)

Ellers er jo fremdeles den store hifidrømmen eget lytterom.....
I 2010 har vi fått sprengt ut fjellet på utsiden og planert resten av tomten, og har nå borret oss inn i blindkjelleren. Ambisjonene/målsetningen for 2011 er å få tatt ut alt fjellet og få støpt gulv (Med alt det innebærer av drenering, rør for gulvvarme, radontiltak, vann/avløp osv) og kanskje få satt opp veggene til tilbygget!  Målet er at lytterommet skal være ferdig til julen 2012.

Et par små endrigner på anlegget har det også blitt!
Har montert nye griller på høytalerne, pluss at jeg har satt de på Soundcare superspikes.....

I tillegg har jeg kjøpt meg et par med Manger Holoprofile. Har rett og slett ikke fått lyttet kritisk til de...men dette blir litt spennende, for det er stor forskjell i lyden med/uten. Kan virke som de gjør gasnke mye med spredningen......Skal prøve å se om jeg få tak i noen data på spredningen med/uten.

Så – da takker jeg får alle gode råd og hjelp jeg har fått her inne i 2010, og ønsker alle godt nytt hifi år for 2011!

Mvh
OMF
Loggført

Elektron
Hifi Freak
Utlogget Utlogget

I flytsonen

« Svar #918 Lagt ut: januar 01, 2011, 16:12:06 »

Takk, og godt nytt år til deg også OMF.

mvh Elektron
Loggført

Hjemmeanlegget: Acapella High Violon Suboktave Bass MKlll, Cary 306 pro, Cary SLP05 preamp, Cary 211ae monoblokker, en kabel og to fra Celius , Cardas, Xindak og Viablue. Landanlegget: Marten MilesIII, DP6.12, EMC-1up, ArcamC31. Medlem av Fjellsiden Lydlaug.
Utlogget Utlogget

Hørbart, men ikke målbart: Tinnitus??

« Svar #919 Lagt ut: januar 01, 2011, 16:15:00 »

Godt Nytt År OMF!
Du har vært en av de mest slagkraftige,interessante og saklige bidragsytere på forumet i 2010.
 Du besitter utvilsomt en god og relevant kunnskap for denne hobby.
Dine erfaringer er svært nyttige og lærerike for mange av oss!
Loggført

"Darkness cannot drive out darkness; only light can do that.
Hate cannot drive out hate; only love can do that"
Dr. Martin Luther King
Sider: 1 ... 43 44 45 [46] 47   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Linker til omtaler
Søk i Wikipedia